در بین پسرها معمولا عشق به ماشین و موتور از سنین کودکی کاملا پیداست. اما موتور سیکلت در بین بزرگسالان بیشتر حکم اسباب بازی دارد. اما تعدادی نکته امنیتی و مهم در این زمینه وجود دارد که حتی برای موتور سواران حرفه ای نیز باید مد نظر قرار داده شود، چه برسد به موتور سواران تازه کار.

پس قبل از زدن به جاده این موضوعات و موارد را بخوانید و به خوبی به آنها توجه کنید. همیشه اولین بار رانندگی برای همه افراد با هر وسیله ای طاقت فرسا و خسته کننده است و متاسفانه همه فکر می کنند که نیازی به اطلاعات خاصی ندارند و تنها اگر تجربه ای در رانندگی داشته باشند کفایت می کنند.

 

لطفا اول آموزش ببینید.

خب کمی روراست باشیم…مرد است و غرورش! و به واسطه همین غرور چه بلاها که برسر خودتان نیاورده اید. “مگه موتور سواری کاری داره؟! مثل دوچرخه است دیگه!” شما هم از این دسته افراد هستید؟ پس لطفا این طرز فکر را دور بریزید و کمی جدی تر به قضیه نگاه کنید. برای مورتو سواری به آموزش هایی تخصصی و تجربه نیاز دارید. چرا که امنیت شما با این وسیله نسبت به ماشین و انواع خودرو کمتر است. رانندگی و ترمز و کلاچ نیز کاملا برای شما متفاوت خواهد بود. پس از هم به اهمیت آموزش و یادگیری پیش از استفاده تاکید می کنیم.

موتور سواری

اول ایمنی، بعد کار!

نمی توانید با تی شرت و شلوار پارچه ای سوار بر موتور شوید و انتظار داشته باشید که در صورت بروز حادثه هیچ خراشی برندارید. البته تنها چیزی که همیشه در مودر آن به ما اخطار داده اند استفاده از کلاه کاسکت است؛ شاید بگویی که همان کافی است؛ اما پاسخ شما منفی است!

 

موتور سوار تازه کار

 

هیچ کس از تصادف دل خوشی ندارد، اما نسبت به فردی با تجربه که مو سفید کرده این مهارت است، یک تازه‌کار شانس بیشتری برای واژگون ساختن خود و موتور بی‌نوا را دارد و باور کنید وقتی‌که این اتفاق افتاد، حاضرید که به هر قیمتی هم که شده از تک‌تک اعضای بدنتان حفاظت شود. طبق انتظار، کلاه کاسکت های کامل که تمام سر و صورت را می‌پوشانند، بهترین حفاظت را برای مهم‌ترین عضو بدن به ارمغان می‌آورند.

کلاه کاسکت های سه‌چهارم (open face) سر و گوش‌های شمارا در بر می‌گیرند اما چندان اهمیتی برای صورتتان قائل نیستند. آخرین و بدترین نوع کلاه کاسکت ها، انواع نیمه هستند که تنها تا حدودی از کاسه سر شما پاسداری می‌کنند. اینکه کدام یک را برگزینید تنها به شما وابسته است.

 

کلاه ایمنی

 

اما باقی بدن شما نیز مهم است! برای موتور سواری انواع لباس های و ژاکت های مختلفی وجود دارد که در صورت بروز حادثه می تواند شما را در امان نگهدارد و هوا را هم به خوبی از خود عبور بدهد تا در فصا های گرم سال به مشکل برنخورید. پس توجه بیشتری به نوع پوشش خود برای استفاده از موتور به عنوان وسیله نقلیه داشته باشید.

 

همیشه راه خود را بشناسید.

موتور دو چرخه نیست که هر زمان دلتان خواست بیاستید و برای ادامه حرکت تصمیم بگیرید. پس همیشه پیش از حرکت مسیر خود را به خوبی شناسایی کنید و در د امکان در مورد آن اطلاعاتی بدست بیاورید. بخصوص اگر اهل تکنولوژی هستید و از فناوری های روز برای مسیر یابی استفاده می کنید. چرا که یک لحظه غفلت برای یک عمر پشیمانی کافی است.

 

 

نکات ایمنی موتور سواری

 

احتیاط، احتیاط و احتیاط

هر چقدر هم که به این موضوع اهمیت بدهیم و از آن برای شما صحبت کنیم باز هم کم است. لطفا بیشتر احتیاط کنید. موتور به خودی خود وسیله ای است که تمرکز و احتیاط بالایی را می طلبد. اما چرا این نکته اینقدر اهمیت دارد؟ چون حتی اگر شما راننده خوب وحرفه ای هم باشید و رانندگی خوبی داشته باشید همه مثل شما نیستند! بسیار از افراد در حین رانندگی مشغول به پیام دادن و دیدن پست های اینستاگرام و…. هستند!

به عنوان یک موتور سوار همواره باید آمادگی حرکات ناگهانی و عکس العمل های مناسب را داشته باشید. فکر نکنید که هر خودرویی که در اطراف شماست حتما متوجه شماست و شما را می بیند، چراکه آن‌ها توجهشان جلب اشیاء بزرگتری چون کامیون‌ها و دیگر خودروهاست. در ذهن خود حک کنید که هر راننده‌ای کاری احمقانه انجام خواهد داد و همیشه آماده مقابله با آن باشید.

 

تعمیر و نگهداری، عاملی بسیار مهم

نگهداری و تعمیر را فراموش نکنید. مانند هر وسیله دیگری موتور شما نیز باید مورد توجه و مراقبت و نگهداری باشد. تمیز نگهداشتن موتور نه تنها در زیبایی موتورتان نقش دارد بلکه در عملکرد آن نیز موثر است. با پرداختن به چنین کارهایی می توانید از مشکلات و عیب های احتمالی و یا در شرف رخ داد هم جلوگیری کنید.

 

موتور سواری

 

همچنین نگاهی به وضعیت باد تایرها داشته باشید تا مبادا ذره‌ای از هندلینگ موتورسیکلت در جاده کاسته شود. به‌علاوه، فشار مناسب در تایرها نسبت مسافت پیموده شده به سوخت مصرفی را نیز بهبود می‌بخشد. سیستم انتقال قدرت و زنجیر را چک کرده تا از کشش مناسب آن اطمینان حاصل کنید. اما مهمتر از همه شاید چراغ های شما باشد! پس این مورد را در جمله مهمترین های ممکن برای خود دسته بندی کنید.