کیا اپتیما 2023

کیا اپتیما 2023

فروش کیا اپتیما 2023

کیا اپتیما 2023 نسل جدید اپتیما با امکانات جدیدتر در راه ایران است. بیش از 2 دهه از حضور کیا اپتیما یا همان کیا K5 در بازار کشورمان می گذرد. در این سال ها مشتریان ایرانی با نسل دوم (اتاق MG)، نسل سوم (اتاق TF) و نسل چهارم (JF) این خودروی کره ای آشنا شده اند. اما از ابتدای سال 2017 که آمریکا از توافق برجام خارج شد، تحریم ها دوباره شروع شد. که دو نتیجه بسیار مهم داشت. ابتدا کیا از بازار ایران خارج شد. دوم اینکه واردات خودرو متوقف شد.

با ابلاغ آیین نامه واردات خودرو و تایید شرکت های واردکننده از سوی وزارت صمت، کوشا خودرو به عنوان نماینده رسمی شرکت کره ای کیا و واردکننده این برند معرفی شد. کوشا خودرو آمادگی سریع خود را برای فرآیند واردات نشان داد. و حتی سایت این شرکت تمامی مدل هایی را که قرار است وارد ایران کند معرفی کرده است.

در این میان یکی از جذاب ترین خودرو های موجود در سبد محصولات کوشا خودرو، کیا K5 است. خودرویی که در دوره قبلی واردات خودرو با نام اپتیما شناخته می شد. اکنون تنها با نام K5 در بازار های هدف عرضه می شود.

 

فروش کیا اپتیما 2023

فروش کیا اپتیما 2023

 

خودرو کیا اپیتما 2023

خوشبختانه در نیمه دوم سال 1401 واردات خودرو های با شرایط جدید دوباره آغاز شده است. مقرر شده است تا پایان سال 1401 فروش اولین سری خودرو های وارداتی به ایران آغاز شود. خودرو های وارداتی به ایران، در دو گروه قیمتی، زیر 10 هزار دلار و بین 10 هزار تا 20 هزار دلار را شامل می شود.

طبق برنامه ریزی وزارت صمت اولویت واردات خودرو های 10 هزار دلاری است. که به آن ها «خودرو های اقتصادی» می گویند. اما پس از ورود این دسته از خودرو ها، اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، کم کم خودروهای 10 تا 20 هزار دلاری وارد کشورمان می شوند. در بین این خودرو ها نام بسیار معروفی وجود دارد: کیا اپتیما.

 

خودرو کیا اپیتما 2023

خودرو کیا اپیتما 2023

 

فروش اقساطی کیا سید 2023

کیا اپتیما از همان روز اول تولد با نام کیا K5 در بازار کره جنوبی به فروش می رسید. اما پس از ورود نسل پنجم اپتیما (اتاق DL3) در سال 2019، کیا تصمیمی انقلابی گرفت. این خودرو را در تمام کشور های جهان به فروش رساند. اگرچه کیا K5 در سال 2019 معرفی شد، اما ورود آن به بازار جهانی از مدل 2021 آغاز شد. البته نسخه وارداتی به ایران که در سال 1402 توسط کوشا خودرو به کشورمان می آید احتمالا از مدل 2023 خواهد بود.

اپتیما از سال 2000 در پنج نسل به بازارهای هدف عرضه شده و همچنان فروش خوبی را به ثبت می رساند. کیا K5 در بازار های هدف با نام های اپتیما، مگنتیس و لوتزه شناخته می شود. در ایران این محصول را با نام اپتیما می شناسیم.

 

فروش اقساطی کیا سید 2023

فروش اقساطی کیا سید 2023

 

اپتیما 2023

کیا اپتیما 2023 مانند نسل های قبلی از پلت فرم و فناوری گسترده ای با هیوندای سوناتا مشترک است. در واقع همان خودرویی است که از طریق بازوی کیا گروه هیوندای به فروش می رسد. یعنی اگر سوناتا جدید به ایران وارد شود، پایه فنی و خدمات یکسانی را برای این دو محصول خواهیم داشت.

این خودرو یکی از پرطرفدار ترین خودرو های وارداتی ایران است. که از نسل دوم با کد اتاق MG تا نسل چهارم با کد اتاق JF در ایران حضور داشته است. این خودرو فروش بسیار خوبی را تجربه کرده و همچنان بازار دست دوم داغی دارد.

