همان طور که می دانید، این روزها سگمنت خودروهای شاسی‌بلند محبوبیت بسیار زیادی در سراسر دنیا دارند و اقبال عمومی به سوی آن‌ها، با سرعت بسیار بالایی در حال افزایش است. کاهش فروش سدان ها طی سال‌های اخیر، خود می‌تواند گواهی بر این ادعای ما باشد. بدون شک شما هم اگر به فکر خرید یک خودروی جدید هستید، قطعاً به مدل‌های شاسی‌بلند فکر کرده‌اید. در این مطلب ما قصد داریم شما را با تمام آن چه که در مورد شاسی‌بلندها باید بدانیم آشنا کنیم.

خودروهای شاسی‌بلند در انواع مختلفی از نظر قیمت و اندازه موجود هستند و در بازار، می‌توان نمونه‌های ساب کامپکت ساخته شده روی شاسی سواری تا فول سایزهای مبتنی بر پلت فرم تراک ها را یافت. البته مدل‌های سایز متوسط همیشه تعادلی خوب از نظر فضای کابین، مصرف سوخت و قدرت پیشرانه دارند. شاسی‌بلندهای کوچک معمولاً ارزان قیمت‌تر بوده و مصرف سوخت بهتری دارند، ولی از فضای سرنشین و بار خوب در آن‌ها خبری نیست. در مدل‌های بزرگ‌تر هر دو فضا بسیار بالا هستند، ولی مصرف سوختشان بالاست. از معایب دیگر این خودروها می‌توان به هزینه بالای نگهداری و هندلینگ نه چندان خوب اشاره کرد.

 

تویوتا chr

 

چرا یک شاسی‌بلند بخریم؟

شاسی‌بلندها این روزها جذابیت بسیار بالایی برای رانندگان دارند. این خودروها برای جابجایی بار بسیار خوب هستند، ارتفاع سواری بالاتری در مقایسه با دیگر سواری‌ها ارائه می‌کنند و در مدل‌های مجهز به سه ردیف صندلی، می‌توانند تا هفت یا هشت سرنشین را داخل کابین خود جای دهند. با یک سیستم دو دیفرانسیل، شاسی‌بلندها همچنین در جاده‌های لغزنده چسبندگی بیشتری روی زمین دارند و در مسیرهای آفرود، شما را ناامید نخواهند کرد. ولی به دلیل ارتفاع سواری بالا، شاسی‌بلندها به اندازه سدان ها و هاچ بک‌ها مدل‌هایی چابک نیستند و به طور کلی، شانس چپ شدن آن‌ها در مقایسه با دیگر انواع سواری‌ها بیشتر است. به طور کلی، وزن سنگین و ارتفاع بالا سبب می‌شوند شاسی‌بلندها در قیاس با مینی ون‌ها یا استیشن‌ها مصرف سوخت بالاتری داشته باشند.

 

انواع خودروهای شاسی‌بلند را بشناسید

به طور کلی، شاسی‌بلندها دو نوع هستند:

  • ساخته شده روی شاسی سواری
  • ساخته شده روی شاسی تراک

شاسی‌بلندهایی که روی شاسی سواری ساخته شده‌اند را کراس‌اور نیز می‌نامند. خودروهایی که به اصطلاح یک معماری یکپارچه یا یونی‌بادی داشته و در آن‌ها، فریم و بدنه خودروی یک تکه هستند. مانند خودروهای سواری دیگر، بسیاری از این نوع شاسی‌بلندها سیستم تعلیق مستقل دارند. همین امر باعث افزایش کیفیت سواری و در عین حال ارائه هندلینگی بهتر در مقایسه با شاسی‌بلندهای ساخته شده روی شاسی تراک می‌شود.

کراس‌اورها معمولاً دو دیفرانسیل هستند و در مسیرهای آفرود نه چندان سنگین، می‌توانند به کمک شما بیایند، ولی به طور کلی، این خودروها برای آفرود سنگین مانند صخره نوردی، عبور از رودخانه‌های عمیق، مسیرهای شنی و شیب‌های تند طراحی و ساخته نشده‌اند. مانند سواری‌ها، ظرفیت بکسل کراس‌اورها نیز محدود است. از بهترین نمونه کراس اوور های موجود در بازار ایران کیا اسپورتیج است. این خودرو با قیمتی مناسب تر نسبت به انواع کراس اوور ها با آپشن های متعدد یک خودروی جوان پسند و با کیفیت است. فروش اقساطی کیا اسپورتیج یکی از خدماتی ست که سپند خودرو هم اکنون از طریق همین وبسایت با شرایط ویژه در دستور کار خود دارد.

