مهم نیست از چه دیدی به این مسئله نگاه کنید، اتومبیل‌ها می‌‌توانند برای شما بسیار گران تمام شوند. در بالا بودن قیمت‌‌ ماشین‌‌ها شکی نیست ولی با این حال، برخی از برند‌‌ها در دنیا با قصد راضی نگه داشتن مشتری، بهترین قیمت‌‌ها را به شما پیشنهاد می‌‌دهند. چری با سری کراس‌‌آور تیگو، با قیمت‌های باورنکردنی و ضمانت‌های حتی بهتر از آن، قصد دارد مشتری‌‌ها را بسیار راضی نگه دارد.

چری تیگو 2 2020، کوچک‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌‌ترین چری است که در بازار وجود دارد. این خودرو در ایران توسط مدیران خودرو با نام MVM X22 معرفی و عرضه شده است. جهت خرید اقساطی ام وی ام X22 از کارشناسان ما راهنمایی بخواهید.

بیاید ببینیم که آیا کوچک‌ترین چری موجود در بازار، با توجه به قیمتش ارزش خرید دارد؟

بررسی چری تیگو 2 2020

امتیاز کلی: 3.8 / 5

بررسی چری تیگو 2 2020:

عملکرد: توان خروجی موتور (HP)، شتاب، انتقال قدرت، هندلینگ 3.5/5

طراحی: طراحی بیرونی و داخلی، کیفیت، چفت بودن و نداشتن فاصله و لقی در قسمت‌‌های متصل شده به هم، ارگونومی 3.5/5

سواری راحت: راحتی کابین، عایق NVH، سیستم تعلیق 3.5/5

ایمنی و تکنولوژی: تکنولوژی، سامانه‌‌های ایمنی فعال و منفعل 4.5/5

ارزش در مقابل قیمت و هزینه: قیمت اتوموبیل، مصرف سوخت 4.0/5

مزایا:

  • مشخصه‌‌های ایمنی خوب
  • قیمت مقرون‌به‌صرفه
  • فضای داخلی مناسب نسبت به ابعاد ماشین

معایب:

  • سنگین بودن ماشین (بیش از 1100 کیلوگرم)
  • موتور در سطح متوسط
  • راحتی سواری در حد متوسط

طراحی بدنه

اتومبیل‌های چری به صورت جفت هستند؛ به این معنی که تیگو 5 ایکس بسیار شبیه به تیگو 8 است و تیگو 2 را می‌‌توان نسخه‌‌ی کوچک‌تری از تیگو 7 دانست. طراحی بدنه‌‌ی این اتوموبیل آن‌چنان خلاقانه نیست اما نمی‌‌توان گفت که در سطح بسیار پایینی قرار دارد. این اتوموبیل دارای چراغ‌ جلوی‌‌های هالوژنی، چراغ ال ای دی DRL، چراغ‌ پارک و جلوپنجره‌ای ساده‌تر از 5X و 8 است.

کناره‌‌های ماشین طراحی جالب‌‌تری دارند، اما اکثر برش‌ها و منحنی‌ها فقط به منظور زیبایی طراحی شده‌‌اند.

یک دریچه هواکش در جلوی چرخ جلو وجود دارد که جالبی دارد، اما کمی زیادی به نظر می‌رسد؛ اما رینگ‌های آلومینیومی دو رنگ 16 اینچی جلوه‌‌ی زیبایی به اتوموبیل بخشیده است.

فاصله از سطح زمین 186 میلی‌متر بوده که مناسب هست و همچنین روکش فلزیِ مشکی‌‌ای در دور تا دور ماشین کشیده شده است که به خوبی از پاشیده شدن خاک و گِل به بدنه محافظت می‌کند.

با این حال، قسمت عقب ماشین هم مانند جلو بیشتر گرد است تا زاویه‌دار. طراحی آن به هیچ وجه زشت نیست، اما المان‌‌هایی وجود دارند که ممکن است کمی توی ذوق شما بزنند، مانند گارنیش کرومی در وسط صندوق‌عقب و همچنین در کوچک صندوق با لبه نسبتاً بزرگ.

چراغ‌های LED عقب که درون محفظه‌‌ی قرمز قرار گرفته‌‌اند، بسیار زیبا هستند؛ همچنین چراغ‌های راهنما و چراغ دنده‌عقب با گارنیش کرومی صندوق‌عقب همخوانی دارند.

دو چراغ مه شکن عقب ممکن است ایده‌‌ی نوآورانه‌‌ای نباشد اما یک افزونه‌‌ی بسیار عالی برای شرایطی است که میزان دید بسیار کم است.

