مقایسه هایما 8S با S7 موضوع این مطلب است. مقایسه دو نسخه متفاوت از شرکت چینی هایما میتواند از جنبه های مختلفی مانند طراحی ظاهری طراحی فضای داخلی امکانات رفاهی و ایمنی بررسی شود.

معرفی هایما s7

با ورود هایما s7 به بازار ایران، ظاهر زیبای آن خودنمایی میکرد. همچنین وجود آپشنهای مناسب و مواردی مانند فضای نسبتا کافی داخلی و نرم بودن تعلیق همگی باعث شد که کاربرد خانوادگی این محصول بیش از پیش نمایان باشد.

البته نقاط ضعف نسخه S7 نیز کاملا به چشم می آید. نخستین نسخه از هایما s7 دچار ضعف در بخش شتاب بود که مدل قویتر با پیشرانه توربو شارژ از این محصول طراحی و روانه بازار شد. با افزوده شدن قدرت ماشین و همچنین استفاده از گیربکس جدید 6 سرعته پاورتک، حالا هایما s7 میتواند در میان رقبایش حرفی برای گفتن داشته باشد. همچنین آپشنهای دیگری نظیر دوربین 360 درجه به نسخه قبلی افزوده شد.

هایما s7 پلاس در مقایسه با s8

با توجه به سرعت رو به رشد پیشرفت آپشن خودروهای مختلف، اضافه شدن چند آپشن جزئی نمیتواند جذابیت خاصی ایجاد کند. آن هم در وضعیتی که بصورت پی در پی کراس اوورهای جدید با امکانات پیشرفته به بازار معرفی میشوند. با توجه به این موارد هایما s7 پلاس روانه بازار شد تا این محصول همچنان جایگاه خود را در بازار خودرو حفظ کند.

تفاوت میان هایما S7 توربو پلاس با S7 توربو

انگیزه ایران خودرو برای عرضه هایما S7 توربو پلاس، بهبود آپشنها و ایجاد تغییراتی در زمینه طراحی کابین بود. باید گفت که هایما S7 پلاس همچنان در بازار ایران به فروش میرسد و هر چند ظاهری مشابه با هایما S7 توربوی معمولی دارد.

معرفی هایما 8s

یکی دیگر از کراس اوورهای ساخت شرکت هایمای چین که در سال 2019 تولید شد، خودروی هایما 8s بود. این محصول بعنوان سریعترین کراس اوور تولیدی شرکت هایما نیز شناخته میشود. در حقیقت خودروی هایما 8s به دلیل دستیابی به حداکثر سرعت در 8 ثانیه پرشتاب ترین خودروی هایما است.

مشخصات فنی هایما s8 در مقایسه با s7

مقایسه هایما 8S با S7 از نظر طراحی ظاهری

در این بخش از مطلب طراحی ظاهری دو خودروی S7 و 8S هایما را مقایسه میکنیم:

طراحی ظاهری هایما S7

هایما s7 زمانی طراحی شد که چینی ها اعتماد بنفس کافی را در زمینه تولید کراس اوور نداشتند و به کپی برداری از برندهای مطرح جهانی بسنده میکردند. از این رو در هایما s7 شاهد جلوپنجره ای مشابه تویوتا پرادو و چراغهای عقبی مشابه bmv سری هفت  اتاق F01 هستیم. اما تمامی قطعات این خودرو به شکل زیرکانه ای با هم ترکیب شده اند تا ظاهر نهایی S7 پلاس با هیچ خودروی دیگری مشابه نباشد.

همچنین ارتفاع ایده آل از سطح زمین و داشتن حجم دهی منطقی در بخش های مختلف باعث افزایش جذابیت هایما S7 پلاس شده است.

طراحی ظاهری هایما s7

با وجود اینکه یک دهه از طراحی هایما S7 توسط مهندسان چینی میگذرد، میتوان گفت که این کراس اوور تا حدود زیادی قدیمی محسوب میشود. البته که پیشرفت خاصی در مدل پلاس این محصول نیز به چشم نمیخورد. بجز اضافه شدن برخی مواردی جزئی، مثل تعویض آینه های جانبی و گل پخش کن های جلو که چندان جالب توجه نیست.

