با نگاهی گذرا به پیشینه پژو پارس متوجه می شویم که پژو پارس در اصل نمونه فیس لیفت شده ی موفق پژو 405 است، این خودرو در نمای داخل دچار تغییرات جزئی و درنمای خارجی به طورکلی تغییرکرده است اما اگر به دنبال شنیدن تغییراتی در مورد قوای فنی می باشید باید بگوییم که خیر، در بخش فنی با پژو 405 هیچ تفاوتی ندارد. پژو پارس را می توانیم بهترین فیس لیفت انجام شده در تاریخ صنعت خودروی ایران بدانیم و در حال حاضر نیز این خودرو بعد از پراید و پژو 206 رتبه ی سوم در بازار فروش ایران را کسب کرده است.

پژو پارس دارای چهارمدل متفاوت است و با داشتن پلتفرم مناسب دارای رانندگی نرم و راحتی است، این خودرو در عین حال در جاده نیز پایدارمی باشد اما کیفیت ساخت و تولید آن چه در بخش داشبورد و چه در بخش فنی تعریف چندانی ندارد و همواره فقط توانسته یک ستاره کیفی از سازمان بازرسی و کیفیت استاندارد ایران دریافت کند. فرمان پذیری خوب از مزایای پژو است و در بخش خدمات پس از فروش نیز با هیچ مشکلی روبرو نخواهید شد، همچنین با فراهم شدن شرایط فروش اقساطی ایران خودرو می توانید مدل های گوناگون این خودرو را به راحتی تهیه نمایید.

انواع مدل های پژو پارس

این مدل ها شامل پارس سال، پارس دوگانه سوز، پارس LX و پارس ELX XUM می باشند؛ درگذشته نیز مدل های پارس اتوماتیک و ELX تولید می شدند که هم اکنون دیگربر روی خط تولید نمی روند. در ادامه مقاله با هم به بررسی محبوب ترین مدل های پارس که در حال تولید در ایران هستند می پردازیم تا بتوانید بر حسب نیازتان بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

پژو پارس سال
این مدل از پژو در حقیقت ساده ترین مدل و در عین حال ارزان ترین مدل پژو پارس می باشد اما با این حال از ویژگی های خوبی نیز برخوردار است، به طوری که بعضی آپشن های این مدل در مدل های گران تر یافت نمی شوند. در خودروی پارس سال از موتور XU7 استفاده شده و این خودرو با کمک گیربکس BE1 در عرض 11 ثانیه به نهایت سرعت خود می رسد که این اندازه شتاب در رده خودروهای زیر 40 میلیون عدد بسیار مناسبی می باشد. در مورد نکات منفی این خودرو می توانیم به صای زیاد موتور در سرعت های بالای 120 اشاره کنیم، این مسئله در مسافت های طولانی باعث می شود تا آرامش راننده و سرنشینان از بین برود همچنین صدای تق تق فرمان در زمان دور زدن نیز از نکات دیگری است که باعث ناراحتی رانندگان پژو پارس سال شده است.
پژو پارس دو گانه سوز
در این مدل نیز خودروسازان ازهمان موتور پارس سال بهره برده اند و تنها تغییراتی روی موتور انجام شده است تا خودرو با سوخت گاز نیز کارآیی خوبی داشته باشد، همین تمایز باعث شده است تا این مدل اندکی گرانتر از پارس سال باشد. با دوگانه سوز شدن خودرو و انجام تغییرات کوچک برروی موتور نتایج منفی نیز نصیب پژو شده است که از جمله ی آنها می توان به استهلاک بیشترخودرو- واشر سر سیلندر زدن بیشتر، افت توان موتور و… اشاره کرد. در ضمن خودروی پژو پارس دوگانه سوز میان تمامی مدل ها دارای کمترین امکانات می باشد و آپشن های اتولاک، اتومستر، اتو فلاشر و سیستم اخطار سرقت از این خودرو حذف شده است. توانایی این خودرو با سوخت گاز ضعیف تر است و در صورتی که در حالت بنزینی باشد عملکردش مانند پارس سال است.
پژو پارس LX
به پرطرفدارترین مدل پارس رسیدیم. این مدل بیشترین اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه را دارد و به نوعی می توان پژو پارس LX را بهترین مدل فعلی پژو پارس دانست و این موضوع در استقبال کم نظیر مردم از فروش اقساطی پژو پارس LX بی تاثیر نبود. از مهم ترین دلایل این محبوبیت استفاده از موتور TU5 در این خودرو می باشد که باعث شده است تا نسبت به سایر مدل های پارس به وضوح بسیار کم سروصدا تر باشد و بالطبع مصرف سوخت آن نیز پایین بیاید اما به علت تولید گشتاور پایین تر توسط موتور این خودرو دارای شتاب اولیه کمتری نسبت به سایر مدل هاست. در مورد امکانات این خودرو دارای کامل ترین لیست امکانات در بین مدل های پارس می باشد و به تجربه ثابت شده است که با توجه به دوام قطعاتش خرابی کمتری دارد.

در نهایت اگر مدل دوگانه سوز پژو را برای افراد با شرایط خاص کنار بگذاریم، برای انتخاب در میان مدل های رایج تر در بازار اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید رانندگی راحتی داشته باشید و آرامش داخل خودرو برایتان اهمیت زیادی دارد به سراغ مدل LX پارس بروید، این مدل در عین حال امکانات کامل و جذابی را نیز در اختیارتان می گذارد اما در صورتی که کم مصرف بودن خودرو اولین گزینه برای شماست باید مدل ELX را انتخاب کنید که با توجه به قیمت نا مناسبش نسبت به سایر مدل ها از محبوبیت چندانی برخوردار نیست اما شتاب گیری آن از همه مدل ها بهتر است.