ترمز یکی از مهمترین قطعات در خودروست که بدون آن سوار بر خطرناک ترین ابزار دنیا شده اید. پس همیشه یکی از قطعاتی که در لحظه روشن شدن خودرو باید از سلامت آن مطمئن شوید، ترمز خودروست.

اما خراب شدن ترمز خودرو و قرار گرفتن در این مرحله چه نشانه هایی دارد؟ در ادامه با بررسی علائم خرابی خودرو، لنت و بوستر در سپندخودرو همراه ما باشید.

علائم خرابی ترمز خودرو

سیستم ترمز خودرو دارای قطعات و بخش های مختلفی است که کوچکترین نقص در هریک می تواند منجر به صدماتی جبران ناپذیر شود. زمانی که پای خود را برروی پدال ترمز خودرو فشار می دهیم تمامی قطعات از جمله خود پدال، لنت ها، لاستیک، لوله های انتقال روغن ترمز و دیگر قطعات در کیت ترمز درگیر می شوند.

خرابی ترمز دلایل زیادی دارد اما شایع ترین ایرادها در خرابی و یا ضعیف شدن ترمز خودرو در ارتباط با تمام شدن لنت ها، خرابی پمپ روغن، ایراد در بوستر و یا وجود هوا در روغن ترمز است. هر یک از موارد عنوان شده دارای نشانه های خاصی است که در ادامه معرفی می شوند و با داشتن کمی مهارت می توان برخی از آنها را خودتان تعمیر کنید.

ایراد در لنت و دیسک ترمز، شایع ترین مشکل در ترمز خودرو

برای رانندگان بسیاری پیش آمده که در هنگام استفاده از ترمز خودرو چند متری کشیده می شود. گاهی هم در حین ترمز گرفتن خودرو به یک سمت کشیده می شود. دلیل بروز چنین مشکلاتی ممکن است از باد لاستیک، بالانس نبودن چرخ ها و یا ایراد در جلوبندی خودرو باشد.

نشانه های خرابی ترمز خودرو

اما دلیل اصلی چنین پیشامدی خرابی سیستم ترمز خودروست. معمولا یا لنت خودرو دچار آسیب شده و یا دیسک ترمز معیوب شده است. زمانی که لنت های ترمز خودرو دارای مشکل خاصی هستند یکی از دو نشانه زیر را مشاهده خواهید کرد:

  1. در لحظه ترمز گرفتن صدای سوت یا خِرخِر از چرخ ها شنیده می شود.
  2. قدرت ترمزگیری در حالت کمتری از حد معمول قرار می گیرد.

سوت کشیدن چرخ ها حین ترمز را جدی بگیرید

یکی دیگر از نشانه های جدی خرابی بودن ترمز خودرو مربوط به شنیدن صدایی سوت مانند از چرخ ها در حین ترمز است. البته سوت کشیدن دلایل دیگری نیز دارد. برای مثال زمانیکه به تازگی برای تعویض لنت خودرو اقدام کرده اید، اگر از جنس ارزان و نامرغوبی استفاده کنید در حین ترمز صدای سوت می شنوید.

اگر لنت ترمز هم تمام شده باشد مجدا در حین ترمز کردن صدای سوت را خواهید شنید. پس اگر به تازگی لنت ترمز را تعویض نکرده اید، تنها دلیل سوت کشیدن ترمزها اتمام لنت چرخ هاست.

نشانه های خرابی دیسک ترمز خودرو

خودرو به خوبی متوقف نمی شود

یکی دیگر از علائم خرابی خودرو این است که در حین ترمز گرفتن اگر پدال ترمز را با تمام فشار ممکن درگیر نکنید، خودرو نمی ایستد. این مورد یکی از بهترین نشانه هایی است که خراب بودن ترمز خودرو را اعلام می کند.

در چنین حالتی به احتمال زیاد روغن ترمز کاهش پیدا کرده است و باید آن را شارژ کنید. همچنین توصیه می کنیم که دلیل نشت و یا کاهش روغن ترمز را نیز به خوبی بررسی کنید.

پدال ترمز سفت می شود

یکی دیگر از نشانه های ساده برای تشخیص خرابی ترمز خودرو سفتی پدال است. گاهی در حین رانندگی حس می کند که پدال ترمز سفت تر از گذشته درگیر می شود و همانند قبل نیست.

