ساینا و تیبا ۲ بر خلاف بسیاری از باورها می‌توانند انتظارات ما را در برخی موارد برآورده کنند. هر دو مدل، نسل پراید را با پلتفرم X200 ادامه دادند و توانستند با امکانات بیشتر در بازار خودروهای ایرانی بدرخشند؛ حتی در برخی موارد عملکرد تیبا ۲ و ساینا از خودروهای چینی نیز بهتر بوده است. این دو خودرو محبوب بر اساس اتومبیل تیبا صندوق‌دار تولید شدند و از لحاظ فنی و امکانات رفاهی تفاوت چندانی با این مدل ندارند. در مقایسه ساینا و تیبا ۲ نیز بیشترین تفاوت در شکل ظاهری آن‌ها مشاهده می‌شود. همچنین از نظر کاربران یکسری اختلاف در عملکرد و سرعت آن‌ها نیز وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت.

البته این دو اتومبیل در یک کلاس خودرویی قرار نمی‌گیرند ولی بسیاری از افراد به‌دلیل شباهت قیمت ساینا و تیبا ۲ با یکدیگر به‌دنبال مقایسه آن‌ها برای خرید خودرو هستند. اگر شما نیز به‌دنبال یک انتخاب هوشمندانه از بین این دو خودرو محبوب ایرانی هستید، تا آخر مقاله همراه ما باشید. قطعا اطلاعات کاربردی از مقایسه تیبا ۲ با ساینا ex به‌دست خواهید آورد.

مقایسه ساینا و تیبا ۲ از لحاظ ظاهری؛ نمایی جوان‌پسندانه و اسپرت!

سایپا در ابتدای تولید تیبا، قول تولید فیس لیفت آن را نیز به مشتریان خود ارائه داد. به‌نظر می‌رسید خود شرکت نیز می‌دانست که تیبا صندوق‌دار نه تنها در نمای جلو، بلکه در بخش عقبی اتومبیل نیز هیچ جذابیت ظاهری برای مشتری ندارد.

مقایسه تیبا 2و ساینا با تیبا

البته سایپا قبل از تولید فیس لیفت با معرفی تیبا ۲ توانست این مشکل را کمی حل کند و با ایجاد تغییرات زیادی در نمای عقب خودرو، ظاهر آن را زیباتر کرد. همچنین در مدتی بعد و با تولید ساینا، نمای بیرونی تیبا صندوق‌دار که از نظر برخی کاربران شبیه به یک قورباغه بود به کلی تغییر داده شد. مسلماً در صورتی که ظاهر زیباتری در تیبا وجود داشت، سایپا مجبور به تولید خودروی دیگری به‌عنوان فیس لیفت نمی‌شد.

البته نمی‌توان از این موضوع نیز گذشت که شاید این شرکت برای فروش بیشتر و ایجاد تنوع ظاهری در خودروهای خود، دست به چنین کاری زده است. به‌هرحال هدف سایپا هرچه که باشد دو خودرو محبوب و ارزان‌قیمت به بازار ارائه کرده است که می‌توانید با مراجعه به صفحه فروش اقساطی سایپا تحویل فوری، از شرایط فروش تیبا ۲ و ساینا به‌صورت قسطی آشنا شوید.

مقایسه ظاهر تیبا ۲ و سینا در نمای جلو خودرو

اگر بخواهیم در مقایسه ساینا و تیبا ۲، نمای جلوی هر دو خودرو را در نظر بگیریم، می‌توان امتیاز ویژه‌ای را به طراحی ساینا داد. در طرح جلو تیبا به ویژه در چراغ‌ها و جلو پنجره‌های آن، حالت بسیار گُنگی وجود داشت که در اولین نگاه، نمای غیر مهیجی را القا می‌کرد. همچنین در مقایسه با هم‌رده‌های خود نیز جذاب نبوده و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان ظاهر جلو آن را متناسب با سلیقه یک جوان مدرن امروزی در نظر گرفت.

در مقابل، ساینا با توجه به چراغ‌های کشیده و همچنین سپر اسپرت‌تر خود، درصد زیادی نسبت به تیبا ۲ در زیبایی پیشی گرفته و جذاب‌تر است. در نمای جلو پنجره‌های خودرو، ساینا ظاهر بهتری داشته و دیگر آن پنجره کوچک تیبا را در جلو اتومبیل مشاهده نمیکنیم. همچنین سعی شده تا با الگو برداری از خودرو رنو ساندرو ،یک جلو پنجره زیبا و عامه‌پسند برای ساینا طراحی شود.

تیبا ۲ در بخش سپرها و همچنین کاپوت، ایرادات زیادی دارد که تمامی آن‌ها می‌توانند نمای خودرو را از حالت اسپرت خارج کنند. اما در ساینا شاهد سپری حجیم با تعداد زیادی از خطوط هستیم که در کنار یک کاپوت زیبا با دو خط عضلانی، طرح اسپرتی را به خود گرفته است. اگر زیبایی ساینا مورد پسند شما بوده و قصد خرید آن را دارید، می‌توانید با مراجعه به صفحه فروش اقساطی ساینا این اتومبیل را به‌صورت تحویل فوری خریداری کنید.

