تفاوت موتور های توربو شارژ و سوپر شارژ

تفاوت موتور های توربو شارژ و سوپر شارژ

 

تفاوت موتور توربو شارژ و سوپر شارژ همیشه بحث برانگیز بوده است. ما در این مطلب به بررسی این دو موتور خواهیم پرداخت.

 

موتور توربوشارژ و سوپرشارژ

وظیفه اصلی توربوشارژر و سوپرشارژر چیست؟

وظیفه اصلی توربوشارژر و سوپرشارژر فشرده سازی هوای ورودی به موتور است! هم توربو شارژرها و هم سوپر شارژرها به گونه ای طراحی شده اند. که هوای بیشتری را به داخل موتور بفرستند. تا قدرت را افزایش دهند و این کار را با فشرده سازی هوا انجام می دهند. این باعث می شود که فرآیند احتراق در موتور انجام شود. و این بدان معنی است که از هر انفجار سیلندر قدرت بیشتری استخراج می شود.

 

تفاوت موتور توربو شارژ و سوپر شارژ

تفاوت موتور توربو شارژ و سوپر شارژ

 

اکنون بررسی خواهیم کرد که توربوشارژر و سوپرشارژر چگونه فشرده سازی هوا را انجام می دهند. تفاوت بین توربوشارژر و سوپرشارژر چیست؟ ابتدا اجازه دهید در مورد توربوشارژرها صحبت کنیم.

 

موتور توربو شارژر

 

موتور توربو شارژر

موتور توربو شارژر

 

در موتور توربو شارژر، یک توربین در مسیر خروج گازهای خروجی از موتور قرار می گیرد. به طوری که گاز های خروجی از موتور که داغ هستند، توربین را به حرکت در می آورند. این توربین به پروانه دیگری متصل می شود. که به عنوان کمپرسور از طریق یک شفت عمل می کند. بنابراین گاز های خروجی توربین را به حرکت در می آورند. و حرکت توربین باعث حرکت کمپرسور می شود. و کمپرسور در واقع نقش فشرده سازی هوا را ایفا می کند. به این ترتیب توربو شارژر هایی با این عملکرد فشار هوای ورودی به سیلندر ها را افزایش داده و قدرت موتور افزایش می یابد.

 

اجزای موتور توربو شارژر

اجزای موتور توربو شارژر

 

1- مکش هوا توسط کمپرسور
2- کمپرسور
3- خروج هوای فشرده به سیلندرها
4- یاتاقان محوری
5- ورود روغن
6- یاتاقان شعاعی
7- خروج روغن
8- شفت توربوشارژر
9- توربین
10- خروج گاز اگزوز به سمت اگزوز
11- ورود گازهای خروجی اگزوز به سمت توربوشارژر

 

 

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است. که موتور خودرو باید از قبل برای کار با توربوشارژر یا سوپرشارژر طراحی شده باشد. گاهی خودروسازان از دو توربوشارژر برای موتورهای پر حجم و قدرتمند استفاده می کنند. که عبارت Biturbo برای چنین موتور هایی به کار می رود.

مزایای موتور توربو شارژ

  • توربو شارژر ها سبک هستند
  • از آنجایی که نیروی ورودی که باعث کارکرد توربوشارژرها می شود گازهای خروجی موتور است. و قدرت از خود موتور گرفته نمی شود. بنابراین از نظر مصرف سوخت بسیار مناسب هستند.

 

معایب موتور توربو شارژر

تاخیر در فعال سازی توربو شارژر. زیرا گاز های خروجی به زمان نیاز دارند تا فشار کافی برای چرخش توربین ایجاد کنند.

 

موتور سوپر شارژر

 

موتور سوپر شارژر

موتور سوپر شارژر

 

موتور سوپر شارژر قدرت خود را برای فشرده سازی هوا به طور مستقیم از موتور خودرو دریافت می کند. از طریق یک تسمه متصل به میل لنگ این فرایند انجام می شود. کارکرد موتور باعث حرکت تسمه و قرقره سوپرشارژر می شود. و حرکت پولی کمپرسور را برای فشرده سازی هوا فعال می کند.

 

مزیت موتور سوپر شارژر

عملکرد سریع و یکنواخت

 

مزیت موتور سوپر شارژر

مزیت موتور سوپر شارژر

 

معایب موتور سوپر شارژر

مصرف سوخت بالاتر از موتور توربوشارژر. زیرا در سوپر شارژر نیرویی که برای فشرده سازی هوا گرفته می شود از خود موتور است. اما در توربوشارژر این نیرو از گاز های خروجی اگزوز گرفته می شود.

 

تفاوت موتور توربو شارژ و سوپر شارژ

تفاوت اصلی این دو سیستم منبع تغذیه ای است. که کمپرسور آن ها را به حرکت در می آورد و توربین را می چرخاند.

سوپر شارژر مستقیماً از طریق تسمه به موتور متصل می شود و مانند دینام و پمپ آب توسط موتور می چرخد. اما توربو شارژر قدرت چرخش خود را از گاز های خروجی موتور تامین می کند. به این صورت که در مسیر خروج گاز های خروجی یک توربین قرار می گیرد. که به کمپرسور توربوشارژر متصل است. و در اثر فشار گاز های خروجی اگزوز این توربین می‌چرخد. و گردش آن از این طریق به کمپرسور منتقل می‌شود و آن را نیز می‌چرخاند.

برخلاف سوپرشارژر، توربوشارژر به دلیل فشار و دمای بالاتر، آسیب بیشتری به موتور وارد می کند. و این گرمای زیاد به قطعات موتور سرایت می کند. و علاوه بر کاهش عمر و دوام قطعات، باعث افت قدرت نیز می شود. و به همین دلیل نیاز به خنک سازی بیشتری دارد. که از طریق اینترکولر انجام می شود. همچنین به دلیل دمای بالاتر در توربوشارژر، خطر آتش سوزی بیشتر است.

 

تفاوت توربو شارژر و سوپر شارژر در عملکرد

تفاوت توربو شارژر و سوپر شارژر در عملکرد

 

تفاوت توربو شارژر و سوپر شارژر

راه اندازی و تقویت ناگهانی توربوشارژر در دورهای بالاتر موتور، فشار زیادی بر سیستم انتقال نیرو وارد می کند. برای دستیابی به همان اسب بخار، یک توربوشارژر به تقویت بیشتری نسبت به سوپرشارژر نیاز دارد. زیرا گرمای اضافی اگزوز به هوای فشرده پخش می شود و دمای آن را بسیار بالاتر می برد.

چرخش سوپرشارژر توسط میل لنگ حدود 20 درصد از توان موتور را می گیرد، اما این 20 درصد کاهش قدرت ارزش 46 درصد افزایش قدرتی را دارد که با نصب سوپرشارژر به دست می آید.

 

همچنین بخوانید:

تفاوت موتور ef7 با efp