 

اپتیما 2023

اپتیما 2023

 

مزایا و معایب کیا اپتیما 2023

مزایا معایب
  • طراحی چشمگیر و جوان‌ پسند کابین
  • طراحی مدرن و متمایل به اسپرت نمای بیرونی
  • امکانات و تجهیزات مناسب با توجه به قیمت
  • مصرف سوخت قابل قبول
  • فضای رضایت‌ بخش کابین
  • صندلی های جلو برای رانندگی طولانی راحت نیستند.
  • حساسیت پیشرانه به کیفیت سوخت
  • رینگ های 16 اینچی
  • نبود گزینه گیربکس دستی
  • نداشتن صفحه آمپر تمام دیجیتال

 

طراحی بیرونی کیا اپتیما مدل 2023

پس از اینکه هیوندای از سدان سایز متوسط پرفروش خود یعنی سوناتا رونمایی کرد، کیا نیز از آن عقب نماند. نسل جدید اپتیما را با طراحی و نامی متفاوت معرفی کرد. کیا اپتیما یا همان K5 وارداتی کوشا خودرو به احتمال زیاد از مدل 2023 است. کیا K5 دارای پلتفرم و مشخصاتی همسان با برادرش هیوندای سوناتا است. اما طراحی آن کاملا متفاوت است.

کیا زبان طراحی جدید خود را در نسل پنجم اپتیما به نمایش گذاشته است. با این حال این شرکت سعی کرده است به ترکیب زیبا و محبوب کیا اپتیما JF که در بازار های جهانی محبوبیت فوق العاده ای داشت دست نزند و به نوعی آن را متحول کند. در مقایسه با آنچه در نسل های قبلی K5 یا اپتیما شاهد بودیم، در نسل پنجم، طراحی کاملاً تغییر یافته و به روز شده است.

 

طراحی بیرونی کیا اپتیما مدل 2023

طراحی بیرونی کیا اپتیما مدل 2023

 

طراحی نمای جلو

کیا اپتیما 2023 سبک جدیدی از عنصر دماغه ببری را در جلو به نمایش می گذارد. چراغ های اصلی به نوعی با جلوپنجره ادغام شده اند. چراغ روشنایی روز نیز به صورت یکپارچه با چراغ های اصلی طراحی شده و طراحی آن یادآور نبض ضربان قلب و میتسوبیشی گالانت 1999 است که نقطه ضعفی به حساب نمی آید. است.

در قسمت جلو شاهد سبک جدید جلوپنجره های کیا با طراحی مشبک جدید هستیم. جلوپنجره خودرو ارتباط عمیق تری با چراغ های جلو دارد و ظاهر جدیدی از زبان طراحی جدید کیا را ارائه می دهد. چراغ های کشیده این سدان دارای طرح کلی Y هستند. سپر نیز طراحی برجسته‌ تری دارد. ورودی‌ های هوای مشکی بزرگی را در پایین مشاهده می‌ کنیم.

با توجه به محبوبیت سدان های سبک کوپه، کیا ستون D را تا لبه صندوق تعمیم داد و سعی کرد نسل پنجم کیا اپتیما را بیشتر به خودرو های لیفت بک یا کوپه شبیه کند. اما کیا اپتیما 2023 همچنان یک سدان است.

با وجود اینکه شیب سقف کیا K5 حتی کمی بیشتر از مدل قبلی است، اما این خودرو همچنان یک سدان است و وارد دسته خودرو های لیفت بک نشده است. نکته مهم در مورد نسل جدید کیا اپتیما این است که بدنه آن نسبت به نسل قبلی بلندتر و عریض تر است. این بدان معناست که فضای کاربردی تری برای این سدان در داخل خواهیم داشت.

 

نمای جلو کیا اپتیما 2023

نمای جلو کیا اپتیما 2023

 

طراحی نمای جانبی

در نمای جانبی شاهد طراحی جدید رینگ های دو رنگ خودرو و دارای آینه های مشکی هستیم. استفاده از رنگ مشکی در سقف، سپر و آینه های بغل چهره این سدان را چابک و اسپرت کرده است.

در نمای بغل رینگ های 16 اینچی تیپ پایه یا LX که هیچ تناسبی با ابعاد خودرو ندارند از هیجان بیننده می کاهد. اما در عین حال سواری بسیار نرم را نوید می دهند. آینه ها روی درها نصب شده و سقف با شیب یکنواخت به صندوق عقب متصل شده است. تا فرم نهایی خودرو به صورت یک سدان فست بک باشد.

کیا اعلام کرده که این خودرو از شیشه های بدون فریم و تجهیزات کرومی نصب شده در نمای جانبی بهره می برد. که البته این قطعات در لبه شیشه عقب نیز به چشم می خورد. نسخه پایه کیا اپتیما 2023 در کره جنوبی با رینگ های 16 اینچی عرضه خواهد شد، اما خریداران می توانند برای تریم های گران قیمت این خودرو، رینگ های 17، 18 و حتی 19 اینچی را سفارش دهند. این رینگ ها در رنگ های مختلف از جمله خاکستری روشن یا تیره و مشکی براق عرضه خواهند شد.

