هر زمان یک تولیدکننده محصول خود را با شعارهای جذاب و گیرا معرفی می­کند، معمولاً با موفقیت همراه می­شود، حداقل در ایران که این‌گونه است.

کیا استونیک با شعار “Style that’s iconic” در بازاهای جهانی عرضه شد و این شعار در طول کل مدت بررسی این خودرو و حتی بعد از آن ملکه­ی ذهن ما بود. دلیلش خوب بودن ماشین بود یا این که کمپین بازاریابی این محصول بسیار مؤثر بود؟ احتمالاً ترکیبی از هر دو، اما بدون شک باید گفت که احتمالاً استونیک یکی از قابل‌توجه‌ترین مدل‌ها در کلاس خود است؛ برای دانستن دلیل آن با ما همراه باشید.

شرکت سپندخودرو شرایطی را فراهم کرده که علاقه مندان امکان خرید اقساطی کیا استونیک 2021 را به محض عرضه در ایران داشته باشند. جهت خرید اقساطی محصولات کیا با تحویل فوری با ما تماس بگیرید.

امتیاز کلی: 4.2 / 5

امتیازات ما به کیا استونیک:

  • عملکرد – توان خروجی موتور (HP)، شتاب، انتقال قدرت، هندلینگ: 4.5/5
  • طراحی – طراحی بیرونی و داخلی، کیفیت، چفت بودن و نداشتن فاصله و لقی در قسمت­های متصل شده به هم، ارگونومی: 4.5/5
  • سواری راحت – راحتی کابین، عایق NVH، سیستم تعلیق: 4.5/5
  • ایمنی و تکنولوژی – تکنولوژی به روز، سامانه­های ایمنی فعال و منفعل: 3.5/5
  • ارزش در مقابل قیمت و هزینه – قیمت خودرو، مصرف سوخت: 4.0/5

مزایا

  • هندلینگ استلار (Stellar handling)
  • اپل کارپلی و اندروید آتو (Apple CarPlay و Android Auto)
  • طراحی ظاهری برجسته

معایب

  • عملکرد موتور راضی کننده نیست
  • صندلی­های سرنشینان عقب کمی کوچک است

طراحی بدنه






عبارت “سبک نمادین”برای ما کمی دور از ذهن بود. چگونه یک کراس اوور ساب کام پکت (کوچک) می‌تواند نمادین یا خاطره‌انگیز باشد؟ ما هزاران کراس اوور را قبلاً در جاده‌ها دیده‌ایم و تقریباً همه کراس اوورهای ساب کام پکت موجود در بازار را آزمایش کرده‌ایم، بنابراین چه چیزی استونیک را متفاوت می‌کند؟

 






این کراس اوور که توسط پیتر شرایر طراحی‌شده است، نمای جلویی جذابی دارد که تا حدی با جلوپنجره بینی ببری مخصوص کیا خراب شده است. اگرچه که نکته­ خیلی قابل‌توجهی نیست، اما این نوع طراحی کمی متناقض به نظر می آید. ما نمی‌دانیم که چرا کیا این قسمت از نمای جلوی استونیک را با این جلوپنجره بزرگ خراب کرده است، اما به‌هرحال طراحی این خودرو به این‌گونه است. چراغ‌های جلو با اینکه هالوژنی هستند اما از کیفیت بسیار خوبی برخوردارند و همچنین در نمای جلویی خودرو از DRL استفاده شده است.






به‌طورکلی، هنوز نمی­توان گفت که استونیک یک خودروی نمادین است اما می­توان گفت که درحال رسیدن به آن نقطه هست. از نظر عملی، تمامی خطوط طراحی ماشین به خوبی و سرجای خود قرار گرفته است. بدون شک استونیک عجیب‌وغریب (نامتعارف) نیست اما از لحاظ ظاهری مانند کیا استینگر برجسته نیست. در عوض، این خودرو، کراس اووری قابل توجه است که به دلیل طراحی بسیار شیک و گرم خود متمایز خواهد شد.