طراحی داخلی

با وارد شدن به تیگو 2، با انبوهی از پلاستیک روبرو می‌‌شوید. البته با در نظر گرفتن قیمت و رده‌‌ی این اتوموبیل، این مسئله قابل‌قبول است.

پلاستیک استفاده شده در بعضی قسمت‌‌ها تو خالی بوده و حس خوبی را منتقل نمی‌‌کند. اگرچه در قسمت‌‌هایی از داشبورد و حتی درها از الگوی فیبر کربن استفاده شده است.

این طرح ممکن است به مذاق بعضی خوش بیاید و برای بعضی خیر؛ اما در هر صورت ما با آن موافق هستیم، در حالی که برخی دیگر در مورد این نوع طراحی خیلی خوشحال نیستند، اما بهتر از پلاستیک مشکی براقی است که در قاب مانیتور و دسته‌دنده استفاده شده است.

تیگو 2 جای کافی برای 5 نفر را دارد اما بهتر است که در هر ردیف 2 نفر بنشینند. روکش صندلی‌‌ها آن‌قدرها را خاص و مرغوب نیستند، هرچند چری با استفاده از ترکیب پارچه و چرم برای صندلی‌‌ها سعی کرده است فضایی بادوام و درعین‌حال راحت را برای تیگو طراحی کند.

در قسمت‌‌هایی از صندلی که سایش بیشتر بوده از متریال بادوام‌تری استفاده شده است و در قسمت‌‌های دیگر صندلی‌‌ها شیک و راحت هستند. با این حال، دوخت اکسنت ( (accent که در سراسر این صندلی‌ها استفاده شده است، بسیار قابل توجه است و همچنین روکش چرم فرمان که رانندگی با آن چه در شهر و چه در بزرگراه لذت‌بخش است.

صفحه کیلومتر خودرو چندان چنگی به دل نمی‌زند ولی باید به آن عادت کرد البته باید گفت که کار خود را به خوبی انجام می‌دهد.

در حالی که تیگو 2 از لحاظ متریال استفاده شده در داخل کابین حرف زیادی برای گفتن ندارد؛ اما این کراس اوور فضای زیادی دارد تا برای استفاده مناسب باشد. داشتن فضای کافی برای قرارگیری پاها و سر مسافران در خودرویی با این اندازه بسیار قابل تقدیر است. همچنین یک صندوق‌عقب بسیار جادار با حجم حدود 420 برای این خودرو طراحی شده است، اما باید مراقب لبه‌‌ی بلند صندوق‌عقب باشید. صندلی‌های عقب تا می‌شوند، اما نه به طور کامل و این قابلیت فضای بیشتری را در اختیار خواهید داشت، اما بسیار بهتر بود که صندلی‌‌ها به طور کامل تا می‌‌شد و یک کف صاف را در اختیار ما قرار می‌‌داد.

راحتی

سواری این خودرو برای اکثر جاده‌های کلان‌شهر تهران قابل‌قبول است. البته هنوز بسیار جای کار دارد و اگر از استحکام شاسی بالاتری برخوردار بود، بسیار بهتر می‌‌شد. وقتی صحبت از راحتی به میان می‌آید، این خودرو نمره قابل‌قبولی را خواهد گرفت اما انتظارات ما کمی بیشتر بود.

مشخصات سیستم تعلیق تیگو 2 تصویر کلی‌‌ای را به ما می‌دهد. حتی با شاسی یکپارچه، سیستم تعلیق محور پیچشی در عقب و وزن نسبتاً سنگین خودرو، راحتی این سواری را کمی در معرض خطر قرار می‌‌دهند. نوع NVH آن‌قدرها عالی نبوده و اکثر صداهای بیرون از جمله صدای لاستیک‌‌های خود ماشین، در کابین شنیده می‌‌شوند.

تکنولوژی

سیستم اینفوتیمنت (سیستم اطلاعاتی / سرگرمی) تیگو 2 بسیار متوسط است. شما یک سیستم اینفوتیمنت 8 اینچی دارید که کاملاً استاندارد است.

این سیستم اپل کارپلی یا اندروید اتو ندارد، اما دارای دوربین دنده‌عقب و سنسور پارک عقب هست.

با این حال، داشتن سنسور پارک مزیت خوبی است زیرا دوربین عقب کیفیت بالایی نداشته و می‌‌توانست بهتر باشد، البته این سیستم قابل استفاده است اما اگر کیفیت بالاتری داشت بسیار بهتر بود.

