هیوندای سانتافه اسپرت و هیوندای توسان دو شاسی بلند معروف و پرفروش در بین محصولات این شرکت هستند که همیشه برای مخاطبین خود این شک و تردید را ایجاد می کنند که کدام یک را انتخاب کنیم؟ هر دو خودر دارای کلاس یکسان، مصرف سوخت مناسب، اندازه و ظاهری بسیار مشابه اند. لذا در این مقاله به مقایسه تخصصی هیوندای سانتافه اسپرت 2016 و هیوندای توسان 2016 می پردازیم تا اطلاعات کامل تری از آن در اختیار شما بگذاریم.

مقایسه طراحی ظاهری سانتافه و توسان

همانطور که احتمالا می دانید توسان و سانتافه در طراحی ظاهری دارای شباهت های بسیاری هستند، حتی افرادی که اطلاعات کمی در مورد خودرو ها دارند این دو خودرو را باهم اشتباه می گیرند. اما در نگاهی دقیق باید گفت سانتافه اسپرت مدل کشیده شده توسان؛ در ابعادی بزرگتر بوده و فاصله ی بین دو محور آن نیز بیشتر است.

طراحی داخلی سانتافه اسپرت

در طراحی قسمت عقب خودرو نیز تفاوت های واضحی وجود دارد. برای مثال می توانیم به طراحی چراغ ها توجه کنیم که در بخش عقب هر دو خودرو کاملا متفاوت است. اما با این وجود هنوز هم برخی افراد این دو خودرو را باهم اشتباه می گیرند!

در طراحی داخلی تفاوت های آشکارتری وجود دارد. برای مثال کابین سانتافه در مقایسه با هیوندای توسان بزرگتر است و حتی اگر در مورد عدد دقیق ابعاد هم اطلاع نداشته باشید، به وضوح می توانید به این موضوع پی ببرید. بزرگتر بودن ابعاد سانتافه را، بیشتر از هر جایی، در بخش فضای بار آن می توانید مشاهده کنید.

هر دو کراس اوور مقایسه شده در این مقاله، در طراحی داشبورد خود از الگوی کاملا متفاوتی بهره برده اند. طراحی قسمت پشت فرمان و نشانگرها، عقربه های صفحات نمایشگر و نورپردازی ها نیز از دیگر وجوه های تمایز این دو خودرو است. اما در بحث کیفیت مواد اولیه مورد استفاده در داخل کابین، هر دو از کیفیت بسیار خوبی برخوردارند و تفاوت های بسیار کمی دارند و این از جمله نقاط مثبت در هر دو خودروست.

با این حال به نظر ما در این زمینه توسان به علت بهره مندی از کیفیت بهتر، به خصوص در مدل های بالاتر برنده است. پس در این قسمت باید توسان را برنده اعلام کنیم.

ویژگی های فنی برترین شاسی بلند های هیوندای

برای بررسی ویژگی های فنی این دو خودرو نیاز به دقت بیشتری داریم، چرا که توسان در دو نمونه موتور مختلف در بازار وجود دارد. مدل های ساده از یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری با 164 اسب بخار نیرو استفاده می کنند که دارای نرخ مصرف سوخت 10.28 لیتر در هر صد کیلومتر در شهر و 7.63 لیتر در ازای هر صد کیلومتر در بزرگراه می باشد.

هیوندای سانتافه

مدل دیگری این خودرو، موتور 4 سیلندر توربوشارژ 1.6 لیتری با 175 اسب بخار نیرو است که در مصرف سوخت، 9.09 لیتر در ازای هر صد کیلومتر نیاز دارد و 7.16 لیتر در هر صد کیلومتر در بزرگراه ها یا جاده های خارج شهری می سوزاند. البته در مدل Eco guise, مصرف سوخت 9.46 لیتر در ازای هر صد کیلومتر در شهر و 7.88 لیتر در ازای هر صد کیلومتر در جاده های بین شهری است.

سانتافه نیز این چنین است و در دو نوع موتور عرضه می شود که هر دو مدل موتور نیز 4 سیلندر هستند. موتور های سانتافه از نظر ابعاد از توسان بزرگتر هستند و این یکی از ویژگی های ظاهری آنهاست. در مدل های ساده و معمولی موتوری 4 سیلندر و 2.4 لیتری برروی خودرو نصب شده است که ۱۹۰ اسب بخار نیرو تولید می کند و دارای نرخ مصرف سوخت 11.82 لیتر در صد کیلومتر در شهر و 8.76 لیتر در صد کیلومتر در جاده های برون شهری است.

برای هیوندای سانتافه مدل موتور 4 سیلندر توربوشارژ 2 لیتری با 264 اسب بخار نیرو نیز وجود دارد که دارای مصرف سوخت بالای 13 لیتر در ازای هر صد کیلومتر در شهر و 8.76 لیتر در ازای صد کیلومتر در بزرگراه هاست.

بررسی آپشن های موجود در سانتافه و توسان

خوشبختانه همیشه در محصولات هیوندای آپشن های ارائه شده از تنوع و کیفیت بسیار خوبی برخوردارند. اما نکته قابل توجه این است که با وجود ارزان تر بودن توسان در مقایسه با سانتافه، آپشن های بیشتری برای توسان قرار داده شده است. از جمله آپشن هایی که با خرید خودروی توسان در اختیار خواهید داشت می توانیم به سیستم هشدار خروج از لاین فعلی, هشدار برخورد از جلو, ترمز خودکار, چراغ های جلوی LED و چراغ های جلوی هوشمند را معرفی کنیم.

توسان 2016

آپشن های موجود برروی سانتافه نیز شامل صندلی های دارای تهویه, درب عقب برقی, چراغ های جلوی زنون, یک صفحه ی لمسی ۸ اینچی، هشدار برخورد از عقب و سیستم دید نقاط کور می باشد.

به عنوان یک نتیجه گیری کلی شاید هنوز هم انتخاب بین این دو شاسی بلند زیبا کمی دشوار است، اما توسان بر اساس بررسی های انجام شده و تجارب کاربری، با رضایت بیشتری همراه بوده و ارزش خرید بالاتری را به خود اختصاص داده است. همچنین از نظر طراحی این خودرو کمی محبوب تر از سانتافه است.