فناوری های مورد استفاده در فونیکس FX

فناوری های مورد استفاده در فونیکس FX

 

بخش اول: فناوری برای نجات جان ها

فناوری در خدمت تولید محصولات به ویژه در صنعت خودروسازی است. پیشرفت روزافزون آن به بهبود کیفیت و کارایی این محصولات از جنبه های مختلف کمک می کند. در این مطلب قصد داریم به نقش برجسته فناوری در فرآیند تولید خانواده فونیکس مدیران خودرو بپردازیم. در واقع می خواهیم ببینیم که جنبه های تکنولوژیکی این خودرو ها چگونه کار می کنند. همچنین چه نیازی به آن ها وجود دارد.

 

فناوری های مورد استفاده در فونیکس FX

طبیعتا یکی از دغدغه های اصلی خریداران در هنگام انتخاب خودرو، سطح ایمنی خودرو است. محصولات فونیکس از جمله تیگو 8 پرو، تیگو 7 پرو، آریزو 6 پرو و فونیکس اف ایکس (Cherry Omuda 5) ضمن بهره مندی از بدنه و ستون های فولادی مستحکم به همراه ایربگ های متعدد، آخرین فناوری های روز صنعت خودروی جهان را در اختیار ایمنی قرار داده اند. تا خاطر راننده و سرنشینان راحت باشد. در ادامه به برخی از این فناوری های مدرن می پردازیم.

 

سیستم کنترل پایداری در فونیکس FX

سیستم کنترل پایداری در فونیکس FX

سیستم کنترل پایداری: کمک کننده نامرئی در پیچ ها

احتمالاً زمانی که با سرعت نسبتاً بالایی به یک پیچ تند و غیرمنتظره می رسید، این وضعیت را تجربه کرده اید. در چنین شرایطی، چرخاندن شدید فرمان یا استفاده ناگهانی از ترمز خطر بزرگی است. به خصوص اگر سطح جاده خیس باشد. چنین اقداماتی می تواند هزینه بالای واژگونی را برای خودرو به همراه داشته باشد.

در چنین شرایطی از سیستم کنترل پایداری که با نام های ESP یا ESC یا DSC نیز شناخته می شود استفاده می شود. که به حفظ تعادل خودرو کمک می کند. این سیستم با شناسایی و به حداقل رساندن لغزش ها ایمنی رانندگی را بهبود می بخشد.

در واقع ESP تا حد قابل توجهی از کم فرمانی و بیش فرمانی خودرو جلوگیری می کند. قابلیت ABS را به صورت جداگانه روی چرخ ها اعمال می کند. به راننده این امکان را می دهد که در هنگام ترمز گیری کنترل بهتری داشته باشد.

نکته مهم در مورد سیستم کنترل پایداری میزان هوشمندی در این فناوری است. در صورت روشن شدن به موقع این سیستم، تعادل خودرو حفظ می شود. در صورت حذف به موقع از مدار، راننده با گاز نخوردن خودرو مواجه نخواهد شد. خودرو های فونیکس با بهره مندی از سیستم کنترل پایداری ساخت بوش آلمان کیفیتی استثنایی در جهت حفظ تعادل و حرکت خودرو ارائه می کنند.

 

سیستم کنترل کشش در فونیکس FX

سیستم کنترل کشش در فونیکس FX

سیستم کنترل کشش: پایان سرگردانی و لیز خوردن

سیستم کنترل کشش (به اختصار TCS) یکی از انقلاب های سیستماتیک در صنعت خودروسازی است. کنترل کشش یکی از فناوری های مهم ایمنی است که فقدان آن تخلف بزرگی در خودروهای امروزی محسوب می شود. امروزه در محصولات شرکت هایی مانند مرسدس بنز، بی ام و، تویوتا و … استفاده می شود.

در شرایط لغزنده جاده، چرخش چرخ های خودرو و انحراف به خارج از جاده امری رایج است. عبور از پیچ و گاز بیش از حد علاوه بر لغزندگی جاده می تواند باعث بروز چنین اتفاقی و حتی چرخش خودرو شود. سیستم کنترل پایداری به کمک ABS ضمن کنترل گشتاور اعمال شده به چرخ ها به دور موتور کمک می کند تا عملکرد مناسبی داشته باشد. خودرو های فونیکس با بهره مندی از این سیستم نگرانی رانندگی در جاده های لغزنده را از بین می برند.

