احتمالا زیاد با عبارت های مخفف شده ی AWD، 4WD، RWD، FWD رو به رو شده اید و اگر از کسانی باشید که به تازگی با دنیای خودرو آشنا شده اند با خودتان فکر کرده اید که معنای این عبارات چیست؟ چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ معایب و مزایای هر کدام چیست؟ در این مقاله همه چیز را درباره انواع سیستم انتقال قدرت توضیح می دهیم. با ما همراه باشید.

اهمیت سیستم انتقال قدرت خودرو

عده ای تصور می کنند زمانی که صحبت از توان فنی یک خودرو می شود، تنها عواملی که باعث می شوند یک خودرو قدرتمند باشد، حجم پیشرانه و توان تولیدی آن است. این تفکر کاملاً اشتباه است. یکی از مهمترین مسائلی که در مشخصات خودرو باید در نظر گرفت نحوه انتقال قدرت آن است. این موضوع نقش مهمی را در عملکرد فنی خودرو ایفا می کند. کاری که سیستم انتقال قدرت خودرو انجام می دهد این است که نیروی تولید شده توسط پیشرانه را به چرخ ها منتقل می کند تا باعث حرکت و به راه افتادن خودرو شود.

انواع سیستم انتقال قدرت خودرو

سیستم انتقال قدرت به 4 دسته تقسیم می شود. در ادامه این 4 دسته را معرفی می کنیم.

(Front Wheels Drive (FWD

در این نوع از سیستم انتقال قدرت، تمام توان موتور خودرو به دو چرخ جلو منتقل می شود. در این سیستم محل قرارگیری جعبه دنده، فرمان و محورهای انتقال قدرت در قسمت جلویی خودرو قرار می گیرند. در این نوع از سیستم انتقال قدرت فضای کابین کمتر از همیشه اشغال می شود. در این نوع از سیستم انتقال قدرت موتور به شکل عمودی در داخل خودرو قرار می گیرد. به خودروهایی که با این سیستم تولید می شوند دیفرانسیل جلو گفته می شود.

(Front Wheels Drive (FWD

(Rear Wheel Drive (RWD

در سیستم دیفرانسیل عقب انرژی تولید شده به واسطه ی میله گاردانی که از گیربکس خارج می شود به چرخ های عقب خودرو منتقل می شود. سیستم قرار گیری موتور در خودروهای دیفرانسیل عقب به این شکل است که موتور به صورت موازی با محور طولی خودرو قرار می گیرد و گاردان مستقیم به دیفرانسیل عقب وصل می شود.

(4WD)

معنای این عبارت مخفف این است: 4 چرخ حرکت می کنند. این سیستم قدیمی ترین سیستم انتقال نیروی 4 چرخ خودرو است. توان تولیدی موتور با بهره گیری از دو جعبه دنده و دو دیفرانسیل به 4 چرخ خودرو منتقل شده و خودروهای قدرتمند آفرود را به حرکت در می آورند.

(All Wheel Drive (AWD

همانطور که از اسم آن مشخص است، در این سیستم نیز، انتقال قدرت به صورت همزمان به 4 چرخ خودرو انجام می پذیرد و تمام چرخ های خودرو به حرکت در می آیند. عملکرد این سیستم با عملکرد سیستم 4WD یکسان است. با این تفاوت که در این سیستم از سه دیفرانسیل الکترونیکی برای کنترل نیروی وارد شده به محورهای خودرو استفاده شده است و دیفرانسیل هر محور وظیفه مدیریت قدرت انتقالی در میان چرخ ها را دارد.

(All Wheel Drive (AWD

از این سیستم معمولا در خودروهای شاسی بلند و کراس اور شهری و اسپرت استفاده می شود. چرا که استفاده از این سیستم باعث بهبود فرمان پذیری و تعادل خودرو می شود. یکی از علل اینکه تجربه رانندگی با خودروهای کراس اور تجربه لذت بخشی است همین موضوع است.

این سیستم انتقال نیرو به شکلی عمل می کند که انرژی را به صورت یکسان میان چرخ های عقب و جلو تقسیم می کند. البته این فرآیند در سرعت پایین صورت می گیرد و در صورتی که سرعت افزایش زیادی پیدا کند تمام نیرو به چرخ های جلوی خودرو منتقل می شود. چرا که در سرعت بالا هر تحرک بیجای چرخ های عقب می تواند باعث ایجاد بی تعادلی در خودرو شود.

دیگر قابلیت های سیستم انتقال قدرت AWD

از این سیستم انتقال قدرت برای انجام torque vectoring نیز استفاده می شود. اما torque vectoring دقیقا چیست و چه تجربه خوبی را به رانندگی با این خودرو اضافه می کند؟

در این فناوری کامپیوتر خودرو وضعیت هر چرخ را در شرایط مختلف می سنجد و با توجه به شرایط گشتاور را میان چرخ ها تقسیم می کند. این تکنولوژی تا حدی پیشرفت کرده است که هر کمپانی این سیستم را به صورت اختصاصی برای خودروهای خود طراحی کرده اند.