درحال حاضر در بین خودرو های دنیا، سه دسته کلی وجود دارد یا تنها از نیروی الکتریکی استفاده می‌کنند یا از آن به همراه قوای محرکه مرسوم سود می‌برند. این خودرو های هیبریدی، پلاگین هیبریدی و الکتریکی هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا با جزئیات آنها آشنا شویم و مزایا و معایب هریک را جداگانه بررسی کنیم.

 

خودروهای هیبریدی

خودرو های هیبریدی با استفاده از یک پیشرانه احتراق داخلی به عنوان منبع اصلی تولید قدرت استفاده می کنند و همچنین یک موتور بنزینی نیز در آنها وجود دارد که با یک بخش الکتریکی همراه است. بخش الکتریکی قرار داده شده درمجموعه باتری خود شارژی دارد که نیروی ریکاوری را از انجام ترمز و کاهش سرعت خودرو تامین می کند.

وابسته به اینکه از چه نوعی استفاده شود، این بخش الکتریکی در زمان مورد نیاز برای اقدام به افزایش قدرت، می تواند چند کیلومتری را بدون استفاده از بخش بنزینی خودرو طی کند و در حقیقت بخش بنزینی خودرو از مدار خارج می شود. میزان صرفه جویی در مصرف سوخت در چنین موتورهایی وابسته به طراحی و فناوری بکار رفته در خودرو است و بهترین نمونه در این دسته از موتورها را شرکت هیوندا تولید کرده و مورد استفاده قرار داده است.

 

تفاوت خودرو های الکتریکی و هیبریدی

 

نقص بزرگی که بر این نوع موتورها وارد است قیمت بالای آنهاست که در مقایسه با نمونه های موجود واقعا هزینه های بیشتری را می طلبد. بر خلاف خودروهای پلاگین هیبریدی و تماما الکتریکی که در ادامه معرفی می کنیم، نمونه‌های هیبریدی از مشوق‌های مالیاتی فدرال بهره‌مند نیستند.

 

پلاگین هیبریدی

این دسته از خودرو ها با اختصار PHEV نیز شاخته می شوند و معمولا دارای باتری های بزرگتری هم هستند. با استفاده از باتری های بزرگتر امکان طی کردن مسافت های بیشتر و بدون استفاده از موتور بنزینی برای این خودرو ها فراهم شده است.

همانگونه که از نام آنها انتظار می رود این خودرو ها باید با یک منبع تغذیه الکتریکی شارژ شود تا مجددا مورد استفاده قرار بگیرند. زمانی که باتری به وضعیت مشخصی برسد خودروهای پلاگین هیبریدی همانند مدل هیبریدی عادی عمل خواهد کرد. شورولت ولت و نسخه‌ی برد بلند ب ام و i3 عملکرد متفاوتی دارند. در هر دوی این خودروها، موتور با استفاده از پیشرانه الکتریکی فعالیت خود را آغاز می کند و هر کدام یک پیشرانه بنزینی نیز دارند. این موتور بنزینی زمانی وارد مدار می شود که شارژ باتری بخش موتور الکتریکی تمام می شود.

 

 

خودروهای پلاگین هیبریدی

 

برخلاف خودروهای الکتریکی، مالکان پلاگین هیبریدی‌ها اصلاً نیازی به نگرانی درباره خالی شدن شارژ باتری و ماندن در راه ندارند. حداکثر برد این خودروها تنها توسط میزان بنزین داخل باک محدود می‌شود. این خودرو ها برای در بررسی های میزان سوخت مصرفی و برد حرکتی شان دارای تفاوت های مخصوص به خود هستند.

برای مثال در مینی کانتر من در حالت الکتریکی بیشتر از 20 کیلومتر نمی توانید با برق خودرو حرکت کنید. تویوتا پریوس کمی بیشتر است و تا 40 کیلومتر هم به شما پاسخگوست. معمولا پلاگین هیبریدی‌ ها گران‌تر از هیبریدی‌ های استاندارد اند.

برخلاف موتورهای هیبریدی این نوع موتورها دارای مشوق های مالیاتی نیز هستند و مبلغی بین 3500 تا 7500 دلار هزینه دریافت می کنند.

 

موتورهای الکتریکی

خودروهایی که تمام الکتریکی اند همانطور که انتظار می رود هیچ گونه آلایندگی ندارند و خریداری آنها هزینه های کمتری در مقایسه به دیگر خودروها دارد. همه‌ گشتاور این خودروها از لحظه حرکت در دسترس است؛  بنابراین همانطور که انتظار دارید، کارایی بسیار خوبی هم دارند.

برد مسافتی و حرکتی خودروهای الکتریکی محدود است و باید همیشه در مکان های عمومی وخانگی مورد شارژ باشند. زمانی که باتری های خودرو کاملا خالی شوند، خودروی شما کاملا از کار خواهد افتاد! پس برای سفر های طولانی نباید خیلی روی خودروهای الکتریکی حساب باز کرد.

اکثر خودروهای الکتریکی محدوده حرکتی بین 160 تا 200 کیلومتری دارند که برای یک رانندگی روزمره کافی است. تسلا اما به تازگی در مدل S خود بردی در حدود 540 کیلومتر را به دست داده است و رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

 

خودروهای برقی و مشخصات آنها

 

توجه داشته باشید که فاکتورهایی مانند رانندگی پر سرعت، آب‌ و هوای سرد و استفاده از تجهیزاتی همچون کولر باعث کاهش محدوده حرکتی خودروهای الکتریکی می‌ شوند. خودروهای الکتریکی در مقایسه با هیبرید و پلاگین هیبرید ها دارای قیمت بیشتری هستند.

برای مثال فورد فوکوس در نسخه برقی خود حدود 11 هزار دلار گرانتر از نسخه بنزینی آن است. اما این دسته از خودروها نیز از مشوق 7500 دلاری مالیاتی بهره می‌ برند. البته دریافت این هزینه های مشوق نیز محدودیت دارد.

برای مثال زمانیکه یک شرکت خودروسازی بیش از 200 هزار خودروی الکتریکی تولید کند، این هزینه ها قطع خواهند شد. برای مثال شرکت تسلا قبلا به این عدد رسیده است و نرخ دریافتی آنها به 3750 دلار رسیده است.

اما خودروهای الکتریکی از نظر اقتصادی می‌ توانند هزینه‌ های بالای خود را توجیه کنند. EPA می‌گوید هزینه‌ استفاده از یک خودروی الکتریکی در هر سال و با کارکرد حدود 24 هزار کیلومتر به‌ طور متوسط بین 500 تا 750 دلار است.

در مقایسه با خودروهای بنزینی این مقدار در حدود 5000 دلار کمتر از هزینه نگهداری یک خودروی بنزینی است. همچنین هزینه تملک و نگهداری از خودروهای برقی نیز کمتر از خودروهای بنزینی است. چرا که فاقد نیاز به انواع روغن ها، قطعات مکانیکی، خنک کننده ها و بررسی های گیربکس و غیره هستند.