یادداشت ویراستار: طرفداران وسایل نقلیه عجیب و غریب روسی، برایتان یک پیشنهاد خیلی خوب آوردیم. این نقد که مستقیماً از نسخه روسی Motor1 آمده، یوآز پاتریوت را بررسی می‌کند، آفرود مقرون به صرف و قدرتمند روسی. اگر لادا نیوا یا لادا 4×4 جدیدتر را دوست دارید، پاتریوت را هم دوست خواهید داشت. این خودرو در ایران توسط سروش دیزل معرفی شده است. جهت خرید اقساطی یواز پاتریوت نیز می توانید از کمک مشاوران ما بهره بگیرید.

 

مشخص نیست که چرا اسم محبوب‌ترین ماشین شرکت پیشروی روسی در زمینه تولید ماشین آف‌‌رود یوآز پاتریوت (به معنی میهن‌پرست) است. شاید به این دلیل باشد که این شرکت برای اولین بار در اولیانوفسک در طول جنگ جهانی دوم به عنوان سازنده کامیون و خودروی شاسی‌بلند برای ارتش سرخ ظهور کرد.

مثل برند آمریکایی جیپ، یوآز چیزی شبیه یک میهن پرست است. و مانند جیپ، این برند آفرود گروهی از مالکین وفادار دارد که هم در آفرود و هم در خارج از آن از خدماتش استفاده می‌کنند، با این ماشین طبیعت را فتح می‌کنند و به دورافتاده‌ترین گوشه‌های طبیعت وحشی می‌روند.

با این که یکی از جدیدترین مدل‌های تولیدی کارخانه اولیانوفسک، واقع در ۸۸۵ کیلومتری شرق مسکو، است، پاتریوت ۱۳ سال است که تولید می‌شود. و درحالی که به سختی می‌توان گفت که پیشرفته‌ترین یوآز موجود در جاده است، شرکت تلاش کرده که هر سال ماشین را به روز نگه دارد، به همان اندازه به رفع مشکلات فکر کند و کیفیت را بهبود ببخشد.

به غیر از تغییر ظاهری و بهبود تکنیکی در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶، طراحی پاتریوت از زمان ظهورش در سال ۲۰۰۵ تغییر خاصی نکرده است. در این سال‌ها این تغییرات را در چراغ‌ها، به روز شدن جلوپنجره و یک پنل جلویی جدید در کابین دیده ایم.

به روز رسانی بعدی، اگرچه آخرین به روز رسانی نیست (تا مارس 2019، پاتریوت باید یک گیربکس اتوماتیک چهار یا پنج سرعته داشته باشد)، ام بروزرسانی سبکی است. یک رنگ متالیک جدید (آبی به رنگ دریای بایکال) و طراحی بهینه‌شده با توجه به وجود چرخ‌های 45 سانتی‌متری را شاهد هستیم. پکیج جدید اکسپدیشن نیز در دسترس است که وینچ، قفسه سقف، نردبان عقب و لاستیک آفرود بی اف گودریچ هم دارد. این اقلام قبلا در نسخه ویژه گران قیمت پاتریوت عرضه می‌شدند، اما دیگر این طور نیست – هزینه اضافه کردن به پاتریوت‌های پایه 3050 دلار یا به هر یک از تریم‌های دیگر حدود 2750 دلار در خارج در روسیه است.

در داخل ماشین، حداقل تغییرات را می‌بینیم. دستگیره‌های محکم در گوشه های ستون های A و B به ورود و خروج کمک می‌کند. اما در جاده، مسافر باید دست‌هایش را کنار خودش نگه دارد تا مانع دید راننده نشود. عایق صوتی اضافی در درها و گلگیرها با چشم دیده نمی‌شود اما گوش‌ها متوجه آن می‌شوند چون تا حدی صدای موتور و جاده را کاهش می‌دهد.

این کم‌کننده صدا به کم کردن صدای خوردن سنگ‌ها به داخل چرخ و صدای لاستیک بی اف گودریچ کمک می‌کند، اما صدای موتور قدرتمندتر و موتور تورکی‌تر پاتریوت را به سختی می‌توان پنهان کرد. این مجموعه جدید، 150 اسب بخار قدرت و 173 پوند فوت گشتاور از یک موتور 2.7 لیتری چهار سیلندر دارد و در طراحی آن از کامیون پروفی کمک گرفته شده است. این موتور در اصل یک نسخه ارتقا یافته از موتور پاتریوت پیش از فیس لیفت است که حالا ارتقا یافته و مورد استفاده عمومی قرار گرفته است.

