در این روزها بازار کراس اوورها به شدت داغ است و خریداران به دلیل تنوع محصولات قدرت انتخاب بالایی دارند.از طرفی با وجود زیاد بودن محصولات مخاطبان نیز سخت گیر شده اند و دوست دارند بهترین را از میان لیست کراس اوورها برگزینند. البته انتخاب از میان خودروهای کراس اوور به جیب شما هم بستگی دارد و هر خودرویی متناسب با یک مقدار بودجه می باشد. در بازار خودروی ایران، کراس اوورهای محبوب هیوندای توسان، کیا اسپورتیج و سوزوکی گرند ویتارا هستند که از میان آنها هیوندای توسان و سوزوکی ویتارا بازخورد بهتری داشته اند و خریداران خاص خودشان را پیدا کرده‌اند.

نسل جدید توسان

هیوندای توسان از آن‌دسته کراس‌اوورهایی است که از بدو ورودش به ایران همراهی مردم را حس کرده است، نسل اول این خودرو در سال 2005 با موتور ۲/۷ لیتری شش سیلندرش وارد بازار شد و با قدرت ۱۷۳ اسب‌بخاری نظر همگان را به سوی خود جلب کرد. این خودرو با دارا بودن گشتاور 241 نیوتون‌متری دارای شتاب شهری مناسبی است و در جاده‌های خاکی نیز عملکرد خوبی را از خود به نمایش می گذارد. گیربکس چهاردنده ای و اتوماتیک توسان به این خودرو توانایی لازم برای شتاب گیری خوب و تعویض دنده ها در زمان مناسب را می دهد. اتاق اول توسان تا سال 2010 همچنان بر روی خط تولید بود تا زمانی که نسل دوم آن با نام توسان ix35 وارد بازار شد. ظاهر این خودرو بسیار مدرن تر از محصول قبلی بود و این مسئله در جذب مشتریان بیشتر بی تاثیر نبود. فروش اقساطی توسان ix35 در ایران نیز با استقبال خوبی روبرو شد. در این خودرو دیگر خبری از موتور 6 سیلندر نبود و موتور ۲/۴ لیتری این خودرو با چهار سیلندر پا به جاده‌ها گذاشته بود تا با قدرت 176 اسب بخاری اش مزیت های جدیدش را به نمایش بگذارد. نسل دوم توسان دارای گشتاور کمتری بود و کاملا واضح است که مانند توسان قبلی نمی توانست با جاده‌های سخت مواجه شود اما مزیت برتر این خودرو سواری نرم تر و کم صداتر آن بود که رضایت رانندگان را به طور کامل جذب کرده بود،  همچنین مصرف سوخت این خودرو در هر 100 کیلومتر زیر 10 لیتر بود که استفاده از این خودروی کراس اوور را اقتصادی تر می کرد.

سوزوکی ویتارای محبوب

سوزوکی ویتارا خودرویی است که خیلی در سطح شهر می بینیم و علت آن نیز جلب نظر شرکت‌ها و ارگان‌ها در کنار مشتریان شخصی است. سوزوکی گرندویتارا طرفداران خاص و متعصب خود را دارد، این خودرو با موتورهای دو لیتری و ۴/۲ لیتری وارد بازار ایران شد و گیربکس آن در دو مدل چهار دنده اتوماتیک و پنج دنده دستی به خریداران عرضه می شد. نسخه دو لیتری سوزوکی اصلا کشش خوبی ندارد و در زمان فشردن پدال گاز بی‌رمق بودنش را کاملا احساس می‌کنید. اما با ورود نسخه ۲/۴ لیتری رقابتی جدی در بازار میان این نسخه از سوزوکی و کره‌ای‌های ۲/۴ لیتری به وجود آمد. گیربکس چهار دنده اتوماتیک و گشتاور ۲۲۵ نیوتون‌متری باعث شد تا سوزوکی در این میدان پیروز شود و در جاده‌های ناهموار عملکرد بهتری نسبت به رقبایش داشته باشد. این خودرو کاملا مناسب برای آفرودهای نرم می باشد.
پس از صحبت در مورد تمامی این ویژگی ها باید گفت که انتخاب خودروی مناسب از میان تمامی محصولات کراس اوور چندان کار راحتی نیست و شاید تنها فیلترینگی که در مرحله اول باید بر روی انخاب هایتان اعمال کنید میزان بودجه ی مد نظرتان باشد. پس از این در میان خودروهای دیگر باید ببینید چه مزیتی برای شما راضی کننده تر است و در حقیقت استفاده ی شما از خودرویی که قصد خرید آن را دارید قرار است به چه صورتی باشد، در بازار فعلی ایران تنها توسان ix35 و سوزوکی گرندویتارا نیستند که دارای جذابیت می باشند بلکه خودرو سازان هرروزه با محصولات و آپشن های جدید بازار را دچار تغییر و تحول می کنند و از جمله تلاش های بسیار مهم برای بالا ماندن میزان فروش توسان ix 35، می توان به فروش اقساطی هیوندای در سطح گسترده اشاره کرد.