مقایسه در ظاهر کناری خودرو؛ جایی که ساینا ذات مشترک خود را با تیبا نشان می‌دهد

ماه هیچ‌وقت پشت ابر نمی‌ماند و این ضرب‌المثل کاملا متناسب با شرایط ظاهری ساینا است. در نمای کناری این خودرو می‌توان ذات مشترک آن را با تیبا ۲ مشاهده کرد. نمای درب‌ و مخصوصا ستون‌های ساینا، شباهت زیادی با تیبا دارد ولی سایپا سعی کرده تا با حذف یا اضافه کردن یکسری جزئیات این مشابهت را کمتر کند.

نمایی از آینه بغل‌های ساینا و تیبا 2

با مقایسه ساینا و تیبا ۲ در بخش ظاهر جانبی، می‌توان بزرگ‌ترین تفاوت را در آینه‌های بغل این دو اتومبیل در نظر گرفت. در ساینا سعی شده تا آینه‌ها از کیفیت بالاتری برخوردار باشند و همچنین ظاهر آن نیز هم‌رنگ با بدنه خودرو تولید شود.

چه تفاوت‌هایی در بخش عقب تیبا ۲ و ساینا وجود دارد؟

قطعا هیچ شباهتی را نمی‌توان در ظاهر پشت خودرو ساینا و تیبا ۲ پیدا کرد و شاید مقایسه آن‌ها نیز در این مورد کمی اشتباه باشد. ساینا یک خودرو سدان و تیبا ۲ یک اتومبیل هاچبک است که هر دو خودرو، سبک متفاوتی را در پیش گرفتند و نمی‌توان آن‌ها در این مورد مقایسه نمود. البته بدون شک سایپا به‌خوبی توانسته در نمای عقب تیبا، آن را از یک خودرو سدان به یک اتومبیل هاچبک تبدیل کند. شاید بتوان گفت که تبدیل تیبا به مدل بدون صندوق آن، بهترین عملکرد سایپا در این چند سال گذشته در صنعت خودروسازی باشد.

ظاهر عقب خودروهای تیبا 2 و ساینا

سایپا در عقب تیبا ۲ سعی کرده تا از هاچ‌بک‌های ایتالیایی الگو بگیرد و همین موضوع نیز باعث زیبایی این بخش از خودرو شده است. کشیدگی چراغ‌های عقب به همراه یک سپر بلند و انحنایی زیبا در ستون C اتومبیل، توانسته آن را تبدیل به یک خودرو جوان‌پسندانه کند. همچنین نصب دیفیوزر و سر اگزوز نیز باعث شده تا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جوانان هاچ‌بک سوار رفع شود.

مقایسه فنی ساینا با تیبا ۲؛ کدام خودرو قدرت بیشتری دارد؟

از نظر فنی نمی‌توان تفاوت خاصی در ساینا و تیبا ۲ مشاهده کرد، زیرا هر دو خودرو از موتور ارتقاء یافته M15 بهره می‌برند. در حقیقت این موتور یک نمونه از پیشرانه ارتقاء یافته پراید بوده که تحت نظارت مشاوران آلمانی و در شرکت مگاموتور تولید شده است. پیشرانه M15 معادل ۸۷ اسب بخار قدرت داشته و ۱۲۸ نیوتن متر نیز گشتاور دارد. همچنین دارای یک گیربکس ۵ دنده است که قدرت را به چرخ‌های جلو هدایت می‌کند. یکی از ضعف‌های اصلی موتور تیبا ۲ و ساینا عدم ۱۶ سوپاپه بودن این گشتاور بوده که با توجه به خودروهای مدرن امروزی، نشان‌دهنده عملکرد ضعیف سازنده خودرو است.

در بحث شتاب نیز موتور M15 نسبت به انجین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ عملکرد بهتری داشته و با سرعت بیشتری ماشین را در جاده‌های آسفالت و خاکی به‌حرکت در میاورد. البته در مقایسه ساینا و تیبا ۲ عملکرد خودرو ساینا بهتر بوده و در مدت ۱۲٫۸ ثانیه سرعت خود را از صفر به صد می‌رساند. جدول زیر به شما اطلاعات بیشتری از موتور این دو خودرو نشان خواهد داد.

مشخصات خودرو تیبا ۲ ساینا
پیشرانه ۴ سیلند M15 ۴ سیلند M15
حجم موتور ۱٫۵ لیتر ۱٫۵ لیتر
حداکثر قدرت ۸۷ اسب بخار ۸۷ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر ۱۲۸ نیوتن متر
گیربکس ۵ دنده دستی ۵ دنده دستی
مصرف سوخت ۶٫۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
شتاب از ۰ تا ۱۰۰ ۱۳ ثانیه ۱۲٫۸ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت

مقایسه امکانات رفاهی ساینا با تیبا ۲؛ کدام مدل ویژگی‌های بیشتری دارد؟

ساینا و تیبا ۲ جزو خودروهای ارزان‌قیمت بازار به‌حساب می‌آیند و نمی‌توان از آن‌ها انتظار امکانات رفاهی زیادی داشت. تقریبا می‌توان گفت که امکانات این دو خودرو در مقایسه با یکدیگر تفاوت زیادی ندارد و تنها در برخی موارد ویژگی‌های بیشتری در ساینا مشاهده می‌شود.