 

فناوری های مورد استفاده در فونیکس FX : سیستم های کمکی حرکتی در سراشیبی و سربالایی

فناوری های مورد استفاده در فونیکس FX : سیستم های کمکی حرکتی در سراشیبی و سربالایی

سیستم های کمکی حرکتی در سراشیبی و سربالایی

حتما این صحنه را در ترافیک جاده های سربالایی تجربه کرده اید. زمانی که ماشین ها شروع به حرکت می کنند، اگر راننده کنترل کافی نداشته باشد، به دلیل تاثیر جاذبه زمین، ماشین ابتدا کمی به عقب رفته و سپس به جلو حرکت می کند. کنترل کمکی به حرکت در سربالایی (HAC) به راننده کمک می‌کند تا هنگام حرکت پس از توقف روی تپه از چرخش خودرو به عقب جلوگیری کند.

همچنین هنگام حرکت در سراشیبی، رها کردن ترمز می تواند بسیار خطرناک باشد. کنترل فرود در تپه یا HDC که محصولات فونیکس از آن استفاده می کنند، در چنین شرایطی به طور خودکار ترمز خودرو را درگیر می کند تا از شتاب گرفتن خودرو در سراشیبی جلوگیری کند.

 

سیستم ترمز کمکی یا ترمز اضطراری

بسیاری از ما هنگام مواجهه با خطر از نیروی ترمز کامل استفاده نمی کنیم. نیاز به ترمز سریع داریم (مثلاً وقتی ناگهان عابر پیاده را در وسط خیابان می بینیم). در واقع پدال ترمز را با حداکثر نیرو تا انتها فشار نمی دهیم. این امر باعث می شود خودرو مسافت بیشتری را طی کند تا زمانی که کاملاً متوقف شود.

سیستم کمکی ترمز یا کمک ترمز اضطراری که با نام های BAS یا EBA نیز شناخته می شود، چنین مشکلاتی را حل می کند. در خودرو های فونیکس به کمک این سیستم به محض تشخیص نیاز به ترمز اضطراری، نیروی ترمز در کمترین زمان به حداکثر توان خود می رسد و با طی حداقل مسافت، خودرو را متوقف می کند.

 

تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز در فونیکس FX

تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز در فونیکس FX

توزیع الکترونیکی نیروی ترمز

اگر فرض کنیم 3 نفر در عقب خودرو نشسته باشند و بار زیادی به صندوق عقب اضافه شود، وزن چرخ های عقب این خودرو بیشتر از چرخ های جلو خواهد بود. در این صورت با توجه به افزایش یا کاهش وزن هر چرخ، نیروی ترمز آن چرخ نیز باید کم یا زیاد شود.

در خودرو های بدون توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، نیروی ترمز ثابت می ماند. یعنی بدون توجه به وزن هر چرخ، نیروی ترمز روی هر چرخ تغییر نمی کند. ثابت می ماند و در نتیجه ترمزگیری به خوبی انجام نمی شود.

چرخ هایی که وزن آن ها کاهش یافته است، نیروی ترمز زیادی دریافت می کنند و چون اصطکاک آن ها با جاده کاهش می یابد (به دلیل کاهش وزن)، این نیروی ترمز اضافی هیچ تاثیر و فایده ای ندارد. اما در خودروهای فونیکس با سیستم EBD، هنگام ترمزگیری با بار و سرنشین، نیروی ترمز به صورت هوشمند بین چرخ های مختلف تقسیم می شود.

 

سیستم حذف برق پدال گاز

رانندگان جدید یا کسانی که عادت به رانندگی با دو پدال ندارند ممکن است تجربه فشار دادن پدال گاز را همزمان با ترمز هنگام ترمز ناگهانی داشته باشند. در چنین شرایطی سیستم کمکی ترمز (به اختصار BOS) وارد عمل شده و اثر پای راننده را بر روی این پدال خنثی می کند.

آنچه در این مقاله بررسی شد اشاره ای کوتاه به نقش فناوری در سیستم ترمز و افزایش حداکثر ایمنی محصولات فونیکس مدیران خودرو بود.

 

همچنین بخوانید :