اقدامات بعد از تصادف

اقدامات بعد از تصادف

 

تصادف در حین رانندگی، حتی اگر جزئی باشد، یک تجربه واقعا ترسناک و استرس زا است. تصادفی که منجر به خسارت مالی و جانی می شود می تواند حتی با تجربه ترین رانندگان را سردرگم کند. اما هر چقدر هم که مواظب و قانونمند باشیم، همیشه احتمال تصادف وجود دارد. بنابراین بهتر است نکات و مواردی را که پس از تصادف باید رعایت کنیم. تا امنیت خود و دیگران را حفظ کنیم، بدانیم. در این مطلب می خواهیم اقدامات بعد از تصادف را شرح دهیم.

همچنین بدانیم که در صورت وقوع حادثه چه باید کرد. چگونه می توانیم از نگرانی های بی مورد جلوگیری کنیم. تا از سلامت همه مطمئن شویم. کارهای اولیه بعد از تصادف را انجام دهیم.

سالانه تصادفات زیادی در دنیا رخ می دهد که خوشبختانه به جای ضرر جانی، خسارات مالی و کاهش قیمت خودرو را به دنبال دارد. تصادف اجتناب ناپذیر است. در تصادفات حتی اگر آسیبی به افراد وارد نشود، آن ها را دچار استرس می کند. در چنین شرایطی ممکن است نتوانیم درست فکر کنیم و تصمیمی بگیریم. بنابراین باید با حفظ آرامش اوضاع را کنترل کرد.

اگر بعد از تصادف ندانیم دقیقاً چه کاری انجام دهیم، اولین قدم این است که هرگز صحنه تصادف را ترک نکنیم. حتی در تصادفات جزئی نباید محل را ترک کرد. این اقدام حتی اگر مجرم نباشیم در روند رسیدگی به پرونده اختلال ایجاد می کند. اگر از محل حادثه دور شویم، نمی توانیم شکایت کنیم. پس بهتر است با آرامش توقف کرده و با بررسی وضعیت خودرو در مورد شرایط تصمیم گیری کنید.

 

اقدامات پس از تصادف

متاسفانه تصادفات جاده ای یکی از شایع ترین حوادثی است که در کشور رخ می دهد. بنابراین لازم است پس از یک حادثه رانندگی به یک سری نکات ضروری توجه شود. بنابراین، قبل از هر چیز باید سعی کنید خونسردی خود را حفظ کنید و زیاد هیجان زده نشوید. اگر در نزدیکی محل تصادف سوپرمارکت یا مغازه ای وجود دارد، برای خود و راننده دیگر آب معدنی و تنقلات شیرین بخرید. سپس موارد زیر را انجام دهید:

 

  • در جای امن بایستید
  • اگر شما یا افراد دیگری مجروح شدند با اورژانس تماس بگیرید
  • بلافاصله با پلیس تماس بگیرید
  • از صحنه تصادف عکس و فیلم بگیرید
  • در صورت امکان خودرو را به مکان امنی ببرید
  • شماره بیمه نامه و مدارک را از راننده مقصر دریافت کنید

 

اقدامات پس از تصادف

اقدامات پس از تصادف

 

پس انجام موارد گفته شده اگر حادثه خسارات زیادی به بار آورده است، می توانید از بیمه شخص ثالث خود درخواست خسارت کنید. اما این نکته را به یاد داشته باشید که هر بار استفاده از بیمه شخص ثالت تمامی تخفیف های بیمه ای شما را از بین خواهد برد. شما باید بعد از دریافت خسارت تعرفه های بدون تخفیف یا با تخفیف کم را پرداخت کنید.

 

اقدامات اولیه بعد از تصادف

همانطور که در بالا اشاره کردیم، در بیشتر مواقع حتی با در نظر گرفتن تمام اقدامات ایمنی، گاهی تصادفات اجتناب ناپذیر است. بنابراین با درک این موضوع، در هنگام تصادف، خویشتن داری کنید. چه مقصر باشید چه نباشید، پس از حادثه از ایجاد تنش و درگیری اجتناب کنید.

هنگام وقوع تصادف، قبل از پیاده شدن از ماشین چند نفس عمیق بکشید. سپس با آرامش وضعیت را ارزیابی کنید. در مورد تصادفاتی که مقصر اصلی آن مشخص نیست خودسرانه تصمیم نگیرید. به جای متهم کردن دیگران تا رسیدن پلیس و کارشناس تصادف به محل صبور باشید.

