پژو 405 خودروی پر سن و سال کمپانی ایران خودرو که هم چنان به فروش می رسد کارشناسان صنعت خودروسازی را نگران کرده است و از حق نگذریم این نگرانی بی دلیل نیست. با بررسی شرایط فروش خودروهایی از این دست به این سوال می رسیم که چرا باید بعد از گذشت تقریبا دو دهه از مونتاژ سری اول این خودرو، پژو 405 هم چنان خودرویی باشد که متقاضی دارد و با ارزش خرید بالا به فروش می رسد. این مسئله در حقیقت نشاندهنده ی نبود پیشرفت مناسب در زمینه ی تولید خودروهایی به روزتر با قیمت تمام شده ی معقول است. اینکه چرا صنعت خودروی ما به این سمت و سو رفته است دارای دلایل پیچیده ای است که در این مقاله نمی گنجد، در ادامه به بررسی پژو 405 خودروی هم چنان پر فروش می پردازیم و امیدواریم روزی برسد که خودروهای ایرانی با کیفیت مناسب و قیمت مقرون به صرفه تولید شوند و شاهد اعمال فیس لیفت هایی بدون تغییر نباشیم.

طراحی پژو 405 سال 97

کسی وجود ندارد که این خودرو را نشناسد یا طراحی پژو 405 برایش بیگانه باشد اما به طور کلی اگر بخواهیم در مورد این خودرو صحبت کنیم باید به یکی از نکات مثبت در طراحی آن اشاره کنیم. بدنه ی این خودرو دارای ضریب آیرودینامیکی مناسبی است و در مقابل اتومبیل های جدیدتر از خودش نیز حرف هایی برای گفتن دارد. در مورد زیبایی این خودرو می توان جمله ی “زیبایی در سادگی است” را به کار برد. سادگی ظاهر این خودرو باعث شده تا چهره ی آن همواره مورد پسند باقی بماند و عمر جذابیتش طولانی تر از خودروهایی با طراحی های دیگر باشد. هرچند این ویژگی پاسخگوی این حجم از تکرار در تولید نیست و مدتهاست که طراحی این خودرو خسته کننده و به دور از جذابیت های درخور یک محصول در دهه 90 می باشد. یکی از تلاش هایی که در این زمینه انجام شد تولید مدل SLX پژو 405 بود که با یک فیس لیفت مختصر قصد در پنهان کردن خستگی چهره ی این خودرو داشتند، از جمله تغییرات انجام شده در این فیس لیفت می توان به تغییر در چراغ های جلو و عقب، جلوپنجره و آیینه های جانبی جدید و اضافه کردن قطعاتی مانند مه شکن های زیر سپر جلو و اسپیلر عقب اشاره کرد؛ همچنین تفاوت های کوچک دیگری نیز مانند زه های جانبی پهن تر، رنگ شدن قسمت پایینی سپرها و .. در SLX مشاهده می شود که در مجموع برعکس فیس لیفت قبلی که بر روی 405 انجام شده بود (پژو پارس) عملاً چهره ی این خودرو را دچار تغییر چندانی نکرده است!

شاید اگر طراحان خودرو به این نمونه رینگ هایی اسپرت و زیبا اضافه می کردند و از مه شکن های مستطیل شکل به جای دایره ای استفاده می کردند این فیس لیفت جوانان بیشتری را جذب خود می کرد و به طبع آن فروش اقساطی ایران خودرو نیز رشد قابل توجهی داشت اما حقیقت این است که هیچ کدام از این اتفاقات نیفتاده است و شرکت های خودروسازی ایرانی با توجه به شرایط بازار و ورود خودروهای چینی و ژاپنی تصمیم های متفاوتی می گیرند تا بتوانند در برابر خودروهای وارداتی مقامت کنند، به هرحال نسبت به وضعیت فعلی بازار خودروی ایران و ویژگی های مثبت این سالخورده در قیاس با مشخصات نا به سامان خودروهای جدیدتر؛ در سال جدید نیز فروش اقساطی پژو 405  با شرایط سالهای پیش برگزار خواهد شد.