در تابستان 1402 سایپا از جدیدترین خودرو اقتصادی خود رونمایی کرد. سایپا اطلس، از روی پلتفرم X200 طراحی شده و نسخه فیس لیفت کوییک است. این خودرو جدید سایپا در دو نوع دستی و اتومات و در 4 تیپ به تولید می‌رسد. طراحی بهتر و آپشن‌های بیشتر، از‌جمله نقاط قوت اطلس در مقایسه با کوییک است. شرکت سایپا برای هر‌یک از تیپ‌های اطلس نامی اختصاص داد. تیپ 1 دنده‌ای را اطلس S، تیپ 1 اتوماتیک، اطلس L، تیپ 2 دنده‌ای، اطلس G و  تیپ 2 اتوماتیک را اطلس E نام‌گذاری کردند.

بررسی طراحی ظاهری و بیرونی اطلس

سایپا اطلس به‌عنوان خودرو جدید شرکت سایپا معرفی شد؛ اما خودرو کاملا جدیدی نیست. اطلس نسخه فیس لیفت کوییک محسوب می‌شود. در طراحی اطلس، همان حالت کوییک حفظ شده و فقط چهره‌ای تهاجمی‌تر و به‌روزتر برای اطلس طراحی کرده‌اند. نمای جلویی سایپا اطلس به کل با کوییک متفاوت است. جلوپنجره بزرگ‌تر و بدون قاب با نوارهای عمودی، برخی تفاوت‌های اطلس با کوییک است. چراغ‌های جدید با کمی فاصله از دو طرف جلو پنجره کشیده شده است.

سپر هم متناسب با جلوپنجره و چراغ‌ها به‌روز شده و مه‌شکن‌ها درون قابی J شکل قرار گرفته‌اند و در مجموع اطلس طرح اسپرت‌تری پیدا کرده‌ است. البته همچنان شرایط ثبت نام کوییک اتومات و دستی وجود دارد. نمای عقب هم تغییراتی داشته‌ است؛ چراغ‌های دو تکه جدید، باز طراحی در صندوق عقب و تغییر محل قرارگیری پلاک نیز از تفاوت‌های طراحی اطلس با کوییک است.

طراحی ظاهری و بیرونی اطلس

درباره طراحی داخل اطلس

شرکت سایپا، طراحی داخلی جدیدی برای اطلس در مقایسه با سایر محصولات ارائه کرده است. در طراحی کابین اطلس از 2 تم رنگش استفاده شده که نیمه میانی داشبورد و بخشی از رودری‌ها رنگ متفاوتی با سایر قسمت‌ها دارند؛ البته نشانه‌هایی از کابین کوییک هم، به‌خصوص در نیمه پایینی به چشم می‌خورد. تهویه مطبوع چهار دریچه گرد دارد و یک نمایشگر لمسی ۷ اینچی نیز روی داشبورد طراحی شده است.

شرکت سایپا برای اسپرت نشان دادن فضای داخلی اطلس، فرمان خودرو را به‌صورت برش‌خورده قرار داده است و پنل کیلومتر‌شمار نیز اگرچه آنالوگ است، اما طراحی به‌روزتری دارد. صندوق عقب اطلس نیز 285 لیتر فضا دارد که بزرگ‌تر از فضای کوییک است. علاوه‌بر این، تیپ‌های S و G به صندلی عقب تاشو مجهز شده که با جمع کردن آنها می‌توان به فضای بار بزرگ‌تری دسترسی پیدا کرد.

بررسی مشخصات فنی اطلس

سایپا اطلس هم مثل اعضای قبلی خانواده‌اش، از همان موتور همیشگی سایپا بهره می‌برد. البته خودروساز ایرانی با اعمال تغییراتی روی سرسیلندر، مدل جدید پیشرانه را با نام M15GSI معرفی کرده است که ۳ اسب بخار قدرت و ۸ نیوتن‌متر گشتاور بیشتری تولید می‌کند؛ بنابراین از اطلس نباید انتظار داشت تا شتاب و سرعت بیشتری از کوییک داشته باشد و مصرف سوخت خودرو جدید هم فقط ۵ درصد از هاچبک قبلی کمتر است. سایپا اطلس S، گیربکس ۵ دنده دستی و فرمان هیدرولیک دارد. سایپا اطلس G، نسخه فول آپشن این هاچ‌بک با جعبه دنده دستی و فرمان هیدرولیک است. سایپا اطلس E با جعبه دنده CVT و فرمان برقی، فول‌آپشن‌ترین هاچ‌بک سایپا محسوب می‌شود.

مشخصات فنی خودرو اطلس

آشنایی با تجهیزات ایمنی اتومبیل اطلس

از جمله تجهیزات ایمنی اطلس سایپا می‌توان به ترمز ESC+TCS+HSA+ABS+EBD+BAS، چراغ ترمز اضطراری (ESS Function)، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم ضدسرقت (Immobilizer)، هشدار‌دهنده امنیتی، هشدار نبستن کمربند راننده و کمربند ایمنی با مکانیزم کاهنده نیرو اشاره کرد که در همه نسخه‌های سایپا اطلس تعبیه شده است. اگر شرایط پرداخت نقدی یا یک‌جا خرید خودرو برای شما دشوار است، شرایط فروش اقساطی ساینا در نمایندگی یا فروش اقساطی خودرو‌هایی مانند اطلس و کوییک را نیز بررسی کنید.

بررسی امکانات رفاهی و آپشن‌های اطلس

همانند بخش پیشرانه، سایپا اطلس در بخش امکانات و تجهیزات نیز با بهبودهایی همراه بوده است. از‌جمله امکانات قابل‌توجهی که به سایپا اطلس در مقایسه با سایپا کوییک اضافه شده‌اند، می‌توان به سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم کنترل پایداری و کروز کنترل اشاره کرد. سیستم تهویه مطبوع نیمه‌اتوماتیک، نشانگر تعویض دنده G، نگهدارنده صندلی کودک در صندلی عقب (ISO FIX)، سنسور پارک دنده عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو (دستی)، سیستم محاسبه سفر، مه‌شکن جلو و عقب، چراغ روشنایی روز (DAYLIGHT)، صندلی سرنشین جلو ۴ حالت دستی نیز از امکانات و آپشن‌های رفاهی این خودرو جدید سایپا است.

البته با‌توجه‌به تیپ اطلس، امکانات و آپشن‌های دیگری نیز دریافت خواهید کرد. برای مثال با خرید تیپ E اطلس که نسخه فول آپشن این خودرو است، علاوه‌بر موارد نام برده، امکاناتی نظیر نشانگر سرویس دورهای EPS، سیستم ناوبری – نقشه آفلاین، قابلیت شارژ موبایل USB، مولتی مدیا با نمایشگر ۷ اینچ، دوربین دید عقب، کنترل صدا از روی فرمان، کروز کنترل و محدود کننده سرعت نیز خواهید داشت.

امکانات رفاهی و آپشن‌های اطلس

برای اطلاعات بیشتر و آگاهی از شرایط فروش اقساطی سایپا یا سایر شرکت‌های واردات یا ساخت خودرو در ایران، با کارشناسان سپند خودرو تماس بگیرید.