در این مقاله به مقایسه پژو 207 اتوماتیک و سایپا کوئیک می پردازیم. دو خودرو که توسط دو برند ایران خودرو و سایپا به بازار عرضه می شوند. البته هیچکدام از این دو خودرو به طور کامل تولید داخل نیستند، اما از این نظر کوئیک را می توانیم خودروی مستقل تری بدانیم. سایپا در اصل خودروی کوئیک را به عنوان نماینده ای ملی برای کلاس خودروهای کراس اور معرفی کرد، اما به سختی می توانیم آن را در کلاس خودروهای مینی کراس (کراس کامپکت) قرار دهیم. در این مطلب با ما همراه باشید تا به مقایسه پژو 207 اتوماتیک و سایپا کوئیک بپردازیم و با بررسی جز به جز مشخصات این دو خودرو ارزش خرید آن ها را نسبت به یکدیگر مقایسه کنیم.

بررسی کلی پژو 207 اتوماتیک و سایپا کوئیک

در گروه محصولات سایپا، خودروی کوئیک با هدف ارائه ی یک خودروی کراس اور اسپرت با امکانات رفاهی قابل توجه ارائه شده است. البته امکانات رفاهی این خودرو به واقع توجه ها را جلب می کند و در واقع امکانات خودرو (حداقل در کشور ما) در حد یک خودرو با قیمت اقتصادی نیست. زمان زیادی از تولید این خودرو نمی گذرد و هنوز نمی توانیم تشخیص دهیم که اقبال عمومی به سمت این خودرو رضایت بخش خواهد بود یا نه.

خودروی پژو 207 در واقع به عنوان فیس لیفتی برای خودروی 206 معرفی شد. البته که تغییرات این خودرو نسبت به نسل پیشین خود اندک است، اما همین تغییرات، ظاهر بسیار جذاب تری را برای این خودرو رقم زده است. ضمناً این نکته را نباید فراموش کنیم که پژو 207 دچار تغییرات فنی مهمی هم شده است. در ادامه به این مشخصات فنی اشاره می کنیم.

مقایسه پژو 207 اتوماتیک و سایپا کوئیک از نظر ظاهری

البته که مشخصات ظاهری قاطعیت خاصی ندارند و این موضوع کاملاً سلیقه ای است، اما کمی راجع به تفاوت های ظاهری این دو خودرو صحبت می کنیم.

کوئیک در کلاس طراحی، کمی با پژو 207 تفاوت دارد. جثه ای بلند تر نصیب کوئیک و بدنه ای جمع و جور با آیرودینامیک بهتر نصیب پژو 207 شده است.

در طراحی قسمت عقب، 207 تفاوت چندانی با 206 ندارد. عده ای این تغییرات جزئی را باعث زشت شدن خودرو در قسمت عقبی خودرو می دانند و عده ای معتقدند که این خودرو با تغییرات ظاهری روز حرکت کرده است. در قسمت عقب خودروی کوئیک با طراحی تکامل یافته ای از خودروی تیبا رو به رو هستیم. چراغ های عقب خودرو نمای بسیار زیبایی دارند، اما عده ای معقتدند که این چراغ ها از چراغ عقب یکی از مدل های بی ام و الگوبرداری شده است.

اما در قسمت جلو، گویا پژو 207 با طراحی زیبای چراغ ها و جلوپنجره گوی سبقت را از سایپا کوئیک ربوده. البته طراحی قسمت جلوی کوئیک را نمی توانیم بد بدانیم، اما برتری پژو 207 در قسمت جلوی خودرو کاملاً واضح است.

در مجموع طراحی هر دو خودرو نمونه ای از یک طراحی مدرن و دوست داشتنی است. البته در مورد هر دو خودرو، انتقادهای فراوانی نیز وجود دارد.