طراحی ظاهری پرچمدار هایما

در ابتدای مقایسه هایما 8S با S7 باید گفت که هایما 8S از نظر طراحی دارای ظاهری مدرن است. در حقیقت نسخه های قدیمی تر هایما از جمله S7 طراحی قدیمی و ساده تری دارند. نمای جلویی 8S با بکارگیری خطوط تیز و حجم های اغراق آمیز جلوه مدرن و متفاوتی دارد. استفاده از طراحی روز برای چراغهای جلو و بکارگیری یک جفت دی لایت نازک و همچنین قرار گرفتن چراغ اصلی با 4 لنز که در میان سپر و جلو پنجره ای با طرح کهکشانی و مدل ذوزنقه ای نمای جلویی هایما 8S را اغراق آمیزتر کرده است.

نمای جانبی هایما 8S نیز متشکل از چند خط کاملا تیز است که خطوط دربرگیرنده گلگیرها و دربها به صورت جداگانه کشیده شده اند. باید گفت که این حالت با طراحی های معمول متفاوت است.

طراحی ظاهری هایما s8 در مقایسه با s7

نمای عقبی هایمای پرچمدار حالت هنجارشکنانه خود را حفظ کرده و به وفور شاهد بکارگیری خطوط حجیم و تیز در این بخش از بدنه خودرو هستیم.

چراغهای LED یک تکه عقبی ماشین و چراغهای مه شکن دارای طرحی هماهنگ با نمای جلویی هستند و داخل حفره جعبه ای شکلی در گوشه های سپر تعبیه شده اند.

رنگ مشکی پایین سپر عقب و وجود دو خروجی اگزوز در این بخش از جمله نکات جالب توجه است.

مقایسه هایما 8S با S7 از نظر طراحی کابین

در این بخش، فضای داخلی این دو نسخه متفاوت از هایما را مقایسه میکنیم:

طراحی کابین هایما S7

هر چند طراحی هایما S7 پلاس دچار تغییر خاصی نشده اما بخش داخلی کابین از نظر رنگبندی و طراحی تغییرات چشمگیری داشته است. به این ترتیب که فضای مدرنتری نسبت به قبل در اختیار کاربر قرار دارد. هر چند تغییرات چشمگیری در زمینه مدل فرمان و فرم دریچه ها به چشم نمیخورد، اما نمایشگر مرکزی با سایز بزرگتر و جایگزینی پنل لمسی به جای کنترلرهای ساده سیستم تهویه، بکار رفتن رنگ مشکی و همچنین نمای کلی کابین همگی از جمله پیشرفتهای کابین S7 پلاس محسوب میشود.

در حقیقت باید گفت در هایما s7 پلاس بجای یک کابین اقتصادی، کاربر شاهد یک محیط شیک و مدرنتر است. پوشش صندلی ها ترکیبی از پارچه و چرم است تا از تعریق بیش از حد سرنشینان جلوگیری شود.

سایر قسمتها همانند گذشته دارای نقاط ضعف قبلی هستند. اما همان کیفیت کلی کمی بالاتر از متوسط برای متریال بکار رفته در ساخت کابین، راحتی نسبی صندلیها، فاصله کم میان محورها و بواسطه این مشکل، عدم وجود جای پای مناسب برای سرنشینان عقب همچنان برای کاربران ناخوشایند است. البته امکان تنظیم پشتی صندلیهای عقب باعث شده تاحدودی مشکل فضای سرنشینان عقب کمرنگ شود. جادار بودن صندوق عقب هایما S7 پلاس باعث شده این محصول کارایی مناسبی در سفرهای خانوادگی داشته باشد. هر چند وجود پرده محافظ در قسمت بار باعث هدر رفتن فضای زیادی از صندوق شده است. اما از نظر ارگونومی باید گفت که هایما S7 پلاس دارای شرایط کلی مناسبی بوده و برای دسترسی به ادوات، مشکل خاصی وجود ندارد.

طراحی کابین هایما s7 در مقایسه با هایما s8

طراحی کابین و فضای داخلی هایما 8S

هایما 8S علاوه بر داشتن ظاهر بیرونی مدرن، دارای طراحی اسپرت و مدرن در بخش کابین است. استفاده از قطعات پلاستیکی باکیفیت و همچنین چرم دوزی در طراحی داخلی هایما 8S نشان از پیشرفت قابل ملاحظه طراحی داخلی 8s نسبت به نسخه های قبلی هایما است.

پرچمدار هایما در بخش کابین دارای صفحه کیلومتر دیجیتالی در پشت فرمان سه شاخه D کات و یک مانیتور 10 اینچی در بخش بالایی کنسول میانی داشبورد است.

