اگر به تازگی یک خودرو دست دوم را خریداری کرده اید، یا قصد فروش خودرو خود را دارید ، یکی را راه های پیش روی شما انتقال مالکیت خودرو و تعویض پلاک است. این روزها با مراجعه به مراکز تعویض پلاک و طی مراحل آن پلاک جدید به نام خریدار در برگ سبز خودرو ثبت می شود که به  منزله ثبت خودرو به نام خریدار جدید است. اما چه مدارکی برای دریافت برگ سبز خودرو یا سند رسمی خودرو در دفاتر اسناد رسمی لازم است؟ ما شنا را در این مطلب با تمام جزییات نقل و انتقال مالکیت خودرو و ندارم لازم آن آشنا خواهیم کرد. پس در این مقاله با ما باشید تا انجام مراحل نقل و انتقال مالکیت خود و برایشان آسانتر پیش برود.

مراحل نقل و انتقال مالکیت خودرو

نقل و انتقال خودرو طی سه مرحله انجام می گیرد‌ مرحله نهایی ثبت پلاک جدید به نام خریدار خودرو است که با انجام این مرحله خودرو به طور قانونی متعلق به خریدار است. در پایان در صورت تمایل با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی سند به نام خریدار ثبت میشود و مالکیت خودرو با یک سند رسمی به خریدار منتقل می‌شود.

اولین مرحله بستن یک قولنامه یا قرارداد رسمی با داشتن بندهایی چون مشخصات طرفین معامله، مشخصات خودرو از رنگ و مدل گرفته تا میزان کارکرد خودرو، بیمه خودرو و …، قیمت توافق شده و نحوه باز پرداخت آن به صورت نقد، اقساط یا که تمام جزییات و زمان آن باید در قولنامه قید شود، زمان تحویل خودرو، تعیین بدهی های خودرو چون خلافی و مالیات و زمان تعویض پلاک خودرو نیز از مواردی است که در قولنامه خودرو نوشته می شود. در پایان طرفین معامله ضمن خواندن بندها آن را باید امضا کنند.

مرحله بعدی تعویض پلاک است . که ابتدا باید به مراجعه به سامانه نوبت دهی پلیس راهور یک نوبت برای تعویض پلاک بگیرید. حضور هر دو طرفین معامله یا وکالت نامه ازطرف فروشنده الزامی است. سپس با مراجعه به بخش های مختلف و تایید اصالت خودرو  و نصب پلاک جدید و دریافت برگ سبز خودرو این مرحله به پایان می رسد.

مرحله آخر نیز مراجعه به دفتر سند رسمی است که این مرحله طبق قوانین جدید  اختیاری است.

مراحل نقل و انتقال مالکیت خودرو

مدارک تعویض پلاک خودرو

یکی از مراحل اصلی  نقل و انتقال مالکیت خودرو مرحله تعویض پلاک خودرو است، پس از رزرو نوبت در سامانه پلیس راهور باید با در دست داشتن مدارکی اقدام به تعویض پلاک خودرو خریداری شده کنید. برای سهولت و سرعت بخشیدن به کارها  ما مدارک لازم را برای شما بیان می کنیم تا در حین انجام کار به دلیل نقص مدارک وقفه ای در مرحله تعویض پلاک برای شما ایجاد نشود.

این مدارک عبارتند از :

اصل شناسنامه و کارت ملی خریدار و فروشنده

اصل سند مالکیت و کارت شناسایی خودرو

مدرک احراز محل سکونت خریدار

گواهی تصفیه  حساب تخلفات رانندگی خودرو و مالیات سالانه خودرو توسط شهرداری

بیمه شخص ثالث

معاینه فنی معتبر

همچنین شما می توانید برای اطلاع از شرایط تعویض خودرو و فروش اقساطی خودرو به سایت سپند خودرو مراجعه نمایید.

مدارک نقل و انتقال مالکیت خودرو در دفتر اسناد رسمی

گام آخر در انتقال مالکیت خودرو مراجعه به دفتر اسناد رسمی است. که در این مرحله نیز باید برای ثبت خودرو مدارک لازم را در دست داشته باشید.  این مدارک عبارتند از

اصل شناسنامه و کارت ملی فروشنده و خریدار

برگ سبز  جدید خودرو به همراه تأییدیه نقل و انتقال که در مرکز تعویض پلاک صادر شده

بنچاق قبلی خودروکه به نام فروشنده است

مدارک خودرو (شامل بیمه شخص ثالث، کارت سوخت، برگ تصفیه حساب پرداخت بدهی هایی چون خلافی و مالیات سالانه)

هزینه انتقال مالکیت خودرو در دفتر اسناد رسمی ، شامل دو قسمت حق الثبت و حق التحریریه است. هزینه اولی متعلق به دولت است که فروشنده باید آن را پرداخت نماید و هزینه دومی باید به حساب دفتری که ثبت سند در آن انجام گرفته است واریز شود، که  طرفین معامله آن را به طور مساوی باید بین خودشان تقسیم و پرداخت کنند.  هزینه ثبت سند مالکیت خودرو به نوع و مدل خودرو بستگی دارد. قطعا خودروهای وارداتی و گران قیمت هزینه ثبت گرانتری دارند.

