همان طور که می دانید دیدگاه خوبی نسبت به محصولات چینی در کشور ما وجود ندارد و  چند سالی است که چشم بادامی ها بازار خودروهای داخل را تا حدی آشفته کرده اند؛ به طوری که شرکت های خودروسازی نمی دانند به سمت محصولات وطنی بروند یا با تمایلات بازار همگام شده و در جهت نیازهای آن قدم بردارند.

یکی از این محصولات سدان چینی خودروی جیلی است، در زمان ورود جیلی به بازار ذهن خریداران نسبت به محصولات چینی بسیار منفی بود تا حدی که از نام بردن اسمشان نیز اکراه می ورزیدند، با این وجود مدت زیادی نگذشت که جیلی EMGRAND 7 این ذهنیت را تغییر داد و بازخورد خوبی را از بازار کسب کرد. پس از آن بازار آماده ی ورود رقیبی تازه نفس برای جیلی بود اما کمتر کسی فکر می کرد که رقابت این خودرو با خودرویی هم تراز و هم وطن خودش شکل بگیرد، بله! بسترن آسا B50 خودروی هم وطن جیلی است که در کمال آرامش و بدون بحران هایی که جیلی تجربه کرده بود وارد بازار ایران شد.

فروش اقساطی گروه بهمن در ایران نیز راه را بیش از پیش برای این تازه وارد هموار کرد، به طور کلی این مدل کمابیش از مشخصات فنی مشابه با جیلی سود برده و قیمت تمام شده اش از آن کمتر است؛ شاید همین تفاوت قیمت بتواند رقابت تنگاتنگی را در آینده میان این دو خودرو رقم بزند.

بسترن آسا B50 فرزند خانواده FAW

خودروی BESTURN B50F و یا همان آسا محصولی از گروه خودروسازی FAW چین می باشد. خودروسازی FAW یکی از قدیمی‌ترین و با سابقه ترین گروه های خودروسازی در چین است که در سال 1953 میلادی توسط دولت این کشور پایه‌گذاری شده است، این شرکت در ابتدا تنها به تولید کامیون‌های 4 تنی JIE FANG C10 می‌پرداخت که خود این خودروها هم بر مبنای کامیون‌های روسی ZIS- 150 ساخته شده بودند. شرکت FAW با همین وضع کار خود را ادامه داد تا اینکه در سال 1958 میلادی اولین خودروی سواری ساخت خود به نام HONG QI را معرفی کرد. این محصول یک خودروی لوکس بود که استفاده ی انحصاری آن توسط نخبگان حزب کمونیست صورت می گرفت.

نکته ی جالب اینکه این خودرو به مدت بیش از 30 سال و بدون تغییر اساسی خاصی در خط تولید قرار داشت. بعدها کمپانی FAW با خودروسازان معروفی همچون تویوتا و جنرال موتورز هم مشارکت های خاصی را انجام داد و در حال حاضر این گروه خودرو سازی جزو 4 تولید کننده بزرگ خودرو در چین است. این شرکت در حال حاضر در کنار خودروسازان بزرگی همچون چانگان و دانگ فنگ و سایک قرار گرفته است. هم اکنون در مجموعه‌های تحت کنترل این غول صنعتی، خودروهایی همچون تویوتا کرولا، کمری و فولکس‌واگن بورا تولید می‌شود؛ علاوه بر این برندها و مدل‌هایی همچون BESTURN ،OLEY، VITA و چند برند معروف دیگر توسط این کمپانی کنترل می شوند.

نگاهی نزدیک تر به بسترن آسا B50

بدنه خودروی آسا دارای طراحی نسبتا مدرنی است که توسط موسسه طراحی ایتال دیزاین ایتالیا انجام پذیرفته است. از لحاظ فنی نیز این خودرو بر مبنای پلت‌فرم نسل‌های پیشین مزدا 6 ساخته شده است که پیش‌تر خود این سازه در مزدا 6 مدل 2008 بکار می‌رفت. این پلت فرم CD3 نام دارد و توسط شرکت مقتدر فورد طراحی و ساخته شده است. از نمونه های به کارگیری این پلت فرم در محصولات فورد می توان به اِج و فیوژن اشاره کرد. موتور 1.6 لیتری این خودرو نیز از تولیدات فولکس‌واگن بوده و در مدل BORA ساخت این شرکت استفاده شده است، اما پیشرانه 1.8 لیتری این خودرو بنا به ادعای رسانه‌های چینی توسط خود شرکت FAW توسعه یافته است و با توجه به ویژگی های فنی و ساختارش، ادعای ساخت آن توسط خود شرکت قابل قبول است.

در سال 2013 میلادی بسترن آسا B50 تحت عمل فیس‌لیفت قرار گرفت و سپرها، چراغ‌ها و جلوپنجره‌ ی این خودرو دستخوش تغییر شد، در مورد فضای داخلی باید گفت در نسخه ی فیس لیفت شده از متریال بهتری بهره گرفته شده است همچنین گیربکس این خودرو نیز در مدل جدید دارای عملکرد بهتری است. تمامی این تغییرات باعث شد تا حرف F که مخفف Face Lift می باشد به انتهای نام خودرو در مدل جدیدش اضافه شود.
در حال حاضر بسترن آسا B50 با قیمتی ارزان تر نسبت به رقیب اصلی خود جیلی امگرند در بازار عرضه می شود و با فراهم شدن شرایط فروش اقساطی بسترن آسا B50 این خودرو نسبت به محصولات چینی هم رده اش جایگاه بالاتری را کسب کرده است.