طراحی داخلی






عموماً در اکثر خودروهای کیا، طراحی فضای داخلی همواره یکی از بهترین‌ها در کلاس خود بوده است. پلاستیک‌های مشکی همگی با یک طراحی منظم و زیبا درکنار هم قرار گرفته‌‌اند. همه چیز باکیفیت است و قطعات به خوبی با هم چفت شده‌‌اند. از دنده گرفته تا داشبورد، هیچ لقی در هیچ قسمتی وجود ندارد. دریچه‌های کولر هم لحاظ بصری و هم عملکردی بسیار جالب هستند و ما را به یاد پوک‌بال یا ستاره مرگ یا همچنین چیزی می‌اندازد. در هر حال، طراحی جذاب و کاربردی دارند و در حالی که در ترافیک گیرکرده‌اید و حوصله‌‌تان سر رفته است می‌‌توانید با آن‌‌ها سرگرم شوید.






اگر قد شما حدود تقریبا از 183 سانتی متر بلندتر باشد، ممکن است فضای داخلی استونیک برای شما کمی تنگ باشد. البته قابل پیش‌بینی بود که قسمت عقب ماشین کمی کوچک باشد زیرا از پلتفرم مشابهی با کیا ریو استفاده می‌‌کند که نسبت به سایر خودروهای این کلاس، فضای سرنشینان آن‌قدر قابل توجه نیست. افرادی با جثه‌‌ی بزرگ‌تر ممکن است کمی اذیت شوند، اما افرادی با قد 183 سانت در حالی که صندلی‌‌های ردیف جلو تا نیمه جلو باشند می‌توانند به‌راحتی جا شوند. بااین‌حال، می‌‌توان گفت فضای صندوق‌عقب استونیک در کلاس خود استاندارد بوده و در حالتی که همه‌‌ی صندلی‌‌ها بالا باشند فضایی برابر با 325 لیتر را در اختیار شما قرار می‌‌دهد. این میزان از فضا برای صندوق‌عقب قابل‌قبول است، بااین‌حال، باید مراقب لبه‌‌ی صندوق‌عقب بود.






بیایید واقع‌‌بین باشیم، فضای داخلی نه چیزی شبیه رولزرویس است و نه فوق‌العاده بی‌‌کیفیت؛ اما در کل فضای داخلی خوبی دارد. رگه‌‌های نقره‌ای رنگی که در استونیک به کار رفته است کمی آن را شیک‌‌تر کرده است، بااین‌حال، به نظر ما فضای داخلی کابین با استفاده از چرم و دوخت برجسته با رنگ‌‌های سرزنده‌‌ی استونیک هماهنگ شده و می‌‌تواند بسیار زیباتر شود.

راحتی

یکی از نقاط قوت استونیک راحتی آن است. سیستم تعلیق و شاسی این کراس اوور از بهترین قطعات موجود در بازار ساخته شده‌‌اند. به اندازه کافی نرم و انعطاف‌پذیر است و به‌راحتی می‌‌تواند از دست‌‌اندازها و چاله‌های مختلف عبور کند. تردد در خیابان ها مشکل چندانی برای استونیک ایجاد نمی‌‌کند و ارتفاع بالای استونیک، ترس از پایین آمدن را تا حد ممکن به حداقل می‌رساند.

از آنجایی که صداگیر این خودرو در سطح جهانی بوده و بسیار باکیفیت است صدای باد و همچنین صدای خودرو در داخل کابین شنیده نمی‌‌شود. با توجه به اینکه این خودرو به‌عنوان یک مدل جهانی طراحی‌شده است، به ویژه مدلی که در اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرد، استونیک قطعاً با کیفیت ساخت بالای خود در سرعت‌‌های بالا بی‌نقص عمل می‌‌کند. حتی در پیچ‌ها، استونیک بسیار خوب حرکت کرده و بادی رول خوبی دارد.