طراحی داخلی دو خودرو

پرونده مقایسه ظاهری دو خودرو را با مقایسه طراحی داخلی دو خودرو می بندیم. در این رقابت برتری با پژو 207 است. البته این دو خودرو از بعد قیمتی تفاوت دارند، اما طراحی داخلی 207 به دلیل جایگیری مناسب المان های داخل کابین و همچنین کیفیت مواد استفاده شده بهتر است.

البته دلیل برتری، پیروزی قاطعانه پژو 207 است و این موضوع دلیل بر طراحی داخلی نامناسب کوئیک نیست. با توجه به امکاناتی که در کوئیک به کار رفته، طراحی داخلی این خودرو هم امتیاز خوبی را نصیب این خودرو می کند. در مجموع طراحی داخلی هر دو خودرو قابل قبول است.

مقایسه مشخصات فنی پژو 207 اتوماتیک و سایپا کوئیک

در رابطه با پیشرانه و مشخصات فنی پژو 207 برتری کمی نسبت به سایپا کوئیک دارد، اما این برتری با توجه به برچسب قیمتی متفاوت دو خودرو طبیعی است. پژو 207 مجهز به پیشرانه ای 1.6 لیتری و کوئیک مجهز به پیشرانه ای 1.5 لیتری است. حداکثر توان تولیدی پیشرانه پژو 207 به 105 اسب بخار و در مورد کوئیک به 87 اسب بخار می رسد. گشتاور 142 نیوتن متری برای پژو 207 و گشتاور 128 نیوتن متری نیز برای کوئیک به ثبت رسیده است.

در مجموع شتاب صفر تا صد پژو 207 و کوئیک اختلاف چندانی ندارند. این رقم در پژو 207 برابر با حدود 12.5 ثانیه و در کوئیک برابر با حدود 13.5 ثانیه است. در مورد حداکثر سرعت نیز اختلاف چندانی مشاهده نشده است. حداکثر سرعت پژو 185 کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت کوئیک 175 کیلومتر بر ساعت است.

هردو خودرو از گیربکس های اتوماتیک بهره می برند.

آلایندگی و مصرف سوخت

اما در مورد آلایندگی و مصرف سوخت، به نظر می رسد که برتری جزئی با محصول سایپاست. هر دو خودرو از استاندارد آلایندگی یورو 4 بهره می برند، اما کوئیک از قابلیت ارتقاء به یورو 5 نیز برخوردار است. مصرف سوخت ترکیبی پژو 207 حدود 6.9 لیتر در هر صدکیلومتر و در مورد کوئیک این عدد حدود 6.8 لیتر در هر صد کیلومتر است.

مقایسه امکانات پژو 207 و کوئیک

نوبت به بررسی امکانات این دو خودرو رسید. در این قسمت با توجه به مقایسه قیمت دو خودرو، سایپا کوئیک برتری مشهودی دارد. امکانات کوئیک به هیچ وجه در حد و اندازه برچسب قیمتی آن نیست و بیش از آن ظاهر شده است. البته در پژو 207 هم با امکانات قابل توجهی رو به رو هستیم و این خودرو نیز از این جهت دچار کمبود محسوسی نیست.

جمع بندی

با توجه به نوسان های موجود در قیمت خودرو احتمالاً تفاوت قیمتی این دو خودرو به بیشتر از ده میلیون نمی رسد. از نگاه ما، در مجموع با توجه به اختلاف قیمتی این دو خودرو برتری نسبی پژو 207 اتوماتیک قابل توجیح است، اما از جهاتی سایپا کوئیک نیز دارای برتری هایی بود. بنابراین انتخاب و تصمیم نهایی به عوامل مختلفی از جمله سلیقه شخصی و نیاز های شخصی در بحث طراحی و امکانات و البته میزان بودجه بستگی دارد. امیدواریم بررسی خوبی در اختیار شما قرار داده باشیم و با این بررسی به شما در انتخابی بهتر کمک کرده باشیم. نظرات خود را در مورد این دو خودرو با ما در میان بگذارید.