در این مقاله دو سدان پر فروش ژاپنی و کره ای را مقابل هم قرار داده ایم تا ببینیم کدام خودرو در این رقابت پیروز می شوند. هیوندای سوناتا و تویوتا کمری جزو سدان هایی هستند که خریداران را هنگام انتخاب بر سر دو راهی قرار می دهند و به دلیل مشخصات نزدیکی که دارند باعث شک و تردید در دل آنها می شوند. اگر شما هم علاقه مندید نتیجه ی مقایسه میان این دو سدان خوش چهره را بدانید تا پایان این مقاله از سپند خودرو همراه ما باشید.

هیوندای سوناتا، مدعی کره ای

هیوندای سوناتای وای اف مدعی است که در این رقابت باید برنده شود اما بیایید ببینیم چه ویژگی هایی باعث شده اند تا این خودرو به چنین جایگاهی برسد.
سوناتا وای اف ششمین نسل از هیوندای سوناتا به شمار می رود و در سال های 2009 تا 2014 بر روی خط تولید هیوندای قرار داشته است. با توجه به اینکه طراحی هر دو خودرو زیباست به این بخش در مورد مقایسه ی خود نمی پردازیم و به سراغ مشخصات فنی می رویم، درست در زیر کاپوت!
سوناتا وای اف مجهز به پیشرانه ای چهار سیلندر به نام تتا است که حاصل همکاری میان هیوندای و کرایسلر و میتسوبیشی است و تحت عنوان آلیانس جهانی موتور به فروش می رسد. ضریب تراکم این موتور 10.5 به یک است و با توانایی تولید 176 اسب بخار قدرت و 228 نیوتن متر گشتاور به خوبی کابین سوناتا را به دوش می کشد. موتور سوناتا از نوع DOHC است که به معنای وجود دو میل سوپاپ در بالا است، این خودرو هم چنین دارای سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ ها بر روی میل سوپاپ هوا می باشد و تماما سیستم تایمینگ موتور توسط شرکت معروف بورگ وارنر ساخته شده است.

نیروی موتور تمام فولادی و مستحکم سوناتا توسط گیربکس شش سرعته ی این خودرو به چرخ های جلو انتقال پیدا می کند و عملکرد گیربکس و موتور برای استفاده های روزمره مناسب و قابل قبول است به طوری که تعویض دنده ها بسیار نرم و راحت صورت می پذیرد و در استفاده های شهری و روزمره راننده آرامش و نرمی خاصی را در حرکت خودرو احساس می کند. البته در این قسمت تویوتا کمری نرم تر از سوناتا عمل کرده است زیرا سیستم تعلیق سوناتا در عقب از نوع مستقل چند اتصالی است و در جلو مک فرسون می باشد اما در صورتی که اهل زیاد فشار آوردن به خودرو نیستید این ضعف اصلا خودش را نشان نمی دهد و در استفاده های معمول هندلینگ سوناتا رضایت بخش خواهد بود. ضمن اینکه سیستم کنترل پایداری خودرو باعث می شود در مواقعی که احتمال از دست رفتن کنترل سوناتا وجود دارد یک ناجی داشته باشید.

صحبت در مورد تویوتا کمری
تویوتا کمری نسبت به سوناتا حدود صد سی سی حجم موتور بیشتری دارد و همین موضوع باعث شده است تا قدرت و گشتاور کمری نسبت به سوناتا بیشتر باشد، این خودرو 180 اسب بخار قدرت و 235 نیوتن متر گشتاور دارد اما در مقابل بازار دست دوم خوبی ندارد. تنها برتری کمری به سوناتا قابلیت های حرکتی اش می باشد و متریال با کیفیت تری که در داخل خودرو به کار رفته است در مقابل سوناتا بازار دست دوم بهتری دارد و با قیمت پایین تر تمامی قابلیت های کمری را ارائه می دهد. امکانات سوناتا نیز نسبت به کمری بیشتر است و با لیستی از آپشن های کاربردی توانسته بسیاری از مشتریان خود را راضی نگه دارد. در پایان باید گفت انتخاب بین این دو خودرو به نیازهای شما و انتظارتان از یک ماشین برمی گردد. در صورتی که به داشتن امکانات مختلف علاقه مندید و می خواهید نسبت به کمری هزینه ی کمتری نمایید سوناتا را انتخاب کنید اما اگر تنها قابلیت های حرکتی مد نظرتان است و اهل تعویض خودرو هایتان به صورت مرتب نیستید کمری می تواند گزینه ی مناسبی برای شما باشد. فروش اقساطی هیوندای سوناتای جدید در ایران نسبت به کمری آمار بالاتری داشت و با توجه به بالاتر بودن فروش اقساطی هیوندای در ایران این کمپانی محصولات جدیدش را زودتر از تویوتا به ایران وارد می کند.