تکنولوژی






در مرکز داشبورد کیا استونیک یک سیستم اطلاعات/سرگرمی با صفحه‌نمایش لمسی 8 اینچی قرار دارد که همراه با Android Auto و Apple CarPlay ارائه می‌شود. این سیستم برای سال 2021 کاملاً مدرن محسوب می‌‌شود به علاوه برای سیستم صوتی 6 بلندگو تعبیه شده است. اسپیکرها در مجموع خوب هستند اما صدای پرقدرت و بیس‌‌داری ندارند که با توجه به اینکه استونیک خودرویی مقرون‌به‌صرفه است قابل‌قبول می‌‌باشد. استونیک همچنین دارای یک دوربین دنده‌‌عقب است ولی وضوح و کیفیت بالایی ندارد، درعوض سنسورهای دنده‌عقب برای تکمیل دوربین تعبیه شده‌‌اند. کیفیت دوربین آن‌چنان چشمگیر نیست اما در مواقع نیاز، کارآمد است.

تمام چیزی که باید گفته می‌‌شد همین‌‌ بود. کیا فقط امکاناتی که برای شما ضروری است را در این خودرو قرار داده است. استونیک کروز کنترل ندارد، اما حداقل کنترل تهویه مطبوع خودکار، کنترل صوتی فرمان، یک پورت USB و یک سوکت 12 ولتی دارد. صفحه‌نمایش چند منظوره که بر روی صفحه کیلومتر قرار دارد اطلاعات سفر، مصرف سوخت و سایر اطلاعات اولیه را ارائه می‌دهد، بنابراین در این قسمت چیزی برای شکایت وجود ندارد. همچنین، دارای سیستم پوش استارت و ورود بدون کلید است و در این قیمت، این امکانات کاملاً لوکس است. تکنولوژی به کار رفته در استونیک آن‌چنان فوق‌‌العاده نیست ولی در حد خودش خوب است. باید اعتراف کرد که استونیک در بخش‌‌های دیگر قوی‌‌تر عمل کرده است اما اگر می‌‌خواهید بر اساس سیستم اطلاعاتی/سرگرمی خودرویی را بخرید، امکانات استونیک در حد قابل‌قبولی است.

ایمنی

در مدل‌ EX، سیستم ABS همراه با EBD، کیسه هوای دوگانه جلو، دستیار شروع به حرکت در سربالایی، کنترل پایداری الکترونیکی و اتصالات ISOFIX وجود دارد.

در حالی که لیست امکانات ایمنی شاید کوتاه باشد، اما نمره‌‌ی 3 ستاره را از NCAP دریافت کرده است و یک خودروی نسبتاً ایمن خواهید داشت. ما هم امتیاز 3 از 5 را برای بخش ایمنی استونیک در نظر می گیریم. فوق‌‌العاده نیست اما تمامی امکانات اساسی را برای شما فراهم می‌‌سازد.

سواری

بهترین ویژگی در مورد استونیک ویژگی‌‌های هندلینگ آن است. فرمان و شاسی آن بسیار تیز، حساس و بسیار فرمان‌‌پذیر است. هندلینگ نقطه‌ی اوج استونیک است و بااینکه فقط دارای سیستم تعلیق مک فرسون و سیستم تعلیق میله پیچشی در عقب می‌‌باشد، یکی از بهترین‌‌ هندلینگ‌‌ها را در بین خودروهای موجود در بازار دارد مخصوصاً در جاده‌های بادخیز و پر پیچ و خم. ترمزها واکنش بسیار سریعی دارند. فرمان نیز بسیار دقیق است و رانندگی با این خودرو را سرگرم‌کننده می‌‌کند و به در سرعت‌‌های بالا عکس‌‌العمل بسیار بالایی دارد. در سرعت‌های آهسته‌تر، انتظار یک تجربه رانندگی بسیار نرم و راحت را داشته باشید. فرمان به قدری سبک است که برای پیچیدن نیاز به نیروی زیادی ندارید. همین‌طور نیازی نیست نگران گیر افتادن در جاده‌‌های باریک باشید چون استونیک ابعاد کوچکی دارد.

توان خروجی موتور 1.4 لیتری استونیک خوب است. تمام چیزی که شما نیاز خواهید داشت را دارد. توان 98 اسب بخار برای اکثر نیازهای روزمره شما کافی است، اگرچه گشتاور 132 نیوتن متری آن‌چنان قابل توجه نیست، اما کافی است. دنده‌‌ی 6 سرعتِ اتوماتیک استونیک آن‌چنان سریع نیست، اما به اندازه کافی خوب است و تجربه‌‌ی لذت بخش رانندگی شما را مختل نمی‌کند. استونیک به خودی خود کند نیست، اما ممکن است زمانی که حالت دستی دنده را فعال می‌‌کنید و می‌خواهید به یک دنده پایین‌‌تر بروید، کمی کند عمل می‌کند.