 

نمای جانبی کیا اپتیما 2023

نمای جانبی کیا اپتیما 2023

 

طراحی نمای عقب

اوج طراحی اما در قسمت عقب دیده می شود، جایی که سبک فست بک را داریم. چراغ های وصل شده تمام ال ای دی هستند.یعنی با پیروی از روند فعلی طراحی خودرو، دارای چراغ های عقب متصل است که توسط یک قطعه نوار LED به هم متصل می شوند. در حالت کلی گرافیک چراغ های عقب جذاب و کاملا متفاوت از نسل های قبلی است.

همانطور که از یک خودروی مدرن انتظار می رود، K5 دارای چراغ های عقب و اگزوزهای دوگانه است. کیا برای اتصال ستون وسط خودرو به قسمت عقب، سبک فست بک را در نظر گرفته و به همین دلیل این پیوند به صورت روان و نامحسوس انجام شده است.

به طور کلی، نتیجه این رویکرد با جزئیات و خطوط بسیار، طراحی تمیزتر در عقب است. آینه های جانبی مشکی، سقف مشکی و سپر جلو مشکی از دیگر نکات قابل توجه طراحی هستند. استفاده از رنگ مشکی در اسپرت شدن این سدان وارداتی نقش داشته است.

از این نکات در طراحی نمای بیرونی که بگذریم، بهتر است نگاهی به ابعاد کیا K5 داشته باشیم. این سدان کره ای نسبت به نسل قبلی خود ابعاد بیشتری داشته و اکنون 4904 میلی متر طول، 1859 میلی متر عرض و 1445 میلی متر ارتفاع دارد. فاصله بین دو محور آن به 2849 میلی متر می رسد. در ضمن وزن خالص این سدان حدود 1470 کیلوگرم است.

 

نمای عقب کیا اپتیما 2023

نمای عقب کیا اپتیما 2023

 

طراحی داخلی کیا اپتیما 2023

فضای داخلی کیا K5 مانند بدنه آن طراحی اسپرتی دارد. مواردی مانند فرمان D-cut (در تریم های GT و GT-Line)، خنک کننده با طراحی جدید که به گفته کیا از اهرم های هواپیما الهام گرفته شده است. صفحه نمایش اطلاعات سرگرمی، تزئینات فلزی قطعات، دوخت متضاد چرم روی صندلی ها و قطعات چوب مانند روی داشبورد ظاهری متفاوت به فضای داخلی این خودرو داده اند.

در داخل کابین شاهد بهبود متریال نسبت به نسل قبل هستیم. همچنین طراحی ارگونومیک کابین نیز بهبود یافته و امکانات کاملی در نسخه فول این خودرو داریم. اما از آنجایی که نسخه کامل این خودرو به ایران نمی آید، بنابراین امکاناتی مانند کروز کنترل، ترمز دستی برقی، نگه دارنده خودکار، رادار نقطه کور، 6 ایربگ ده نقطه ای، تهویه اتوماتیک دو کاناله، روکش چرم مصنوعی، برقی راننده صندلی، بخاری و کولر صندلی های جلو، دنده پشت فرمان، تنظیم سفتی و نرمی فرمان، رادار خطی، صفحه نمایش لمسی و … را در این خودرو مشاهده می کنیم.

از نظر فضای سرنشین نیز باید به این نکته اشاره کرد که این سدان می تواند فضایی راحت و جادار را برای 5 سرنشین فراهم کند. صندلی های جلو و عقب هر دو به اندازه کافی راحت هستند، اما فضای پای بیشتری در جلو وجود دارد. همچنین نباید از صندوق عقب جادار آن غافل شد که حتی فضای مناسبی برای بار و وسایل این چنینی دارد. یک قسمت مکعبی کوچک در جلو برای ذخیره سازی تلفن همراه، یک جفت فندک و یک محفظه در داشبورد سمت راست قسمت دیگری از فضای ذخیره سازی است.

 

نمای داخلی کیا اپتیما 2023

نمای داخلی کیا اپتیما 2023

 

مشخصات فنی کیا اپتیما 2023

همانطور که کیا اعلام کرد، اپتیما با دو موتور وارد بازار خودرو های آمریکای شمالی خواهد شد. اولی یک موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر مجهز به توربوشارژر است که در نسل فعلی نیز نصب شده و 178 اسب بخار قدرت و 265 نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور با گیربکس 8 سرعته اتوماتیک در تمامی تریم های کیا K5 (به جز GT) قابل سفارش است.

اما گزینه جدید باید موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری توربوشارژر باشد که با تریم GT عرضه می شود و 290 اسب بخار قدرت و 422 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت این مدل طبق گفته کیا نزدیک به 6 ثانیه است. گیربکس این مدل هشت سرعته دوکلاچه یا هشت سرعته اتوماتیک مجهز به مبدل گشتاور خواهد بود.

