سال 2020 به دلیل پاندمی جهانی کووید به عنوان یک سال استثنایی در تاریخ بشریت ثبت خواهد شد. در چین، خاستگاه مشکوک این ویروس، نیز سال 2020 تا مدتها به عنوان سال تحول و گذر در صنعت خودروسازی به یاد خواهد ماند.

چین در حال حاضر جذابترین بازار خودرویی است که می‌توان آن را دنبال کرد، زیرا همه برندهای بزرگ از سرتاسر جهان در این میدان رقابت، کم و بیش به هم نزدیک شده‌اند. هیچ جای دیگری این وضعیت پیش نمی آید. علاوه بر این، چین با فروش سالانه بیش از 20 میلیون خودروی جدید، بزرگترین بازار جهان است. در نتیجه، تحولات آنجا تا حدی تعیین می کند که در بقیه جهان در زمینه خودرو چه اتفاقی می افتد. پس بیایید ببینیم در سال 2020 چه اتفاقی افتاد و چه چیزی ممکن است در انتظار ما باشد.

در آستانه سال 2020 اتفاقات زیادی در چین در حال وقوع بود. برای اولین بار در سال 2019 خودروهای جدید کمتری نسبت به سال قبل فروخته شد. دولت چین همچنین انواع مشوق ها را برای «خودروهای انرژی جدید» (BEVs و PHEVs) لغو کرده بود. بنابراین فروش NEVها تحت فشار بیشتری قرار گرفت.

بازار خودرو چین در یک نگاه

بازار چین بسیار پیچیده است و بازیگران زیادی دارد. تمام برندهای بزرگ خارجی با همکاری یک شریک چینی خودرو تولید می کنند، این یک تعهد قانونی از سوی دولت چین است. از اینجا به بعد، من از آنها به عنوان JV (تجارت مشترک) یاد می کنم. واردات نقش زیادی در این بازار ندارد، سهمی چند درصدی دارد و عمدتاً مربوط به مدل های بسیار انحصاری است به استثنای لکسوس که حجم واردات بیشتری دارد. علاوه بر این، تعداد زیادی تولید کننده چینی وجود دارد که تقریباً به سه گروه تقسیم می شوند: تولید کنندگان دولتی سنتی (مانند SAIC، FAW)، تولید کنندگان مستقل (مانند Geely، Great Wall) و استارت آپ های NEV (مانند NIO، Xpeng). ). سازندگان دولتی (به تعبیر من شرکت‌های دولتی)، معمولاً شرکای خارجی‌ها برای تولید داخلی در چین هستند.

به طور سنتی، برندهای بین‌المللی بخش ویژه این بازار هستند، برندهای دولتی به بازار اصلی (پایین) خدمت می‌کنند و برندهای خصوصی در این بین قرار دارند: بهتر از شرکت‌های دولتی و ارزان‌تر از خارجی‌ها. البته این یک تعریف بسیار سختگیرانه است، استثناهای زیادی برای این قانون وجود دارد. اما این توصیف برای نشان دادن رویدادهای سال 2020 کافی است. شرکتهای تجارت مشترک، پیشگام فروش هستند و حدود دو سوم بازار را در دست دارند. سهم برندهای استارت آپی NEV تقریباً 5 درصد است.

میخواهم در مورد بازار خودروی چین در سال 2020 بر اساس سه مورد بحث کنم: Brilliance، Zotye و NIO. هر سه اینها سال پرتلاطم و پر حادثه ای را پشت سر گذاشتند. برای Brilliance و Zotye، نتیجه هنوز نامشخص است، در حالی که NIO با تحول قابل توجهی روبرو شد.

مورد اول: برلیانس

برلیانس متعلق به شرکت های دولتی است و متعلق به استان شمالی لیائونینگ در منطقه کم رونق چین است. پایه این شرکت، کارخانه Jinbei است که مدت چندین دهه است خودروهای تجاری سبک تولید می کند. آنها همچنین برند خودروی سواری خود را به نام برلیانس توسعه دادند که برای مدت کوتاهی در اروپا نیز به فروش رسید. با این حال، دارایی اصلی آنها یک تجارت مشترک با BMW است. تمام BMW های تولید شده در چین از Brilliance-BMW تولید می شوند.

