فروش بالای اس یو وی های تویوتا همواره مخاطبان شاسی بلندها را شگفت زده کرده است. این برند معرف حضور همه ی دوستداران شاسی بلند است و با وجود کیفیت بالایی که دارد بسیار مورد توجه خریداران قرار گرفته است. تویوتا در سگمنت شاسی بلند بسیار فعال بوده و سه محصول متفاوت با نام های پرادو، فورچونر و هایلندر را به بازار ارائه داده است. بیشترین آمار فروش اقساطی تویوتا مربوط به استرالیا می شود و این کشور اعلام کرده که در سال گذشته بیش از 30 هزار دستگاه اس یو وی از این کمپانی را به فروش رسانده است. این میزان از فروش به طور کلی از مجموع فروش آئودی، ب ام و و لندکروزر بالاتر بوده است و نشاندهنده ی کشش و تمایل اکثریت جامعه به محصولاتی با کیفیت و در رنج قیمتی تویوتا می باشد.

مقایسه تویوتا فوررچونر با برادرانش

ابتدا قوای فنی میان این سه خودروی شاسی را مقایسه می کنیم تا ببینیم کدام یک در بخش فنی عملکرد بهتری دارند. هایلندر با پیشرانه ای 3.5 لیتری و بنزینی گیربکسی 8 سرعته و اتوماتیک دارد که به راحتی می تواند قدرت تولیدی را به چهار چرخ متحرک خودرو منتقل کند. این خودرو دارای 290 اسب بخار قدرت است و با 350 نیوتن متر گشتاور در صدر پر قدرت ترین خودروهای اس یو وی تویوتا قرار دارد. این خودرو همچنین در مقایسه با برادرهای دیگرش مصرف سوخت بالاتری دارد و این مسئله با توجه به قدرت بیشتر خودرو کاملا طبیعی است اگرچه تویوتا شاید می توانست با احتراق مناسب تر و بهتر سوخت در موتور و استفاده از فناوری های جدیدتر این میزان از مصرف را اندکی کاهش دهد.
پس از هایلندر، پرادو و فورچونر دقیقا در یک رده قرار می گیرند و دارای مشخصات فنی یکسانی می باشند. هر دوی این خودروها از موتوری 2.8 لیتری با 4 سیلندر بهره می برند که باعث می شود تا 175 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور داشته باشند. این دو خودرو نیز مانند هایلندر دارای چهار چرخ متحرک هستند و در این زمینه با کم و کاستی روبرو نیستند. از تفاوت های موجود میان پرادو و فورچونر می توان به مصرف سوخت بالاتر پرادو اشاره کرد که کارشناسان آن را به وزن بالاتر خودرو نسبت می دهند. ضمن اینکه ظرفیت باک پرادو اختلافی 70 لیتری با تویوتا فورچونر دارد و در این زمینه فورچونر گوی رقابت را از دست اعضای دیگر خانواده اش ربوده است. فروش اقساطی تویوتا فورچونر با توجه به جدیدتر بودن این خودرو آمار بالاتری را کسب کرده اما هایلندر همچنان از نظر محبوبیت رتبه ی بالاتری دارد و این رشد آماری در خرید فورچونر را کارشناسان به پای جدید بودن این خودرو نوشته اند.

مورد بعدی که می توان معیار قرار داد و توسط آن سه شاسی بلند تویوتا را مقایسه کرد، مربوط به سواری این سه محصول می شود. تویوتا فورچونر با اینکه جدیدترین محصول این کمپانی است از کیفیت بالاتری در بخش سواری برخوردار نیست و به نوعی پایین ترین رتبه را نیز داراست. محصول بعدی که کیفیت سواری بهتری دارد و در رتبه ی بعدی قرار می گیرد پرادو است و پس از آن هایلندر قرار می گیرد. شاید در این قسمت از مقاله دلیل محبوبیت بالای هایلندر مشخص شده باشد و شما متوجه شده باشید که تویوتا هایلندر به چه دلیل میان خریداران پر استقبال تر است. نکته ی جالب اینجاست که هایلندر برخلاف خودروهای دیگر از ساختار کابین شاسی بلند برخوردار نیست و با سیستمی یکپارچه بدنه ی کراس اوور دارد. شاید همین تفاوت در ساختار بدنه باعث شده تا تویوتا هایلندر سواری بهتری داشته باشد و خریداران این خودرو تجربه ی بهتری از رانندگی با این محصول از تویوتا داشته باشند.

و آخرین موردی که توسط آن شاسی بلندها را مقایسه می کنیم صندلی ها است. در شاسی بلندهای 7 نفره صندلی ها از اهمیت بالایی برخوردارند و به جز راحتی و ارگونومیک بودن باید قابلیت تا شدن و عملکردهای مکانیکی خوبی را نیز به همراه داشته باشند. این مسئله در هر کدام از خودروها متفاوت است و باید دید هر مخاطب چه توقعی از صندلی های خودرویی که خریداری می کند دارد. صندلی های تویوتا فورچونر مکانیزم بهتری دارند و باز و بسته شدن آنها با نرمی بیشتری صورت می گیرد، در مقابل پرادو آپشن خاصی برای برقی بودن صندلی یا امکاناتش ندارد اما فضای بزرگتری را در داخل خودرو برای سرنشینان در نظر گرفته است و در آخر از همه باید به تویوتا هایلندر اشاره کنیم که طبق نظر خریداران از ساده ترین ورود و خروج در میان محصولات تویوتا برخوردار است.

پس از پایان این مقایسه شاید از خودتان بپرسید کدام محصول از تویوتا مناسب شماست، در پاسخ به این سوال باید بگوییم اگر اهل مسیرهای خارج جاده ای و آفرود هستید یا زیاد به مسافرت های کوهستانی می روید انتخاب شما باید از میان تویوتا فورچونر یا پرادو صورت بگیرد، در غیر اینصورت اگر قصد خرید خودرویی شهری را دارید قطعا هایلندر انتخاب مناسب تری برای شما خواهد بود. در اصل این نیازهای شما خواهد بود که مشخص می کند در این رقابت خانوادگی کدام یک از خودروها را انتخاب نمایید.