با این حال، سایر امکانات کاملاً استاندارد و نسبت به قیمت خودرو، بسیار خوب هستند. این خودرو همچنین دارای کروز کنترل و کنترل صوتی فرمان است. اگرچه، همان‌طور که نسبت به قیمت خودرو می‌‌توانست حدس زد، برای کنترل سیستم گرمایش/سرمایش خودرو از یک صفحه مونوکروم و همچنین کنترل‌های دستی استفاده می‌‌شود که کاملاً قابل‌قبول است.

در مجموع، تیگو 2 مجموعه‌ای مناسب از تکنولوژی را به شما ارائه می‌دهد. البته که می‌‌توانست قابلیت‌‌های بیشتری در خودرو بکار گرفته شود، اما متعاقباً باعث افزایش قیمت خودرو می‌‌شد. با توجه به اینکه تیگو 2 بیشتر امکانات اولیه را داشته و یک کراس اوور است، می‌‌توان گفت که از لحاظ تکنولوژی، این خودرو وضعیت قابل‌قبولی دارد.

امنیت

در این قسمت است که تیگو 2 از رقبای خود پیشی می‌گیرد چون حتی نسبت به خودروهای گران‌تر امنیت بیشتری را برای شما فراهم می‌‌کند. دو کیسه هوای جلو برای راننده و سرنشین، ABS با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، کنترل پایداری الکترونیکی، کمک ترمز اضطراری، سیستم ترمز هوشمند (override)، سیستم کمکی ترمز، کنترل در سراشیبی، کنترل hill-hold (کنترل در سربالایی-این سیستم در هنگام حرکت در سربالایی جلوی حرکت اتومبیل به عقب را می‌گیرد)، کنترل کشش، سیستم سیگنال اضطراری و سیستم نصب صندلی کودک Isofix، تمامی این امکانات فهرستی طولانی از سیستم‌‌های ایمنی تیگو 2 است که نسبت به قیمت این خودرو واقعاً جالب توجه است.

سواری و هندلینگ

رانندگی با تیگو 2 رضایت‌بخش است. اگر توقع زیادی نداشته باشید، به‌راحتی شما را از نقطه A به B می‌رساند بدون اینکه راننده یا مسافران از چیزی شکایت داشته‌‌ باشند. با این حال، اگر کمی سخت‌گیرتر باشید، ممکن است متوجه شوید که تیگو 2 شتاب و چابکی زیادی ندارد. سواری خوبی دارد و خبری از موتور توربوشارژ در آن نیست، در عوض فقط یک موتور بنزینی 1.5 لیتری تنفس طبیعی با 4 سیلندر دارد که 106 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ که این میزان از نیرومحرکه زمانی که بیش از 1100 کیلوگرم وزن ماشین را حمل کند اصلاً زیاد نیست.

رسیدن به سرعت‌‌های بالا و دور زدن نقطه‌‌ی قوت تیگو 2 نیست که البته برای این دلیل خوبی هم دارد. به عنوان یک ماشین معمولی، سواری خوبی را برای یک راننده به ارمغان می‌‌آورد. فرمان به اندازه کافی تیز و سبک است که برای رانندگی شهری مناسب باشد. ممکن است موتور در بالا بردن سرعت عملکرد خوبی نداشته باشد، اما به لطف گیربکس 4 سرعتِ اتوماتیک، در سرعت‌‌های پایین عالی عمل می‌‌کند.

به طور کلی، این خودرو برای سرعت‌‌های پایین طراحی شده است و برای رانندگی در شهر و حومه شهر یا کارهای روزانه مناسب است. با این حال، همان‌طور که اشاره شد برای راحتی بیشتر در سواری بهتر است که شاسی از استحکام بیشتری برخوردار باشد.

مصرف سوخت

از نظر بهره‌‌وری، برای رانندگی در ساعات شلوغ و ترافیک زیاد شهری هر یک لیتر برای هر 7.5 کیلومتر مسافت و در زمانی که ترافیک بسیار کم باشد یک لیتر در هر 10 کیلومتر مسافت سوخت مصرف شده است. در بزرگراه، مصرف یک لیتر بر 15 کیلومتر بود که برای این کلاس ماشین مناسب است. درکل نمی‌‌توان گفت این خودرو در این قسمت خوب عمل کرده است و با توجه به وزن بالای خودرو، میزان مصرف بالا قابل درک است.

