استفاده از سیستم بخاری مناسب در هر خودرویی هم‌زمان با شروع پاییز و زمستان اهمیت پیدا می‌کند. با این حال بسیاری از افراد با ورود به فصول سرد متوجه گرم نبودن بخاری خودرو می‌شوند. دلایل زیادی برای بروز این مشکل وجود دارد که هر کدام از آن‌ها در نوع خود حائز اهمیت است. با توجه به اهمیت بالای این موضوع، در این مطلب از سپند خودرو به بررسی کامل این موارد می‌پردازیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

گرم نبودن بخاری خودرو

خرابی رادیاتور؛ عامل سردی بخاری خودرو در زمستان

گرم نبودن بخاری خودرو در فصل زمستان بسیار مشکل‌ساز است و مسائل مختلفی را به دنبال  دارد. یکی از مهم‌ترین عواملی که منجر به سردی بخاری می‌شود، خراب بودن رادیاتور است. چنانچه عملکرد رادیاتور به هر دلیلی مختل شود، ممکن است که بخاری ماشین نیز از کار بیفتد. در بیشتر مواقع این مشکل مربوط به گرفتگی رادیاتور است که باید به آن را رفع کرد. همچنین خرابی رادیاتور سبب می‌شود تا تبادل حرارتی به درستی صورت نگیرد.

در این حالت گرما از آب به هوا به سختی منتقل می‌شود که در نهایت منجر به سرد ماندن ماشین خواهد شد. چنانچه خرابی رادیاتور زیاد باشد باید هر چه سریع‌تر برای تعویض آن اقدام کنید. اگر هم مسئله گرفتگی رادیاتور است است که باید مجاری را به صورت کامل تمیز کرد. بعد از انجام این اقدامات متوجه خواهید شد که بخاری به خوبی کار می‌کند و هوای مطبوعی در داخل کابین خواهید داشت.

گرفتگی شیلنگ آب ورودی به بخاری

آب گرم توسط شیلنگ از رادیاتور به سمت بخاری می‌رود و سپس گرمای خود را به هوا منتقل می‌کند. در این حالت هوای گرم به داخل کابین دمیده شده و باعث گرمای ماشین می‌شود. در برخی از موارد دیده شده است که شیلنگ انتقال آب گرفتگی دارد.

موارد مختلفی از جمله رسوبات منجر به گرفتگی لوله می‌شوند که باید برای رفع به موقع آن‌ها اقدام کرد. گرفتگی به دو شکل کامل و جزئی اتفاق می‌افتد. در صورتی که شیلنگ به صورت کامل گرفته باشد، بخاری به صورت کامل از کار می‌افتد. در موارد گرفتگی جزئی نیز بخاری بازدهی مفید را ندارد که باید به این موضوع توجه داشته باشید.

سرد بودن بخاری ماشین

خرابی فن و دمنده بخاری

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث گرم نشدن بخاری خودرو می‌شود، خرابی فن بخاری است که باید آن را چک کنید. وقتی که آب داغ وارد شبکه گرمایی می‌شود، باید جریان هوا از روی آن عبور کرده و گرما را جذب کند. دمیدن هوای آزاد بر روی شبکه گرمایی توسط فن یا دمنده انجام می‌شود. حال اگر در چنین شرایطی فن دچار آسیب و خرابی شود، عملا بخاری نیز هیچ باد گرمی تولید نمی‌کند.

برای حل این مشکل باید در ابتدا فن را خودرو خارج نمود. سپس باید تست این قطعه صورت بگیرد تا عیب‌یابی آن به شکل حرفه‌ای انجام شود. بعد از اینکه تعمیرات لازم انجام شد، دوباره فن در جای خود قرار داده می‌شود. در این حالت  سیستم بخاری ماشین نیز به بهترین شکل و بدون ایراد کار می‌کند.

خرابی رادیاتور

گرم نشدن بخاری خودرو به دلیل کمبود آب رادیاتور

یکی دیگر از عوامل مهم گرم نشدن بخاری خودرو این است که سطح آب موجود در رادیاتور کم است. در این حالت مقدار آب گرمی که وارد شبکه می‌شود کمتر است که در نتیجه هوای گرم از بخاری خارج نمی‌شود. به طور قطع در این حالت تبادل حرارتی به سختی روی می‌دهد که باید برای رفع ایراد اقدام کرد. همیشه سعی کنید که آب رادیاتور را در سطح استاندارد نگهدارید تا مشکلی از این جهت به وجود نیاید.

در صورتی که نشتی در سیستم دیده می‌شود باید در اولین فرصت آن را رفع کنید. همچنین انجام درست و به موقع هواگیری نیز بسیار واجب است که باید به صورت مرتب و برنامه‌ریزی شده انجام شود. در برخی از موار دیده شده است که چرخش آب در سیستم نیز دچار مشکل می‌شود که در این حالت باید هواگیری به بهترین نحو ممکن صورت بگیرد.

خنک بودن بخاری خودرو

گرم نشدن بخاری ماشین به خاطر ایراد ترموستات

ترموستات یک قطعه بسیار مهم در خودرو است که مسیر آب موتور را تغییر می‌دهد. وقتی که آب هنوز کاملا گرم نشده است، با عملکرد ترموستات همچنان در داخل موتور چرخش پیدا می‌کند. وقتی که آب داغ شد ترموستات عمل کرده و اجازه ورود آب به رادیاتور را خواهد داد. با توجه به اینکه در زمستان دمای هوای به شدت کاهش پیدا می‌کند، ترموستات برداشته می‌شود. در این حالت آب خنک در تمامی سیستم جریان خواهد داشت.

مسلما در این حالت آب گرمای لازم را ندارد که در نتیجه بخاری را هم گرم نخواهد کرد. به همین علت برداشتن ترموستات منجر به بد کار کردن سیستم بخاری خواهد شد. ممکن است که با وجود نصب ترموستات بر روی خودرو، باز هم با مشکل گرم نبودن بخاری خودرو روبرو شوید. در این حالت احتمال دارد که ترموستات خراب بوده و به شکل دائمی باز باشد. در این شرایط بهترین کار تعویض ترموستات است که با این کار بخاری به عملکرد عالی خود می‌رسد.

سرد بودن بخاری خودرو

جمع بندی علل گرم نبودن بخاری خودرو

برای اینکه بتوانید در فصل زمستان از خودرو خود استفاده کنید، حتما باید بخاری سالم باشد و به طور مرتب کار کند. دلایل زیادی برای گرم نبودن بخاری خودرو وجود دارد که هر کدام از آن‌ها باید به صورت جداگانه بررسی شوند. در این مطلب از سپند خودرو مهم‌ترین دلایل را بیان کرده و راهکارهای حل مسائل را بیان کردیم. از اینکه تا پایان این مطلب همراه با ما بودید از شما سپاسگزاریم.