برای انتخاب یک خودرو علاوه‌بر در نظر گرفتن زیبایی ظاهری و قدرت موتور، معیارهای دیگری نظیر امکانات رفاهی، ایمنی و اقتصادی بودن نیز وجود دارد. در این مقاله، با نگاهی دقیق و جامع به دو محصول از خودروسازی ایران خودرو، تارا و دنا پلاس، قصد داریم تا به بررسی و مقایسه‌ی این دو خودرو بپردازیم. از مشخصات فنی گرفته تا طراحی ظاهری، امکانات رفاهی و مقایسه‌ی قیمتی، هر جنبه‌ای از این دو مدل را زیر ذره‌بین برده‌ایم تا به شما در انتخاب هوشمندانه‌تری یاری رسانیم.

بررسی مشخصات فنی و عملکرد بین تارا و دنا پلاس

گروه خودروسازی ایران خودرو طی سال‌های فعالیت موتورهای مختلف با قدرت و عملکرد تقریبا یکسان را در کارنامه خود دارد و از این نظر در صنعت خودرو رکورددار است؛ با امکان خرید اقساطی ایران خودرو، مشتریان می‌توانند با بررسی شرایط اقساطی مدل‌های مختلف، خودروی مورد‌نظر خود را با اقساط بلند‌مدت خریداری کنند. با بررسی مشخصات فنی دو خودرو تارا و دنا پلاس می‌توان متوجه شد که تارا به یک موتور 1.5 لیتری 4 سیلندری با توان تولید قدرت 113 اسب بخاری مجهز است و دنا پلاس از یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر و با توان تولید 113 اسب بخاری قدرت بهره می‌برد؛ پس با کمی ارفاق می‌توان گفت که تفاوت چندانی میان آن‌ها از نظر مشخصات فنی وجود ندارد.

همچنین گیربکس این دو خودرو نیز شرایط مشابه دارند و گیربکس تارا پلاس و دنا نسخه تقویت‌شده گیربکس خودروی پژو 405 یا همان BE4 شناخته شده است؛ اما نکته‌ای که میان این دو خودرو تفاوت ایجاد می‌کند به ضرایب دنده آن‌ها مربوط می‌شود؛ چون مدل موتور دنا پلاس EF7 است.

از جمله تفاوت‌های دیگر تارا و دنا پلاس از جنبه مشخصات فنی ‌می‌توان به سیستم فنربندی آن‌ها اشاره کرد که در خودرو دنا پلاس این سیستم در چرخ‌های عقب از یک میله پیچشی با ساختاری کلاسیک تشکیل شده است، اما سیستم فنربندی تارا پلاس از اتصالات نیمه‌مستقل تشکیل شده است که هم پیشرفته‌تر هستند و هم فرمان‌دهی (هندلینگ) آن‌ها بهتر است.

البته تارا در یک زمینه توانسته از دنا پلاس سبقت بگیرد و آن هم ایمنی بالای پلتفرم این خودرو با‌توجه‌به عملکرد 3 ستاره آن در تست‌های تصادف بوده است.

عکس مقایسه مشخصات فنی و موتور تارا با دنا پلاس

طراحی و ظاهر؛ مهم‌ترین فاکتور تفاوت بین تارا و دنا پلاس

از جوان بودن تارا و دنا پلاس حتی با دانشی اندک هم می‌توان متوجه شد که وجود برخی ضعف‌ها غیرقابل اجتناب است؛ در‌نتیجه مقایسه میان دو خودرو تارا و دنا پلاس، جواب قطعی به شما نخواهد داد که یکی از آن‌ها را برای خود انتخاب کنید. به عنوان مثال هر دو ماشین در طراحی ظاهری نقص دارند و اگر به نمای جلو و عقب آن‌ها نگاه کنید، متوجه نبود یک هماهنگی مناسب میان خطوط این بخش از دو خودرو می‌شوید.

البته دیدگاه اغلب مصرف‌کنندگان کمی با این موضوع در تضاد است و آن‌ها معتقدند که از جنبه طراحی ظاهری، جلوه دنا پلاس جذاب‌تر از تارا است و در مقام مقایسه در رتبه بالاتری قرار می‌گیرد. به‌علاوه ممکن است با دیدن طراحی یکپارچه و تمام عرضی چراغ‌های بزرگ عقب شما هم به این نتیجه برسید بی دلیل نیست که تارا توان عرض اندام و رقابت با دنا پلاس در این زمینه را ندارد.

اما این پایان داستان نیست و قرار گرفتن یک قالپاق به جای رینگ اسپرت در تارا به عقیده بسیاری از کارشناسان، یکی از مشکلات اساسی این خودرو بوده و در مقایسه با قیمت، ارزش خرید آن را به میزان چشمگیری پایین می‌آورد. پس از فاصله گرفتن از طراحی ظاهری، می‌خواهیم کمی به بررسی فضای داخلی و طراحی کابین تارا و دنا پلاس بپردازیم.

در ارتباط با کابین دنا پلاس باید بگوییم که مشابه پژو 405 است، اما پلتفرم تارا دقیقا مشابه پلتفرم ارتقا یافته و اصلاح شده 206 طراحی شده است. پس، از این جنبه هم می‌توان گفت که دنا پلاس خودرویی مدرن‌تر از تارا است.

اگر قصد خریداری خودرو دنا پلاس را دارید، فروش اقساطی دنا پلاس فروشگاه سپند خودرو در اختیار شما عزیزان قرار دارد تا خودروی مورد‌نظر خود را با شرایط مطلوبی خریداری کنید.