 

کیا اسپورتیج شاسی بلند کراس اوور

 

در سوی دیگر، شاسی‌بلندهای ساخته شده مبتنی بر شاسی تراک ها قرار می‌گیرند که در بازار، روز به روز تعداد آن‌ها کم‌تر می‌شود. این خودروها روی یک پلت فرم به اصطلاح «اتاق روی شاسی» ساخته می‌شوند و معمولاً ابعاد بدنه بزرگی دارند. معمولاً فضای بار و ظرفیت بکسل آن‌ها در مقایسه با کراس‌اورها بسیار بیشتر است. این خودروها با سیستم دو دیفرانسیل خود، از پس آفرود سنگین به راحتی بر می‌آیند. باید در نظر داشته باشید که به طور کلی، هندلینگ و کیفیت سواری این خودروها به اندازه کراس‌اورها خوب نیست. بسیاری از شاسی‌بلندهای از این دست از یک محور عقب با سیستم تعلیق وابسته استفاده می‌کنند.

 

چه نکاتی در خرید خودرو شاسی بلند موثرند؟

اگر قصد خرید یک مدل شاسی‌بلند دارید، در ادامه مطلب با سپند خودرو همراه شوید تا شما را با 10 نکته‌ای که باید قبل از خرید یک خودروی شاسی‌بلند در نظر بگیرید، آشنا کنیم.

 

1 – نیازهای حمل و نقلی خود را در نظر بگیرید

قبل از خرید یک شاسی‌بلند، باید ابتدا مشخص کنید که با این خودرو قصد جابجایی بار را هم دارید یا فقط می‌خواهید هر روز صبح فرزندتان را به مدرسه ببرید؟ یا هر دو؟ اگر جزء کسانی هستید که به یک خودروی خانوادگی جادار نیاز دارید، خرید یک مدل فول سایز شاید برای شما مناسب نباشد، به همین دلیل قبل از خرید بهتر است مشخص کنید که به چه میزان فضای سرنشین و بار نیاز دارید.

 

2 – میزان مصرف سوخت

بسیاری از شاسی‌بلندهای فول سایز به پیشرانه‌های قوی مجهز هستند که همان طور که حدس زده‌اید، مصرف سوخت بالایی هم دارند. پیشنهاد ما این است که اگر در شهرهایی بزرگ مانند تهران زندگی می‌کنید، از خرید مدل‌هایی مانند تویوتا لندکروزر خودداری کرده و به سراغ مدل‌های سایز متوسط هیبریدی مانند میتسوبیشی اوتلندر بروید. همچنین بسیار از شاسی بلندهایی که در صفحه فروش اقساطی محصولات هیوندای وجود دارد نمونه های مناسبی برای این منظور هستند.

 

میتسوبیشی اوتلندر

 

3 – ردیف سوم صندلی

برخی از شاسی‌بلندهای بازار آپشن ردیف سوم صندلی هم دارند، ولی اندازه این ردیف اضافی موضوعی است که به اندازه کلی خودرو بستگی دارد. یک مدل فول سایز بالطبع فضای خوبی در اختیار سرنشین‌های ردیف سوم قرار می‌دهد و در یک شاسی‌بلند سایز متوسط، این فضا کوچک‌تر و تنگ‌تر خواهد بود. تصمیم این که کدام یک به کار شما می‌آید کاملاً به خودتان بستگی دارد.

 

4 – هندلینگ آن چگونه است؟

به دلیل اندازه بزرگی که دارند، شاسی‌بلندها قطعاً به مانند سواری‌های کوچک‌تر چابک نیستند و رانندگی با آن‌ها در جاده کار خیلی راحتی نیست. ارتفاع بالای آن‌ها همچنین می‌تواند در شرایط اضطراری منجر به راحت‌تر چپ شدن آن‌ها شود. اگر هندلینگ خودرو برای شما اهمیت بالایی دارد، پیشنهاد ما این است که سراغ مدل‌های کراس‌اور بازار بروید. همان طور که گفتیم، کراس‌اورها به علت این که روی شاسی سواری ساخته می‌شوند و سیستم تعلیق مستقل دارند، هندلینگ و کیفیت سواری بهتری در اختیار شما قرار خواهند داد.

