کیا ریو خودرویی است که نسل سوم آن در سال 2011 معرفی شد و تا به الان نیز بر روی خط تولید قرار دارد. طراحی این خودرو توسط پیتر شرایر در دو نوع هاچ بک با 5 درب و نمونه ی سدان انجام پذیرفت و از همان زمان به بعد بود که اقبال به این خودرو رو کرد. بسیاری از جوانان با توجه به ظاهر اسپرت و هیجانی کیا دل به این هاچ بک باختند و تولید این خودرو تا چند سال بر روی خط تولید قرار داشت. با ورود هاچ بک کیا به ایران استقبال خوبی از شرایط فروش اقساطی کیا ریو هاچ بک شد اما علی رغم طالع بلند این خودرو پس از مدتی تولید خودرو متوقف شد و با پرس و جوهای فراوان مشخص شد نبود کیسه های هوا برای سرنشینان جلو یکی از علل اصلی این مسئله بوده است، پس از گذشت چند سال در حال حاضر کیا ریو هاچ بک جدید در مناطق آزاد ایران وجود دارد و چند مدتی است که نمونه هایی از آن در پایتخت نیز دیده شده است.

طراحی کیا ریو جدید

طراحی ریو هاچ بک کاملا از المان های طراحی کیا موتورز پیروی می کند اما با ساخته های جدید کیا مانند سراتو و اپتیمای جدید همخوانی ندارد. در بحث خارجی این خودرو در مدل سدان به ترتیب دارای طول، عرض و ارتفاع 4366، 1720 و 1455 میلی‌متر می باشد و مدل هاچ بک با 4046 میلی متر طول از نسخه ی سدان کوتاه تر است اما عرض و ارتفاع آن فرقی با مدل سدان ندارد. فاصله ی محوری در هر دو مدل یکی است و در نسخه ی هاچبک به فضای پای سرنشینان توجه ویژه ای شده است. وزن کیا ریوی نسل سوم بسته به نوع اتاق و پیشرانه ی انتخابی از 1093 کیلوگرم تا 1141 کیلوگرم متغیر است.
قوای فنی کیا ریو جدید
در بازار جهانی فعلی که با طیف وسیعی از موتورهای بنزینی و دیزلی روبرو هستیم پیشرانه های بنزینی و دیزلی متفاوتی برای این خودرو در نظر گرفته شده است. موتورهای بنزینی با حجم های 1.2، 1.4 و 1.6 لیتر حجم دارای سیستم ترزیق مستقیم سوخت نیز هستند و مدل های توربو دیزل حجم های 1.1 و 1.4 لیتری دارند.
برای کیا ریو هاچ بک سه نوع گیربکس در نظر گرفته شده است که در دو نوع 6 و 4 دنده ی اتوماتیک و یک مدل دستی 6 حالته ارائه می شود. کیا ریو در بازار خاورمیانه تنها با پیشرانه ی 1.4 لیتری عرضه شده است و مدل های وارداتی این خودرو به کشور نیز از همین نمونه پیشرانه استفاده می کنند. کیا ریو با چنین پیشرانه ای جزو ریوهای میان رده محسوب می شود و قادر است تا 107 اسب بخار قدرت را تولید نماید. این پیشرانه 135 نیوتن متر گشتاور نیز دارد و بسیار شبیه به موتور هیوندای آی 20 های عرضه شده در کشور است. قدرت خروجی پیشرانه ی ذکر شده در هر خودرو متفاوت است و به شرایط فنی دیگری که خودرو در اختیار موتور می گذارد و با آن هماهنگ می کند بستگی دارد. به عنوان مثال پیشرانه ی ریو و هیوندای یکی است اما در هیوندای آی 20 حدود 99 اسب بخار و در کیا ریو هاچبک جدید حدود 107 اسب بخار قدرت دارد.
نیروی موتور کیا ریو از طریق گیربکسی 4 دنده و خودکار به چرخ های جلو انتقال پیدا می کند و با مجهز بودن به حالت تیپ ترونیک به راننده این اجازه را می دهد تا در حین استفاده از دنده ی اتومات بتواند ر حد یک دنده جا به جایی را انجام دهد و تا حدی بر روی تعویض دنده ها در صورت نیاز کنترل داشته باشد،
در نمونه های وارداتی این خودرو به ایران شیفترهای پشت فرمان وجود ندارد و حالت تیپ ترونیک قابل استفاده نیست. فروش اقساطی ریو در ایران با علاقه مندان زیادی روبرو شد اما فروش بالایی نداشت چرا که قیمت تمام شده ی آن از ارزش خرید خودرو تا حد زیادی کاسته بود و کیا ریو نتوانست به صدر لیست پر فروش های فروش اقساطی کیا دست پیدا کند.