شرکت سایپا در سال 1389 خودروی تیبا را نه‌تنها به‌عنوان یک محصول کاملاً ایرانی، بلکه به‌عنوان یک نسخه پیشرفته و ارتقاء‌یافته از خودروی پراید معرفی کرد. این خودرو در ساختار خود تلفیقی از ویژگی‌های فنی خودروهای پراید، کیا ریو و تندر 90 را به ارث برده است. طراحان سایپا برای ساخت تیبا از هاچ‌بک معروف ایتالیایی، لانچیا اپسیلون الهام گرفته‌اند که این موضوع در نمای جلوی خودرو به‌وضوح قابل تشخیص است. تیبا با موتوری به حجم 1503 سی‌سی که توانایی تولید حداکثر 87 اسب بخار قدرت را دارد، همراه با یک جعبه دنده دستی 5 سرعته در بازار موجود است.

بررسی طراحی ظاهری و بیرونی تیبا

نمای جلوی تیبا با چراغ‌های بیضی‌شکل که تا بخشی از کناره‌ها کشیده شده‌اند و جلوپنجره‌ای کوچک با طرح شش‌ضلعی طراحی شده است. سپر جلو طراحی ساده با مه‌شکن‌های گرد دارد. نمای کناری خودرو دارای خطوط نسبتاً صاف با یک خط فرورفته از قسمت جلو تا پشت درب‌های عقب است. رینگ‌های خودرو از نوع فولادی با طرح ساده هستند.

نمای پشت خودرو با چراغ‌های عمودی ممتد تا بخش پایینی سپر در دو طرف صندوق عقب مشخص می‌شود. صندوق عقب قوس ملایم و یک لبه برجسته و سپر پشت ساده و بدون طرح‌های پیچیده دارد. باتوجه‌به سادگی نمای بیرونی، سایپا ساینا را به‌عنوان نسخه فیس لیفت تیبا با ظاهری متفاوت به بازار عرضه کرد؛ با ارائه طرح‌های ویژه فروش اقساطی ساینا، امکان خرید این خودرو از سپند خودرو با پیش پرداخت کم فراهم است.

درباره طراحی داخلی تیبا

با‌توجه‌به اینکه ارزان‌ترین خودروی صندوقدار فعال در بازار ایران تیبا است، طراحی داخلی آن بر سادگی و عملکردی بودن تمرکز دارد. غربیلک فرمان به شکل سه‌شاخه و بدون هرگونه کلید اضافی طراحی شده است؛ پشت فرمان، صفحه کیلومتر آنالوگ قرار دارد که اطلاعات ضروری را به شیوه سنتی نمایش می‌دهد.

کنسول مرکزی عمدتاً به خروجی‌های هوا اختصاص دارد و در زیر آن، کلیدهای درشتی برای کنترل فلاشر، مه‌شکن‌ها و گرمکن شیشه عقب قرار گرفته‌اند. این کلیدها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که فضای خالی میان خروجی‌های تهویه و سیستم صوتی را کم‌رنگ‌تر کنند. صندلی‌های تیبا تنظیمات دستی دارند.

فروش اقساطی خودرو تیبا

بررسی مشخصات فنی تیبا

تیبا مجهز به موتور تنفس طبیعی 4 سیلندر 8 سوپاپ با حجم 1503 سی‌سی است. انتقال نیرو در تیبا از طریق دیفرانسیل جلو انجام می‌گیرد. این خودرو قادر به تولید حداکثر قدرت 87 اسب بخار (در 5500 دور در دقیقه) بوده و در 4000 دور در دقیقه، حداکثر گشتاور آن به 128 نیوتن‌متر می‌رسد. جعبه دنده تیبا 5 دنده دستی است و در زمینه عملکرد، تیبا قابلیت شتاب‌گیری از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت را در 13.5 ثانیه دارد.

حداکثر سرعت این خودرو به 160 کیلومتر در ساعت می‌رسد. مصرف سوخت ترکیبی تیبا 6.95 لیتر به ازای هر صد کیلومتر مسافت است؛ این مشخصات فنی در کنار شرایط ویژه خرید ماشین قسطی سایپا، تیبا را به گزینه‌ای مناسب برای استفاده روزمره و اقتصادی در شهر تبدیل می‌کند.

فروش اقساطی تیبا

سیستم تعلیق خودرو تیبا

سیستم تعلیق جلوی تیبا از نوع مک‌فرسون است و با میل تعادل کار می‌کند. ترمزهای جلوی خودرو از نوع دیسکی بوده که به‌منظور ترمزگیری موثرتر به کار رفته‌اند. در قسمت عقب، تیبا از تعلیق غیرمستقل با کمک‌فنر و میل تعادل بهره می‌برد که در کنار ترمزهای کاسه‌ای عقب به کار رفته‌اند. این نوع ترمز به دلیل ساختار ساده‌تر و نگهداری کمتر، در خودروهایی با هزینه تمام‌شده پایین‌تر رایج است.

آشنایی با تجهیزات ایمنی اتومبیل تیبا

تجهیزات ایمنی تیبا در مدل‌های مختلف، تنوع دارد. مدل‌های LX، SX و EX این خودرو به کیسه هوای راننده مجهز هستند؛ در دو مدل SX و EX، کیسه هوای سرنشین جلو نیز تعبیه شده است. علاوه‌بر کیسه‌های هوا، تیبا سیستم ترمز با آنتی‌لاک بریک (ABS) دارد؛ این سیستم با جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها در حین ترمزگیری شدید، امکان ترمزگیری موثرتری را فراهم می‌کند.

اگر به خودروهای هاچ‌بک شهری علاقه‌مند هستید، سایپا تیبا 2 را به‌عنوان نسخه هاچ‌بک تیبا با مشخصات مشابه، به بازار عرضه کرده است؛ سپند خودرو با هدف سهولت خرید، شرایط فروش اقساطی تیبا 2 با اقساط بلند‌مدت و پیش‌پرداخت کم را فراهم می‌کند.

شرایط فروش اقساطی تیبا

بررسی امکانات رفاهی و آپشن‌های تیبا

مدل‌های مختلف تیبا، امکانات متفاوتی دارند. کلیه مدل‌ها (LX، SX و EX) دارای شیشه بالابر برقی جلو، قفل مرکزی، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، سیستم ضد‌سرقت ایموبلایزر، گرمکن شیشه عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده و درب‌بازکن باک و صندوق عقب به‌عنوان ویژگی‌های استاندارد هستند؛ اما مدل EX علاوه‌بر این امکانات، به شیشه بالابر برقی عقب، فرمان هیدرولیکی و تهویه مطبوع خودکار و ریموت کنترل برای باز و بسته کردن درها، رینگ‌های آلومینیومی و آینه‌های جانبی برقی نیز مجهز است.

امکان خرید تیبا در تمامی تیپ‌ها با اقساط منعطف 15 تا 30 ماهه با پیش‌پرداخت کم در سپند خودرو وجود دارد؛ برای کسب اطلاعات تکمیلی با کارشناسان سپند خودرو از راه‌‌های ارتباطی موجود در سایت در تماس باشید.