انواع مدل های تارا + تفاوت تیپ ها و مشخصات آن ها

انواع مدل های تارا + تفاوت تیپ ها و مشخصات آن ها

 

تارا سدان ملی ایران خودرو است. که پلت فرم مشترکی با پژو 301، سیتروئن الیز، پژو 2008 و سیتروئن C3 دارد. از ساختار پلت فرم PF1 گروه PSA استفاده می کند. ایران خودرو پلت فرم ملی IKP1 را با تغییراتی بر روی پلت فرم PF1 طراحی و تارا را بر روی آن توسعه داده است. در حال حاضر تارا در چهار تیپ در خط تولید ایران خودرو تولید می شود. که در این مطلب به بررسی مشخصات و انواع این سدان ملی رفته ایم.

پس از آغاز تحریم های آمریکا و خروج این کشور غربی از برجام، امکان ادامه همکاری پژو با ایران خودرو از بین رفت. ایران خودرو قصد داشت با همکاری پژو و ایکاپ، خودروی سدان 301 را در ایران تولید کند. اما پس از شروع تحریم ها آغاز به طراحی خودرویی بر اساس پژو 301 کرد. در نهایت خودرویی به نام پروژه K132 را به بازار عرضه کرد. با شروع تولید انبوه این خودرو، نام تارا برای آن انتخاب شد. در حال حاضر تارا با انواع دنده دستی و اتوماتیک در بازار موجود است. همچنین ایران خودرو دو تیپ جدید V3 و V4 این خودرو را به خط تولید خود آورده است.

 

انواع مدل های تارا

انواع مدل های تارا

مشخصات تارا

تارا مجهز به موتور TU5 plus در 4 تیپ تولیدی می باشد. این موتور دارای حجم 1.6 لیتر و آرایش 4 سیلندر و 16 سوپاپ می باشد. این موتور دارای تکنولوژی پمپ روغن متغیر، زمان بندی متغیر سوپاپ ورودی (CVVT)، دینام هوشمند و … است. با استاندارد آلایندگی یورو 5 می تواند 113 اسب بخار قدرت با گشتاور 144 نیوتن متر تولید کند. مصرف بهینه سوخت این موتور در تارا بسته به نوع گیربکس حدود 7 تا 7.4 لیتر در 100 کیلومتر است.

 

مشخصات تارا

مشخصات تارا

 

این خودرو در چهار نوع خود دارای ابعاد و اندازه ثابت است. این سدان با توجه به سطح امکانات و گیربکس دارای وزن خالص 1170 تا 1270 کیلوگرم می باشد. همچنین فضای صندوق عقب این خودرو 640 لیتر است. یک باک 50 لیتری برای این سدان کلاس C در نظر گرفته شده است. فاصله بین دو محور تارا 2652 میلی متر، طول 4519، عرض 1953 و ارتفاع 1466 میلی متر است.

 

جدول تیپ بندی تارا

 

ویژگی ها تارا V1 تارا V2 تارا V3 تارا V4
پیشرانه TU5 پلاس TU5 پلاس TU5 پلاس TU5 پلاس
قدرت (اسب بخار) ۱۱۳ ۱۱۳ ۱۱۳ ۱۱۳
گشتاور (نیوتن متر) ۱۴۴ ۱۴۴ ۱۴۴ ۱۴۴
جعبه دنده ۵ سرعته دستی ۶ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته دستی ۶ سرعته اتوماتیک
فرمان کمکی برقی دارد دارد دارد دارد
ترمز دیسکی جلو و عقب دارد دارد دارد دارد
رینگ ۱۵ اینچی فولادی ۱۶ اینچی آلومینیومی ۱۵ اینچی فولادی ۱۶ اینچی آلومینیومی
گرافیک جلو پنجره خطی شبکه ای خطی شبکه ای
گرافیک جدید کاسه چراغ عقب ندارد ندارد دارد دارد
سانروف ندارد دارد دارد دارد
سنسور پایش باد تایرها دارد دارد دارد دارد
نمایشگر لمسی دارد دارد دارد دارد
سنسور پارک عقب دارد دارد دارد دارد
دوربین عقب ندارد دارد دارد دارد
تعداد کیسه هوا ۲ ۴ ۲ ۴
صندلی راننده دستی کفی دستی / پشتی و تنظیم ارتفاع برقی دستی برقی
صندلی شاگرد دستی کفی دستی / پشتی برقی دستی برقی
گرمکن صندلی های جلو ندارد ندارد ندارد دارد
تریم صندلی پارچه ای چرم و پارچه پارچه ای چرم و پارچه
غربیلک فرمان چرمی ندارد دارد ندارد دارد
سنسور نور ندارد دارد دارد دارد
سنسور باران ندارد دارد دارد دارد
زیر آرنجی جلو ندارد دارد دارد دارد
زیر آرنجی عقب ندارد دارد دارد دارد
دکمه های شیشه بالابر کنسول مرکزی کنسول مرکزی روی درها روی درها
شیشه های دودی عقب ندارد دارد دارد دارد
آنتن کوسه ای ندارد ندارد دارد دارد
سامانه کنترل پایداری الکتریکی دارد دارد دارد دارد
سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد دارد دارد
آینه های تاشو برقی ندارد دارد دارد دارد
استارت دکمه ای ندارد دارد دارد دارد
آبگیر کرمی شیشه ها ندارد دارد دارد دارد
دستگیره کرمی ندارد دارد دارد دارد
سنسور حرکتی پا برای بازشو درِ صندوق ندارد ندارد ندارد دارد
چراغ خوشامدگویی زیر درهای جلو ندارد ندارد دارد دارد
کروز کنترل و محدودکننده سرعت دارد دارد دارد دارد