از اقدامات مهم و ضروری پس از تصادف، تماس با پلیس است. با پلیس تماس بگیرید و آدرس و محل حادثه را اعلام کنید. تا نزدیکترین واحد راهنمایی و رانندگی و کارشناس تصادف به محل شما اعزام شود. تا زمانی که پلیس نیاید درباره مقصر بودن یا نبودن صحبت نکنید. اجازه دهید افسر پلیس با حضور در صحنه و بررسی وضعیت نظر کارشناسی خود را اعلام کند.

 

اقدامات پس از تصادف رانندگی

اقدام بعدی نبستن راه یا جاده است. درست است که تصادف کرده اید و خسارت مالی دیده اید. اما خودروی آسیب دیده شما نباید مانع عبور و مرور دیگران شود. در بسیاری از موارد عدم حرکت خودرو های تصادف کرده علاوه بر ایجاد ترافیک و کاهش سرعت باعث تصادف سایر خودرو ها می شود. نگران موضوع اثبات قصور و تقصیر راننده مقسر نباشید. چراکه پلیس قادر خواهد بود او را شناسایی کند.

البته دقت کنید در تصادفاتی که میزان خسارت جزئی باشد این امکان وجود دارد. در مورد تصادفات منجر به جرح، وضعیت متفاوت است. بهتر است تا رسیدن پلیس مزاحم صحنه تصادف نشوید. در چنین شرایطی در شب و یا در جاده های خارج از شهر با خط کشی و علائم، خودرو های دیگر را از وقوع تصادف مطلع کنید.

ممکن است تصادفی رخ داده باشد که در آن هیچ نقشی نداشته باشید. شما نه مقصر هستید و نه آسیب دیده اید. فقط به عنوان یک رهگذر از محل حادثه عبور می کنید. طبق وظیفه و اخلاق انسانی نسبت به این حادثه بی تفاوت نباشید. بلافاصله با پلیس و مراکز اورژانس تماس بگیرید. جزئیات صحنه تصادف را به آن ها بگویید. این تصور درستی نیست که شاید شخص دیگری وضعیت را به این مراکز اعلام کرده باشد.

زیرا ممکن است افراد قبل از شما نیز مانند شما فکر کرده باشند و تا آن زمان هیچ تماسی برای اعلام تصادف انجام نشده باشد. بنابراین شما این کار را با این ایده انجام می دهید که شما اولین فردی هستید که به صحنه آمده اید.

 

اقدامات پس از تصادف رانندگی

اقدامات پس از تصادف رانندگی

 

اقدامات بعد از تصادف جرحی

در حوادثی که باعث تلفات جانی و به اصطلاح جراحات می شود، یکی از مهمترین اقدامات بعد از حادثه، تماس با اورژانس است. در مورد خودتان، اگر شدت تصادف زیاد است، حواستان به علائم باشد. نکته حائز اهمیت این است از سلامت ظاهری خود راضی نباشید.

در لحظات اولیه تصادف به دلیل ترشح آدرنالین بدن واکنش مناسبی نسبت به آسیب ها نشان نمی دهد. حتی برخی از آسیب ها، مانند ضربه به سر، ممکن است ظاهر خارجی نداشته باشند. اما منجر به ضربه مغزی شوند. بنابراین، نسبت به سردردهای جزئی، برآمدگی قفسه سینه یا خراش های سطحی بی تفاوت نباشید. این نشانه های کوچک می توانند در چند ساعت آینده به آسیب های جبران ناپذیری منجر شوند.

در چنین شرایطی، با اورژانس تماس بگیرید. در حوادث جراحتی، اگر مقصر هستید، به دنبال تسکین موقت نباشید. زیرا بی احتیاطی و مراقبت نکردن به موقع از مصدوم می تواند در چند ساعت آینده کابوس بزرگتری را برای شما رقم بزند.

یکی از اقدامات  یا بهتر بگوئیم اقدام نکردن بعدی فرار نکردن از صحنه تصادف است. در حوادثی که فکر می کنید مقصر هستید، هرگز فرار نکنید. زیرا ماشین مقابل شماره پلاک شما را یادداشت می کند. شما با فرار کردن عملا جای دفاعی برای خود نمیگذارید. ممکن است اصلاً تقصیر شما نباشد. در تصادفاتی که منجر به جراحت می شود، ترک محل حادثه و ترک مصدوم ممکن است منجر به فوت وی شود. که غیر انسانی و غیر اخلاقی است. خونسردی خود را حفظ کنید و مسئولیت آنچه اتفاق افتاده را بپذیرید.

