سمند یکی از پرطرفدارترین خودروهای ایرانی است که از سال 80 پا به بازار خرید و فروش ماشین های ایران خودرو گذاشت. این ماشین مقاوم و جادار از همان ابتدا به ماشین محبوب خانواده ها و بهترین ماشین برای سفرهای جاده ای تبدیل شد. با گذشت زمان مدل های جدیدتری از این خودرو به بازار آمد که هر کدام مزایا و معایبی داشتند و با شکل اولیه سمند، کمی متفاوت بودند. جدیدترین نسل سمند، سورن است که این روزها نسخه گازسوز آن با نام سورن توربو دوگانه سوز به بازار آمده و نظرهای ضد و نقیضی از ویژگی های آن وجود دارد. در این مطلب قرار است با همه مزایا و معایب سورن توربو و تفاوتش با نسخه های قبلی آشنا شویم.

تفاوت سورن توربو با سورن معمولی در چیست؟

دو مدل محبوب سورن، مانند دوقلوهای همسانی هستند که تنها در جزئیات با یکدیگر تفاوت دارند. هر دو این مدل ها در تیپ ELX به بازار عرضه شده اند؛ با این حال سورن توربو در مشخصات فنی کمی پیشرفته تر است.

از طرفی این خودروی دوگانه سوز ایران خودرو، تایرهایی پهن تر از سورن معمولی دارد و این را می توان تنها تفاوت در ظاهر سورن توربو و سورن معمولی دانست. هردوی این مدل های سورن را می توانید با فروش اقساطی بلند مدت خودرو از فروشندگان مجاز خریداری کنید.

سمند سورن گازسوز مناسب برای سفرها جاده ای

آشنایی با مشخصات فنی سورن جدید دوگانه سوز

اولین تفاوت آشکاری که سورن توربو با سمندهای دیگر دارد، در نام آن نهفته است. سورن توربو یک خودرو با پایه گاز سوز است و به دلیل تغییراتی که در طراحی موتور آن ایجاد شده، می توان آن را یکی از نمونه های استاندار ایران خودرو نامید.

این خودرو با موتوری به قدرت 170 اسب بخار و با قرار گرفتن در حالت CNG، می تواند بیشتر از 400 کیلومتر را به سادگی و بدون نیاز به بنزین طی کند. این ویژگی باعث شده موتور سورن توربو، به عنوان یکی از قوی ترین موتورها در خودروهای ایرانی و اولین موتور توربوشارژ شناخته شود.

قدرتمند بودن موتور، مهم ترین عاملی است که فروش این محصول تازه ایرانی را ساده تر کرده است. به همین دلیل ایران خودرو نیز مانند فروش فوری سایپا، به سرعت شرایطی برای فروش ساده تر این خودرو طراحی کرد.

چرا سورن گازسوز آلایندگی کمتری دارد؟

اولین نکته ای که ما را مطمئن می کند که سورن توربو CNG آلودگی کمتری برای محیط دارد، گازسوز بودن آن است. با این حال با توجه به تغییراتی که نسبت به نمونه های قبلی در مخزن بنزین و فرایند سوخت رسانی آن ایجاد شده، در صورت استفاده از سوخت بنزین، حدود 1 لیتر کاهش مصرف بنزین خواهید داشت و این کاهش مصرف به معنی این است که آلاینده های کمتری از این خودرو به محیط وارد می شوند.

از طرفی سورن توربوشارژ از آزمایشات میزان آلایندگی خودرو نیز موفق بیرون امده و توانسته استاندارد آلایندگی یورو 6 را به دست آورد.