در پایان باید از این نکته آگاه باشید در صورت دریافت برگ سبز خودرو لزومی به مراجعه به دفتر اسناد رسمی برای ثبت سند خودرو به نام خریدار لازم نیست. زیرا طبق قوانین جدید نیرو انتظامی برگ سبز خودرو را یک سند قانونی و معتبر تلقی می کند.

برای انتقال خودرو چه مراحلی باید طی شود؟

مراحل انتقال خودرو

مراحل انتقال خودرو

اولین مرحله در مدارک لازم برای نقل و انتقال خودرو مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی آخرین مرحله‌ انتقال خودرو است که باید آن را پشت‌سر بگذارید. اما پیش از این‌کار دو مرحله دیگر باید طی شود تا اطمینان حاصل کنید که مسیر درستی را برای خرید خودرو خود انتخاب کرده‌اید و احتمال کلاهبرداری را به صفر رسانده‌اید.

  نوشتن قرارداد رسمی:

برای نقل‌ و انتقال خودرو حتی اگر قرارداد خرید را در خانه یا به‌صورت غیررسمی می‌نویسید؛ باید دقت کنید همه موارد با جزییات کامل در آن ذکر شده باشد. به‌ این‌ترتیب می‌توانید همه مواردی را که ممکن است در آینده منجربه مشکل شوند، در قرارداد ذکر کنید

مراجعه به مرکز تعویض پلاک:

در زمان مشخص‌شده، باید به‌همراه فروشنده یا با در دست داشتن وکالت‌نامه رسمی از او، به این مرکز مراجعه کنید. نکته قابل‌توجه اینجا است که هزینه وکالت‌نامه انتقال خودرو به‌عهده فروشنده بوده و خریدار در این زمینه هیچ وظیفه‌ای ندارد. همچنینگفتنی است که در این مرکز، اصالت خودرو محرز شده و پلاک قبلی برداشته می‌شود؛ سپس پلاک جدید و برگ سبز جدید به نام خریدار صادر می‌شود و پس از مدتی، کارت خودرو به درب منزل او یا آدرس اعلامی، ارسال خواهد شد.

ثبت سند در دفترخانه اسناد رسمی:

پس از دریافت برگ سبز؛ می‌توانید برای ثبت سند خودرو به اتفاق فروشنده به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کنید یا به‌عنوان خریدار با در دست داشتن وکالت‌نامه از فروشنده، این کار را انجام دهید. فروشندگان دقت داشته باشند که باید این مرحله را پس از دریافت مبلغ فروش خودرو انجام دهند. خریدار می‌تواند مبلغ باقی‌مانده را در دفترخانه به فروشنده پرداخت کند.

هزینه انتقال سند خودرو چقدر است؟

بعضی هزینه‌ها مانند خلافی خودرو بستگی به مالک پیشین دارد و بسته‌به شیوه رانندگی او، می‌تواند زیاد یا کم باشد. اما برخی از هزینه‌ها مانند هزینه فک پلاک و صدور پلاک جدید، عوارض سالانه شهرداری، هزینه معاینه فنی، صدور وکالت‌نامه و مواردی از این دست، دارای نرخ مصوب است. و شما می‌توانید پیش از مراجعه به هر مرکز، از آن‌ها استعلام بگیرید.

 

فسخ قرارداد انتقال خودرو

امکان فسخ قرارداد انتقال خودرو وجود دارد. البته با فسخ در حقیقت دیگر نه خودرویی فروخته و نه خریداری شده است. اما شرایطی دارد و تمام شرایط آن باید در قرارداد نوشته شوند. به عبارتی نمی­‌توان به صورت شفاهی و هر طور که دو طرف مایل بودند، مبایعه‌نامه را فسخ کنند.

 

مشکلات مربوط به نبود صاحب سند

خریدار ممکن است که در هنگام انتقال خودرو با مشکلاتی مواجه شود که می­‌توان با روش­‌های نوشته شده، بسیاری از این مشکلات را برطرف کند:

+ در صورت نبود صاحب سند و در دسترس نبودن او، خریدار با تنظیم دادخواست تنظیم سند رسمی با متنی متفاوت، خود را با نام فرد جدید معرفی کند.

+ در صورت گم شدن، باید درخواست سند المثنی کرد. اگر صاحب اصلی سند در دسترس نبود، خریدار باید با در دست داشتن مبایعه­نامه اقدام به دادخواست الزام به تنظیم سند در دادگاه کند.

به هر حال باید گفت که انتقال سند خودرو بدون حضور خریدار امکان پذیر نیست. اگر این دو اتفاق برای شما افتاد، بهتر است که حتماً با یک وکیل کاربلد در این حوزه مشورت کنید.