سیستم کنترل کشش که مخفف عبارت Traction Control System است، یکی از کاربردی ترین سیستم های ایمنی در خودروهاست. خودروهای جدیدی که تولید می شوند دارای انواع تکنولوژی های ممکن هستند تا امنیت خودرو و سرنشینان به خوبی فراهم شود. در ادمه با معرفی کامل سیستم کنترل کشش در سپندخودرو همراه ما باشید.

کنترل کشش یا Traction Control System

کنترل کشش یا Traction Control System سیستمی است که از هرزگردی چرخ های محرک در هنگام گاز دادن در حالت سکون و یا از چرخ های درحال حرکت جلوگیری می کند. زمانی که خودرو آغاز به حرکت می کند، اگر با گاز دادن زیاد نیروی شدیدی را به خودرو تحمیل کنیم، چرخ ها به سطح زمین کشیده شده و باعث خوردگی لاستیک می گردد.

چنین حالتی در اصطلاح هرزگردی نامیده می شود و به خصوص در جاده های یخ زده و یا هنگام بارندگی هرزگردی شدیدی در چرخ ها به وجود می آید. استفاده از سیستم کنترل کشش برروی خودرو بروز پنین مشکلاتی را برطرف می کند و لاستیک ها دچار هرزگردی نمی شوند.

کنترل کشش یا tcs چیست؟

سیستم کنترل کشش یا TCS کی اختراع شد؟

با اینکه شرکت های خودروسازی بسیاری برای تولید این محصول اقدام کردند، اما در نهایت شرکت بنز در سال 1971 اولین نمونه از این تکنولوژی را معرفی کرد. تا پیش از این برند های معروف بسیاری برای تولید سیستم کنترل کشش اقدام کردند اما هیچ موفقبه تولید نمونه ای کامل نشدند.

در این راستا برند های معروفی مانند کادیلاک نیز تلاش هایی کردند و سیستم تولیدی خود را با نام TMS به بازار عرضه کردند. بعدها سیستمی به نام LSD نیز ارائه شد که هیچ یک کارایی TCS را نداشتند.

چرا خودرو دچار هرزگردی می شود؟

بیشتر خودروها دارای سیستم دیفرانسیل باز هستند. زمانی که گشتاور ارسالی از موتور وارد جعبه دنده می شود، توسط دیفرانسیل به چرخ های منتقل می گردد. دیفرانسیل آزاد در خودروها برای جلوگیری از انحراف خودرو در سر پیچ ها طراحی شده است تا میزان انحراف به حداقل برسد.در صورتی که خودرو فاقد دیفرانسیل باز باشد در هنگام چرخش در پیچ ها، گشتاور به اندازه مساوی به هر دو چرخ منتقل می شود و خودرو به راحتی از مسیر اصلی منحرف می گردد.

وجود سیستم دیفرانسیل باز به خصوص در شرایط بد جوی و جاده های لغزنده کشش چرخ ها را به خوبی تنظیم می کند و همین امر موجب عدم حرکت خودرو در هنگام سکون یا انحراف خودرو می گردد.

چرا خودرو دچار هرزگردی می شود؟

اهمیت استفاده از سیستم کنترل کشش خودرو

شاید هرزگردی لاستیک خودرو موضوع مهمی به نظر نرسد، اما با توجه به شرایط جاده و وضعیت جوی، کوچکترین انحرافی ممکن است باعث مشکلاتی جدی شود. البته برخی کارایی سیستم ABS و TCS را با یکدیگر اشتباه می گیرند.

سیستم ABS ترمزی کمکی است و باعث می شود که چرخ ها در هنگام ترمز بلافاصله قفل نشوند و همچنان چرخ ها روی سطح جاده استوار بمانند. چنین مشکلی در حین حرکت نیز وجود دارد و وقتی چرخ ها به دلیلی عدم اصطکاک مناسب دچار لغزش می شوند، سیستم TCS مانع از انحراف خودرو می شود.

سیستم کنترل کشش خودرو منجر به افزایش راندمان خودرو نیز می شود. در هنگام وجود شرایط نامطلوب جوی استفاده از سیستم TCS کمک به حرکت مستمر خودرو می کند و تعادل همواره برقرار است.

برای مثال در هوای زمستانی و وجود برف و یخ در جاده، هرچه بیشتر به خودرو گاز بدهید میزان هرزگردی نیز افزایش پیدا می کند. حتی ممکن است به زودی باعث انحراف خودرو و از دست رفتن کنترل راننده شود.

سیستم tcs یا کنترل کشش خودرو چگونه کار میکند؟

خودروهایی که دارای سیستم TCS هستند مانع چنین مشکلی شده و هدایت چرخ ها به خوبی فراهم می شود. خصوصا اگر در روزهای زمستانی و هوای برفی در جاده های سیب دار حرکت کنید، وجود سیستم کنترل کشش در هدایت کامل خودور نقشی اساسی خواهد داشت.

سیستم TCS در چه شرایطی مورد استفاده است؟

استفاده از سیستم TCS تنها محدود به جاده های برفی و یخ زده نیست. در جاده های معمولی نیز وجود این فناوری به راننده کمک می کند تا کنترل بیشتری روی خودور داشته باشد و در هنگام عبور از پیچ ها در صورت بیش از حد گاز دادن مانع انحراف خودرو شود.

سیستم کنترل هرزگردی با محدود کردن قدرت انتقالی چرخ ها مانع از بروز انحراف خودرو در هر دو مدل دیفرانسیل جلو و عقب می شود. البته این سیستم چسبدگی خودرو را افزایش نمی دهند، بلکه در صورت ناتوانی راننده برای عکس العمل سریع در حین هرزگردی، شرایط را کمی تعدیل می کند.

سیستم TCS به خصوص در شرایط رانندگی پر سرعت و حتی رانندگی های مسابقه ای کاربرد بسیاری دارد. چرا که وقتی راننده پدال گاز را فشار می دهد نیروی بسیار زیادی به چرخ ها منتقل می شود و باعث هرزگردی می گردد. در این حالت خودرو بجای حرکت در جای خود ثابت ایستاده و فقط منجر به اصطکاک لاستیک ها می شود.

سیستم کنترل کشش چگونه کار می کند؟

سیستم TCS چگونه عمل می کند؟

سیستم کنترل کشش در همکاری با فناوری ABS هرزگردی خودروها را کنترل می کند. خودروهایی که دارای سیستم TCS هستند در هریک از چرخ ها دارای سنسورهای سرعت بوده و بصورت مداوم دوران آنها بررسی می شود.

هنگامی که در چرخ های خودرو هرزگردی رخ دهد یک یا چندین چرخ سرعت بیشتری خواهند داشت. در چنین شرایطی ECU از طریق دریچه گاز گشتاور ارسالی به خودرو را کاهش می دهد تا بیشترین گشتاور به دیگر چرخ ها منتقل شود.

سپس با استفاده از ترمز ABS سرعت چرخ هایی که هرزگردی دارند را کنترل می کند تا سرعت تمام چرخ ها با یکدیگر برابر شده و هرزگردی از بین برود. سیستم TCS باعث می شود تا حداقل گشتاور ممکن به چرخی که دارای هرزگردی است منتقل شود تا تعادل خودرو به خوبی برقرار شود.

حتی اگر دو عدد از چرخ ها دچار هرزگردی شوند سیستم کنترل کشش سرعت دروان هر دو چرخ را همزمان کاهش می دهد تا چسبندگی به جاده در میزان مناسبی فراهم شود. البته سیستم TCS را نباید با EPS یا ESC اشتباه گرفت، این دو تکنولوژی هر دو بخشی از TCS هستند.