"<yoastmark

فروش فیات تیپو 2023

فیات تیپو 2023 یکی از خودرو هایی است که به زودی وارد بازار ایران می شود. شرکت پارسیان موتور واردکننده این خودرو اعلام شده است. چندی پیش سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد که محصولات فیات ایتالیا به زودی وارد بازار ایران می شود. طبق اطلاعات به دست آمده فیات تیپو 2023 و فیات 500 دو مدل آماده ورود به ایران هستند.

خودرویی که در بین اروپایی ها در رده اقتصادی قرار گرفته و در کلاس های سدان، استیشن و هاچ بک به بازار های هدف عرضه می شود. البته نسخه ی سدان برای بازار ایران در نظر گرفته شده است. که در ادامه به معرفی سدان فیات تیپو 2023 می پردازیم.

 

"فروش

 

خودرو فیات تیپو 2023

فیات تیپو 2023 یک سدان کامپکت است. که در سال 2015 به عنوان سرمایه گذاری مشترک فیات و توفاش ترکیه معرفی شد. کمی بعد نسخه های استیشن و هاچ بک آن برای بازار اروپا به مرحله تولید رسید. این خودرو با استقبال خوبی مواجه شد. تا به امروز بیش از یک میلیون دستگاه از نسخه های مختلف این خودرو تولید شده است. کارشناسان هزینه تقریبی توسعه آن را 1.5 میلیارد دلار تخمین می زنند.

 

"خودرو

 

فروش اقساطی فیات تیپو 2023

تیپو نام یکی از هاچ بک های ارزان قیمت فیات در دهه 80 بود. که به دلیل فضای جادار و هزینه های نگهداری پایین، فروش خوبی داشت. پس از مدتی فیات تصمیم گرفت محصول مشترک خود با توفاش با نام تیپو را در اروپا عرضه کند. نام این خودرو در ترکیه Egea و برگرفته از دریای اژه است که جایگاه ویژه ای برای ترک ها دارد. پرفروش ترین محصول گروه فیات کرایسلر در خاورمیانه و مکزیک با ریبج به فروش می رسد. به همین دلیل با نام دوج نئون به فروش می رسد.

 

"فروش

 

فیات تیپو 2023

تمامی تیپو های بازار اروپا در خط تولید ترکیه تولید می شوند. نسخه های استیشن و واگن این خودرو فروش نسبتا بالایی در اروپا دارند. فیات تیپو در بازار ترکیه با نام فیات اژه نیز شناخته می شود.

ایران خودرو برای اولین بار قصد داشت فیات تیپو را در زمان تصویب برجام به ایران بیاورد. اما در این کار موفق نبود. ولی اکنون زمزمه های ورود این خودرو توسط شرکت پارسیان موتور نماینده فیات در ایران به گوش می رسد.

 

"<yoastmark

 

مزایا و معایب فیات تیپو 2023

مزایا معایب
  • استهلاک کم
  • برند معتبر اروپایی
  • مصرف سوخت پایین
  • قوای فنی ضعیف
  • خدمات پس از فروش نامشخص
  • کسب تنها 3 ستاره ایمنی یورو انکپ

 

طراحی بیرونی فیات تیپو 2023

فیات تیپو 2023 در استودیوی مرکزی فیات ایتالیا زیر نظر روبرتو جیولیتو طراحی شد. شخصی که مسئولیت طراحی فیات 500 را بر عهده داشت. به همین دلیل تیپو به عنوان یک سدان خانوادگی و اقتصادی طراحی جذابی دارد.

این سدان اقتصادی نسبت به قیمتش طراحی خوبی ارائه می دهد. در نمای جلو، چراغ ها کشیده شده و چراغ روشنایی روز در بالا قرار دارد. بین دو چراغ فیات تیپو 2023، یک جلوپنجره با زمینه مشکی و خطوط افقی داریم. که نشان فیات در وسط آن قرار دارد. ورودی های هوا و همچنین لبه چراغ های مه شکن مشکی هستند. در مجموع طراحی جلو خوب در نظر گرفته شده است.

البته در نظر داشته باشید که طراحی کلی این سدان از سال 2016 تغییری نکرده است. طراحی می تواند مدرن تر باشد. نکته دیگری در مورد طراحی این خودرو وجود دارد، استفاده از سبک جدید طراحی های فیات در آن است.