موتور «جدید» به لطف پیستون‌های جدید و سرسیلندر جدید، سوپاپ‌های اگزوز مقاوم در برابر حرارت، زمان‌بندی تغییر یافته موتور و نسبت تراکم که از 9.1 به 9.8:1 رسیده است، 15 اسب بخار قدرت و 13 پوند فوت گشتاور اضافی دارد. همچنین یک منیفولد اگزوز دو سر وجود دارد که یوآز از آن به عنوان «عنکبوت» یاد می‌کند.

اما در واقعیت، این تغییرات عملکردی کوچک، منعکس کننده تغییرات انقلابی زیر کاپوت نیست. چیزی که باعث کاهش حداکثر گشتاور از 3900 دور در دقیقه به 2650 دور در دقیقه می‌شود. در نهایت، پاتریوت به خوبی و با اطمینان از دورهای متوسط به جلو حرکت می‌کند و با سرعت‌های بسیار پایین، با دنده‌های دوم و حتی سوم، به خوبی در آفرود حرکت می‌کند. نه تنها در محدوده کم، بلکه حتی در دیفرانسیل عقب بر بسیاری از موانع جدی غلبه می‌کند.

دینامیک در جاده نیز تغییر کرده است. با موتور جدید، سبقت گرفتن آسان‌تر است – چهار سیلندر قدیمی پاتریوت حدود 20 ثانیه طول کشید تا به سرعت 62 مایل در ساعت برسد، اما مدل به روز شده می‌تواند این کار را در 12.7 ثانیه انجام دهد که بسیار مناسب‌تر است. و این در حالیست که این ماشین بیش از 2.1 تن وزن دارد. پیشرفتی بسیار چشمگیر است.

با این حال، نسبت تراکم بالاتر، موتور را مجبور به مصرف سوخت بالاتر کرده است. در سه روز تست ما، پاتریوت با بنزین اکتان 92ی که در یکی از نقاط شمالی پیدا کردیم، بدون هیچ مشکلی کار کرد.

برای رانندگانی که باید حتی بیشتر به حومه شهر بروند، خبرهای بهتری هم وجود دارد. یوآز در حال کار بر روی یک نسخه دوگانه سوز از پاتریوت، با موتور ZMZ Pro از وانت پروفی خود است. نتیجه چنین تصمیمی یک پاتریوت خواهد بود که در مقایسه با مدل بنزینی، می‌تواند قبل از سوخت گیری 50 درصد بیشتر حرکت کند.

در کنار موتور جدید، یوآز برای افزایش قابلیت اطمینان ماشین، گیربکس پاتریوت را ارتقا داد. این بروزسانی نویز و ارتعاشات و شدت (NVH) را کاهش داده است. گیربکس پنج سرعته دستی نیز موجب بروش شدن این ماشین شده است.

متأسفانه، پاتریوت دارای جعبه شش سرعته نیست، چیزی که مخصوصاً در جاده‌های آسفالت به آن نیاز است. اما شرکت یوآز به نظر از دنده 5 سرعته راضی است. این شرکت تصدیق می‌کند که ضربه های گیربکس قبلی پاتریوت بسیار طولانی بوده و اهرم دنده بیش از حد می لرزد. برای رفع این مشکلات، این شرکت اهرم دنده مستحکمی را با یک مجموعه چند تکه که شامل یک خفه‌کننده یکپارچه برای کاهش لرزش بود، جایگزین کرد. پرتاب‌ها نیز کوتاه‌تر از قبل هستند، در حالی که قرار دادن اهرم داخل، تجربه رضایت‌بخش‌تری است.

تغییر بزرگ برای پاتریوت، اکسل جلو و مجموعه فرمان جدید است. همراه با موتور قدرتمندتر و گیربکس ارتقا یافته، اکسل برگرفته از ماشین پروفی چارچوب محکم‌تری بر روی قفسه فرمان و خفه‌کننده قوی‌تری دارد تا جلوی ایرادات چرخ در جاده را بگیرد. این آپشن خاص را می‌توان به پاتریوت‌های قدیمی‌تر نیز اضافه کرد. این موضوع پیشرفتی ارزشمند است، چون عناصر جدید رانندگی را قابل کنترل‌تر و آسان‌تر می‌کند. اکنون، به جای تلاش برای صاف نگه داشتن خودرو، فقط نیاز دارید کمی ماشین را با جاده هماهنگ کنید. و برای راه‌اندازی، یک دایره چرخشی محکم‌تر نیز وجود دارد.

یوآز همچنین تغییراتی در سیستم تعلیق ایجاد کرد، فنرهای عقب را شش درصد نرم تر کرده است، در حالی که کمک فنرها را در هر چهار گوشه اصلاح کرده و به جای سیستم 21 میلی متری پاتریوت قدیمی، یک میله چرخشی 18 میلی متری نازک‌تر نصب کرده است. هدف این بود که رانندگی با تکان کمتر و راحت‌تر داشته باشیم، اما یوآز بدون افزایش عمده در چرخش بدنه این کار را انجام داد. این بدان معنا نیست که پاتریوت بی‌نقص است. همچنان در ضربات ثانویه روی دست‌اندازهای کوچک مشکل دارد و به سمت بیش فرمانی متمایل می‌شود. پاتریوت در جاده‌های لغزنده بیش از حد ول می‌شود و با شتاب بیش از حد تهاجمی می‌پیچد.

