فعالان بازار خودرو اعتقاد دارند که تا روشن نشدن جایگزینی مشخص برای پراید، حذف آن از خط تولید کار درستی نیست و تاثیرات مخرب تری را بر روی دست صنعت خودروی ایران خواهد گذاشت. در میان تمامی خودروهای داخلی پراید 131 و پژو 405 همیشه اولین نامزدهای انتخابی برای حذف از چرخه ی تولید بودند اما به دلیل درآمدزایی بالای این دو خودرو، این امر تاکنون محقق نشده است.
مسئله اینجاست که آیا برای خروج پراید زیرساختی انجام شده است و صنعت خودرو به دنبال جایگزین مناسب می باشد یا خیر؟
درصورتی که سازمان ملی استاندارد بر روی اجرای سری جدید استانداردها پافشاری کند در آن صورت خودروسازان راهی جز پیش گرفتن مسیر منتهی به حذف پراید 131 را نخواهند داشت.

ارتقاء استانداردهای پراید 131 سال 97

برخی منابع خبری پیش بینی می کنند در سال 97 با پافشاری سازمان استاندارد، به دلیل آمار بالای فروش اقساطی سایپا، حذف شدن خودرو جای خود را به اعمال تغییرات در استاندارهای آلایندگی و دیگر موارد ایمنی خواهد داد. این تغییرات در 3 حوزه باید صورت پذیرند؛ حوزه ی اول بحث ایمنی خودرو می باشد که در آن می بایست خطرات ناشی از سبک بودن و در کنار آن سرعت بالای نامناسب پراید 131 مورد بازبینی قرار گیرد، میزان آلایندگی این خودرو نیز حوزه ی دومی می باشد که در آن باید تغییرات مناسب و بهبود دهنده ای انجام شود و در مورد حوزه ی سوم به هیچ وجه نباید کم کاری کرد، بدنه ی پراید 131 باید کاملا از ابتدا ساخته شود.
تمامی این فاکتورها موارد بسیار مهمی هستند که برای ارتقای استاندارد پراید باید حتما به صورت موشکافانه اجرا شوند اما اینکه شرکت های خودروسازی ایرانی و ساخت قطعات تا چه حد به کیفیت این ارتقا متعهد باشند امر دیگری است که در مورد آن در انتهای سال 97 می توانیم صحبت کنیم. پیش بینی می شود خودروسازان امسال را نیز مانند سال گذشته از سازمان ملی استاندارد مهلت بگیرند و پراید 131 سال 97 همچنان بر روی خط تولید باقی بماند.

کارشناسان حوزه خودرو باور دارند فشار برای توقف تولید پراید 131 هنگامی که تمامی جایگزین های این خودرو با قیمت تمام شده ی بالاتر از معیار، آماده ی ورود به بازار می باشند امری است که عواقب ناخوشایندی خواهد داشت و قیمت تمام خودروها را بیشتر خواهد کرد، در این صورت دوباره بخشی از بازار از تسلط شرکت های داخلی ایرانی خارج خواهد شد.
از طرفی دیگر نظریه ی دیگری وجود دارد که با حذف خودروهای پر سن و سال مانند پراید 131 بازار خودروهای دست دوم رونق پیدا خواهد کرد و افزایش قیمت خودرو دلیل مناسبی برای به تعویق انداختن حذف این خودرو نیست، چرا که هرساله این افزایش قیمت به صورت پیش فرض بر روی تمامی خودروها اعمال می شود.

انحصاری بودن خودروهای شایسته ی حذف از خط تولید
دلیل اصلی عدم حذف این خودروها انحصاری بودن آنها می باشد. هیچ کس از خرید خودروهای جدید بدش نمی آید، نکته ای که خرید این خودروها را برای افراد غیرممکن کرده است قیمت غیر منطقی می باشد. شاید اگر خودروسازان به جای درخواست مهلت برای ارتقاء استانداردهای پراید به فکر تولید خودرویی ایمن تر و مدرن تر با قیمت مناسب بودند این مسئله از طریق دیگری قابل حل خواهد بود. در حقیقت نمی شود از مردم درخواست کرد تا پراید نخرند اما می توان جایگزینی را ارائه داد که قدرت خریدش را داشته باشند و حتی با شرایط ویژه خرید این خودرو را برایشان آسان تر کرد. فروش اقساطی پراید 131 از حالا قابل پیش بینی است زیرا زیرساخت خاصی برای جایگزینی یا حذف این خودرو صورت نگرفته است اما امیدواریم با تغییر سیاست های مدیریتی راه حل مناسبی برای خودروهای محبوب و قدیمی با استانداردهای پایین که دیگر باید جای خود را به خودروهایی با استانداردهای بالاتر بدهند، در نظر گرفته شود.