به‌طورکلی، این کراس اوور عملکرد عالی دارد. کیا تمام تلاش خود را به نحو احسنت انجام داده است تا برای شما تجربه‌‌ای خوب از رانندگی را ایجاد کند. البته باید به شما تذکر بدهیم که موتور این خودرو آن‌چنان چنگی به دل نمی‌زند البته برای استفاده‌‌ی روزمره کاملاً مناسب است، اما در بزرگراه‌‌ها کمی زمان می‌‌برد تا به سرعت بالا برسد. به‌هرحال، تنها یک موتور 1.4 لیتری است و نباید انتظار زیادی از آن داشته باشید.

مصرف سوخت

شاید موتور استونیک توان بالایی نداشته باشد ولی در مصرف سوخت بسیار درخشان عمل می‌‌کند. از آنجایی که این موتور در کیا سولوتو هم استفاده شده است، جای تعجب نیست برای طی مسافت 8 کیلومتری در ترافیک شهری فقط یک لیتر سوخت مصرف شده است، برای رانندگی در شهر با سرعت 50 تا 60 کیلومتر بر ساعت، یک لیتر سوخت بعد مسافت 11 کیلومتر مصرف شد، در حالی که رانندگی با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در بزرگراه برای 18 کیلومتر مسافت یک لیتر سوخت مصرف شد.

مشخص است که استونیک بسیار سنگین‌تر از سولونو بوده و در مقایسه با سولوتو با موتور مشابه، تفاوتی در حدود 4 کیلومتر بر لیتر در شهر و 6 کیلومتر در لیتر در بزرگراه مشاهده می‌کنیم. البته باید توجه داشته باشیم که سرعت استونیک در بزرگراه در طول این آزمایش از سرعت سولوتو بیشتر بود.

سخن آخر

پس از انجام تمامی آزمایش‌‌ها باید گفت که کیا استونیک قطعاً یک مدل برجسته در خط تولید کیا است. قیمت آن فقط 925000 پزو است که می‌‌توان آن را در دسته‌‌ی خودروهای مقرون‌به‌صرفه قرار داد. ازجمله رقبای این خودرو می‌‌توان از MG ZS، Chery Tiggo 2 و Hyundai Venue نام برد. بااین‌حال، ما احساس می‌کنیم که استونیک از نظر ظاهری (style) و هندلینگ بر سایر رقبا برتری دارد.

درواقع، کیا یک کراس اوور عالی ساخته است که از معایب آن می‌‌توان به کیت ایمنی متوسط، فضای داخلی کمی تنگ و تنها عملکرد متوسط موتور آن اشاره کرد. غیرازاین، یک خودروی عالی است. برای رانندگان معمولی، به لطف ابعاد جمع‌وجور و دوربین و سنسورهای دنده‌‌عقب، رانندگی بسیار راحت و آسان خواهد بود. این خودرو قطعاً شیک است، اما آیا می‌‌توان به آن لقب نمادین را داد؟ در آینده خواهیم دید، البته پاسخ این پرسش بستگی به عملکرد آن در میزان فروش دارد. استونیک ممکن است برای کیا یک برگ برنده باشد. از آنجایی که قیمت آن مناسب است و پلتفرم آن، یکی از بهترین پلتفرم‌هایی است که ما تا به امروز آزمایش کرده‌ایم، می‌توان گفت که حتی مدل‌های مقرون‌به‌صرفه تر در خط تولید کیا عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود نشان می‌‌دهند؛ بنابراین اگر بودجه کمی دارید، می‌‌توانید مدلی ارزان‌تر از استونیک را در نظر داشته باشید و اگر مشکل بودجه ندارید کامل‌ترین مدل استونیک یعنی EX AT یک انتخاب عالی برای شما است.

