کم کم فصل گرم سال از راه رسیده است و برای فرار از گرمای تابستاین باید به استفاده از کولر خودروها روی آورد. اگر در استفاده از کولر خودرو باید به نکاتی که در ادامه معرفی می شود توجه داشته باشید تا خودرویتان همیشه در کارایی و سلامت کامل قرار داشته باشد.

نکاتی در استفاده از سیستم تهویه و کولر خودرو

اگر سنتان به سال های دهه 60 و اوایل 70 نزدیک باشد، حتما به یاد دارید که در سفر های خانوادگی تابستانی، معمولا افراد یا صبح های خیلی زود را برای آغاز سفر انتخاب می کردند و یا در هنگام سفر همیشه تمام شیشه های خودرو پایین بودند.

سیستم های سرمایشی در دنیا عمری در حدود 40 سال دارند و تا پیش ازین خبری از کولر در خودروها نبود. اما خوشبختانه به لطف پیشرفت های روز افزون بلاخره شرکت های خودرو سازی اقدام به نصب انواع مدل های کولرها برروی خودروها کرده اند. با اینکه روشن کردن کولر خودرو بافشردن یک دکمه آغاز می شود، اما استفاده از آن به همین سادگی هم نیست. در ادامه نکاتی را برای شما عنوان کرده ایم تا سلامت خودرویتان در فصل های گرم سال و در حین استفاده از کولر به خوبی تامین شود.

روش صحیح روشن کردن کولر خودرو

دمای هوا از مهمترین عوامل وثر در عکس العمل رانندگان است و تفاوت دمایی 10 درجه سلسیوس در فضای داخلی باعث می شود که زمان عکس العمل راننده ها تا 20 درصد تحت تاثیر قرار بگیرد. حال شرایطی را در نظر بگیرید که اختلاف دما در روزهای گرم سال گاهی از 30 درجه هم گزارش می شود.زمانی که خودرویتان در فضای آزاد پارک شده باشد این دما تا 60 درجه هم خواهد رسید.

سیستم تهویه و کولر خودرو چگونه کار می کند؟

مسلما اولین انتخاب افراد در حین سوار شدن در خودرو روشن کردن کولر است اما این کار تنها منجر به حرکت هوا گرم می شود و نه خنک شدن شما و فضای داخلی خودرو. توصیه متخصصین خودرو به باز کردن درب ها و شیشه های خودرو به مدت یک دقیقه است تا دمای کابین به صورت طبیعی خارج شود.

همچنین در حین استفاده از کولر خودرو جهت دریچه کولر نیز اهمیت بالایی دارد. مجددا متخصصی خودرو توصیه می کنند که جهت کولر خودرو نباید به سمت سرنشین باشد و بهتر است به سمت سقف خودرو تنطیم شوند تا سرنشینان و فضای داخلی خودرو به صورت یکسان خنک شوند.

5 نکته مهم در استفاده از کولر خودرو

در ادامه به معرفی 5 مورد از رایج ترین اشتباهات در حین استفاده از کولر خودرو خواهیم پرداخت.

1-بهترین حالت برای استفاده از کولر حالت اتوماتیک است

تقریبا در تمام سیستم های سرمایشی دکمه ای وجود دارد که روی آن عبارت AUTO نوشته شده است. بهترین حالیت که در آن خودرو به خوبی خنک می شود و یا در فصل های سرد سال بخار خودرو به خوبی برطرف می شود استفاده از این دکمه است.

ترفند خنک کردن کولر ماشین

در فرایند ساخت خودرو تنظیمات به گونه ای است که با استفاده از این کلید دمای داخلی فضای خودرو به خوبی تنظیم شود و شرایط مطلوبی برای سرنشینان فراهم شود.

2-تنظیم جهت دریچه کولر

مسلما زمانی که دریچه کولر به سمت شما باشد می توانید لذت بیشتری از خنکی هوا ببرید، اما با اینکار از گردش هوای سرد در کابین جلوگیری می کند. بهترین حالت برای کاهش دمای کابین و تنظیم یکسان دما تنظیم جهت دریچه ها به سمت بالاست. در این حالت گردش هوا در خودرو به صورت یکسان صورت می گیرد و دمای هوا کامل به طور کامل در خودرو کاهش پیدا میکند.

نکات استفاده از کولر خودرو

3-به محض ورود به خودرو کولر را روشن نکنید

بیشترین اشتباهی که تمام رانندگان انجام می دهند این است که به محض ورود به خودر به کولر را روشن می کنند. این اشتباه به خصوص در روزهای گرم سال بیشتری تکرار می شود و به شدت در کارایی سیستم گرمایشی اثرگذار است.

اگر بع محض ورود به خودرو کولر را روشن کنید تنها هوای گرمی که در کابین خودرو و موتور وجود دارد به گردش در می آید و فضای داخلی گرمتر می شود. بهترین کار این است که برای کی یا دو دقیقه درب ها و پنجره ها باز باشند تا هوای کابین تغییر کند.

4-همیشه سیستم تهویه را چک کنید

متاسفانه بیشتر رانندگان از توجه به سیستم تهویه خودرو غافل اند در صورتیکه باید همانند روغن موتور، تایر و ترمزها اجزای سیستم تهویه نیز به صورت منظم رسیدگی شوند. توصیه می شود که پس از 16 تا 24 هزار کیلومتر فیلتر های کابین نیز تعویض شوند.

اجزای مختلف کولرگازی

عدم تعویض فیلترهای کابین به شدت در کارایی سیستم تهویه اثرگذار است.

5-در ساعات اولیه صبح از کولر استفاده نکنید

منظور از این جمله تنها ساعات اولیه صبح نیست و کلا در شرایطی که هوا مطلوب است لزومی به استفاده از کولر خودرو نیست. تابستان فصل گرمی است و برخی روزها از ابتدای روز هوا گرمای بالایی دارد، اما در بیشتر روزها هم چنین نیست.

استفاده از کولر خودرو در مصرف سوخت شما نیز اثرگذار است، لذا توصیه می شود در صورت وجود هوای مطلوب از کولر خودرو استفاده نکنید.

موارد عنوان شده رایج ترین اشتباهاتی است که رانندگان در حین استفاده از کولر خودرو مرتکب می شوند. امیدواریم در این مقاله اطلاعات مورد نیاز خود را در حنی استفاده از کولر خودرو به دست آورده باشید.