 

اقدامات بعد از تصادف جرحی

اقدامات بعد از تصادف جرحی

 

اقدامات بعد از تصادف خودرو

وقتی پلیس به محل حادثه می رسد، با آرامش اتفاقی را که برای افسر پلیس افتاده است تعریف کنید. بر اساس حدس و گمان صحبت نکنید. فقط در مورد چیز هایی صحبت کنید که کاملاً مطمئن هستید. در تصادفات جدی، اگر از شما بپرسند که آیا مجروح شده اید، بگویید مطمئن نیستید. همانطور که قبلا ذکر شد، گاهی اوقات درد و صدمات ناشی از تصادف ساعاتی پس از برخورد واقعی آشکار می شود. پس در این مورد کمی احتیاط کنید تا حقی از شما ضایع نشود.

یکی از اقدامات لازم پس از تصادف، عکس گرفتن از تصادف است. در صورت آسیب دیدن خودرو قبل از حرکت با موبایل خود از وضعیت هر دو خودرو عکس بگیرید. در چنین شرایطی می توانید مطمئن باشید که با تغییر صحنه تصادف، حق شما ضایع نخواهد شد. مراقب باشید، با وجود اینکه از صحنه تصادف عکس گرفته اید، اما حق دخالت مستقیم در روند تحقیقات پلیس را ندارید. فقط از عکس ها به عنوان مدرک برای حمایت از نظر خود استفاده کنید.

بعد از انجام تمامی اقدامات فوق، پس از رسیدن پلیس و تکمیل تحقیقات وی، صحنه تصادف را پاکسازی کنید. قطعات و شیشه شکسته خودرو باعث آسیب به سایر خودرو های در حال تردد می شود. پس قبل از ورود ماموران شهرداری مسئولیت نظافت محل حادثه را خودتان بر عهده بگیرید.

 

اقدامات بعد از تصادف رانندگی

پس از حضور پلیس و مشخص‌شدن مقصر، اقدام لازم برای دریافت خسارت، مراجعه به بیمه است. اگر در تصادف مقصر باشید، باید خسارت طرف مقابل را پرداخت کنید. در چنین موقعیتی، پلیس پس از تکمیل گزارش، دو مدرک شامل کارت بیمه و کارت خودروی مقصر را به طرف خسارت‌ دیده می‌ دهد. کارت ماشین شخص خسارت‌ دیده نیز تحویل مقصر می‌شود.

همچنین بر اساس توافق طرفین تصادف، زمانی برای مراجعه به بیمه مشخص می‌شود. در تصادفات منجر به جرح، خودروی طرفین به پارکینگ هدایت می‌شود. تا پس از دستورات قضایی لازم، به بیمه ارجاع شوند.

نکته: در گذشته هنگام وقوع حادثه، طرفین باید با هم به مراکز خسارت بیمه مراجعه می کردند. اما به دلیل ازدحام بیش از حد این مراکز، تغییراتی در قانون ایجاد شد. در اکثر موارد نیازی به مراجعه دو طرف نیست. جهت حضور در مراکز بیمه، فرد خسارت دیده می تواند با کوپن طرف مقابل به بیمه مراجعه کند. او می تواند با تشکیل پرونده غرامت خود را دریافت کند.

 

اقدامات قانونی بعد از تصادف

برای شکایت از راننده مقصر در صورت وارد شدن جراحات، مراجعه به دادسرا برای انجام مراحل قانونی ضروری است. در این صورت باید گزارش و کروکی تصادف را به همراه داشته باشید. در تصادفات جرحی، علاوه بر دیه، مجازات های دیگری مانند حبس و پرداخت جزای نقدی نیز لحاظ می شود.

 

مراحل شکایت از راننده مقصر در تصادفات جرحی به شرح زیر است:

 

  • تشکیل پرونده در دادگاه
  • ارائه مدارک مورد نیاز از قبیل: گواهی پزشکی و بیمه نامه و کروکی
  • استعلام اصالت بیمه نامه از مرجع قضایی
  • صدور قرار مناسب
  • ارجاع پرونده به کارشناس
  • تحقیقات محلی (در صورت نیاز)
  • اعلام نظر نهایی پزشکی قانونی
  • صدور قرار دادرسی و ارجاع پرونده به دادگاه کیفری ۲
  • حکم صادره از دادگاه

 

در تصادفات منجر به فوت، جرم راننده قتل غیرعمد محسوب می شود. طبق قانون، فوت تصادفی در موارد زیر نیز قتل غیرعمد محسوب می شود:

 

  • اگر راننده مقصر سرعت غیر قانونی داشته باشد
  • تصادف به دلیل نقص فنی خودرو
  • تردد در یک منطقه غیرمجاز
  • رانندگی در حالت مستی منجر به تصادف و…

 

به دلیل غیر عمدی بودن قتل، قصاص رخ نمی دهد. طبق قانون مجازات قتل غیرعمد دیه است. حوادث منجر به مرگ دو جنبه عمومی و خصوصی دارند. در جنبه عمومی جرم، مجرم به حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم می شود. در بعد خصوصی، مجرم محکوم به پرداخت دیه به اولیای دم است.