 

"نمای

 

در نمای جانبی، طراحی بسیار ساده است. یک خط از بالای گلگیر به سمت عقب کشیده شده است. رینگ ها 17 اینچی و لبه های پنجره ها به رنگ مشکی طراحی شده است.

 

"نمای

 

در نمای عقب چراغ ها دارای طرح C بوده و به صورت دو تکه طراحی شده اند. طراحی عقب فیات تیپو 2023 مانند نیمرخ جانبی بسیار ساده است. به خوبی نشان می دهد که با یک سدان اقتصادی روبرو هستیم. طراحی در نسخه های استیشن و هاچ بک بسیار جذاب تر است. اما به نظر می رسد قرار است فقط نسخه سدان به ایران بیاید.

 

"نمای

 

طراحی داخلی فیات تیپو 2023

داخل کابین طراحی ساده ای داریم. بیشتر قطعات آن پلاستیکی است. در اکثر تریم های فیات تیپو 2023، صندلی ها با پارچه پوشانده شده و طراحی آن ها به صورت گرد انجام شده است. تا از سادگی بیش از حد کابین کاسته شود. در این سدان اقتصادی و در کامل ترین حالت ممکن امکاناتی مانند سنسور پارک عقب، دوربین عقب، سیستم کنترل پایداری، سیستم تهویه اتوماتیک دو کاناله، کنترل سربالایی، آینه های جانبی تاشو برقی مجهز به گرمکن، گرمکن صندلی های جلو، 6 ایربگ ما یک نقطه، سیستم شروع / توقف و غیره را می بینیم.

طراحی کابین فیات تیپو شباهت های زیادی با محصولات آلفارومئو از جمله جولیتا دارد. که قطعا برای دوستداران این برند ایتالیایی اتفاق خوشایندی خواهد بود. فرمان تیپو دارای 3 شاخه است. این فرمان میزبان کلید های چندرسانه ای و کروز کنترل است. کلیدی برای استفاده از دستیار صوتی روی فرمان تعبیه شده است. تزئینات کرومی نیز به لوکس شدن این فرمان کمک کرده است. فونت نوشته های صفحه کیلومتر ماشین دقیقا مشابه جولیتا است.

روی داشبورد در دو طرف فرمان کلیدهایی برای استفاده از امکانات رفاهی خودرو تعبیه شده است. در پایین دسته دنده کلید چرخشی برای افزایش و کاهش صدا تعبیه شده است. نکته جالب در مورد کابین فیات تیپو 2023 استفاده از دو داشبورد متفاوت در مدل های فول آپشن و کم آپشن است. در مدل های فول مانیتور 7 اینچی از داشبورد بیرون زده اما در مدل های کم آپشن مانیتور 5 اینچی داخل داشبورد نصب می شود.

 

"طراحی

 

مشخصات فنی فیات تیپو 2023

این خودرو با موتورهای مختلف دیزلی، بنزینی و هیبریدی راهی بازار های هدف می شود. اما در مورد ایران احتمالا یکی از دو موتور بنزینی در نظر گرفته می شود. در نسخه پایه یک موتور 1.4 لیتری تنفس طبیعی داریم. که می تواند حداکثر قدرت 95 اسب بخار و حداکثر گشتاور 127 نیوتن متر را تولید کند. در نسخه توربوی همین موتور، خروجی ها به 120 اسب بخار و 215 نیوتن متر می رسد. در هر دو نسخه، نیرو از طریق گیربکس 6 سرعته دستی به چرخ های جلو می رسد.

اما موتوری که به احتمال زیاد در ایران وجود دارد، موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری تنفس طبیعی است. که می تواند حداکثر قدرت 108 اسب بخار و حداکثر گشتاور 152 نیوتن متر را تولید کند. در پایان باید دید پارسیان موتور چه موتوری را برای فیات تیپو 2023 در نظر می گیرد.