برند برلیانس رونق کوتاهی در بازار چین داشت و در سال 2013 نزدیک به 190000 خودرو فروخت، اما در چند وقت اخیر کاملاً عقب افتاده است. این امر به دلیل موفقیت زیاد تجارت مشترک Brilliance-BMW است . این همکاری مشترک، سودآفرینی زیادی برای شرکت دارد. در نتیجه این شرکت دلیلی برای برای سرمایه گذاری فوری در برند خود ندید و حالا می بینیم که محصولات جذاب زیادی ندارد.

در پایان سال 2020 گروه اصلی برلیانس یعنی شرکت مادر با مشکل جدی مواجه شد، زیرا دیگر نمی توانست وام های معوقه را پرداخت کند. انواع تامین کنندگان نیز همچنان منتظر پرداخت محصولات و خدمات ارائه شده به این شرکت هستند. استان لیائونینگ دیگر نمی خواست خسارات شرکت را بپردازد. از آن زمان ورشکستگی با امکان احیا و سازماندهی مجدد اعلام شده است. این بدان معناست که می توان دوباره آن را راه اندازی کرد.

بدون شک برلیانس نجات پیدا می کند یا توسط مجموعه دیگری تصاحب می شود. BMW به دلیل تجارت مشترکش می تواند یکی از گزینه های قوی برای این موضوع باشد. اتفاقاً این تجارت مشترک، در معرض خطر نیست زیرا مربوط به یک شرکت حقوقی جدا و مستقل است. BMW قبلاً قراردادی را امضا کرده بود تا پس از لغو تعهد قانونی خارجی ها برای همکاری با یک شریک چینی، سهم خود را در این تجارت مشترک تا سال 2022 به 75٪ افزایش دهد،. مورد دوم نکته مهمی است.

مشکلات برلیانس که در برخی از شرکت‌های دولتی دیگر نیز مشاهده می‌کنیم، ناشی از عوامل متعددی است: وابستگی به تجارت مشترکشان برای کسب سود، نادیده گرفتن برند اختصاصی خود و واکنش دیرهنگام به تحولات بازار. برلیانس برای مدتی طولانی سودآوری داشت، اما اگر روی اعداد و ارقام تمرکز کنید، متوجه می‌شوید که پس از کسر سود حاصل از تجارت مشترک، ضرر زیادی از فعالیت‌های خودش باقی مانده است. و با کاهش سهم این تجارت مشترک در آینده، چشم انداز مالی مثبتی برای آن دیده نمی شود. برند برلیانس زمانی یکی از پیشتازان فناوری بود، اما اکنون به پایین ترین سطح بازار رسیده است. آنها همچنین تحول خاصی در استارت آپهای NEV نداشته اند و آن را کاملا از دست داده اند. سهم بازار آن از حدود 1.5 درصد در سال 2010 به 0.04 درصد در سال 2020 با کمتر از 7500 عرضه کاهش یافت.

برلیانس احتمالاً از بین نخواهد رفت، اما به منزله یک هشدار مهم برای سایر شرکت های دولتی است. آنها باید محصولات خود را در بازار رقابتی کنند، زیرا در آینده نزدیک تکیه بر درآمد حاصل از تجارت مشترکشان دشوارتر خواهد شد. همه شرکت های دولتی بزرگ، برای ایجاد یک تغییر و تحول به سختی کار می کنند. آنها در حال تجدید و بهبود محصولات و طراحی مختص خود در مقیاس قابل توجهی هستند، بنابراین اکنون می توانند با تولید کنندگان خصوصی و تجارت مشترکها رقابت کنند. شرکت های دولتی که موفق به انجام این کار نمی شوند، در آینده ای نزدیک با مشکل مواجه خواهند شد.

لازم به ذکر است که سپند خودرو اقدام به فروش اقساطی خودروی برلیانس H230 و فروش قسطی برلیانس H220 در ایران نموده است.

