خودروهای شهری با سایز کوچک بخش مهمی از وسایل حمل و نقل شخصی در شهرها را تشکیل می دهند. طرفدار چنین خودروهایی معمولا خانواده های کم جمعیت یا جوانان و خانم هایی هستند که با خودروهای کوچکتر راحت هستند. شهرهای شلوغ و پرجمعیت نیز در محبوبیت این خودروها بی تاثیر نیستند و وجود جا پارک های کم و خیابان های شلوغ باعث شده تا افراد بیشتری به سمت خرید این خودروها رو بیاورند. خودروهای کوچک شهری مزیت های بسیاری دارند و راه حلی برای ترافیک های سنگین شهری و هوای الوده محسوب می شوند چرا که مصرف سوخت کمتری نیز دارند. با رشد بازار این خودروها شرکت های معتبر خارجی نیز تمام سعی خود را انجام دادند تا محصولات خود را در این سگمنت به نهایت کیفیت برسانند و با کم تر کردن مصرف سوخت و افزایش بازدهی خودرو بتوانند مشتریان بیشتری را به سمت خود جلب نمایند. از جمله شرکت های پیشتاز در این زمینه می توان به میتسوبیشی، کیا و هیوندای اشاره کرد که با ارائه خودروهای میراژ، پیکانتو و آی 20 توانستند به افراد زیادی خدمت برسانند. در این مقاله مقایسه ای میان این 3 خودرو انجام می دهیم.

هیوندای i10 و دو رقیب سرسختش

اولین مسئله ای که در نگاه اول به یک خودرو نظر خریدار را جلب می نماید ظاهر خودروست. در این مورد باید هیوندای آی 10 را برنده ی طراحی ظاهری اعلام کنیم چرا که میتسوبیشی میراژ و کیا پیکانتو در این زمینه ضعیف تر عمل کرده اند و ظاهر هیوندای آی 10 در نگاه اول بسیار بهتر از دو رقیب دیگر به چشم می آید. شاید یکی از دلایل اصلی آمار بالاتر فروش اقساطی هیوندای آی 10 همین باشد چرا که ظاهر خودرو در جذب مخاطب تاثیر زیادی دارد.
هیوندای آی 10 در نمای روبرویی بسیار هماهنگ تر از رقبایش جلوه می کند و جزیات اسپرت به کار رفته در چهره ی این خودرو باعث می شود تا توجه بخش اعظمی از مخاطبان به این خودرو جلب شود. فرم کشیده ی چراغ ها استایل خاصی به چهره ی خودرو بخشیده است و از زبان هماهنگ طراحی هیوندای استفاده می کند، مخصوصا چراغ های مخصوص روشنایی روز در این بخش باعث شده تا هیوندای در زمینه ی طراحی خوش بدرخشد. طراحان آلمانی در این زمینه زمان زیادی برای هیوندای آی 20 صرف کرده اند و بدون تعارف نتیجه بسیار خوب از آب درآمده است. کیا پیکانتو و میراژ به ترتیب در جایگاه های بعدی قرار می گیرند.

بررسی مشخصات فنی
پس از بررسی ظاهر خودرو باید دید در زیر کاپوت هر کدام از این خودروها چه خبر است. هیوندای آی 10 دارای پیشرانه ای با قدرت 86 اسب بخار و 1248 سی سی حجم می باشد این خودرو در میان رقبای خود از قدرت بیشتری برخوردار است اما مشخصات فنی دیگر خودروها را نیز بررسی می کنیم.

کیا پیکانتو دارای پیشرانه ای با حجم 1200 سی سی است و می تواند تا 85 اسب بخار قدرت تولید نماید. این خودرو گشتاوری 120 نیوتن متری را در دور موتور 4000 به نمایش می گذارد اما به هر حال از نظر فنی رتبه ای بعد از هیوندای آی 10 را به خود اختصاص می دهد. موتور کیا پیکانتو برتری هایی را نیز نسبت به موتور هیوندای دارد که از آن جمله می توان به مصرف سوخت بهتر در این خودرو اشاره کرد.

میتسوبیشی میراژ خودرویی با بخش فنی ضعیف تر از دو رقیب دیگر است و باید گفت این کمپانی ژاپنی در سگمنت خودروهای کوچک و هاچبک، ضعیف تر از رقبای دیگرش عمل کرده است. این خودرو دارای پیشرانه ای با 1200 سی سی حجم و قدرتی 79 اسب بخاری است که باعث شده تا مصرف سوختش به 4.9 لیتر برسد و بتواند اقتصادی تر از دیگر خودروها عمل کند اگرچه نیرویی مشابه با خودروهای دیگر را در اختیار رانندگان خود قرار نمی دهد.
در میان هر سه خودرو هیوندای آی 10 هم از نظر طراحی و هم از نظر فنی یک سر و گردن بالاتر است پس طبیعی است فروش اقساطی هیوندای در کشورمان آمار بالاتری داشته باشد و این را حق کمپانی هیوندای بدانیم تا در سگمنت خودروهای هاچبک و شهری پیشتاز باشد اگر چه این خودروها در داخل ایران ارزان قیمت نیستند و بر روی هیچ کدام نمی توانیم مانند اکثر مناطق جهان حساب خودرویی ارزان قیمت، به صرفه و کوچک را باز کنیم.