همچنین خروجی های سه گانه تهویه مطبوع و پنل تنظیمات از دیگر موارد موجود در کابین محسوب میشوند. شاید بتوان گفت یکی دیگر از نکات جالب توجه در طراحی کابین هایما 8S، وجود دسته دنده ای مشابه با محصولات بی ام و است. کلیدهای درایو مود و کلیدهای رادارها و موس برای بکارگیری سیستم مولتی مدیا در کنار این دسته دنده قرار گرفته اند.

در ادامه مقایسه هایما 8S با S7 از نظر طراحی داخلی باید گفت که فرم اسپرت صندلی ها کاملا جالب توجه بوده و فضای کافی برای استقرار سرنشینان در ردیف عقب وجود دارد.

طراحی کابین هایما s8 در مقایسه با s7

امکانات رفاهی دو خودروی هایما 8S و S7

در این بخش از مقایسه هایما 8S با S7 به صورت جداگانه با تعدادی از امکانات رفاهی هر دو خودرو آشنا خواهیم شد:

امکانات هایما S7 پلاس

هایما S7 در نسخه ابتدایی خود نیز دارای امکاناتی نظیر نمایشگر چندمنظوره مرکزی، آینه های جانبی برقی مجهز به سیستم تاشو، دوربین دنده عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان برقی حساس به سرعت، آینه وسط حساس به نور، سامانه پایش فشار باد تایرها TPMS، سیستم ورود و استارت بدون کلید، ترمزهای مجهز به ABS و EBD ، پایداری الکترونیکی ESP، ایربگهای جلو و جانبی جمعا 4 عدد، کروز کنترل، گرمکن صندلیهای جلو، سانروف برقی و سیستم کمکی حرکت مخصوص سربالایی HSA است.

امکانات رفاهی هایما s7 در مقایسه با هایما s8

نسخه توربو هایما S7 دارای آپشنهای دیگری نظیر سنسورهای نور و باران و دوربین 360 درجه بود. نمونه پلاس نیز دارای تغییراتی جزئی مانند بالا رفتن سایز نمایشگر مرکزی و همچنین تغییر وضعیت سیستم تهویه از حالت مکانیکی به نمایشگر لمسی بود.

طبیعتا اضافه شدن این آپشنهای جزئی در نسخه های بعدی برای کاربران رضایت بخش نبود. حداقل کاری که مهندسان چینی میتوانستند در طراحی نسخه های بعدی انجام دهند، افزودن ایربگهای پرده ای و ترمز پارک برقی به نسخه پلاس بود. البته هایما s7 پلاس، یکسری از تغییرات جزئی نظیر اضافه شدن چراغ داشبورد و مواردی از این دست را دارد که چندان جالب توجه نیست.

امکانات رفاهی هایما 8S

از جمله آپشن های رفاهی پرچمدار هایما میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آینه های جانبی با امکان تنظیم و تاشوندگی برقی
  • سیستم ورود و خروج بدون کلید و استارت دکمه ای
  • صندلیهای جلویی برقی با امکان تنظیم 8 حالته برای راننده و 4 حالته برای سرنشین
  • گرمکن آینه های جانبی
  • سیستم مولتی مدیا مجهز به صفحه نمایش لمسی 10 اینچی
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای
  • کروز کنترل تطبیقی
  • شیشه بالابرهای برقی با پاور ویندوز
  • سقف پانورامای برقی
  • دکمه های کنترل از روی فرمان
  • 4 بلندگو
  • اتوهلد
  • سنسورهای پارک جلو و عقب
  • دوربین 360 درجه
  • ترمز پارک برقی
  • سنسور TPMS

مقایسه مشخصات فنی دو خودروی هایما 8S و S7

در این بخش به صورت جداگانه به بررسی مشخصات فنی دو خودروی هایما 8S و S7 میپردازیم:

مشخصات فنی هایما S7 پلاس

در زمینه مشخصات فنی تفاوت خاصی میان نسخه توربو و پلاس وجود ندارد. البته نیازی به تغییر در مشخصات فنی این خودرو نیز نبود. هایما s7 توربو دارای پیشرانه 4 سیلندر 1.8 لیتری با قدرت 170 اسب بخار و 230 نیوتن متر گشتاور است. به این ترتیب میتواند پاسخگوی نیازهای معمولی کاربر باشد.