قطعات فنی سورن جدید ایران خودرو با سوخت CNG

مشخصات ظاهری سورن توربو پلاس، یک سورن به روز شده

یکی از ویژگی های مشترک میان سمندها از ابتدا تا کنون، شکل ظاهری است. طراحان ایران خودرو از ابتدای ورود اولین سمند تا به بازار آمدن نسخه ها پیشرفته ای مانند سورن پلاس، کمترین تغییرات را در شکل ظاهری این خودرو ایجاد کرده اند. با این حال سورن توربوشارژ ایران خودرو، لاستیک های پهن تری از مدل های گذشته دارد.

اتاق خودرو همان کابین آشنا و جادار قدیمی است. تنها نکته مثبتی که می تواند سورن گازسوز را از دیگر خودروهای دوگانه سوز متمایز کند، این است که مخزن گاز، فضای صندوق عقب را اشغال نکرده و به راحتی می توانید از این فضا استفاده کنید.

ایمنی سورن جدید ایران خودرو، یکی از مقاوم ترین ها در ایران

سمند سورن جدید توانست در تست امنیت نمره بالایی کسب کند. این ماشین در شبیه سازی تصادف، کمترین ضربه را به اتاق منتقل می کند. با این حال پس از ایجاد اولین تکانه های ماشین هنگام تصادف، کیسه های هوا باز شده و به عنوان یک ضربه گیر برای راننده و کمک راننده عمل می کنند.

امکانات رفاهی سورن تولید 98، تکراری اما کارآمد

امکانات رفاهی یکی از عواملی است که حتی بیشتر از ویژگی های موتور، مشتریان را به خرید ترغیب می کند. برای مثال به دلیل همین امکانات است که شرایط فروش برلیانس h330 با دیگر مدل های برلیانس متفاوت است.

این موضوع در خرید خودروهای ایرانی نیز صادق است. اولین اطلاعاتی که از سمند سورن منتشر شد نشان داد که سورن گازسوز تازه متولد شده، از نظر امکانات تقریبا هیچ تفاوتی با نمونه های قبل از خود ندارد.

سیستم تهویه کابین، بالابر شیشه های عقب و جلو، آینه های برقی، مه شکن، سیستم سنور دنده عقب، سیستم هوا، سامانه ضدسرقت و سیستم صوتی جدید از کارآمدترین امکاناتی است که در این خودرو و البته سورن معمولی نیز خواهید دید.

تنها تفاوت سورن توربو وجود یک مانیتور تاشو در وسط داشبورد و بالای کانال کولر است. راننده از طریق این مانیتور، امکانات خودرو را کنترل می کند.

آپشن های سورن توربو

معایب سورن توربو، ایراداتی که نباید ندیده بگیرید!

با وجود آنکه ایمنی و توربوشارژ بودن این مدل سورن، توجه های زیادی را به خود جلب کرد، هنوز ایراداتی دارد که نمی توان به سادگی از آن ها گذشت.

این مدل سمند در اصل برای رفع مشکل شتاب مدل های پیشین سورن به بازار آمد. با این حال اثری از بهبود شتاب در سورن جدید دیده نمی شود. یکی از مهم ترین دلایل شتاب کم آن، وزن زیاد و تناسب نداشتن همین قدرت و وزن است.

از طرفی قطعات فنی که در موتور خودرو به کار برده شده، کیفیت مناسبی ندارند و بسیار کمیاب هستند. این موضوع باعث می شود که در صورت خرابی قطعات، هم زمان زیادی را صرف کنید و هم هزینه بیشتری بر دوشتان باشد.

سیستم ترمز ضعیف از دیگر معایب سورن جدید ایران خودرو است که باعث شده مشتریان خودرو برای خرید آن دچار تردید شوند.

ما در سپندخودرو علاوه بر معرفی ویژگی های خودروهای مختلف همراه شما هستیم تا بهترین خودروهای اقساطی را خریداری کنید. از فروش اقساطی پراید تا فروش اقساطی انواع خودروهای خارجی را می توانید با به صرفه ترین قیمت از ما بخواهید. برای کسب اطلاعات بیشتر از شرایط فروش، با شماره 02191072104 تماس بگیرید.