سخن آخر

قیمت تیگو 2 مدل AT فقط 770000 پسو است. برای امکاناتی که این خودرو به شما ارائه می‌‌دهد، قیمت بدی نیست. اگر به دنبال یک کراس اوور کوچک هستید که فضای داخلی نسبتاً بزرگی داشته باشد و قیمتش به اندازه‌‌ی یک هاچ بک کوچک باشد، این خودرو مناسب شما است.

از نظر فضای سرنشینان و تکنولوژی ایمنی، تیگو 2 ارزش پولی که برای آن خرج می‌‌کنید را دارد اگر این دو جنبه برای شما مهم هستند، پس معامله‌ی خوبی برای شما است. رانندگی دینامیک نقطه قوت تیگو نیست، اما اگر نمی‌خواهید با سرعت بالا رانندگی کنید یا جوری بپیچید که انگار فردایی وجود ندارد، تیگو 2 عملکرد مناسبی را به ازای هر ریالی که پرداخت می‌‌کنید به شما ارائه می‌‌دهد.

مشخصات فنی  
موتور 1.5 لیتر
نوع سوخت بنزین
عملکرد 106 اسب بخار @ 6000 دور در دقیقه
نوع دنده اتوماتیک
_____________________________________  
 

مشخصات کلی

 
نام چری تیگو 2 AT
تیپ بدنه کراس اوور
قیمت 14000 دلار
نوع گیربکس اتوماتیک
 

موتور

 
حجم موتور 1.5 لیتر
حجم موتور 1497 سی‌سی
تعداد سیلندر 4
تعداد سوپاپ 16
نوع سیستم انتقال قدرت 4 سرعتِ اتوماتیک
 

عملکرد

 
پیشرانه دیفرانسیل جلو
حداکثر توان خروجی (HP) 106 اسب بخار @ 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور (nm) 135 نیوتن متر @ 2750 دور در دقیقه
نرخ شتاب تعیین نشده
حداکثر سرعت 160 کیلومتر در ساعت
 

مصرف سوخت و محیط‌زیست

 
نوع سوخت بنزین
انتشار CO2 تعیین نشده
ظرفیت سوخت 50 لیتر
مصرف سوخت 8.6 لیتر در 100 کیلومتر
محدوده تعیین نشده
 

ابعاد

 
طول 4200 میلی‌متر
عرض 1760 میلی‌متر
ارتفاع 1750 میلی‌متر
فاصله بین دو محور 2555 میلی‌متر
شعاع چرخش تعیین نشده
فاصله از زمین 186 میلی‌متر
عمق Wading تعیین نشده
ظرفیت صندوق‌عقب تعیین نشده
حداکثر فضای خودرو تعیین نشده
تعداد درب 5
تعداد صندلی 5
 

امنیت و ایمنی

 
ایربگ راننده دارد
ایربگ سرنشین جلو دارد
ایربگ های کناری ندارد
ایربگ های پرده‌ای ندارد
ایربگ زانو ندارد
سیستم ترمز خودکار ندارد
توزیع الکترونیکی ترمز دارد
سیستم ترمز ضد قفل (ABS) دارد
سیستم ترمز ضد قفل با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز.  
ایموبلایزر دارد
هشدار امنیتی ندارد
کنترل پایداری دارد
قفل الکترونیکی درب دارد
قفل درب سنسور سرعت ندارد
ISOFIX دارد
سیستم هشدار خروج از خط ندارد
سیستم تشخیص نقطه کور ندارد
 

امکانات

 
کروز کنترل ندارد
سنسورهای پارک جلو ندارد
سنسورهای پارک عقب دارد
تودوزی چرم دارد
دکمه Start ندارد
سایز چرخ 16 اینچ
نوع آلیاژ چرخ فلزی
سیستم تهویه مطبوع کنترل الکترونیکی
سیستم اطلاعاتی/سرگرمی صفحه‌نمایش HD لمسی 8 اینچی
قابلیت اتصال بلوتوث/USB
نویگیشن آماده ندارد
گارانتی 5 سال (150000 کیلومتر) گارانتی عمومی خودرو و 10 سال (1000000 کیلومتر) برای موتور
ورود بدون کلید ندارد
باربند ندارد
سانروف ندارد
صندلی‌های برقی قابل تنظیم ندارد
فرمان برقی دارد
پنجره‌های برقی دارد
خروجی برق ندارد
کنترل صوتی فرمان دارد
 

تکنولوژی

 
Active Park Assist(کمک فعال پارک) ندارد
کمک استارت در سربالایی دارد
حالت‌های AWD تعیین نشده
مانیتورینگ فشار تایر ندارد
نمایشگر هدآپ ندارد
جک صندوق‌عقب برقی ندارد
سیستم Start-stop ندارد