گروه خودروسازی سایپا پیش از آغاز تعطیلات نوروزی، با حضور گرم چهره های محبوب و مقامات کشوری از جدیدترین محصول خود با عنوان “کوییک” در کلاس خودروهای هاچ بک رونمایی کرد. این خودرو در نسخه ی پایه خود دارای جعبه دنده اتوماتیک می باشد و لقب ارزان قیمت‌ترین خودروی اتوماتیک کشور را به خود اختصاص داده است. در این مقاله درباره ی مشخصات فنی کوییک صحبت خواهیم کرد و هاچ بک جدید سایپا را دقیق تر بررسی می کنیم. هم زمان با رونمایی از این خودرو صحبت هایی در مورد پیش فروش آن به میان آمده بود که پس از مدت کوتاهی خاتمه یافت. سایپا برای این خودرو خواب و خیال های شیرینی دارد که امیدواریم برای این محصول وطنی به تحقق بپیوندد، قرار بود تا چند ماه آینده فروش کوییک در سطح گسترده شروع شود، فروش اقساطی کوییک 97 نیز به احتمال زیاد در سال آینده برای رقابت با خودروهای وارداتی آغاز خواهد شد.

از مهم ترین ویژگی های فرزند جدید سایپا طراحی ظاهری این خودرو می باشد که برخلاف سایر محصولات دارای طراحی به روز و جوان پسند می باشد. کارشناسان طراحی معتقدند با وجود مدرن بودن ظاهر خودرو اما همچنان در طراحی پنجره های کناری سایپا کوییک شباهتی غیر قابل انکار به تیبا 2 وجود دارد. این مسئله باعث شده تا کوییک را نسخه ی فیس لیفت شده ی تیبا 2 بدانند اما این نکته قابل ذکر است که این دو خودرو از نظر ابعادی با یکدیگر کاملا متفاوت می باشند. خودروی تیبا از طولی 3925 میلی متری،عرضی 1641 میلی متری و ارتفاعی 1484 میلی متری سود می‌برد اما سایپا کوییک با داشتن 4005 میلی متر طول، 1678 میلی متر عرض و 1492 میلی متر ارتفاع نسبت به تیبا ابعاد بزرگتری دارد.

پیشرانه معروف این خودرو دارای حجمی در حدود 1.5 لیتر می باشد و با چهار سیلندر بنزینی خود را به عضو جدایی ناپذیر سایپا تبدیل کرده که در تمامی محصولات جدید به کار رفته است؛ پس از سایپا کوییک نیز مانند تیبا یا حتی خانواده پراید انتظار قدرتی درحدود 87 اسب بخار در دور موتور 5300 و گشتاوری معادل با 128 نیوتن متر در دور موتور 4000 را داشته باشید. سایپا کوییک برای انتقال این قدرت به قسمت های دیگر خودرو از جعبه دنده ای 5 سرعته و دستی یا جعبه دنده اتوماتیک CVT بهره می برد. گروه خودروسازی سایپا مصرف سوخت این اتومبیل را 7 لیتر با جعبه دنده دستی و 7.2 لیتر با جعبه دنده اتوماتیک اعلام کرده، همچنین این خودرو توانسته استانداردهای آلایندگی یورو 5 را نیز به دست آورد؛ در مورد استفاده از گیربکس CVT در کنار پیشرانه ی 1.5 لیتری یک شتاب گیری کند را می توانیم پیش بینی کنیم.
در پایان به حاشیه های نام این خودرو اشاره می کنیم که درست بعد از معرفی آن، نام کوییک مورد انتقاد بسیاری از افراد قرار گرفت اما سایپا تمام قد از این اسم دفاع کرد و این نام را ایرانی خواند. ایرانی بودن این خودرو لقبی است که در مورد تمامی ویژگی های آن استفاده می شود و با این اوصاف باید قیمت مونتاژ قطعات از قیمت نهایی این خودرو کاسته شود، قیمت خودرو 30 تا 35 میلیون اعلام شده بود اما بعد از چند هفته از رونمایی این خودرو قیمتی معادل با 35 تا 40 میلیون از سوی شرکت سایپا اعلام شد.

کوییک رقیبی جدی برای کوئید است که معلوم نیست چه زمانی برای عرضه توسط ایران خودرو آماده می شود. با ورود رنو کوئید به بازار رقابت این دو خودرو از دو شرکت خودروسازی ایرانی دیدنی خواهید بود. آمار فروش اقساطی سایپا می تواند نشاندهنده ی میزان موفقیت تولید این خودرو باشد که برای بررسی دقیق تر و تحلیل آن باید منتظر بمانیم تا فروش اقساطی این خودرو با ظرفیت کامل به پایان برسد.