دلایل زیادی وجود دارد که گاهی خودروی شما ترمز خالی می کند و یا به قول گفتنی ترمز می برد. عواملی مانند قطعات فرسوده، تغییر فشار میزان پاشش روغن و موارد مشابه، اما در هنگام ترمز بریدن خودرو چه کنیم؟ در ادامه با سپندخودرو همراه باشید.

چرا خودرو ترمز می برد؟

بریدن ترمز خودرو دلایل بسیاری زیادی دارد که ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد. عوامل بسیاری می تواند باعث بریدن ترمز خودرو شود. دلایلی همانند وجود قطعات فرسوده، کاهش فشار روغن خودرو، کاهش میزان پاشش روغن و یا سوراخ شدن سیلندرهای انتقال روغن ترمز از شایع ترین دلایل بریدن ترمز خودرو هستند. اما هنگان بریدن ترمز خودرو باید چه کاری انجام داد؟

دلایل بریدن ترمز خودرو

حین بریدن ترمز چه کنیم؟

در صورتی که خودرو دچار بریدن ترمز شدن یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام دهید حفظ خونسردی است. پس از آن اولین قدمی که باید انجام دهید استفاده از بوق، فلاشر و چراغ های خودرو برای اطلاع رسانی به دیگر خودروها و افراد است تا خطر تا حد ممکن کاهش پیدا کند.

در گام بعدی سعی کنید خودرو را به سمت مسیرهای خلوت تر و یا خالی هدایت کنید تا مجددا میزان حوادث و خطرات تا حد ممکن کاهش پیدا کند.

پدال ترمز را چندین بار فشار دهید

پدال ترمز را بررسی کنید و آنرا فشار دهید، اگر خیلی نرم است و زیاد پایین می رود، روغن ترمز کم و یا خالی شده است. البته امکان خراب بودن سیلندر اصلی هم وجود دارد. در این حین چندین بار متوالی پدال را سریعا فشار دهید تا با روغن باقی مانده آخرین تلاش خود برای کاهش سرعت خودرو را انجام دهید.

چرا ماشین ترمز خالی میکند؟

اگر حین ترمز گرفتن متوجه شدید که ترمز خیلی سفت تر از حد معمول است، هم زمانی که حواستون به جاده و اطراف است، زیر پدال را چک کنید که چیزی پشت آن نباشد.

در حین ترمز بریدن معکوس بکشید

یکی از موثرترین راه های ممکن برای کاهش سرعت خودرو معکوس کشیدن است. در خودرو های دستی فرایند دنده معکوس کار ساده تری است، اما اگر خودروی اتوماتیک دارید، آن را در حالت دستی قرار داده و به ترتیب شروع به معکوس کشیدن کنید.

با اینکه ترمز بریدن شرایط نا ایمن و خطرناکی است اما برای اینکه محتمل هزینه های زیادی نشوید و دیفرانسیل خودرو آسیب نبیند به ترتیب دنده معکوس بکشید.

اصطکاک ایجاد کنید

در حین بریدن ترمز خودرو یکی دیگر از بهترین راه هایی که پیش روی شماست، ایجاد اصطکاک بیشتر در چرخ های خودروست. اگر جاده خلوت است و سرعت زیادی هم ندارید بهترین راه برای کاهش سرعت خودرو حرکت زیگزاگی است.

البته اگر سرعت زیادی دارید این حرکت باعث برهم زدن تعادل خودرو و حتی واژگون شدن می شود، پس حتما در صورتی که سرعت کمی دارید از این روش استفاده کنید.

برای کاهش سرعت خودرو در حین ترمز بریدن دستی بکشید

از ترمز دستی استفاده کنید

در صورتی که با استفاده از روش های گفته شده سرعت خودرو کاهش پیدا کرد می توانید با استفاده از ترمز دستی خودرو را کاملا متوقف کنید. البته توجه داشته باشید که ترمزدستی را کاملا بالا نکشید و به آرامی این کار را انجام دهید.

