احتمالا شما هم بارها کلمه تیپ یا تریم خودرو را شنیده‌اید. اصطلاح آپشن هم بسیار به تریم یا تیپ خودرو نزدیک است. معمولاً پیش از خرید خودرو علاوه بر نام برند، به سال ساخت و تیپ هم باید توجه کرد. در یک کلمه می‌توانیم بگوییم تیپ خودرو عامل اصلی تعیین کننده قیت آن است. اما این اصطلاح به چه معناست و چرا تعیین کننده قیمت خودروست؟ در بررسی دو واژه تیپ و تریم خودرو همراه سپند خودرو باشید.

تریم یا تیپ خودرو به چه معناست؟ 

در صنعت خودروسازی تریم یا تیپ خودرو هر دو یک معنی‌ دارند. تریم مشخص‌کننده مشخصات فنی، آپشن‌ها، تجهیزات ایمنی و رفاهی در خودروست. به‌عبارتی‌دیگر تفاوت امکانات خودروها ازنظر فنی و تجهیزاتی به تفاوت تیپ آن بازمی‌گردد. اجازه دهید یک مثال بزنیم. خودرو مدل 2019 تویوتا کرولا XSE را در نظر بگیرید. به نظرتان XSE به چه معناست؟ تمام خودروسازی‌های دنیا یک استاندارد برای نام‌گذاری خودروهای خود دارند. آنها سال ساخت، نام شرکت سازنده، مدل ماشین و تیپ آن را بیان می‌کنند.

 فروش قسطی اچ سی کراس

در مثال بالا حرف S به این معنی است که این خودرو در ردیف خودروهای اسپورت تویوتا قرار می‌گیرد. تویوتا برای خودروهای سری لاکچری خود از واژه اختصاری LE استفاده می‌کند. این حروف برای هر خودروساز متفاوت هستند. تفاوت در تیپ خودرو در نهایت باعث می شود که

تیپ ماشین عاملی اصلی تعیین‌کننده قیمت خودرو است 

اگر قصد خرید خودرو اقساطی داشته باشید قیمت یک فاکتور مهم برای تصمیم‌گیری است. قیمت خودرو بر اساس Tip خودرو مشخص می‌شود. تیپ خودرو امکانات و تجهیزات آن را مشخص می‌کند. تریم‌های ارزان‌تر امکانات کمتری نسبت به تریم‌های بالاتر و گران‌تر دارند.

تیپ‌های ارزان‌تر روش کش‌های صندلی ساده‌ای دارند. از امکاناتی مثل کابین چرمی، رهیاب ماهواره‌ای، رینگ‌های بزرگ‌تر و تجهیزات ایمنی بی‌بهره‌اند. تیپ‌های گران‌تر امکانات بسیار بیشتری به شما می‌دهند تا جایی که در ایمنی خودرو می‌توانند شما را از هر خطری حفظ کنند.

برای مثال در شرایط فروش اقساطی پژو 405 تیپ عامل بسیار مهم و تاثیر گذاری در قیمت است و معمولاً خریدار سعی می‌کند تیپ بالاتر یا مناسب‌تر را انتخاب کند. اگر قصد فروش خودرو خود را دارید سعی کنید درباره تیپ خودرو خود اطلاعات بیشتری کسب کنید. این اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند که اتومبیل خود را به قیمت مناسب‌تری به فروش برسانید.

تریم را با آپشن اشتباه نگیرید

یکی از اشتباهات رایج میان علاقه‌مندان خودرو اشتباه گرفتن تریم با آپشن است. اجازه بدهید با یک مثال تفاوت این دو اصطلاح را در یک مثال واقعی با هم بررسی کنیم. شرکت خودروسازی کادیلاک را در نظر بگیرید. در این خودروسازی آمریکایی می‌توانید تریم های زیر را انتخاب کند:

  • XTS
  • Luxury
  • Premium Luxury
  • Platinum
  • Platinum V-Sport TT

اگر شما تریم لاکچری را انتخاب کنید، امکاناتی مانند گرم‌کن صندلی یا گرم‌کن فرمان را در خودرو خواهید داشت. حالا اگر یک پله بالاتر برویم و Premium Luxury را انتخاب کنیم علاوه بر امکانات بالاتر می‌توانیم از سیستم صوتی فوق حرفه‌ای استفاده کنیم. شما می‌توانید تریم های بالاتر را هم انتخاب کنید که البته باید پول بیشتری هم پرداخت کنید.