مورد دوم: زوتی

Zotye یک تولید کننده خصوصی است که بین سال های 2016 و 2017 سالانه بیش از 300,000 خودرو تولید می کرد و سهم بازارش بیش از یک درصد در بازار بزرگ داخلی بود، اما تولیدش تا سال 2020 به چند هزار خودرو کاهش یافت. این برند در اینجا بیشتر بخاطر کپی واضحش از مدل‌های غربی یا ژاپنی شناخته شده است. کپی هایی که بعدها به نام خودشان عرضه می کردند. مالکین این برند علاوه بر نام تجاری زوتی، دارای شبکه کاملی از برندهای دیگر Hanteng)، Hanlong، Dorcen ) هستند که به طور رسمی به شرکت مادر تعلق ندارند، اما کاملاً به شبکه تولید زوتی وابسته هستند.

همانطورکه ارقام فروش نشان می دهد، زوتی نیز در سال گذشته با مشکلات بزرگی روبرو شد. ماههاست که تولید آن تقریباً به طور کامل تعطیل شده است و چند شرکت از جمله شرکت مادر در این شبکه قبلاً ورشکست شده اند. Zotye Automobile که در واقع خودروها را تولید می کند، هنوز فعالیت می کند اما تحلیلگران چینی آینده کم رونقی برای این شرکت پیش بینی می کنند. بلاتکلیفی و رکود زوتی همراه با تامین کنندگان طلبکار، وام های پرداخت نشده و ماهها حقوق عقب افتاده بود.

همانطور که گفته شد، زوتی به خاطر مدل های کپی شده اش بدنام است. بسیاری از تولیدکنندگان خصوصی چینی با همین روش کپی کاری شروع به کار کردند، اما موفق ترین آنها، مانند جیلی، به سرعت روی توسعه خود سرمایه گذاری کردند. آنها به دانش و مهارت های خود اضافه کردند و تصویری از برند را با فناوری خاص و طراحی متمایز خود توسعه دادند. اما زوتی این کار را نکرد و با مدل‌های کپی شده به بخش پایین‌تر بازار اصلی، خدمات ارائه کرد، در حالی که مصرف‌کننده چینی به سرعت به قدرت خریدش اضافه می شد و محصولاتی با کیفیت بالاتر را تقاضا میکرد.

زوتی به عنوان یکی از پیشگامان اقدام برای شروع صادرات به ایالات متحده آمریکا، قراردادی منعقد کرده بود، اما به دلیل مشکلی که شرکت در حال حاضر با آن مواجه است، واردکننده خصوصی که آن را امضا کرد، حالا برنامه های خود را تغییر داده و میخواهد برند فرعی Exeed از چری را راه اندازی کند. در اوایل سال 2021 فورد، تجارت مشترکش را با زوتی که برای توسعه خودروهای برقی در بازار داخلی چین بود، لغو کرد. طرح هایی که هرگز به نتیجه نرسیدند.

زوتی تنها سازنده خصوصی نیست که مشکل دارد. در سال 2020 بسیاری از برندها با چالشهای زیادی مواجه شدند. برخی از آنها مثل لئوپارد ضعیف شدند، بعضی مثل لیفان به مالکیت گروه دیگری درآمدند یا مانند شیالی به طور کامل ناپدید شدند. شباهت همه آنها در این است که تقریباً به طور کامل به فناوری خریداری شده یا کپی شده وابسته بودند، فاقد هرگونه مالکیت معنوی بودند و نمی توانستند به طور مستقل محصولات خود را توسعه دهند. این پاکسازی بدون شک ادامه خواهد داشت، در یک میدان نبرد سخت، دیگر جایی برای کندروها و کپی کارهای فرصت طلب نیست.

مورد سوم: نیو

NIO را می توان به عنوان تسلای چین در نظر گرفت: فناوری نوآورانه، رویکرد مشتری جدید، کاملاً الکتریکی و تأکید بر توسعه سیستم های مستقل. این شرکت، یک نمونه از استارتاپ‌ های NEV است که با الهام از گذشته، کار خود را شروع کرد اما در عین حال یکی از پیشگامان است. بیشتر این استارتاپ ها، شرکت های خصوصی بدون سهامداران دولتی هستند.

با این حال، دولت چین با حمایت مالی سخاوتمندانه خود تا همین اواخر، هم از طریق تحقیق و توسعه و هم یارانه خرید برای مصرف کنندگان، بر این بخش تأثیر گذاشته است. بنابراین، برخی استارت‌آپ‌ها عمدتاً به پول دولت می‌رسند، اما اینها هرگز محصولاتی به جذابی محصولات نیو تولید نکرده‌اند.

