پژو پارس و سمند دو محصول جذاب ایران خودرو، همیشه مشتریان پر و پا قرصی داشته‌اند. سمند با ظاهر بزرگ، بدنه قوی و موتور قدرت‌مند خود یکی از گزینه‌های جذاب برای خرید به شمار می‌آید. از طرف دیگر پژو پارس نیز یک خودرو شکیل و زیبا است که بسیاری را شیفته خود کرده است. در این مقاله از سپند خودرو می‌خواهیم به بررسی پژو پارس و سمند بپردازیم. در بررسی رقابت شانه به شانه پسران ایران خودرو همراه ما باشید.

سمند و پژو پارس از گذشته تا امروز

سمند و پژو پارس مدت زمانی طولانی است که در بازار ایران حضور دارند. سمند از سال 81 به عنوان اولین خودرو ملی توسط رئیس جمهور وقت معرفی شد. این خودرو که با صرف هزینه‌های سنگین طراحی و تولید شده بود از همان ابتدا مورد توجه قرار گرفت. ایران خودرو در طول سال‌ها حیات سمند سعی کرده با ایجاد تغییرات مداوم، سندان قدرتمند خود را در بازار متناسب با نیاز کاربران ارتقاء دهد.

تصویری از خط تولید سمند، اولین خودرو ملی ایران

پژو پارس فیس لیفت جدید پژو 405 بود. این خودرو با کمک مهندسان فرانسوی طراحی شد. سال 89 ایران خودرو، پژو پارس را به بازار معرفی کرد. طراحی شکیل پارس باعث شد که بسیاری از ماشین سوارها شیفته‌اش شوند. البته موضوع تنها ظاهر جذاب‌تر نبود، مهندسان ایران خودرو پسر جدید پژو را از نظر فنی هم ارتقا داده بودند. در مجموع هم پژو پارس و هم سمند بخش مهمی از فروش اقساطی خودرو شرکت سازنده را تشکیل داده‌اند.

از طراحی تا مشخصات فنی؛ مقایسه دقیق سمند و پژو پارس

در بحث مقایسه ما همیشه سعی می‌کنیم جنبه انصاف را رعایت کرده و از زاویه‌ای تخصصی به مقایسه خودروها بپردازیم. در مقایسه‌ی سمند و پارس نیز بر همین قاعده عمل می‌کنیم و این دو خودرو را از ظاهر تا مشخصات فنی مورد بررسی قرار می‌دهیم تا بالاخره برنده رقابت را مشخص کنیم. پیش از ادامه مقاله پیشنهاد می‌کنیم با مطالعه صفحه شرایط فروش ایران خودرو اقساطی تحویل فوری از شرایط خرید اقساطی

پارس و سمند اطلاع کامل به دست آورید.

پرده اول؛ پارس برنده طراحی خارجی

پژو پارس به نسبت سمند طراحی بهتر و شکیل‌تری دارد. اگر به اسب ایرانی‌ها نگاهی دقیق و منصفانه داشته باشیم، جز یک طرح ساده و از برخی جنبه‌های ناشیانه چیزی دیگر نمی‌بینیم. به نظر می‌رسد مهندسان طراح ایران خودرو، قصد داشته‌اند اولین خودرو ملی را برای همه محبوب و جذاب کنند. به همین دلیل سادگی را اصل اول قرار داده‌اند و سعی کرده‌اند با یک طرح ساده سمند را روانه بازار کنند.

اما پژو پارس که به بهترین تعبیر، یک فیس لیفت جدید بر روی پژو 405 ایران خودرو است،طراحی شکیل تری دارد. بدنه کشیده تر نسبت به سمند، چراغ‌های باریک، خطوط مشکلی دور ماشین و در یک کلام طراحی جوان پسند باعث شده که وضع ظاهر پژو پارس از سمند قابل قبول تر و شکیل‌تر باشد. با همه این اوصاف ما کاپ بهترین طراحی را به پژو پارس می‌دهیم.