در حالت عادی خودرو ساینا تنها در وجود صفحه نمایش MFD، آینه جانبی برقی، تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، سنسور پارک دنده عقب و نمایش دمای محیط بیرون با تیبا ۲ تفاوت دارد؛ البته در نسخه آپشنال یا سفارشی تیبا هاچبک می‌توان تمامی این ویژگی‌ها را به غیر از صفحه‌نمایش MFD مشاهده کرد.

شما می‌توانید برای اطلاع یافتن از قیمت و ویژگی‌های تیبا ۲ سفارشی به صفحه شرایط فروش اقساطی تیبا ۲ سایپا رفته و اطلاعات مفیدی را در این رابطه کسب کنید.

از نظر ایمنی، تیبا ۲ و ساینا در چه سطحی قرار دارند؟

در خودروهای تیبا هاچبک و ساینا ۲ می‌توان ضعف‌های امنیتی که در پراید وجود داشته را مشاهده کرد. البته ستون‌ها و بدنه از لحظ ایمنی و قدرت ارتقاء یافتند ولی نمی‌توان از این دو خودرو ارزان‌قیمت انتظار زیادی داشت.

ساینا و تیبا ۲ تاکنون از سمت موسسات معتبر جهانی برای تست‌های ایمن سنجی مورد آزمایش قرار نگرفتند. البته که با انجام آزمایش‌های ایمنی نیز قطعا نمره قابل قبولی را کسب نخواهند کرد. تنها تفاوتی که از لحاظ امنیت در هر دو اتومبیل وجود دارد سامانه EBD بوده که در ساینا پیاده‌سازی شده است. در واقع این سیستم یک کمک ترمز به‌حساب می‌آید که وظیفه آن توزیع الکترونیکی نیروی ترمز بین چرخ‌ها است.

سایپا سعی کرده در نسل‌های بعدی، پلتفرم X200 را از لحاظ امنیتی بهبود دهد. با توجه به این موضوع اتومبیل کوییک که نسل ارتقاء یافته ساینا و تیبا است کمی پیشرفت کرده و می‌توان از لحاظ امنیتی اطمینان بیشتری به آن داشت. به شما پیشنهاد می‌کنیم که به صفحه فروش اقساطی کوییک مراجعه کرده تا با ویژگی‌ها و همچنین شرایط فروش این خودرو نیز آشنا شوید.

کدام خودرو برنده واقعی مقایسه خودرو ساینا با تیبا ۲ است؟

ما سعی کردیم تا در این مقاله به‌صورت کاربردی از تفاوت ساینا با تیبا ۲ برای شما بگوییم. همان‌طور که گفته شد تفاوت زیادی را نمی‌توان از لحاظ مشخصات فنی در این دو خودرو مشاهده کرد ولی در نمای ظاهری نسبت به یکدیگر متفاوت هستند.

در بخش جلو ساینا شاهد تغییرات بسیار زیادی هستیم که باعث شده تا این خودرو ظاهر اسپرت‌تری به خود بگیرد و دیگر خبری از نمای غیر مهیج تیبا نباشد. در بخش کناری نیز هر دو خودرو تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند و تنها در آینه‌های بغل ساینا شاهد ظاهری زیباتر به‌دلیل هم‌رنگ بودن آن با بدنه خودرو هستیم.

هر دو خودرو دارای موتور M15 هستند و تفاوتی از لحاظ قدرت و سرعت در تیبا ۲ و ساینا مشاهده نمی‌شود؛ البته ساینا در شتاب‌گیری عملکرد بهتری داشته و در ۱۲٫۸ ثانیه سرعت خود را از ۰ به ۱۰۰ می‌رساند. در مقابل تیبا بدون صندوق می‌تواند در ۱۳ به این مقدار از سرعت دست پیدا کند.

در مقایسه ساینا و تیبا ۲ از لحاظ امکانات رفاهی و امنیتی نیز تفاوت زیادی وجود نداشته و تنها در برخی موارد ساینا ویژگی‌های بیشتری دارد. این ویژگی‌ها را نیز در نسخه سفارشی تیبا ۲ می‌توان مشاهده کرد. اگر قصد خرید هر کدام از این دو مدل خودرو را دارید می‌توانید با مشاوران فروش سپند خودرو از طریق شماره ۰۲۱۹۱۰۷۲۱۰۴ تماس گرفته و از شرایط خرید نقدی و اقساطی و تیبا ۲ و ساینا اطلاع پیدا کنید.