 

5 – قیمت

به طور کلی، کراس‌اورها و شاسی‌بلندهای فول سایز، لوکس و هیبریدی در مقایسه با انواع مدل‌های کوچک و سایز متوسط قیمت بالاتری دارند. برای خرید یک شاسی‌بلند حتماً نباید پول زیادی هزینه کنید، ولی بسته به نیازها و همچنین انتظاراتی که دارید، قیمت نهایی ممکن است افزایش پیدا کند.

البته جای نگرانی درباره قیمت نیست. سپند خودرو با شرایط ویژه ای در زمینه فروش اقساطی جک و لیفان فعالیت دارد. این دو شرکت خودروسازی هم از نظر کیفیت محصولات و هم قیمت جایگاه خود را در دل مشتریان ایرانی پیدا کرده اند.

 

خودروی هاوال H9

 

6 – آب و هوا را فراموش نکنید

به طور کلی، سیستم‌های دو دیفرانسیل برای رانندگی در شرایط بارانی یا برفی فوق العاده هستند. اگر هم در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که بارش برف و باران کم است، یک شاسی‌بلند یا کراس‌اور دیفرانسیل جلو هم قطعاً کار شما را راه می‌اندازد. بهتر است قبل از تصمیم به خرید یک شاسی‌بلند، کمی در این مورد تحقیق کرده و در نتیجه، بهترین انتخاب را انجام بدهید.

 

7 – آیا آفرود هم خواهید رفت؟

شاسی‌بلندها در گذشته خودروهایی بودند که معمولاً یا برای کار استفاده می‌شدند، یا علاقه مندان به آفرود از آن‌ها برای آفرود رفتن به صورت تخصصی استفاده می‌کردند. این روزها ولی شاسی‌بلندها به خودروهایی مخصوص خانواده تبدیل شده‌اند و محبوبیت فوق العاده بالایی در بازار دارند. شرکت‌های خودروسازی نیز این خودروها را به عنوان شاسی‌بلندهای مناسب خانواده یا مدل‌های مختص آفرود می‌سازند. اگر به آفرود کردن علاقه زیادی دارید، به هیچ وجه سراغ کراس‌اورها نروید و خودرویی انتخاب کنید که حداقل امکانات مورد نیاز آفرود را در اختیار شما بگذارند.

 

هیوندای سانتافه

 

8 – ایمنی بالا

از آن جایی که شاسی‌بلندها در دنیای مدرن امروزی به انتخاب اول خانواده‌ها تبدیل شده‌اند، بحث ایمنی آن‌ها بیش از همیشه اهمیت پیدا کرده است. این روزها اکثر شاسی‌بلندهای مدرن بازار انواع امکانات و سیستم‌های ایمنی را روی خود دارند. از آن جمله می‌توان به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و همچنین کیسه‌های هوا اشاره کرد. قبل از تصمیم گیری در مورد خرید یک شاسی‌بلند، حتماً نیم نگاهی به لیست تجهیزات و آپشن های ایمنی آن داشته باشید.

 

9 – کراس‌اور یا شاسی‌بلند

در ابتدای مطلب در مورد تفاوت این دو خودرو توضیح دادیم. با این اوصاف، اگر به دنبال خرید یک خودروی سبک‌تر هستید که هندلینگ بهتری دارد و مصرف سوختش خیلی بالا نیست، یک کراس‌اور می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. آیا به دنبال یک شاسی‌بلند فول سایز هستید که ظرفیت بکسل بالایی دارد؟ تنها انتخاب شما انواع شاسی‌بلند ساخته شده مبتنی بر شاسی تراک هاست.

 

10 – کیفیت سواری

به طور کلی، در مقایسه با خودروهای سدان و هاچ بک، کراس‌اورها و شاسی‌بلندها کیفیت سواری پایین‌تری دارند. ولی در مدل‌های مدرن، به قدری آپشن ها و امکانات زیاد شده‌اند که یک سواری راحت و بدون دردسر را در اختیار شما قرار خواهند داد. به طور کلی، اگر به کیفیت سواری اهمیت زیادی می‌دهید و بودجه خیلی خوبی هم برای خرید یک مدل شاسی‌بلند ندارید، پیشنهاد ما این است که به سراغ سگمنت های دیگر بروید.