نمایی از طراحی خارجی پژو پارس

پرده دوم: فضای داخلی هر دو خودرو مناسب است؛ برنده هیچ کدام

پارس و سمند به عنوان سندان‌های بزرگ بازار شناخته می‌شوند. منظور از بزرگ، فضای زیاد داخل کابین است. در سال‌های ابتدایی سمند در مقایسه با تمامی خودرهای داخلی، فضایی بسیار جذاب و شکیل داشت. اما به مرور این مزیت را از دست داد.

فیس لیفت جدید خودروهایی مثل پارس باعث شده که در ظاهر کابین بهتر از سمند باشد. اما در بحث کیفیت، هنوز هم مواد استفاده شده در کابین سمند از کیفیت بهتری برخوردار است. در طرف دیگر ماجرا بحث جادار بودن و راحتی سرنشینان نیز مطرح است. در این قسمت هم اوضاع برای هر دو خودرو به یک شکل پیش می‌رود. به همین دلیل در بخش طراحی داخلی، هر دو خودرو را برنده اعلام می‌کنیم. با وجود اینکه هر دو خودرو در طراحی داخلی برنده شده‌اند، پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به پژو پارس اقساطی تحویل فوری اطلاعات تخصصی بیشتری درباره ویژگی‌های پسر مدرن ایران خودرو به دست آورید.

نمایی از فضای داخلی و طراحی کابین پژو پارس

پرده سوم: مشخصات فنی چه می گویند؟

اگر نگاهی به مشخصات فنی داشته باشیم، با اختلاف اندکی می‌توان سمند را بر روی کاغذ برنده دانست. منظور از روی کاغذ این است که در تجربه رانندگی با این دو سندان محبوب ایرانی هیچ کم و کاستی را تجربه نخواهید کرد و هر دو در عمل به یک اندازه قدرت دارند.

اما چه چیزی باعث شده که سمند در روی کاغذ بهتر عمل کند؟ پژو پارس هنوز که هنوز است از موتور پژو 405 استفاده می‌کند. اما موتور سمند جدیدتر است. از طرف دیگر در مصرف سوخت هم بر خلاف انتظار سمند وضعیت بهتری دارد. این مساله هم مستقیما به قدرت موتور و استهلاک ماشین وابسته است. به عبارت بهتر می‌توان گفت سمند با وجود ابعاد غول‌آسا توانسته بر روی کاغذ از پژو پارس پیشی بگیرد. اما به طور کلی هنگام رانندگی این برتری سمند چندان به چشم نمی‌آید. اگر به دنبال اطلاعات تخصصی دقیق‌تر و فنی‌تری درباره سمند هستید، صفحه فروش اقساطی سمند ال ایکس ef7 می‌تواند تمام اطلاعات تخصصی درباره ویژگی‌های فنی سمند را در اختیار شما قرار دهد.

موتور پژو پارس و سمند تقریبا به یک اندازه قدرتمند است

نظر نهایی درباره سمند یا پژو پارس

در مقایسه خودروهای ایرانی با یکدیگر باید جنبه احتیاط را بیش از پیش رعایت کرد. چراکه در بسیاری از موارد عملا تفاوت چشم‌گیری میان خودروها وجود ندارد. این صحبت و مقایسه درباره سمند و پژو پارس هم صادق است.

به همین دلیل در جمع‌بندی مقایسه سمند و پژو پارس باید بگوییم سمند خودرویی قدرتمندتر، کم استهلاک تر و البته نازیبا است. در مقابل پژو پارس با برخورداری از ظاهری شکیل‌تر و البته قیمتی کم‌تر از سمند می‌تواند گزینه‌ای مطلوب به شمار آید. در حقیقت تصمیم‌گیری نهایی برای خرید هر دو این ماشین‌ها بر عهده شما است و ما مثل همیشه توصیه می‌کنیم با توجه به نیازتان اقدام به خرید یک خودرو کنید.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم شما نیز نظرات خود درباره مقایسه سمند و پژو را برای ما بنویسید. شما برنده این رقابت را کدام خودرو می‌دانید؟