در سال 2018، دانگ‌فنگ فنگ‌ژین اولین خودروی شاسی‌بلند کوچک خود، دانگ‌فنگ فنگ‌ژین T5 را عرضه کرد. زبان طراحی جدید دانگ‌فنگ فنگ‌ژین، در اتومبیل جدید که یک شاسی‌بلند کوچک است به‌کار رفته است. دانگ‌فنگ لیوژو موتور زیربرند Forthing را تولید کرد.

T5 EVO Forthing به عنوان نسخه‌ی اسپرت‌تر خودروی شاسی‌بلند کراس‌آور کامپکت T5 Forthing معرفی شد. این خودرو در ایران با نام لاماری X5 توسط شرکت آرین موتور معرفی و عرضه شده است. جهت خرید اقساطی لاماری X5 به صورت فوری با کارشناسان سپند خودرو تماسل حاصل فرمایید.

فضای داخلی

داخل خودروی دانگ‌فنگ فنگ‌ژین T5 EVO یک کیلومتر‌شمار گنجانده شده و یکپارچه با یک صفحه‌ی بزرگ برای کنترل مرکزی است. این خودرو نه تنها از یک صفحه‌ی دوقلوی شیک 25/10 اینچی دالیان بهره می‌برد بلکه دارای یک فرمان D-Cut نیز هست.

در داخل خودرو ویژگی‌های جذابی به همراه فضای وسیع وجود دارد. فرمان چند‌کاره‌ی پایین‌تخت چرم‌دوزی شده، بسیار راحت است. فنگ‌ژینگ T5 EVO همچنین دارای صندلی‌های با چرم ناپا و قابلیت ماساژ هستند، دکمه‌های کنترل کمک‌راننده، جعبه‌ی سرد‌کننده‌/گرم‌کننده‌ی جادستی، و دیگر قابلیت‌های ممتاز، راحتی ماشین را افزایش داده است.

کنسول مرکزی برای قرار گرفتن یک منبع تغذیه‌ی ۱۲ ولتی به‌همراه یک رابط یو‌اس‌بی و پنل شارژ بی‌سیم، پایین‌تر رفته است. این طراحی واقعاً سهل‌العمل و آسان‌کاربرد است. احساس نهایی از این امکانات، بی‌نظیر است. شایان ذکر است که این خودرو دارای تزییناتی با بافت کربنی و دوخت قرمز در به‌ترتیب محوطه‌ی کنترل و منطقه‌ی پنل‌ درها است.

دانگ‌فنگ فنگ‌ژین T5 EVO، قسمت های نگهدارنده زیادی در داخل ماشین را در اختیار می‌گذارد. در این راستا برای تلفن‌های همراه و آب بر روی پنل‌ درها جاهایی تعبیه شده است. فنگ‌ژین T5 EVO دارای شاسی با ابعاد 1690/1860/4565 میلی‌متر و فاصله‌ی بین دو محور 2715 میلی‌متر است، که فضای زیاد و راحتی را در اختیار استفاده‌کننده قرار می‌دهد و تجربه‌ی سواری لذت‌بخشی را میسر می‌کند. به‌علاوه، 37 فضا برای قرار دادن اشیا درون ماشین قرار گرفته‌‌ است.

در خصوص امنیت، فنگ‌ژین T5 EVO از یک طراحی ایمن پنج‌ستاره‌ی سخت‌گیرانه تبعیت می‌کند و نسبت فولاد پر‌استحکام آن متجاوز از 76 درصد است. در خصوص رانندگی هوشمند، که توجه‌ بیشتری را برمی‌انگیزاند، به رانندگی خودکار سطح پیشتاز L2 مجهز شده که رانندگی را ایمن‌تر می‌کند.

از دیگر نکات مهم، سیستم ورود بدون‌ کلید، کنترل کروز، رادار پارکینگ، دوربین عقب، سیستم مشاهده‌ی فشار لاستیک، ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیرو ترمز (EBD)، کمک ترمز، کنترل کشش، برنامه‌ی دوام الکتریکی (ESP)، ترمزگیری فعال، ترمز خودکار پارکینگ، کمک به صعود در سراشیبی، کمک به پایین آمدن در سرپایینی، و بلوتوث است.

طراحی خودرو

طراحی دانگ‌فنگ فنگ‌ژین T5 EVO بر اساس زبان طراحی جدید که به‌َعنوان «فنگ دینامیک» شناخته می‌شود، انجام شده است. طراحان این اتوموبیل از شیر الهام گرفته‌اند. جلوپنجره بزرگ در نمای جلویی ماشین، یادآور دهان باز شیر هنگام نعره‌ی آن و دریچه‌های کناره‌های نمای جلو، نمایانگر دندان‌های یک موجود درنده است.

چراغ جلو‌های محبوب T5 EVO بسیار باریک‌اند. به‌علاوه، طراحی چراغ‌های رانندگی روز، بسیار متمایز و مشابه خنجر‌های نشانه‌رفته است.

همچنین پویایی بسیاری در کناره‌ها دیده می‌شود و به‌طور کلی جریان خطی شکل (دارای شکلی که مقاومت هوا در آن کم شود) حس یک شاسی‌بلند کوپه را انتقال می‌دهد.

عقب ماشین از جلوی آن ساده‌تر است، اما هنوز ویژگی‌های اسپورتی هم وجود دارد؛ نظیر یک اسپویلر (قطعه منحرف‌کننده‌ی هوا در اتومبیل) کوچک در انتهای سقف و چهار اگزوز در طرفین. چراغ‌های عقب LED و طراحی خاص اطراف آن باعث می‌شود به مردم احساس اسپورت و زیبا بودن القا شود.

خودروی جدید بر روی رینگ‌های ۱۹ اینچی شش‌ پره که با تایر‌های 235/55 R19 یوکوهاما BluEarth-XT AE61 ترکیب شده، می‌راند.

مشخصات خودرو

دانگ‌فنگ فنگ‌ژین T5 EVO توسط یک موتور آئرواسپیس (هوافضایی) شنیانگ ساخت میتسوبیشی 4A95TD 1.5T، با 192 اسب‌بخار و شتاب صفر ‌تا صد نه و نیم ثانیه است. موتور چهار سیلندر توربو‌شارژ ۲۸۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که با یک جعبه‌دنده‌ی DCT به چرخ‌ها منتقل می‌شود. درحال حاضر گزینه‌ی AWD وجود ندارد.

جدای از صرفه‌جویی در مصرف سوخت، مصرف سوخت در صد کیلومتر تنها 6/6 لیتر است.

نظر نهایی

در مجموع، برجسته‌ترین جنبه‌ی دانگ‌فنگ فنگ‌ژین T5 EVO قیافه‌ی آن است. خودروی جدید که در دسته‌ی شاسی‌بلند‌های کوچک قرار می‌گیرد، دارای زبان جدید طراحی دانگ‌فنگ فنگ‌ژین است و با پیکربندی هوشمند مثل دامنه نهایت سرعت L2 + رانندگی هوشمند و Future Link4.0 اتصال هوشمند مجهز شده. همچنین نسبت به بسیاری از کراس‌آور‌های چینی دارای قدرت مناسبی نیز هست.

دانگ‌فنگ در نظر دارد که T5 EVO Forthing را در 2021 در کشورهای دیگر معرفی کند. این خودرو احتمالا توسط آرین موتور در انتهای سال 1400 عرضه میگردد.