در سال 2019، دولت چین از کاهش یارانه برای استارتاپ های NEV خبر داد که موقتا تأثیر منفی بر فروش داشت. علاوه بر این، در ابتدای سال 2020 به دلیل همه گیری کووید، انواع محدودیت ها اعمال شد. این امر هجوم سرمایه به این بخش را از بین برد، در حالی که اینها همه شرکت هایی هستند که برای عرضه اولین محصولات خود به بازار به پول زیادی نیاز دارند. بنابراین مشکلات در این بخش بیشتر بود.

حتی نیو نیز با مشکلات مالی بزرگی مواجه شد. آنها در ابتدای سال 2020 در خطر تمام شدن نقدینگی قرار داشتند. این موضوع به قدری چشمگیر بود که بقای آن به مویی بند بود. در نهایت یک میلیارد دلار سرمایه گذاری از استان Hefei آن را نجات داد. به دلیل این سرمایه گذاری است که نیو هنوز وجود دارد.

این سرمایه گذاری در ماه مارس انجام شد و باعث شد شرکت دوباره جان بگیرد. مشابه این در ایالات متحده اتفاق افتاد، جایی که تسلا در بورس اوراق بهادار به اوج بی سابقه ای رسید. اکنون کمتر از یک سال پس از کمک‌های مالی، نیو بزرگترین خودروساز چینی از نظر ارزش بازار است. چقدر سریع همه چیز می تواند بچرخد.

این تغییر نیز با احیای بازار NEV امکان پذیر شد. پس از نصف شدن یارانه خرید، مدتی طول کشید تا بازار بهبود پیدا کند و دو کاتالیزور مهم مورد نیاز بود. ابتدا کارخانه تسلا در شانگهای افتتاح شد و فروش این برند به اوج رسید. دوم، Wuling Hongguang Mini EV، یک خودروی کوچک الکتریکی با صندلی برای چهار نفر با قیمت کمتر از 5000 یورو به بازار عرضه شد. فروش ماهانه Hongguang اکنون بالاتر از مدل 3 است. این احیای بازار، برندهای دیگر را نیز به نقطه جدیدی کشاند. نیو همه رکوردها را شکست. آنها هنوز کمتر از 50000 خودرو در سال تولید می کنند، اما فروش آنها در سال 2020 دو برابر شد و به بیش از 43000 خودروی شاسی بلند برقی با قیمت بالا رسید. پس از نیو و تسلا، برندهایی مانند Xpeng و LI  Auto نیز در سال 2020 فروش خود را به ترتیب به 27000 و 32600 رساندند.

با این حال، بخش NEV بسیار ضربه خورده است. بسیاری از استارتاپ ‌ها در این سال دوام نیاوردند و برخی (مانند بایتون) هنوز منتظر یک جریان جدیدی از نقدینگی و پشتیبانی هستند. برندهایی مانند Aiways و Weltmeister باید تمام تلاش خود را برای همگام شدن با بازار انجام دهند و به نظر می رسد که اکنون که پاندمی در چین تا حد زیادی به پایان رسیده است، چشم انداز آنها نیز رو به بهبود است.

میدان نبرد جدید

بنابراین، با تاثیر پذیری از عوامل خارجی، یک اصلاح بزرگ در بخش خودرو چین رخ داده است. رقبای ضعیف جان سالم به در نبرده‌اند، استوارها توانسته‌اند از پس آن برآیند و شرکت‌های دولتی بزرگ و تولیدکنندگان خصوصی در آستانه نبرد سخت با برندهای بین‌المللی قرار دارند. لغو سرمایه گذاری های مشترک اجباری برای خارجی ها تا سال 2022 تأثیر قابل توجهی بر بازار چین خواهد داشت. اولین عواقب را در سال 2020 دیدیم و امسال چاقوها تیز خواهند شد.

در ظاهر، بازیگران بین المللی در باز کردن بازار مزیت بسیار زیادی دارند. آنها بیشترین سهم بازار، مزیت سرمایه و در حال حاضر هنوز یک مزیت فنی دارند. برخی از نابودی کامل صنعت خودروی چین می ترسند. به عنوان مثال، فولکس واگن قبلاً تا حد زیادی JAC را تصاحب کرده است (تا جایی که از نظر قانونی مجاز باشد) و آنها شرکت را به طور کامل در سال 2022 یا کمی پس از آن در اختیار خواهند گرفت. به راحتی می توان تصور کرد که برندهای بین المللی بیشتری از فولکس واگن پیروی کنند.