 

اقدامات قانونی بعد از تصادف

اقدامات قانونی بعد از تصادف

 

هنگام تصادف چه مدارکی بگیریم؟

وقتی خودرو ها را به مکانی امن منتقل کردیم و مطمئن شدیم که خطری برای خود و دیگران ندارند. باید مدارکی مانند شماره بیمه شخص ثالث، گواهینامه خودرو و کارت ملی را از راننده مقصر بگیریم. مهمترین اطلاعاتی که باید از راننده مقصر دریافت کنیم عبارتند از:

 

  • نام کامل راننده و اطلاعات تماس
  • شماره بیمه نامه
  • گواهینامه رانندگی و شماره پلاک
  • نوع، رنگ و مدل خودرو

 

مهلت مراجعه به بیمه بعد از تصادف

بهتر است تا 5 روز پس از حادثه به شرکت بیمه مراجعه کرده و ادعای خود را مطرح کنید. البته می شود از زمانی که در محل حادثه حضور داریم با نماینده بیمه خود تماس بگیریم. کارشناسان شرکت بیمه ما می توانند دقیقاً به شما بگویند که برای رسیدگی به خسارت به چه چیزی نیاز است.

نکته مهم دیگر این است که اگر خودروی ما در تصادف دچار ایراد فنی یا ظاهری شد. حتما به بیمه نامه اطلاع دهیم. یعنی قبل از تعمیر ماشین باید به بیمه مراجعه کنید. در غیر این صورت پس از تعمیر خودرو نمی توانیم خسارتی را از شرکت بیمه مطالبه کنیم.

 

برای استفاده از بیمه شخص ثالث و دریافت خسارت مالی باید مدارک زیر را به شرکت بیمه تحویل دهیم:

 

  • کارت ملی، بیمه نامه و گواهینامه رانندگی
  • کارت ماشین ها
  • سند مالکیت خودرو
  • حضور راننده و خودروی آسیب دیده در شرکت بیمه
  • اصل کروکی (موارد مصالحه)
  • یک کپی برابر با نسخه اصلی کروکی

 

مهلت مراجعه به بیمه بعد از تصادف

مهلت مراجعه به بیمه بعد از تصادف

 

کروکی تصادف و انواع آن

برای بسیاری از ما، واژه “کروکی” یک کلمه آشنا است. فکر می کنیم که یک متخصص باید برای هر تصادف یک کروکی بکشد. در صورتی که طبق آخرین قانونی که از اسفند ماه سال 90 اجرا شده است. شرکت بیمه موظف به پرداخت خسارت تا سقف 25 میلیون ریال بدون گزارش پلیس است.

اما اگر خودروی شما در تصادف به دلایلی مانند واژگونی یا برخورد با گاردریل آسیب دید، بهتر است کروکی را دریافت کنید. زیرا در غیر این صورت شرکت بیمه تنها خسارت وارده به نقطه برخورد اول را متقبل خواهد شد.

 

خوب است بدانید که دو نوع کوکی وجود دارد:

کروکی مصالحه: این برگه ها در اکثر موارد بخصوص در تصادفات شهری مورد استفاده قرار می گیرند. وقتی در حادثه خسارتی رخ می دهد و هر دو طرف افراد معقولی هستند و به توافق می رسند، این گواهی صادر می شود.

کروکی عدم مصالحه: در حوادثی که طرفین بر سر تعیین مقصر به توافق نمی رسند و نیاز به مراجعه به مراجع قضایی است استفاده می شود. در صورت ناقص بودن مدارک، این نوع کروکی تنظیم می شود.

 

دقت داشته باشید این مقاله، فقط برای اهداف آموزشی تدوین‌ شده است. این مطلب قصد افزایش اطلاعات در این خصوص را دارد که بعد از تصادف چه کنیم. نباید به‌عنوان مشاوره حقوقی یا تفسیر تحت‌اللفظی از قوانین راهنمایی و رانندگی تلقی شود.

 

همچنین بخوانید:

بیمه شخص ثالث خودرو چیست