بررسی فنی و مشخصات دنا و دنا پلاس

 

با بزرگ‌تر شدن خانواده دنا، خیلی‌ها سرگردانند. و نمی‌دانند کدام‌یک از انواع تیپ‌های دنا را بخرند. بنابراین، در این مطلب قصد داریم به مقایسه و برسی انواع تیپ های دنا بپردازیم. و ببینیم که تیپ‌های مختلف آن چه فرقی با یکدیگر دارند. پس تا پایان این مطلب در سایت سپندخودرو با ما همراه باشید. با این مقایسه ارزش خرید هرکدام از مدل‌ها مشخص شده و به‌راحتی می‌توانید برای خرید اقساطی از سپندخودرو اقدام کنید.

بررسی فنی دنا 

بررسی فنی دنا

بررسی فنی دنا

قبل از اینکه تولید پژو ۴۰۵ بعد از کش‌وقوس‌های زیاد و پس از حدود ۳۰ سال سرانجام با رضایت گروه ایرانی سازنده‌اش متوقف شود، اتفاقات زیادی برای آن افتاد. موفقیت سال‌های گذشته این محصول باعث طراحی و ساخت چندین مدل داخلی بر روی پلتفرم آن شد. که تقریباً هرکدام قبل از ارائه، به‌عنوان خودروی ملی تبلیغ شد.

ایران خودرو یکی از این ماشین‌های مشابه را با کلی سروصدا و در سال ۱۳۹۳ با نام دنا معرفی کرد؛ سدانی که برخلاف تفاوت ظاهری محسوس با پژو ۴۰۵، شباهت‌های مشخصی با سمند و ۲۰۶ صندوقدار دارد. دو سال بعد از مدل معمولی آن، نسخه پلاس و سال بعد یعنی ۱۳۹۶، مدل پلاس توربو رونمایی شد. امروز در بازار ماشین‌های نو، ۴ مدل از این ماشین را می‌توان خرید.

بررسی و معرفی دنا معمولی | مقایسه و بررسی انواع تیپ های دنا

اولین عضو این خانواده درست در سال‌هایی به بازار آمد که بازار پژو ۴۰۵، سمند و البته ۲۰۶ صندوقدار به‌طور کامل رو به ناامیدی می‌رفت؛ خریداران دیگر تمایل زیادی به خرید این ماشین‌ها با چهره‌های تکراری نداشتند و به همین دلیل دنای ایران خودرو برای اینکه عرصه را به محصولات جدید و جذاب چینی نبازد، پا به صحنه گذاشت.

با وجود تمام تبلیغات گسترده قبل از ورود این خودرو، نتیجه کار اما چندان موفقیت‌آمیز نبود. دنا باز هم بر روی پلتفرم ۴۰۵ ساخته شد و برخلاف چهره جدید، مورد محبوبی در تاریخ فروش خودروهای داخلی محسوب نمی‌شود. نکته قابل‌توجه که باعث شد لقب خودروی کاملاً داخلی بر روی آن گذاشته شود، این است که فرایند طراحی دنا کاملاً در داخل صورت گرفته است و اگر انصاف را در نظر بگیریم، چهره بهتری از سمند و ۴۰۵ دارد.

نسخه پایه این ماشین با موتور آشنای  EF7 و گنجایش ۱۶۰۰ سی‌سی ۴ سیلندر ساخته شده که دارای سطح یورو ۴ در آلایندگی است. این ماشین با سقف سرعت حدود ۱۹۰ کیلومتر، شتاب اولیه بسیار کم ۱۳.۵ ثانیه دارد و در ۱۰۰ کیلومتر حدود ۸ لیتر سوخت مصرف می‌کند.

دنا معمولی همان طور که پیش‌بینی می‌شود، دارای امکانات چندان زیادی در بخش جانبی و ایمنی نیست و معمولی‌ترین نسخه از انواع دنا است، اما وجود ۲ عدد کیسه هوا، سیستم ضدسرقت، سنسور عقب، مه‌شکن جلو و عقب، نمایشگر ۷ اینچی و تهویه اتومات از نکات قابل‌توجه در این محصول است. دنا معمولی تعلیق ایده‌الی ندارد و سطح کیفی ساخت و عایق‌بندی آن خیلی خوب نیست.