اگر در حین بریدن ترمز از ترمز دستی استفاده کرده و آن را کاملا بالا بکشید چرخ های عقبی قفل کرده و تعادل خودرو به هم می خورد. مجددا اگر سرعت زیادی داشته باشید استفاده از ترمز دستی خطرناک است و باعث حادثه بیشتری می شود.

از موانع محیطی استفاده کنید

استفاده از موانع محیطی یکی دیگر از راه هایی است که در صورت بریدن ترمز خودرو می توانید به استفاده از آن فکر کنید. زمین های نرم، علف های بلند، درختچه هایی که ارتفاع کمتر از یک متر دارند و خیلی مستحکم نیستند همگی از جمله عوامل محیطی اند که برای کاهش سرعت خودرو موثر خواهند بود.

سرعت گیرها، دست اندازها، پستی و بلندی و بشکه های آب که در کنار جاده قرار داده می شوند از بهترین موانع محیطی هستند که میتوانید برای کاهش سرعت از آنها استفاده کنید. البته در برخورد با بشکه های آب و یا درخچه ها سعی کنید برخورد مستقیم نداشته باشید و خودرویتان را از کناره ها یا چرخ ها به این موانع برخورد دهید.

برخورد از پشت با دیگر اتومبیل ها

با اینکه روش زیاد توصیه نمی شود و منجر به هزیه های بیشتری است، اما در صورتیکه خودرو سرعت زیادی ندارد و در برخودر با دیگر خودرو ها متوقف می شود، از این روش استفاده کنید. خودرو ها از بخش پشتی دارای استحکام مناسبی هستند، اما مجددا تاکید می کنیم که اگر خودرو سرعت زیادی ندارد از این روش استفاده کنید. در غیر این صورت ممکن است آسیب های شدیدی به خودروها و سرنشینان وارد شود.

چرا خودرو ترمز می برد؟

در صورت امکان از دیوار و یا جایی برای سابیده شدن استفاده کنید

اگر برای مثال در یک کوچه حرکت می کنید و جوی آب در کنار جاده نیست، خودرو را به آرامی به سمت دیوار ها متمایل کنید و خودرو را به دیوار بکشید. برای انجام این کار نداشتن سرعت خیلی زیاد و صحیح گرفتن فرمان اهمیت بالایی دارد، وگرنه ممکن است صدمات جدی به شما و دیگران وارد شود.

جدول ها هم برای کاهش سرعت گزینه مناسبی هستند اما آسیب های خودرو به بیشترین حد خود می رسد. پس بهتر است جدول های کم عمق را استفاده کنید.

خودروهای اتوماتیک را در وضعیت P قرار ندهید

اگر خودرویتا اتوماتیک است قرار دادن آن در وضعیت P یا پارک، باعث از دست رفتن تسلط شما روی خودرو می شود. وقتی خودرو در وضعیت p قرار دارد فرمان خودرو قفل می شود و کنترل خودرو از بین می رود.

اگر ماشین ترمز برید از دکمه پارک استفاده نکنید

برای کاهش آسیب به دیفرانسیل خودرو نیز در حین معکوس کشیدن دنده ها را به ترتیب تعویض کنید.

برای پیشگیری از بریدن ترمز چه کنیم؟

همانطور که می دانید ترمز یکی از مهمترین بخش های خودروی شماست. مراقبت های همیشگی و چکاپ دائم ترمز خودرو از مهمترین عواملی است که باید همیشه به آن توجه داشته باشید.

برای اینکه ترمز خودرو همیشه در وضعیت مطلوبی باشد سعی کنید از ترمز به درستی استفاده کنید. برای مثال در سرازیری ها اگر بیش از ترمز کنید، عمر لنت خودرو بسیار کاهش پیدا می کند و ترمز ها داغ می شوند. حتی ممکن است در صورت داغ شدن زیاد ترمز به طور کلی از کار بیفتد.