اما در هر صورت عملکرد فنی این خودرو کاملا اقتصادی و ساده است. و نکته مهم مهندسی فیات در موتور های این خودرو پایین بودن آن هاست. استهلاک این خودرو در سال 2016 تست های Euro NCAP را پشت سر گذاشته است. در حالت پایه توانسته سه ستاره ایمنی را از این سری دریافت کند. در نسخه فول آپشن ستاره های ایمنی به 4 ستاره رسیده است.

دو گیربکس شش سرعته دستی و شش سرعته اتوماتیک AT برای این خودرو قابل سفارش است. که احتمال می رود برای ورود به ایران انتخاب شود. ترکیب این گیربکس با موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی می تواند گزینه ای ایده آل و کم استهلاک باشد. به خصوص اینکه محصولات فیات هزینه نگهداری پایین و طول عمر بالایی دارند.

 

مشخصات فنی

مشخصات فنی

 

آپشن های فیات تیپو 2023

فیات تیپو 2023 از نظر امکانات رفاهی خودرویی متوسط است و نباید در این خودرو به دنبال آپشن های متنوع باشید. در کامل ترین نسخه از تجهیزات ایمنی مانند 6 ایربگ، سیستم کنترل پایداری، استارت از سربالایی، ترمز ضد قفل، دوربین عقب و سنسور پارک عقب استفاده می کند. امکانات رفاهی تیپو شامل ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، گرمکن آینه های جانبی تاشو، سیستم تهویه مطبوع دو کاناله، گرم کن صندلی های جلو، صفحه نمایش لمسی سرگرمی، اندروید اتو و اپل کارپلی است. به این ترتیب این خودرو از نظر ابعاد و امکانات در کنار نسخه پایه کیا سراتو 2023 قرار می گیرد.

فیات تیپو مجهز به 6 کیسه هوا برای سرنشینان جلو، عقب است. می توان گفت این خودرو از نظر ایمنی عملکرد قابل اعتمادی ندارد. در تصادفات البته وجود سیستم های کمکی رانندگی مانند سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS و سیستم کنترل حرکت در سراشیبی باعث کاهش خطر تصادف در هنگام رانندگی با این خودرو خواهد شد.

 

آپشن های فیات تیپو

آپشن های فیات تیپو

 

قیمت فیات تیپو 2023

فیات تیپو 2023 با قیمت های متفاوت بسته به تریم آن به بازار های هدف می آید. اگر بازار اروپا را ملاک قرار دهیم، قیمت این خودرو بین 16 تا 20 هزار یورو خواهد بود. البته نسخه های ارزان تری از این سدان در بازار های هدف دیگر موجود است. باید دید کدام نسخه و با چه موتور و امکاناتی به ایران می آید.

قیمت پایه فیات تیپو 2023 در بازار ترکیه از 375000 لیر یا 20000 دلار شروع می شود. اما پارسیان موتور می تواند این خودرو را با حجم بالا و قیمت کمتر وارد کند. همچنین در صورت حذف بسته گارانتی این عدد به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. بنابراین با وجود ممنوعیت ورود خودروهای بالای 20 هزار دلار، این سدان ایتالیایی در کشور دیده می شود. پارسیان موتور هنوز اطلاعاتی از قیمت، زمان و میزان عرضه تیپو اعلام نکرده است.

قیمت این خودرو در شرایط اولیه چندان بالا نیست. اما پس از اضافه شدن تعرفه واردات و هزینه های جاری، این سدان اقتصادی به هیچ وجه در ایران به صرفه نخواهد بود. باید دید چه قیمتی برای فیات تیپو در بورس کالا اعمال خواهد شد.

 

قیمت فیات تیپو

قیمت فیات تیپو

 

سخن نهایی

فیات تیپو 2023 خودرویی مقرون به صرفه و کم استهلاک است. که در برخی کشورها به عنوان تاکسی استفاده می شود. ضعف توانایی های فنی و استفاده از محور نیمه مستقل در این خودرو نشان می دهد که نباید از آن انتظار رانندگی اسپرت داشته باشید.

اما مصرف سوخت کم، استهلاک کم و کیفیت ساخت بالا این خودرو را به گزینه ای نسبتا جذاب تبدیل کرده است. البته اگر تعداد عرضه زیاد باشد و خدمات پس از فروش برای آن مناسب در نظر گرفته شود! ریسک کمتری برای خرید دارد.