همچنین گیربکس 6 سرعته اتوماتیک از نوع AT دردسرهای نگهداری انواع دوکلاچه را نداشته و مانند مدلهای CVT حوصله سربر نیست.

مشخصات فنی هایما s7 nدر مقایسه با s8

با تمامی این اوصاف با توجه به قیمت هایما S7 پلاس انتظار میرفت که موارد بهتری در زمینه مشخصات فنی در اختیار کاربر قرار گیرد. بعنوان مثال سیستم تعلیق این خودرو میتوانست با تغییراتی باعث بهبود هندلینگ شود و یا بهتر شدن عایقبندی بر افزایش لذت سواری می افزود.

ایران خودرو در نظر دارد با ایجاد تغییرات نرم افزاری در نسخه هایما S7 مصرف سوخت را تاحدودی پایین بیاورد. در حال حاضر هایما S7 پلاس از نظر سوخت ترکیبی در هر 100 کیلومتر نیاز به مصرف 8.34 لیتر بنزین دارد. قطعا این عدد برای کاربر مناسب نیست و میتوان به آن نمره متوسط داد.

مقایسه هایما 8S با S7 و بررسی مشخصات فنی هایما 8s

هایما 8s دارای موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری از نوع توربو شارژ و با کد YF-HMAGA16 است که 192 اسب بخار با 293 نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک AT به چرخهای جلو انتقال میدهد. باید گفت که هایما 8S طی 8 ثانیه به سرعت 180 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.

محور جلوی خودرو دارای سیستم تعلیق مک فرسون و محور عقبی نیز مجهز به سیستم تعلیق مولتی لینک است.

ترمزهای جلوی هایما 8S از نوع دیسکی خنک شونده و ترمزهای عقب نیز از نوع دیسکی هستند. همچنین امکاناتی نظیر ترمز ضد قفل یا ABS، سیستم ترمز کمکی یا BAS و همچنین توزیع الکترونیکی نیروی ترمز یا EBD از جمله امکانات خودرو محسوب میشود.

در هر 100 کیلومتر رانندگی با خودروی هایما 8S، مصرف سوخت معادل 7.2 لیر خواهد بود که با توجه به وزن 1560 کیلوگرمی، باید گفت که این ماشین نسبتا پرشتاب است.

بررسی امکانات ایمنی هایما S7 و 8S

امکانات ایمنی هر خودرو اهمیت زیادی از دید خریداران دارد. در این بخش بصورت جداگانه در مورد امکانات ایمنی دو نسخه متفاوت هایما میپردازیم:

مقایسه هایما 8S با S7 و بررسی امکانات ایمنی هایما S7

توانایی حرکت هایما اس هفت بواسطه وجود ترمزهای دیسکی در جلو و عقب در وضعیت قابل قبولی قرار دارد. البته انتظار میرفت تست ایمنی معتبری روی این محصول انجام شود تا کاربر تشخیص دهد که تا چه حد میتواند روی ایمنی این خودرو حساب باز کند.

ایمنی هایما s7 در مقایسه با s8

وجود مواردی مانند TCS و ESB و ایربگهای جانبی باعث شده تا حدودی نسبت به ایمنی این محصول امیدوار باشیم. همچنین مقاومت قابل قبول بدنه خودرو در تصادفات عادی نیز میتواند دلخوش کننده باشد. با این حال هنوز هم سطح ایمنی هایما S7 پلاس بصورت دقیق مشخص نیست.

ایمنی هایما 8S

وجود 6 عدد ایربگ برای راننده سرنشین جلو، جانبی های جلو و پرده ای از موارد ایمنی هایما 8S محسوب میشوند. هر چند هیچ تست تصادفی روی این خودرو انجام نشده و ایمنی آن بطور مشخصی قابل بررسی نیست. با این وجود سیستمهایی نظیر سیستم کنترل پایداری یا ESP، سیستم کمکی حرکت در سربالایی یا HHC، سیستم هشدار برخورد از جلو، سیستم کمکی حرکت در سراشیبی یا HDC، سیستم کنترل کشش یا TCS، سیستم تشخیص نقاط کور، سیستم ترمز اضطراری هوشمند یا AEB، سیستم هشدار عبور از خطوط، سیستم کمکی حرکت بین خطوط و سیستم کمکی جابجایی بین خطوط در خودروی هایما 8S، باعث افزایش ایمنی سرنشینان خواهد شد.

ایمنی هایما s8 در مقایسه با s7