از پرفروش ترین محصولات رنو در ایران می توان به تندر 90 یا همان لوگان و رنو ساندرو اشاره کرد. این محصولات در اصل مربوط به کارخانه ی زیرمجموعه ی رنو یعنی داچیای رومانی هستند اما به دلیل شناخته تر بودن رنو و محبوبیت بیشتر این کمپانی در ایران با این اسم در کشورمان عرضه می شوند. ساندرو با توجه به ظاهر جدیدتری که نسبت به تندر داشت توانست بازار بهتری را برای خودش دست و پا کند و در ادامه فروش بیشتری را از آن خود کرد. تندر 90 اما سناریوی متفاوتی داشت. این خودرو از ابتدا به دلیل قوی بودن بدنه و قوای فنی اش به محبوبیت دلخواه کارشناسان فروش رسید و پس از آن با آمدن ساندرو فقط کسانی از خرید آن سر باز زدند که ظاهر خودرو برایشان قدیمی شده بود. با این حال ساندرو هم از نظر بسیاری از افراد دارای نقاط ضعفی است که در این مقاله به آنها اشاره می کنیم.

نگاه سخت گیرانه به ساندرو اتوماتیک

در حوزه ی خودرو نیز کسانی هستند که با دیدی کاملا کمال گرا به تولیدات کمپانی های مختلف نگاه می کنند. اگر ساندرو را از نگاه این افراد ببینیم باید بگویم متاسفانه بیشتر مورد تمسخر قرار می گیرد تا تحسین. در برنامه ی تاپ گیر که یکی از معروفترین تولیدات تلویزیونی در حوزه ی بررسی خودروها می باشد ساندرو از بیشتر جنبه ها مورد تمسخر قرار گرفت و در مورد آن گفته شد با نشستن داخل آن احساس می کنیم داخل گور نشسته ایم! البته تعجبی هم ندارد. تعریف انسان ها از راحتی و لوکس بودن بستگی به شریط بازار در این مورد دارد، در بازارهایی که محصولات لوکس و حرفه ای تویوتا، کیا و حتی غول هایی مانند بنز و بی ام و با قیمت های در خور به فروش می رسند قطعا توقع مخاطب از یک خودرو با فرد دیگری که تجربه اش از بازار خودرو و خودروهای خوب قیمت های غیر قابل باور و بسیار بالا است متفاوت می باشد.

ساندرو از نظر این افراد ظاهری زشت و رنگ بندی زشت تر دارد. طراحی داخلی این خودرو را بسیار قدیمی می دانند و معتقدند در حد قیمتش می توانست از طراحی به روزتری برخوردار باشد. ساندرو می توانست از آپشن های بیشتری برخوردار باشد و قاعدتا امکانات آن نسبت به تندر 90 باید بیشتر می شد.
مورد دومی که خریداران از آن شکایت داشته اند مصرف بالای سوخت در این خودرو می باشد. داد اکثر خریداران از این موضوع بلند بوده است و از پرخوری زیاد ساندرو می نالند. زمانی که به نمایندگی مراجعه کردیم و دلیل این امر را جویا شدیم اعلام کردند که این موضوع طبیعی است! طبیعی بودن در بازار خودروی ما طبیعی شده است. در ادامه صدای موتور در داخل کابین نیز از سوی نمایندگی ها طبیعی اعلام شده است. در صورتی که قطعات ساندرو هماهنگی بیشتری داشتند این خودرو می توانست در این زمینه هم نظر خریداران را جلب کند و فروش بیشتری را از آن خود کند. فروش اقساطی رنو ساندرو اتوماتیک در ایران آمار بالایی داشت اما در خارج از ایران استقبال چندانی از این خودرو نشد و آن هم به دلیل حضور خودروهای قوی تر با قیمت های مناسب بود. زمانی که خریدار از نعمت وجود محصول با کیفیت با قیمت مناسب برخوردار باشد هیچ گاه به خرید محصولی که مشکلات مونتاژی کیفیت آن را پایین آورده اند تن نمی دهد.
با تمام این تفاسیر ساندرو در وضعیت موجود در ایران گزینه ی معقولی میان خودروهای چینی و بی کیفیت تر به حساب می آید و بخش اعظم فروش اقساطی رنو در ایران مربوط به همین خودرو می شود. در حقیقت اگر کسی در حدود 50 میلیون بودجه داشته باشد و نخواهد جنس چینی بخرد در آن صورت ساندرو و تندر 90 تنها گزینه هایی به شمار می روند که می تواند خریداری نماید.