برتری دنا پلاس به تارا از نظر طراحی و ظاهری مدرن

بررسی تفاوت در امکانات و تجهیزات تارا و دنا پلاس

در این بخش از مقایسه تارا و دنا پلاس، باید بگوییم که از جنبه امکانات رفاهی، تارا حرفی برای گفتن ندارد و برخلاف آن، دنا پلاس به لطف وجود سانروف یا تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی‌های برقی و سایر تجهیزات رفاهی، کاملا برتر است. ولی این برتری کمی محسوس است و در ارتباط با تجهیزات ایمنی، تارا با داشتن سامانه کنترل پایداری به شکل استاندارد، هرگز فرصت عرض اندام به رقیب خود نمی‌دهد.

البته در این مقایسه باید به این نکته نیز اشاره کنیم که تارا و دنا پلاس، تعداد امکانات و تجهیزات رفاهی یکسانی دارند و از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سنسور پارک عقب، دوربین پارک عقب، سیستم تنظیم برقی صندلی‌های جلو، کروز کنترل، مه شکن جلو و عقب، آینه‌های جانبی برقی تاشونده، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر دمای محیط اشاره کرد.

از نظر امکانات تارا و دنا پلاس تقریبا با یکدیگر یکسان هستند 

قیمت؛ دنا پلاس نسبت به تارا اقتصادی‌تر است

در بازار خودروی ایران، مدل‌های متنوع خودرو با نوسانات قیمتی فراوانی مواجه شده‌اند که دو خودروی دنا پلاس و تارا از این قاعده مستثنی نیستند و بسیاری از کارشناسان معتقدند که تفاوت قیمتی موجود میان آن‌ها هرگز توجیه منطقی ندارد. حتی درصورتی‌که بخواهیم این تفاوت را مربوط به بخش ایمنی خودروی تارا بدانیم، باز هم به این نتیجه خواهیم رسید که قیمت‌گذاری تارا بیش از اندازه بالا است.

به‌علاوه، با‌توجه‌به شرایط کنونی بازار خودروی ایران، فروشگاه سپند خودرو امکان خرید اقساطی تارا را برای متقاضیان فراهم کرده است تا خودرو مورد‌نظر خود را با اقساط بلند مدت خریداری کنند.

جدول مقایسه‌ای تارا و دنا پلاس؛ بررسی تفاوت‌های کلیدی در یک نگاه

در جدول زیر می‌توانید تفاوت‌های دنا و تارا پلاس را در یک نگاه مشاهده کنید تا برای خرید هر یک از این خودروها دید بهتری داشته باشید:

تجهیزات دنا پلاس تارا
چراغ دی‌لایت، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، چراغ جلو هالوژن با نئون، چراغ بدرقه، نورپردازی داخلی چراغ‌های LED جلو، دی‌لایت، مه‌شکن عقب و جلو، چراغ مشایعت و خوش آمد گویی
سیستم های مالتی مدیا سیستم صوتی 6 اسپیکر – هندزفری، نویگیشن، دوربین عقب، دوربین شب، قابلیت پشتیبانی بلوتوث، SD Card و USB پورت USB، بلوتوث، میرورینگ، 4 اسپیکر ( 2 اسپیکر روی داشبورد و 2 اسپیکر روی طاقچه عقب
صفحه نمایش 7 اینچی لمسی 7 اینچی
رینگ ها 16 اینچی آلومینیومی 16 اینچی آلومینیومی
آینه آینه جانبی تاشو و با تنظیم برقی آینه‌های جانبی برقی، تنظیم شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی
تهویه مطبوع اتوماتیک – دریچه تهویه عقب تهویه مطبوع برقی
صندلی صندلی راننده :  8 حالته برقی، صندلی سرنشین جلو : 8 حالته برقی، ایزوفیکس صندلی صندلی راننده : 6 حرکته دستی و صندلی سرنشین جلو : 4 حرکته دستی، صندلی‌های عقب تاشو
شیشه شیشه سولار، سقف پانوراما شیشه عقب با گرمکن، شیشه بالابرهای برقی، سانروف (اتوماتیک)
سایر امکانات گیرنده تلویزیون – دی وی دی پلیر با دسته گیم سیستم پایش فشار باد تایرها، کروز کنترل، سنسور نور و باران، ورود بدون کلید و دکمه خاموش / روشن، سانروف

مقایسه تارا با دنا پلاس؛ انتخاب گزینه اقتصادی‌تر بین دو خودروی یکسان بازار

در این مقاله دو خودروی تارا و دنا پلاس را باهم مقایسه کردیم و برخلاف وجود برخی مشخصات ظاهری و فنی مشابه، این دو خودرو از جنبه‌های دیگری تفاوت‌های قابل توجهی با یکدیگر دارند. به عنوان مثال تارا از نظر تجهیزات ایمنی، کاملا از دنا پلاس برتر است، اما از جنبه امکانات رفاهی و طراحی، دنا پلاس کاملا فرصت عرض اندام را از رقیب خود گرفته است؛ البته خرید خودرو به پارامترهایی فراتر از مشخصات فنی، ظاهری و امکانات، بستگی دارد و شما باید در هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب گزینه مناسب، پارامترهایی مانند: خدمات پس از فروش، قابلیت تامین قطعات و شبکه نمایندگی‌های فعال در سراسر ایران را در نظر بگیرید.

فروشگاه سپند خودرو با پوشش گسترده‌ای در بازار خودروی ایران، فرآیند خرید ماشین مورد نظر شما از هر برند و گروه خودروسازی را آسان کرده است.