یکی از دلایل انتخاب رنو تلیسمان برای مقایسه با کیا اپتیما تفاوت این نسل از رنو با دیگر برادران بزرگ تر خود در نسل های پیشین می باشد. فروش اقساطی رنو تلیسمان کمک بسیار زیادی به فروش آن در ایران کرده و امید می رود نسل های جدید این خودرو نیز هر چه زودتر در کشور به عرضه برسند. کیا اپتیما خودروی موفق کره ای بوده که در متن زیر به بررسی و مقایسه آن با رنو تلیسمان می پردازیم تا شاهد آن باشیم که کدام یک پیروز این میدان هستند. در اولین قدم به سراغ طراحی ظاهری این خودروها می رویم. کیا اپتیما در کلاس بدنه سدان، یکی از زیباترین خودروهای کره ای محسوب می شود که زمانی که توسط شرکت کره ای کیا رو نمایی شد باعث حیرت تعداد زیادی از طرفداران خودرو شد.

این خودرو به اندازه ای بی نقص جلوه می کرد که می توانست با خودروهای معتبر از برندهای معروف به رقابت بپردازد. هم چنین در هر نسل آن پیشرفت ظاهری مشاهده می شود و هر بار نیز راضی کننده بوده است. خشونت چهره کیا اپتیما یکی از جذابیت های آن خصوصأ در نمای رو به رویی می باشد. خطوط زاویه داری که در سپر به کار رفته و حس اسپرتی که به بیننده القاء می کند از خصوصیات قابل توجه در بدنه این خودرو به حساب می آید. در نمای جانبی رینگ های اسپرت دیده می شود و حس هیجان را از طریق ترکیب با خط های ساده به کار رفته در بدنه منتقل می کند. یکی از نکات بسیار مهم در طراحی کیا اپتیما ایجاد جذابیت در عین پختگی از طریق سادگی در طرح کلی و خطوط می باشد. با این وجود اگر رنو هم چنان از همان طراحی ضعیف گذشته استفاده می کرد در این رقابت بازنده محسوب می شد. اما تغییرات اساسی که در طراحی این برند صورت گرفته آن را از نسل های قبل جدا می کند.

تفاوت ظاهری در رنو تلیسمان و کیا اپتیما

جالب این جاست که رنو تلیسمان نیز خودرویی پر از خشونت و عصبانیت بوده و ترکیب سپر و چراغ های جلویی این خودرو بسیار زیبا و مناسب می باشد. در این جا اما خطوطی پر از هیجان بر روی کاپوت حجیم به کار رفته است. در نمای کناری خط ها ساده بوده اما به بخش رینگ ها و گلگیر که می رسیم از این سادگی دور می شویم. چراغ های انتهایی به شکلی هستند که گمان می شود اشاره آن ها به سمت لوگوی رنو می باشد. طرح شلوغ رنو تلیسمان آن را از یک خودروی اروپایی متمایز می کند، البته به دلیل وجود خطوطی پر ابهت و جدی گرایش خود را به خودروهای اروپایی حفظ می کند. پس بدین صورت این خودرو با این بدنه می تواند برای هر سلیقه و هر جنسیتی مناسب باشد.

در طراحی داخلی کیا اپتیما مقداری حس اسپرت وجود دارد، اما در بخش هایی سعی شده بیشتر خودرویی همه پسند ارائه شود. سادگی در این فضا موج می زند و به سرنشینان در طول یک مسیر طولانی آرامش القاء می کند. در مقایسه با کیا در داخل رنو تلیسمان فضا کاملأ به روز و مدرن شده و نمایشگر لمسی با تنظیمات مختلف اولین موردی است که به محض ورود به کابین به چشم می خورد. سادگی داخل کابین در مقایسه با خشونت نمای بیرونی ناهمگون است اما از جذابیت آن کم نکرده و هم چنان خودرویی شیک را در مقابل چشمانتان قرار می دهد. ادوات و متریال استفاده شده در هر دوی این خودروها شرایط نسبتأ مشابهی دارند که بر حسب سلیقه افراد نسبت به شکل ظاهری انتخاب می شوند.

آپشن های مشترک رنو تلیسمان و کیا اپتیما

آپشن های به کار رفته در این خودروها موارد زیادی را تشکیل می دهد. نمونه های فول آپشن دارای: سیستم های ترمز و پایداری  ABS, EBD, BAS, TCS و ایربگ های جلو، جانبی و پرده ای می باشند. هم چنین ار دیگر امکانات و آپشن ها می توان به: سیستم هشدار نقطه کور، ورود و استارت بدون کلید، برف پاک کن و چراغ هوشمند، سامانه پارک به صورت اتوماتیک، نشان دهنده باد تایرها، ترمز دستی الکترونیکی، تهویه و گرمکن صندلی ها و چند مورد دیگر اشاره کرد. البته آپشن هایی که تلیسمان از آن برخوردار بوده و آن را از اپتیما در سطح کمی بالاتر قرار داده شامل: ماساژور صندلی های جلو و نمایشگری با سایز بزرگ تر و هم چنین هد آپ دیسپلی می باشد.

از لحاظ فنی کیا اپتیما موتور 4 سیلندر تنفس طبیعی را با حجم 2.4 لیتری ارائه می دهد. این موتور توان 177 اسب بخار را در دور 6000 و حداکثر گشتاور 231 نیوتن متر را در دور 4000 تولید می کند. اما در تلیسمان انجین 1.6 لیتری را مشاهده می کنیم که با وجود کوچک بودن پیشرانه در کنار توربو شارژر قدرت 190 اسب بخار را در دور 5750 و گشتاور 260 نیوتن متری در دور 2500 را به تولید می رساند. در این مرحله تلیمسان برنده میدان به حساب می آید. فروش اقساطی خودرو های نام برده یکی از بهترین گزینه های خرید و راحت ترین روش خرید خودرو به حساب می آید.