شرایط فروش خودرو اچ سی کراس

احتمالاً تفاوت قیمتی معناداری بین دو مدل بالا وجود دارد اما ممکن است شما عاشق موسیقی باشید در حالی قصد خرج پول زیادی را ندارید. اما می‌توانید همان خودرو لاکچری را با آپشن سیستم صوتی فوق حرفه‌ای سفارش دهید.

آپشن درواقع پول اضافه به ازای امکانی است که بر روی تیپ خودرو شما ارائه نمی‌شود. امکاناتی که شما به‌عنوان آپشن سفارش می‌دهید را می‌توانید در مدل‌های تیپ بالا رایگان به دست آورید. معمولاً قیمت‌گذاری آپشن‌ها هم به‌گونه‌ای است که اگر بخواهید چند آپشن را باهم سفارش دهید، سفارش خودرو تیپ بالاتر به‌صرفه‌تر است. پیش از ادامه مطلب پیشنهاد می کنیم در زمینه فروش اقساطی انواع خودروها با تحویل فوری، مقاله شرایط اقساطی دنا پلاس را مطالعه نمائید.

انواع کدها و تریم ها دقیقا به ما چه می گویند؟

Trim Level یا سطح‌تریم در بازار خودرو بسیار متفاوت هستند. برخی خودروها تنها یک‌تریم به بازار عرضه می‌کنند و سپس تصمیم می‌گیرند که تیپ دیگری عرضه کنند. به‌عنوان‌مثال اچ سی کراس ابتدا تنها در یک تیپ عرضه شد اما سپس تیپ دیگری را هم وارد بازار کرد.

فروش خودرو اچ سی کراس را در سپندخودرو

بنابراین همه خودروها تیپ ندارند اما اجازه بدهید تیپ‌های خودروسازی شرکت کرولا را باهم بررسی کنیم. خودرو کرولا در هفت تریم کرولای جدید در هفت تریم مختلف L، LE، Le Eco، SE، SE 6MT، XLE و XSE  وارد بازار شده است. برای مثال کرولا SE 6MT مجهز جعبه‌دنده اتوماتیک است که در تیپ‌های پایین‌تر این خودرو مشاهده نمی‌شود.

بنابراین می‌توانیم بگوییم نام‌گذاری تیپ خودرو به سیاست‌گذاری شرکت سازنده بستگی دارد. به‌عنوان نمونه شرکت‌های خودروساز موفقی مانند تویوتا و فورد برخی خودروهای خود را فقط در یک تیپ عرضه می‌کنند. گاهی هم برای یک خودرو چند تیپ متفاوت به بازار عرضه می‌کنند. قبل از خرید خودرو می‌توانید به سایت شرکت خودروساز مراجعه کنید و یا از یک متخصص درباره تیپ‌های خودرویی بپرسید.

تیپ خودرو مناسب شماچیست؟

لزوماً هر ماشینی که امکانات بیشتری به شما بدهد، گزینه‌ی مناسبی نیست. ممکن است شما اصلاً به برخی امکانات نیازی نداشته باشید. بنابراین حتماً قبل از خرید خودرو درباره Tip خودرو اطلاعات کسب کنید و پول خود را دور نریزید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر و یا تصمیم به خرید اقساطی انواع خودروها می توانید با شماره های اعلام شده تماس حاصل نمائید. کارشناسان مجرب ما در بخش فروش سپندخودرو پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.