به طور کلی، پاتریوت به روز شده بیشتر با آنچه خریداران از یک شاسی‌بلند انتظار دارند مطابقت دارد. مدل 2019 قدرتمندتر است، گشتاور اضافی دارد و هم تجربه رانندگی و کنترل بهتری را ارائه می‌دهد. همچنین با دوام‌تر است، با لولاهای درب گالوانیزه ارائه شده و دارای فولاد ضخیم‌تر و سخت‌تری است که در برابر خوردگی مقاوم‌تر است. صحبت از زنگ زدگی شد، شرکت یک چسب مخصوص 3M قبل از اینکه درزها را آماده و رنگ کنند، بر روی آن می‌افشاند تا از اکسیداسیون جلوگیری ‌کند. رنگ مورد استفاده هم دارای کیفیت بالا و تازه هستند. بنابر گفته یوآز، شرکت های رنو، نیسان و میتسوبیشی نیز از همین نوع استفاده می‌کنند.

این بدان معنا نیست که مسائل کیفی جدی وجود ندارد که باید مورد توجه قرار گیرد. میزان تناسب با پرداخت شما احتمالا کمی ناامید کننده است و کیفیت پلاستیک‌های داخل کابین نیز ضعیف است. درزگیری عقب نیز نیاز به بهبود دارد. با وجود درزگیر جدید برای درها، هیچ چیزی برای جدا نگه داشتن محفظه بار وجود ندارد، بنابراین خاک و رطوبت در حین رانندگی وارد صندوق عقب می‌شود.

با این حال، به طور کلی، بهبودها بیشتر از این کاستی‌ها است و این موضوع بر روی قیمت تأثیر می‌گذارد. یوآز پاتریوت را در چهار سطح – کلاسیک، بهینه، پرستیژ و ماکسیوم – با قیمت‌های بین 766500 تا 1049000 روبل (ی11667 دلار تا کمتر از 16000 دلار با نرخ‌های امروزی) ارائه می‌کند. به افزایش 30000 تا 35000 (456 دلار تا 532 دلار) در هر تریم منجر می‌شود که زیاد نیست.

اما باید پاتریوت ۲۰۱۹ را خرید؟ خب، بله. به خصوص اگر شکار و ماهیگیری را دوست دارید یا می‌خواهید از واقعیت نابودکننده زندگی شهری فرار کنید. اگر نسخه قبلی را استفاده کردید باید استفاده از این پاتریوت به روز شده را در هم در نظر بگیرید – این شاسی‌بلند حاضر در حال حاضر بهترین مدل صفر کیلومتر در ایران در کلاس خود است. اما آیا این مدل جدید به شکل قابل توجهی فروش را افزایش می‌دهد؟ پیش‌بینی‌اش دشوار است، اما به احتمال زیاد مشتریان ناگهان دلشان نمی‌خواهد شاسی‌بلندهای کره‌ای یا چینی‌شان را با نمونه‌های روسی عوض کنند.

در ماه‌های اخیر، یوآز اعلام کرده که در لبنان و مکزیک نمایندگی باز می‌کند و آفرودهایش در قزاقستان دارند فروش خوبی را در بازار به دست می‌آورند. وانت و شاسی‌بلندهای پاتریوت شرکت یوآز مجوز فروش در ایتالیا را نیز به دست آورده اند. شاسی‌بلندهای روسی مدت‌هاست که به خاطر ویژگی‌هایشان تحسین می‌شوند – نیازی هست که لادا نیوا را به یادتان بیاوریم؟ تقریبا شکی نیست که پاتریوت، با قیمت رقابتی‌اش به همان شکل در قلب رانندگان ایرانی جا پیدا می‌کند.

مشخصات یوآز پاتریوت 2019

موتور 2/7 لیتر |۴ س

خروجی ۱۵۰ اسب بخار ۱۷۳ پوند فوت

گیربکس 5 سرعته دستی

نوع درایو چهار چرخ متحرک

وزن ۲۱۲۴ کیلوگرم

سرعت ۰-۹۹ کیلومتر در ساعت در ۷/۱۲ ثانیه

حداکثر سرعت ۱۴۹ کیلومتر در ساعت

راندمان یک لیتر در هر ۵/۸ کیلومتر

ظرفیت 5 صندلی

ظرفیت بار 22/3 / / 85/3 فوت مکعب

قیمت پایه در ایران: در حدو 870 تا 990 میلیون تومان