دو خودرویی که قرار است با هم مقایسه شوند دو مورد از پرفروش ترین اس یو وی های کامپکت کره ای هستند که چند سالی است در ایران حضور دارند، محدوده ی قیمتی مشابه این دو خودرو باعث شده است تا خریداری که قصد دارد در این رنج قیمتی خودرو تهیه کند بر سر دو راهی قرار بگیرد و نداند کدام خودرو برای او مناسب تر است. توسان ix35 بازار خوبی را در استرالیا شاهد بوده است و با سرویس های دوره ای رایگانی که ارائه می داده است توانسته تا حدود زیادی خود را در بازارهای خارج از ایران از بقیه خودروهای SUV متمایز کند. این دو خودرو با وجود اینکه سابقه ی طولانی برای حضور در بازار رقابتی خودرو ندارند اما به دلیل جذابیت ظاهری و ارتفاع بلندشان تا به حال توانسته اند بسیاری از جوانان را شیفته ی خود کنند.

قیمت کیا اسپورتیج و ارزش خرید SUV های ژاپنی

قیمت توسان در بازار ایران از 214 میلیون تومان شروع می شود و به این مبلغ هزینه های جاری نیز اضافه می گردد. پیشرانه ی این خودرو با یک توضیح مختصر 2.4 لیتری و بنزینی است و با چهار سیلندی که دارد 182 اسب بخار قدرت تولید می نماید و دارای 240 نیوتن متر گشتاور می باشد. گیربکس خودکار توسان شش وضعیت سرعت دارد و با این سیستم فنی، توسان در هر 100 کیلومتر 9.8 لیتر سوخت مصرف می کند.
کیا اسپورتیج اما قیمتی بالاتر از توسان دارد و مدل جدید اسپورتیج با قیمتی در حدود 250 میلیون معامله می شود. به این قیمت هزینه های جاری و تورم را نیز اضافه فرمایید. البته این نرخ تورم برای توسان نیز قابل افزایش است و تفاوتی میان خودروهای وارداتی وجود ندارد. پیشرانه ی اسپورتیج نیز حجمی برابر با 2.4 لیتر دارد و دقیقا مانند توسان با این حجم قدرتی 180 اسب بخاری و گشتاوری 240 نیوتن متری تولید می نماید، ضمن اینکه گیربکس این خودرو نیز شش سرعته می باشد. تا به اینجای کار متوجه شدیم که توسان آی ایکس 55 و اسپورتیج از نظر فنی تفاوت قابل توجهی ندارند و دو کمپانی هیوندای و کیا محصولاتی مشابه را به بازار ارائه داده اند.
برنده کدام خودرو می باشد؟
واقعیت این است که توسان نسبت به رقبایش خودرویی به نسبت ارزان تر است اما در مقایسه ی مشخصات فنی اگر ریزبینانه نگاه کنیم پایین تر از کیا قرار دارد. ویژگی هایی که این خودرو به صورت استاندارد دارد صفحه نمایش لمسی 7 اینچی، کنترل خودکار تهویهٔ مطبوع، نویگیشن ماهواره‌ای و دوربین دید عقب را شامل می شود. علاوه بر این ویژگی ها، صندلی های جلو نیز برقی می باشند و شما قادر هستید از قابلیت بلوتوث تلفن خود در داخل خودرو استفاده نمایید.
اسپورتیج اما اخیرا افزایش قیمت داشته است که این گرانی با توجه به امکانات بیشتری که در اختیار راننده قرار می دهد قابل توجیه است و باعث نارضایتی رانندگان نشده است. اسپورتیج علاوه بر دارا بودن تمامی امکانات توسان دارای صندلی های چرمی با گرم کن در هر دو ردیف، سنسور مخصوص پارک کردن در عقب و جلوی خودرو سیستم صوتی پیشرفته و زاپاس یدک با جنس آلیاژ می باشد. با این تفاسیر اسپورتیج خود را در مقایسه با توسان لوکس تر کرده است و به همین دلیل انتخاب کسانی است که باصرف پول بیشتر در جهت داشتن امکانات بهتر مشکلی ندارند. فروش اقساطی اسپورتیج در ایران آمار بالاتری نسبت به توسان دارد و نبود آپشن های مربوط به سرویس های دوره ای رایگان داخل ایران در این مسئله بی تاثیر نیست. فروش اقساطی کیا نیز به دلیل استقبال از اسپورتیج و همه گیر شدن خرید آن میان جوانان رشد قابل توجهی را تجربه کرد و پس از آن رقابت توسان با این خودرو در بازارهای داخلی اوج گرفت.