با این حال، چینی ها منفعلانه به این موضوع نگاه نمی کنند. شرکت های دولتی شناخته شده و تولید کنندگان خصوصی مدتی است که در تلاش برای رسیدن به برندهای بزرگتر هستند. و این خیلی سریع و با نتایج چشمگیر پیش می رود. اکنون بسیاری از برندها در حال توسعه طراحی مخصوص خود هستند و از نظر طراحی، هیجان انگیزترین اتفاقات در چین در حال رخ دادن است. کارآمدترین هیبریدی، تویوتا نیست، BYD است. مدل های جدید با سرعتی سرسام آور همدیگر را دنبال می کنند.

تهدید از بیرون، تنها چالش برای بازیگران بزرگ نیست. درست مانند سایر نقاط جهان، انتقال به NEV ها نیز یک امر فوری، اما دشوار است. دولت ممکن است یارانه ها را کاهش داده باشد، اما اهداف زیست محیطی و اقلیمی را تغییر نداده است. و در حال حاضر به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران به شرکت‌هایی که خودروهای الکتریکی هیجان‌انگیز تولید می‌کنند علاقه مند هستند.

در پایان سال 2020، خطوط میدان نبرد به طور ناگهانی ظاهر شد، جایی که حماسی ترین نبرد در تاریخ صنعت خودرو در آن رخ خواهد داد. برندهای چینی، شرکت‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی و استارت‌آپ‌های NEV، ناگهان تقریباً همه محصولات و برندهای جدید خود را اعلام کردند. صنعت عظیم فناوری چین، Tencents، Huaweis و Baidus، به عنوان یک شریک با هم ادغام شدند و تصویر تازه ای از خود به نمایش گذاشتند.

نبرد برای برتری و تسلط در صنعت خودروسازی، در بازار خودروهای برقی با نشان دادن فناوریهای پیشرفته با عملکردهای مستقل و گسترده صورت می گیرد. بسیاری از تولیدکنندگان چینی به دنبال تسلا و نیو هستند. اهمیت بازار چین، بازیگران بین المللی را مجبور به مشارکت خواهد کرد. چینی ها نیز عاشق SUV ها هستند و نوع کوپه آن جدیدترین اشتیاق آنهاست. خط تولید مدل جدیدY از تسلا در حال حاضر قادر به پاسخگویی به تقاضاها نیست، در حالی که این خودرو فقط از اول ژانویه قابل سفارش است.

در حالی که به نظر می رسد خارجی ها به دلیل داشتن سازمان های ثروتمند، اعتبار و قابلیت های فنی، مزیت هایی دارند، اما باید به آینه عقب خود نگاه کنند و محتاطانه عمل کنند. چینی ها میدان نبرد را عاقلانه انتخاب کرده اند، کاملاً به دلخواه خود، و علاوه بر آن ثابت کرده اند که بسیار انعطاف پذیر هستند و می توانند خود را با تغییرات به سرعت وفق دهند. چیزی که به نظر میرسد یک نبرد شکست خورده است، ناگهان با احتمالات دیگری مواجه می شود. چون انعطاف پذیری، نوآوری سریع و خودروهای برقی خودران مشتری پسند، تنها ارزشهای برگزیده رقیبان بین المللی نیست.

این مواضع در سال جاری اتخاذ خواهد شد. چینی ها در حال آماده سازی و عرضه محصولات ممتاز و درجه یک هستند. آنها صنعت فناوری خود را تقویت کرده اند. با این کار، آنها امیدوارند که به اندازه کافی مجهز باشند تا در برابر رویارویی با غول های بزرگ بین المللی در سال 2022 مقاومت کنند. آینده مشخص خواهد کرد که آیا این کافی است یا خیر، اما بدون شک یک نمایش بزرگ خواهد بود.

در نهایت جهت خرید اقساطی خودروهای چینی میتوانید از خدمات سپند خودرو در این زمینه بهره مند شوید.