مشخصات و بررسی دنا پلاس

در ادامه بررسی انواع دنا به دومین نسخه از این خانواده می‌رسیم. سال ۱۳۹۵ مدل پلاس معرفی شد و خریداران امیدوار بودند که اتفاقات خوبی نسبت به نسل قبل افتاده باشد. ظاهر و کلیت رخ ماشین تغییری نکرده بود، اما جزئیات کوچکی مثل چراغ‌های جلو و عقب دچار تفاوت‌های ریز شده بود؛ جلوپنجره اسپرت و بزرگ‌تر و خطوط منحنی به نمای جانبی اضافه شده بود. درنهایت پلاس خیلی کم نسبت به نسخه پایه جذاب‌تر و دلنشین‌تر شده بود.

در مشخصات فنی اما هیچ تفاوتی بین ادوات این دو برادر دیده نمی‌شد و موتور و گیربکس دستی ۵ دنده آن به همان شکل روی این ماشین گذاشته شد؛ هرچند که بسیاری از خریداران و کارشناسان معتقدند کیفیت ساخت و عایق‌بندی پلاس از نسخه معمولی بهتر است. به‌نظر تنها تمایز در بخش فنی بین این دو خودرو، وجود سیستم ترمز ABS  و EBD  در پلاس است.

در این راهنمای خرید دنا باید اشاره کنیم که در طراحی داخلی نیز با دیدن تریم رنگ و اتاقک یک‌شکل و همچنین فرمان، متوجه شباهت دقیق هر ۲ نسخه می‌شویم و تفاوت زیادی در این قسمت دیده نمی‌شود. درمورد امکانات هم پلاس با حفظ آپشن‌های قبلی، به سیستم قطع خودکار بنزین مجهز شده است که از آتش‌سوزی این ماشین در موقع تصادف جلوگیری می‌کند. همچنین سیستم تعلیق عقب از مستقل به اکسل تغییر کرده است که کمی کیفیت رانندگی را بهبود می‌دهد.

خرید اقساطی خودرو از سپند خودرو

در باقی موارد هم می‌توان به اضافه شدن ۲ کیسه هوای جانبی، سیستم کنترل بخار بنزین، سیستم هشدار ورود غیر مجاز، تنظیم برقی ۸ حالته صندلی‌های جلو، طراحی جدید آینه‌ها با امکان تنظیم برقی به همراه راهنما، چراغ روشنایی پایین کابین و دوربین و هشداردهنده موانع عقب در پلاس اشاره کرد.

در تولیدات اولیه این نسخه، مانیتوری بزرگ‌تر از نسل قبل و سانروف ۲ حالته نیز وجود داشت که این دو مورد به‌همراه ۲ عدد کیسه هوای جانبی و سیستم مسیریاب و البته کروزکنترل بعدها توسط گروه سازنده از روی امکانات کارخانه‌ای این نسخه برداشته شد و نصب آن‌ها منوط به سفارش و دادن هزینه اضافه توسط مشتری شد. در راندمان و عملکرد موتور و گیربکس پلاس نسبت به مدل پایه نیز هیچ تفاوتی وجود ندارد و میزان سرعت و مصرف سوخت یک اندازه است.

 

جمع بندی

به‌طور خلاصه می‌توان گفت که بنا به انتخاب مدل، تجربه و احساس رضایت در رانندگی با انواع دنا فرق می‌کند. هرچند که بسیاری معتقدند که این ماشین تفاوت چشمگیری با سمند و مدل‌های مشابه ندارد. چراکه هدف از تولید آن ایجاد تحول و پیشرفتی بنیادین نبوده است. شاید به همین دلیل است که دنا هیچ‌وقت به محصولی پرفروش و موفق در ایران تبدیل نشد. و هرگز نتوانست خود را از زیر سایه سنگین رقبای داخلی و خارجی‌اش بیرون بکشد.

نکته پایانی اینکه در آخرین نمایشگاهی که ایران‌خودرو مدلی جدید از دنا معرفی کرده بود. تیپ پلاس اتوماتیک هیبریدی این سری هم معرفی شد. عنوان شده است که این مدل جدید می‌تواند با برق شهری هم شارژ شود. و درصورت شارژ کامل باتری‌ها، بدون کمک موتور بنزینی می‌تواند تا ۹۰ کیلومتر مسافت را طی کند. بدون مشاهده تغییرات مشخصی در ظاهر و طراحی، این تمام نکاتی است. که فعلا از دنا هیبریدی دیده شده. و این محصول هنوز به تولید انبوه نرسیده است.

ما در این مطلب سعی کردیم که انواع دنا را به شما معرفی کنیم. و به تفاوت‌های مدل‌های مختلف این خودرو اشاره کنیم. امیدواریم که مطالعه این راهنمای خرید دنا برایتان مفید بوده باشد. به خاطر داشته باشید سپندخودرو برای خرید اقساطی خودرو همراه شماست.