از سلطنت تویوتا لندکروزر در کلاس اس یو وی های فول سایز چند دهه می گذرد. این خودرو فروش بسیار بالایی را در بازارهای جهانی تجربه کرده است و محبوبیتی بیش از تصور سازندگان به دست آورد. در بازار ایران نیز اوضاع به همین منوال بود و فروش اقساطی لندکروزر 2017 حتی در سال های اخیر نیز آمار بسیار بالایی داشت. میزان رضایت مصرف کنندگان از این خودرو باعث شد تا کیفیت خوب آن زبانزد شود و تعاریف دهان به دهان بچرخد. دوام قطعات، راحتی صندلی ها و سیستم تعلیق عالی به نسبت بدنه ی قوی و بزرگ از جمله مزیت هایی بود که در مورد لندکروزر گفته می شد.
روزهای خوب لندکروز به اوج خود رسیده بود و همه چیز خوب پیش می رفت تا اینکه چند سال پیش قانونی با ممنوعیت ورود خودروهایی با حجم موتور بالای 2500 سی سی بر سر راه این خودرو قرار گرفت و بالاجبار این سامورایی قوی را مجبور به خداحافظی با بازار خودروهای صفر کیلومتر ایران کرد. با گذشت دو سال از این ماجرا همچنان جایگزینی برای لندکروزر پیدا نشده بود تا اینکه یک اس یو وی فول سایز پایش به ایران باز شد. این قدبلند خوش تیپ از سرزمین اسکاندیناوی می آمد و محصولی از کمپانی نامدار ولوو بود. ولوو ایکس سی 90 بازار تشنه ی اس یو وی ها را سیراب کرد و بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که XC90 به خوبی توانسته جایگزین لندکروزر شود. این خودرو بیشتر در کلاس شاسی هایی مانند لکسوس ال ایکس 570 قرار دارد اما به دلیل نزدیکی قیمت با لندکروزر و کیفیت مشابه، جایگزین آن محسوب می شود.

بررسی طراحی ولوو ایکس سی 90

با توجه به پیشکسوت بودن لندکروزر ابتدا به طراحی این خودرو می پردازیم و سپس به سراغ ولوو ایکس سی 90 تازه نفس می رویم.
لندکروزر خودرویی است که در تمام نسل های خود چهره ای بیابانگرد و نسبتا خشن دارد، نسل هشتم آن نیز از این قاعده مستثنی نیست و به همین صورت ظاهری غول پیکر دارد. تمام المان های ظاهری این خودرو سعی در القای حس ابهت و قدرت به بیننده دارند و از جمله ی آنها می توان به مواردی مانند خطوط برجسته ی روی درب موتور اشاره کرد. ابعاد بزرگ پنجره ها و چراغ ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و ماموریتشان در همین زمینه می باشد.
طراحی تویوتا لندکروزر با حداقل خطوط صورت گرفته است و همین موضوع باعث شده تا در عین سادگی حس خشونت را به مخاطب انتقال دهد. استایل این خودرو ماندگار شده و حتی در طراحی های جدید نیز همچنان از آن بهره می برند. تویوتا در فیس لیفت سال 2018 به استایل لندکروزر دست نزد و به تغییر در طراحی داخلی خودرو و سبک چراغ ها بسنده کرد.
طراحی داخلی لندکروز اما مانند ظاهرش خشن نیست و با به کارگیری کنسول میانی پهن که طرح چوبی دارد تا حد زیادی از حس بیابانگردی اش کاسته شده است. طراحان این خودرو اعتقاد داشتند که طرح خشن بیرون باید در بیرون بماند و سرنشینان لندکروزر باید از آرامش و امنیت داخل خودرو بهره ببرند.
طراحی XC90
ایکس سی 90 خودرویی است که طراحی ساده و تمیزی مانند لندکروزر دارد. اولین تفاوتی که با بررسی میان این دو خودرو به چشم کارشناسان می آید لوکس تر بودن و به روز تر بودن ایکس سی 90 است به طوری که اصلی ترین المان های ظاهری این خودرو در نمای جلو کاملا مدرنیته شده اند، به عبارتی جلو پنجره ی بزرگ و دی لایت های چکشی مانند کمک شایانی به لوکس تر جلوه دادن نمای روبرویی خودرو کرده اند.
نمای کناری اما ساده تر است و تنها آینه های جانبی به آن شکل داده اند. قوس روی گلگیر با ظرافت خاصی طراحی شده است و در ادامه چشم ها را به سمت نما عقب می کشاند، جایی که چراغ های باریک خودرو با امتدادشان در نمای عقبی ابهت زیادی را نصیب خودرو کرده اند. در مورد سبک طراحی داخلی نیز سادگی المان اصلی است که در خودرو برقرار می باشد. داخل کابین ایکس سی 90 کاملا مدرن طراحی شده و به دور از شلوغی زیاد زیبایی خاصی را برای سرنشینان به ارمغان آورده است. مانیتور بزرگی که در بخش میانی داشبورد قرار دارد نیز تاثیر زیادی بر به روز تر بودن طراحی داخلی گذاشته است و طرح جدید صفحه ی آن نشان دهنده ی مدرن بودن خودرو می باشد. در داخل کابین ایکس سی 90 نمی توان از کیفیت فوق العاده ی اجزای به کار رفته به سادگی گذشت و توجه به کوچکترین جزییات نشان می دهد با خودرویی لوکس و به روز طرف هستید.

ولوو XC90 تمامی معیارهای یک شاسی بلند لوکس و فول سایز را دارد و گزینه ی ایده آلی برای خرید در میان اس یو وی ها محسوب می شود. اما واقعیت این است که این خودرو از نظر خدمات پس از فروش و هزینه های نگهداری اوضاع چندان خوبی ندارد و توانایی های آفرودی اش قابل رقابت با رقبای جدید ژاپنی نیست. قیمت بالای ایکس سی 90 باعث شده تا انتظار خریداران از این خودرو بالا باشد و به همین دلیل عیوب زیادی را نسبت به بخش فنی و پیشرانه ی خودرو بگیرند، هرچند که ویژگی های فنی این خودرو در حد خودش قابل قبول است و تا به حال از کیفیت قطعات ولوو شکایتی وجود نداشته است. به نظر می رسد بیشتر نارضایتی ها از خدمات پس از فروش باشد و خریداران نسبت به قیمت خودرو توقع خدمات بیشتری را داشته باشند، هرچند فروش اقساطی تویوتا و طرح های خدمات رایگان که توسط این کمپانی به خریداران عرضه می شود بر این مورد بی تاثیر نیست.