چند دهه از حضور رنو در کشورمان می گذرد و کیفیت محصولات این کمپانی باعث شده است تا نام آن در میان ایرانی ها یادآور تمام خوبی هایی باشد که از یک خودرو به خاطر دارند. در میان تمام محصولات رنو، مگان به دلیل استحکام بالا و مقرون به صرفه بودن جای پای محکم تری در ایران داشت، به همین دلیل این خودرو توسط شرکت های گوناگونی مونتاژ شد و فروش اقساطی مگان جدید چند دوره تمدید شد. روزنامه ی عصر خودرو در این مورد نوشت که شاید درک این موضوع که سازنده ی رنو 5 خودرویی را به بازار ایران وارد کرده که از آن استقبال زیادی به عمل آمده و در میان همه ی رانندگان حرف از کیفیت و سواری خوب این خودرو می باشد برای مردم کار چندان آسانی نباشد اما سرانجام مگان و لوگان توانستند فصلی جدید از خانواده رنو را در بازار خودروهای اقتصادی ایران به نمایش بگذارند.
آنچه در ایران با نام مگان میشناسیم نسل دوم از همان رنو 5 می باشد که در فاصله ی میان سال های 2002 تا 2008 در سراسر جهان تولید شده است اما هم اکنون بعد از گذشت 6 سال از توقف تولید آن همچنان در بازار ایران به دنبال نمونه ی صفر آن می باشند. با این حال مگان از نسل دوم خود عبور کرده است و به نسل سوم رسیده است. این نسل از مگان با نام مستعار به ایران وارد شده است و با نام اسکالا شناخته می شود. در صورتی که نام اسکالا را در اینترنت جستجو کنید به خودرویی برمیخورید که نامش رنو- سامسونگ(SM3) می باشد و در برخی بازارهای درجه 3 رنو مانند مکزیک یا مصر به فروش می رسد. کمپانی رنو تصمیم گرفت تا از بدو ورود این خودرو آن را با نام اسکالا به عنوان نسل سوم مگان در ایران معرفی نماید.

طراحی و ویژگی های رنو مگان جدید

جهان خودروهای کروک تنها به خودروهای لوکس محدود نمی شود. خودروسازان اقتصادی دیگری نیز مانند اپل، رنو و فیات نیز در این میان محصولاتی را ارائه داده اند که هر کدام می توانند در چنین کلاس خودرویی با نمونه های لوکس دیگر به رقابت بپردازند. در این مقاله به بررسی خودروی کروک جمع و جور شهری می پردازیم که نام رسمی اش اسکالا کبریولت می باشد و پیش از ورود به ایران نیز در لیست فروش اقساطی رنو جایگاه والایی داشته است.

اگر نیم نگاهی به شکل و شمایل خارجی این خودرو بیندازید متوجه خواهید شد که تنها ارثیه پدری او نشانه لوزی مانندی است که روی دماغه خودرو چسبیده است و یک طراحی فرانسوی را به رخ بیننده می کشد. حس آرامشی که در زیبایی این خودرو نهفته است باعث شده تا خریدارانی که به دنبال خودروهای ساده و همیشه زیبا هستند به سمت این خودرو جذب شوند. تغییرات اساسی اعمال شده در کابین رنو باعث شده تا این محصول جدید بیش از پیش دلربایی نماید و به گزینه ای جذاب برای جوانان تبدیل شود. در طراحی جدید این خودرو پشت چشم هایش نازک شده و دو پروژکتور دایره ای شکل زیر آنها قرار دارد. خطوط طراحی در اسکالا طوری استفاده شده اند که ظاهر آیرودینامیکی مناسبی برای او رقم بخورد و همین امر باعث شده تا میزان مصرف سوخت خودرو کمتر شود و شتاب و تعادل بهتری برای این خودرو رقم بخورد.
رنو اسکالا نمونه ی کانورتیبل بوده که با جمع شدن سقفش بدنه ی 4299 میلیمتری اش کمی بلندتر زا این عدد به نظر می آید. درب صندوق عقب این خودرو نیز چون قرار است میزبان سقف جمع شونده باشد کمی بزرگتر از حد معمول به نظر می رسد و T شکل طراحی شده است. این درب توسط کلیدی که بالای پلاک قرار گرفته است باز می شود و و در هنگامی که سقف بسته باشد 417 لیتر فضا در اختیار راننده و سرنشینان می گذارد که با توجه به ابعاد خودرو فضای مناسبی به نظر می آید. ذکر این نکته نیز الزامی است که طراحان به دلیل سنگین بودن صندوق عقب یک سیستم مکشی برای بسته شدن درب آن تعبیه کرده اند که به صورت خودکار درب را می بندد. به همین دللی توجه کنید درب صندوق اسکالا را نبایدد از بالا رها کنید و باید تا آخرین لحظه نزدیک به قسمت پایینی درب نگه دارید تا درب به آرامی و به صورت خودکار توسط سیستم مکش بسته شود.

طراحی داخلی خودرو
با توجه به باز بودن سقف خودرو نمی توان از نمای داخلی زیاد ایراد گرفت زیرا این مسئله به خودی خود می تواند نمای داخلی را بسیار زیبا و جذاب نماید.
صندلی های زیبا و نیمه اسپرت اسکالا بسیار راحت اما ابتدایی هستند. برای تنظیم حالت صندلی به دنبال دکمه ی خاصی نباشید و از همین الان بدانید که صندلی ها به صورت سنتی و با اهرم تنظیم می شوند. داشبورد ساده ی اسکالا نیز معرف حضور اکثر افراد است و به تبع خانواده اش تنها با دو خط پنلی ساده تزئین شده است. به طور کلی اسکالا خودرویی ساده با کیفیت و با دوام است که در عین داشتن ویژگی های مثبت نسل های قبلش با داشتن سقف متحرک توانسته جذابیت جوان بودنش را به رخ دیگر اعضای خانواده ی رنو بکشاند.