 

انواع مدل های تارا

تارا دنده ای V1

نسخه پایه این خودرو مجهز به گیربکس دستی است که نوع V1 نام دارد. این خودرو دارای موتور TU5 پلاس، گیربکس 5 سرعته دستی است. نیروی موتور به چرخ های جلوی این سدان ایران خودرو منتقل می شود. در دنده V1 تارا، تریم داخلی پارچه ای و امکاناتی مانند فرمان برقی، دو ایربگ، رینگ های فولادی 15 اینچی، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، صفحه نمایش لمسی، تهویه برقی دستی، شیشه ها و آینه های برقی، سیستم کنترل پایداری برقی، سیستم کنترل استارت در سربالایی، سنسور پارک عقب، سنسور نظارت بر هوای لاستیک و چراغ های روشنایی روز در آن دیده می شود.

 

تارا دنده ای V1

تارا دنده ای V1

 

تارا اتوماتیک V2

در تارا اتوماتیک V2، موتور TU5 plus به یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک AT ساخته شده توسط DAE و Landai متصل می شود. جلوپنجره این خودرو از نوع توری بوده و شیشه و دستگیره های کرومی ضد آب در آن تعبیه شده است. این خودرو دارای شیشه های عقب دودی، سانروف برقی، استارت دکمه ای، تزئینات داخلی چرم و پارچه ای، دوربین و سنسور پارک عقب، سنسور نور، سنسور باران، نور روز، زیر آرنج سرنشینان جلو، تهویه دستی برقی، آینه های تاشو برقی است.

همچنین چهار ایربگ، پشتی برقی صندلی دانش آموز، پشتی برقی و تنظیم ارتفاع برقی صندلی راننده، رینگ آلومینیومی 16 اینچی، استارت دکمه ای، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، سیستم کنترل استارت استارت، سنسور فشار باد لاستیک، کروز کنترل، سرعت محدود کننده، صفحه نمایش لمسی، فرمان برقی، حالت رانندگی اسپرت و برفی گیربکس، حالت تیپترونیک گیربکس و… تعبیه شده است.

 

تارا اتوماتیک V2

تارا اتوماتیک V2

 

تارا دنده ای V3

تارا V3 نسخه ای از این سدان ملی با تغییرات و امکانات بیشتر نسبت به نسخه V1 است. این خودرو از نظر ظاهری دارای گرافیک جدیدی برای چراغ های عقب است. آنتن کوسه ای در سقف آن دیده می شود. همچنین این خودرو دارای دکمه بالابر پنجره بر روی درها است. الگوی درب ها در نوع V3 تغییر کرده است. موتور TU5 Plus تارا V3 به گیربکس 6 سرعته دستی متصل است. این نسخه از تارا ضریب خروجی دیفرانسیل متفاوتی نسبت به نوع V1 دارد.

فرمان برقی، دو ایربگ، رینگ فولادی 15 اینچی، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، صفحه نمایش لمسی، تهویه مطبوع برقی دستی، شیشه و آینه برقی، سیستم کنترل پایداری برقی، سیستم کنترل استارت در سربالایی، سنسور پارک و دوربین عقب , سنسور نظارت بر هوای لاستیک, چراغ روشنایی در روز, سنسور نور, سنسور باران, شیشه های عقب دودی, استارت دکمه ای, آینه های تاشو برقی, چراغ خوش آمدگویی زیر درهای جلو, زیر آرنج سرنشینان جلو, زیر آرنج های عقب سرنشینان، سانروف برقی و … در دنده V3 تارا دیده می شود.

 

تارا دنده ای V3

تارا دنده ای V3

 

تارا اتوماتیک V4

در تارا اتوماتیک V4، موتور TU5 plus به یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک AT ساخته شده توسط DAE و Landai متصل می شود. جلوپنجره این خودرو از نوع توری بوده و شیشه و دستگیره های کرومی ضد آب در آن تعبیه شده است. این خودرو از نظر ظاهری دارای گرافیک جدیدی برای چراغ های عقب است. آنتن کوسه ای در سقف آن دیده می شود. همچنین بر روی درب های این خودرو دکمه بالابر پنجره تعبیه شده است. الگوی درب ها در نوع V4 نسبت به V2 تغییر کرده است.

 

تارا اتوماتیک V4

تارا اتوماتیک V4

 

این خودرو دارای شیشه های عقب دودی، سانروف برقی، استارت دکمه ای، تزئینات داخلی چرم و پارچه، دوربین و سنسور پارک عقب، سنسور نور، سنسور باران، چراغ های روز، زیر آرنج سرنشینان جلو و عقب، تهویه دستی برقی، چهار کیسه هوا، صندلی های برقی جلو، گرمکن صندلی های جلو، رینگ های آلومینیومی 16 اینچی، استارت دکمه ای، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، سیستم کنترل استارت در سربالایی، سنسور باد لاستیک، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، نمایشگر لمسی، قدرت الکتریکی فرمان، حالت رانندگی اسپرت و برفی گیربکس، حالت تیپترونیک گیربکس، چراغ خوش آمدگویی زیر درهای جلو، سنسور حرکت پا برای بازکردن در صندوق عقب و … به چشم می خورد.

 

جهت شرکت در طرح فروش اقساطی تارا می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.