زمانی که برای استفاده از ترمز نیاز به نیروی بیشتری دارید، در اصطلاح به آن خشکی پدال ترمز می گویند. دلیل خشک شدن پدال ترمز نیز به احتمال زیاد از بوستر خودروست. بوستر یکی از قطعات اصلی در سیستم ترمز خودروست که در صورت تشخیص مشکل باید با سرعت برای رفع آن اقدام کنید.

تفاوت روغن ترمز سالم و روغن ترمز نیازمند تعویض

لرزش پدال نشانه ای جدی در خرابی ترمز است

لرزش پدال یکی دیگر از نشانه های شایع در خراب بودن ترمز است که گاهی اشتباه گرفته می شود. برای مثال لرزش را مرتبط به سطح لغزنده جاده می دانند در صورتی که می تواند نشانه ای از آسیب جدی در دیسک ترمز باشد.

برای مثال ممکن است دیسک ترمز تاب برداشته باشد. البته دلایل بیشتری برای لرزش پدال ترمز وجود دارد پس بهتر است در صورت بروز چنین مشکلی در اولین فرصت به تعمیرگاه مراجعه نمائید.

همیشه از روغن ترمز مرغوب استفاده کنید

نیروی ترمز از طریق روغن به لنت ها منتقل می شود و زمانی که از روغن مناسبی استفاده نمی کنید فرایند ترمز گیری تحت تاثیر قرار می گیرد. معمولا روغن های ترمزی که برای خوردوهای سواری استفاده می شود دارای بسته بندی آبی رنگ و یا زرد رنگ هستند.

تفاوت رنگ قرار داده شده برای مشخص کردن ترکیبات گلیکولی است و دسته بندی روغن ها نیز با معیارهای DOT 3 و DOT4 و DOT 5.1 انجام می شود. برای مثال روغن ترمز DOT 3 دارای بسته بندی زرد رنگ و DOT 4 آبی رنگ است.

مهمترین نکته در ارتباط با روغن ها این است که نباید روغن ها را بجای یکدیگر استفاده کرد و یا از ترکیب هردو در خودرو استفاده کرد. هر سیستم ترمز طراحی و روغن مورد استفاده خاص خود را دارد.

کمپانی های خودروسازی توصیه می کنند که بطور میانگین پس از هر 40 هزار کیلومتر کارکرد بهتر است روغن ترمز نیز تعویض شود.

بوستر ترمز را همیشه بررسی کنید

یکی از مهمترین قطعات در سیستم ترمز خودرو بوستر است. نقش بوستر در سیستم ترمز تامین نیروی لازم برای انجام ترمزگیری است. خراب شدن بوستر ترمز معمولا دلایلی مانند نشت هوا از طریق شیلنگ خلاء و یا سوراخ شدن دیافراگم داخلی دارد.

بررسی بوستر ترمز خودرو، نشانه های خرابی ترمز

گاهی نیز ممکن است از پرس دور بوستر هوا به محفظه داخلی نفوذ کند که نیروی لازم برای تامین انرژی ترمز را کاهش می دهد. در چنین حالتی به اصطلاح گفته می شود که ترمز چوب شده است. بدین معنا که با وجود روشن بودن موترو خودرو پدال همچنان سفت بوده و به سختی فشرده می شود.

از سلامت پمپ ترمز مطمئن شوید

پمپ روغن ترمز یکی دیگر از مهمترین قطعاتی است که باید همیشه از سلامت آن مطمئن باشید. اگر قطعه لاستیکی داخل پمپ آسیب دیده باشد در فرایند انتقال روغن اخلال ایجاد شده و ترمز به خوبی کار نمی کند.

گاهی نیز روغن دچار نشتی شده و سطح آن پایین می آید و یا هوا از طریق راه های گفته شده به سیستم ترمز وارد می شود که همگی در معیوب شدن فرایند ترمز گیری اثرگذارند.

پمپ روغن ترمز خودرو

با اینکه شاید دور از ذهن به نظر بیاید اما اگر ترمز دستی خودرو نیز به خوبی ریگلاژ نشده باشد، به خوبی در فرایند ترمزگیری خودرو اثرگذار است. ریگلاژ بودن ترمز دستی در مقدار پایین رفتن پدال ترمز موثر بوده و اگر به خوبی تنظیم نشده باشد پدال بیش از حد پایین می رود.

با توجه به اینکه ترمز یکی از مهمترین سیستم های خودروی شماست توصیه می کنیم که همواره برای به بررسی آن بپردازید و ترجیحا به استفاده از نیروی متخصص برای اینکار استفاده کنید.