به غیر از موتورهای فوق، دو موتور 2 لیتری توربو و 2.5 لیتری تنفس طبیعی که هر دو چهار سیلندر بوده و به ترتیب 150 و 195 اسب بخار قدرت و 192 و 246 نیوتن متر گشتاور تولید می کنند نیز در نسل جدید کیا K5 موجود است. این موتور ها را می توان با گیربکس شش یا هشت سرعته اتوماتیک سفارش داد. علاوه بر این، نسخه هیبریدی اپتیما نیز به زودی معرفی خواهد شد، اما کیا فعلا از اعلام مشخصات فنی این مدل خودداری کرده است.

کیا اپتیما از سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو و سیستم تعلیق چند پیوندی در محور عقب استفاده می کند. ترمز های این خودرو به صورت دیسک خنک کننده در جلو و دیسک در عقب بوده و به امکاناتی مانند ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز اضطراری EBA مجهز شده است.

 

مشخصات فنی کیا اپتیما 2023

مشخصات فنی کیا اپتیما 2023

 

آپشن های کیا اپتیما 2023

کیا اپتیما به 6 ایربگ برای سرنشینان جلو مجهز شده است. همچنین این خودرو با کسب بالاترین امتیاز از موسسه IIHS آمریکا به عنوان خودروی ایمن در تصادفات رانندگی شناخته می شود. وجود سیستم های ایمنی و کمکی رانندگی مانند سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS و رادار بین خطوط نیز به ایمنی خودرو در هنگام رانندگی کمک می کند.

کیا K5 از نظر امکانات رفاهی در نسخه فول خودرو بسیار کامل است. اما احتمالا شاهد ورود نسخه پایه یا LX در ایران خواهیم بود. این خودرو در نسخه پایه دارای امکاناتی نظیر شیشه های برقی اتوماتیک، آینه های جانبی تاشو برقی، کلید استارت، صندلی های جلو دستی با گرمکن، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای، سنسور نور، سنسور باران، سیستم کروز کنترل می باشد. چند رسانه ای مجهز به مانیتور 8 اینچی، کلیدهای کنترل فرمان با اندروید اتو و اپل کارپلی، حالت رانندگی 4 حالته با حالت های Normal – Sport – Smart – Custom، ترمز دستی برقی و نگه داشتن خودکار است.

 

آپشن های کیا اپتیما 2023

آپشن های کیا اپتیما 2023

 

قیمت اپتیما 2023

کیا اپتیما مدل 2023 در بازار آمریکا حدود 25000 دلار قیمت دارد. اما همین خودرو با اندکی تغییرات در لیست امکانات و آپشن هایش با قیمتی حدود 76 هزار درهم در امارات متحده عربی به فروش می رسد. که تقریبا معادل 20 هزار دلار است. با این وجود احتمالاً قیمت کیا اپتیما کوشا خودرو از مرز 1.8 میلیارد تومان عبور خواهد کرد.

با توجه به اینکه کوشا خودرو نام و مشخصات این خودرو را در سایت رسمی خود قرار داده است، انتظار می رود این سدان به زودی وارد بازار ایران شود. شاید تا پایان سال جاری شاهد اولین نمونه های این خودرو در ایران باشیم. بر اساس تست های انجام شده، مدل های2 لیتری و 2.5 لیتری کیا K5 در بازار خلیج فارس قیمتی از 19500 یورو تا 27000 یورو دارند. این در حالی است که بر اساس سطح امکانات و توان فنی، قیمت انواع مدل ها از این سدان جذاب کره ای متفاوت است.

طبق اعلام وزارت صمت، قرار است تمامی خودرو های وارداتی در بورس کالا عرضه شود. کیا K5 2023 وارداتی نیز از این قاعده مستثنی نیست. به این ترتیب کوشا خودرو تمامی کیا اپتیما های وارداتی را نیز در بورس عرضه می کند.

 

قیمت اپتیما 2023

قیمت اپتیما 2023

 

سخن نهایی

کیا K5 یا کیا اپتیما 2023 خودرویی جذاب، قوی، جادار و پرطرفدار است. که با توجه به پشتیبانی قوی و محبوبیت نسل های قبلی در بازار ایران، احتمالا به راحتی موفق خواهد شد. البته باید در نظر داشت که نسل های قبلی اپتیما در بازار ایران همگی به سدان های آپشن بالا معروف بودند. اما اپتیمای جدید احتمالا خودرویی کم آپشن خواهد بود. ولی با توجه به عطش بازار برای خودرو های جدید وارداتی، بعید است در آینده شاهد شکست اپتیما 2023 باشیم.

 

کیا K5

کیا K5

 

در هر صورت امیدواریم که از مطالعه این مطلب لذت برده باشید. و محتوای آن برایتان مفید بوده باشد. اگر تصمیم به خرید اقساطی خودرو را دارید می‌توانید با کارشناسان سپندخودرو ارتباط برقرار کنید.