مدتی است که خودروهای چینی در بازارهای داخلی رونق خوبی پیدا کرده اند و هرروز شاهد ورود محصولات جدیدی از دسته خودروهای چینی به کشور هستیم. دو خودرو جک S5 و چری تیگو 7 دو مورد از خودروهایی هستند که دارای مشابهت های بسیاری اند و بازار فروش آنها نیز نسبتا بهم نزدیک است. هر دوی این خودروهای چینی از کلاس کراس اوور هستند که دارای موتورهایی 2 و 1.5 لیتری اند و هر دو نیز از نوع توربوشارژ اند. در ادامه با مقایسه جک S5 با چری تیگو 7 با ما همراه باشید.

 

نقد و بررسی تخصصی جک S5

همانطور که می دانید جک اس 5 یک خودروی چینی در دسته کراس اوور و از نوع کامپکت است و برای اولین بار در سال 2012 معرفی شد. جک S5 از سال 1395 به بازار خودروی کشور وارد شده است و توانسته بازار خوبی را در فروش به دست بیاورد. از جمله ویژگی هایی که باعث پیشرفت فروش این کراس اوور چینی در کشور شد باید به موتور 2 لیتری توربو شارژ آن و کیفیت طراحی ظاهری اش اشاره کنیم.

جک اس 5 در طراحی بدنه خود دارای نقاط قوت بسیاری است و نمای روبرویی خودرو با ورودی هوای بزرگی که برای آن تعبیه شده است، نمای اسپرتی به خودرو داده است.همچنین علاوه بر زیبایی و ظرافت های خاصی که در طراحی نمای روبرویی خودرو در نظر گرفته شده، عقب خودرو نیز دارای ویژگی های خاص خود است، و توانسته نمایی اسپرت و جوان پسند به خودرو بدهد.

 

 

تصویری از نمای درب های کناری جک اس 5

 

این کراس اوور چینی دو لیتری، در طراحی کابین خود نیز به خوبی عمل کرده است و نمره قابل قبولی در طراحی داخلی خودرو نیز به دست آورده است. برروی داشبورد نیز طراحی مناسبی به کار رفته است و کلید هایی که بادی در دسترس راننده باشند در بهترین حالت و جای ممکن تعبیه شده اند.

مواد مورد استفاده نیز دارای کیفیت مناسبی است اما باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که طراحی کلی خودرو از روی محصولات کره ای بوده است واین موضوع یکی از نکات منفی جک اس 5 است.

از امکانات رفاهی به کار رفته در جک اس 5 باید به کیسه های هوایش اشاره کنیم که برای ایمنی خودرو در نظر گرفته شده اند. ایموبلایزر، سنسور دنده عقب، سیستم کنترل سرعت خودرو، سیستم صوتی مجهز به 6 بلندگو و 2 توئیتر، قابلیت تنظیم برقی صندلی راننده در 8 جهت، گرمکن صندلی‌های جلو، آینه‌های جانبی برقی جمع شونده مجهز به گرمکن، ورود و استارت بدون کلید و سانروف برقی از دیگر امکاناتی است که در این خودرو چینی به کار رفته است.

 

نمای داخل کابین جک اس 5

 

موتور به کار رفته در جک S5 حجمی برابر با 2 لیتر دارد و 4 سیلندر است. این پیشرانه 2 لیتری از نوع توربوشارژ است و توانایی تولید 174 اسب بخار قدرت و 265 نیوتن بر متر گشتاور دارد که با جعبه دنده ای 6 سرعته، نیروی تولیدی را به چرخ ها منتقل می کند.

به لحاظ مقایسه ای در بحث فنی و موتوری، خودروی جک اس 5 رتبه بهتری نسبت به چری تیگو 7 دارد. در نسخه های اولیه ای که به کشور وارد شد جک مدل دستی هم داشت اما در حال حاضر تنها مدل اتوماتیک آن به کشور وارد می شود.

 

بررسی تخصصی چری تیگو 7

چری تیگو 7 نیز یکی دیگر از کراس اوور های چینی است که از سال 2016 به بازارهای جهانی وارد شده است و بازار قابل توجهی نیز بدست آورد. چری تیگو 7 در مدل های تولیدی جدید خود یک فیس لیفت خوب را تجربه کرده است، اما هنوز این مدل به کشور وارد نشده است.

چری تیگو 7 با طراحی ظاهری خوبی که دارد در یمان دیگر خودروهای چینی بازار خوبی برای خود دست و پا کرده است و عملکرد بهتری از خود نشان داده است. در طراحی بدنه چری تیگو 7 خطوط و شکستگی های بسیاری وجود دارد که نمای زیبایی به این کراس اوور چینی بخشیده است.

در کابین خودرو نیز کیفیت طراحی نسبتا خوب برآورد می شود و بارزترین ویژگی خودرو که در نگاه اول به خوبی خود نمایی می کند استفاده از نمایشگری 9 اینچی برروی داشبورد است. کلید های کاربردی و مورد نیاز راننده نیز در جایی قرار گرفته اند تا دسترسی به آنها ساده و کاربردی باشد و همچنین مواد به کار رفته نیز دارای کیفیت مناسبی است.

 

بررسی فنی جک اس 5

 

از جمله امکانات و تجهیزات به کار رفته در چری تیگو 7 می توانیم به ایموبلایزر، استارت دکمه ای، سنسور پارک، دوربین دید عقب، تهویه مطبوع، چراغ های LED روز و سانروف پانورما اشاره کنیم.

موتور بکار رفته در چری تیگو 7 حجمی 1.5 لیتری دارد که از نوع 4 سیلندر است و از نوع توربوشارژ نیز هست که توانایی تولید 146 اسب بخار قدرت دارد و 210 نیوتن بر متر گشتاور تولیدی را با جعبه دنده ای 6 سرعته به چرخ ها منتقل می کند.

حجم موتور خودرو برای یک شاسی بلند نسبتا کم است و مسلما همانطور که می دانید جک اس 5 نسبت به چری تیگو 7 خودروی قدرتمندتری است. جعبه دنده بکاررفته در خودرو از نوع دوکلاچه است و قدرت تولیدی پیشرانه به چرخ های جلویی منتقل می شود.

به عنوان کلام پایانی انتخاب بین این دو خودرو را باید در گرو سلیقه خریداران دانست، اما در بحث قدرت موتوری، جک S5 خودرو قدرتمندتری در مقایسه با چری تیگو 7 دارد.