افزایش نفوذ خودروهای چینی در بازار کشورمان موضوعی است که دامن گیر شرکت های خودروسازی داخلی شده است. محصولات کمپانی های چینی هر روز دراتوبان های کشورمان بیشتر از پیش دیده می شوند و مقاومت ملی ایرانیان نسبت به خرید این خودروها نیز روز به روز کمرنگ تر می شود. بخشی از علت این موضوع به پیشرفت سریع صنعت خودروسازی چین مربوط می شود و بخش دیگر به کم لطفی خودروسازان ایرانی برمی گردد که به جای تقابل با رقبا، راه رسیدن به اهداف مشترک و همکاری با این خوروسازان را پیش گرفته اند.

این مسئله باعث شده قدرت خرید مردم کاهش یابد و از خرید خودروهای اروپایی منصرف شوند. در حقیقت بیشتر افراد جذب خودروهای پرآپشن چینی می شوند و به همین ترتیب سهم خودروهای چینی در بازارایران بیشتر می شود. مدیران ارشد صنعت خودروی ایران معتقدند که در صورت همکاری مهندسان می توانند سهم چینی ها را از حجم کلی بازار در حد خودشان نگه دارند اما با توجه به شرایط پیش آمده و کیفیت محصولات داخلی بعید است مشتریان ایرانی همکاری لازم را با خودروسازان داشته باشند.

در هرصورت باید دید آیا این نگاه مثبت جامعه به خودروهای چینی محدود به ابتدای خرید است یا رضایت آنها از محصولات چینی تا چند سال پایدار است؟  برای یافتن پاسخ این پرسش به وضعیت یک دستگاه برلیانس با کارکرد 100 هزار کیلومتر(حدود 5 سال کارکرد) که در شرایط رایج مانند خودروهای معمول دیگر نگهداری شده بود نگاهی می اندازیم. فروش اقساطی برلیانس H330 جزو پر تقاضاترین شرایط اقساطی خودروهای چینی بود.

برلیانس H330 با صد هزار کیلومتر کارکرد

محبوبیت سری h300 برلیانس در بازار خودرو بیش از حد انتظار بود و یکی از مهم ترین دلایل این امر جذابیت ظاهری خودروهای برلیانس با توجه به تشابه طراحی آنها به خودروهای بی ام و است. جالب است بدانید درخوردوی ذکر شده که مورد بررسی قرار گرفت ظاهر برلیانس H330 اصلا افت نکرده بود و علیرغم طی صد هزار کیلومتر از روی ظاهر آن نمی شد میزان کارکرد را درست حدس زد. در فضای داخلی نیز وضعیت به همین صورت بود، در داخل کابین صدای اضافه ای به گوش نمی رسید و تنها یک صدای کم از قاب سیستم صوتی مورد توجه بود که آن نیز چندان توجه ها را جلب نمی کرد و با دید ریزبینانه به چشم می آمد. در مورد خودروهای داخلی با این کارکرد همه تجربه شنیدن صداهای گوناگون در داخل کابین را دارند که همین موضوع از کیفیت خودرو و رضایت مصرف کننده به میزان زیادی می کاهد.

در مورد بخش فنی عملکرد سریع و چابکی را شاهد نبودیم اما مشکل لاینحل و پر خرجی بعد از چند سال برای این خودرو پیش نیامده بود و با بهره گیری از زنجیر تایم، خطر مواجه شدن با تسمه بی کیفیت و پاره شدن بسیار پر هزینه و مخرب آن به طور کل از از بین رفته بود. با پرسش از تجربیات مالک خودرو متوجه شدیم که نگهداری از برلیانس H330 چندان پر هزینه نبوده است و تنها نارضایتی مربوط به کمبود قطعات یدکی می شد.

در این صورت مشخص است که دلیل بالا بودن آمار فروش اقساطی برلیانس مربوط به چه دلایلی می شود و در صورتی که خودروسازان بخواهند با این محصولات رقابت کنند باید بر روی چه بخش هایی تمرکز کنند و رضایت مشتریان را در چه مواردی جلب نمایند. حقیقت این است که برای مشتریان با بودجه های محدود انتخاب برلیانس گزینه ای هیجان انگیز و رضایت بخش خواهد بود.