تصاویری از طراحی بدنه

تصاویری از طراحی داخلی






مشخصات کیا استونیک

مشخصات فنی  
موتور 1.4 لیتر
نوع سوخت بنزین
عملکرد 98 اسب بخار @ 6000 دور در دقیقه
نوع دنده اتوماتیک
   
 مشخصات کلی  
نام کیا استونیک 1.4 EX AT
تیپ بدنه کراس اوور
قیمت 18000 دلار
نوع گیربکس اتوماتیک
موتور  
حجم موتور 1.4 لیتر
حجم موتور 1368 سی‌سی
تعداد سیلندر 4
تعداد سوپاپ 16
نوع سیستم انتقال قدرت 6 سرعتِ اتوماتیک
 عملکرد  
پیشرانه دیفرانسیل جلو
حداکثر توان خروجی (HP) 98 اسب بخار @ 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور (nm) 132 نیوتن متر @ 4000 دور در دقیقه
نرخ شتاب تعیین نشده
حداکثر سرعت تعیین نشده
 مصرف سوخت و محیط‌زیست  
نوع سوخت بنزین
انتشار CO2 تعیین نشده
ظرفیت سوخت 43 لیتر
مصرف سوخت 7.5 لیتر در 100 کیلومتر
محدوده تعیین نشده
 ابعاد  
طول 4100 میلی‌متر
عرض 1735 میلی‌متر
ارتفاع 1532 میلی‌متر
فاصله بین دو محور 2570 میلی‌متر
شعاع چرخش 11 متر
فاصله از زمین 185 میلی‌متر
عمق Wading تعیین نشده
ظرفیت صندوق‌عقب 325 لیتر
حداکثر فضای خودرو 1155 لیتر
تعداد درب 5
تعداد صندلی 5
 امنیت و ایمنی  
ایربگ راننده دارد
ایربگ سرنشین جلو دارد
ایربگ­های کناری ندارد
ایربگ های پرده‌ای ندارد
ایربگ زانو ندارد
سیستم ترمز خودکار ندارد
توزیع الکترونیکی ترمز دارد
سیستم ترمز ضد قفل (ABS) دارد
سیستم ترمز ضد قفل با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز.  
ایموبلایزر دارد
هشدار امنیتی ندارد
کنترل پایداری دارد
قفل الکترونیکی درب دارد
قفل درب سنسور سرعت دارد
ISOFIX دارد
سیستم هشدار خروج از خط ندارد
سیستم تشخیص نقطه کور ندارد
 امکانات  
کروز کنترل دارد
سنسورهای پارک جلو ندارد
سنسورهای پارک عقب دارد
تودوزی چرم ندارد
دکمه Start دارد
سایز چرخ 16 اینچ
نوع آلیاژ چرخ آلیاژ فلز
سیستم تهویه مطبوع کنترل خودکار آب­وهوای تک منطقه­ای
سیستم اطلاعاتی/سرگرمی صفحه‌نمایش 8 اینچی رادیو AM/FM به همراه پورت USB و سیستم صوتی دارای 6 بلندگو
قابلیت اتصال بلوتوث/USB/اندروید آتو و اپل کارپلی
نویگیشن آماده دارد
گارانتی 5 سال یا 160000 کیلومتر
ورود بدون کلید دارد
باربند دارد
سانروف ندارد
صندلی‌های برقی قابل تنظیم ندارد
فرمان برقی دارد
پنجره‌های برقی دارد
خروجی (پریز) برق دارد
کنترل صوتی فرمان دارد
 تکنولوژی  
Active Park Assist(کمک فعال پارک) ندارد
کمک استارت در سربالایی دارد
حالت‌های AWD تعیین نشده
مانیتورینگ فشار تایر ندارد
نمایشگر هدآپ ندارد
جک صندوق‌عقب برقی ندارد
سیستم Start-stop ندارد

 خرید اقساطی کیا استونیک 2021

شرکت سپندخودرو شرایطی را فراهم کرده که علاقه مندان امکان خرید اقساطی کیا استونیک 2021 را به محض عرضه در ایران داشته باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید اقساطی ماشین با شماره های اعلام شده در سایت سپندخودرو تماس حاصل فرمایید. همکاران ما آماده ارائه اطلاعات و راهنمایی شما هستند.