هایما S7 و فیدلیتی دو کراس‌اوور از محبوب‌ترین خودروهای چینی در بازار هستند. این دو خودرو حتی با وجود اختلاف قیمتی قابل توجه در بازار آزاد، به عنوان رقبایی برای یکدیگر مطرح هستند. این دو خودرو از پیشرانه‌ی توربو، گیربکس 6 سرعته اتوماتیک و آپشن‌های متنوعی استفاده می‌کنند و همچنین خدمات پس از فروش گسترده‌ این دو محصول شرایط مناسبی را برای خریداران ایجاد میکند. در اینجا به مقایسه هایما S7 توربو و فیدلیتی دو کراس‌اوور محبوب می‌پردازیم تا ببینیم آیا کراس‌اوور پیشین ایران خودرو موفقیت بیشتری خواهد داشت یا فیدلیتی بهمن موتور.

هیما اس 7

معرفی هایما s7 توربو و فیدلیتی

هایما S7 در سال ۲۰۱۰ برای اولین بار معرفی و وارد بازار شد. تولید این کراس‌اوور کامپکت، تا سال ۲۰۲۰ در چین انجام می‌شد، سه بار تجربه فیس لیفت در عمر ده ساله این خودرو ثبت شده است. نخستین فیس‌لیفت هایما S7 (مدل ۲۰۱۱) با پیشرانه‌ی ۲ لیتری تنفس طبیعی در سال ۱۳۹۴ در خط تولید ایران خودرو خراسان تولید شد.

با وجود ویژگی‌های مثبت، نسخه‌ی قدیمی هایما S7 در مقایسه با رقبایش در زمینه‌ی قدرت پیشرانه‌ی خود عقب مانده و از استقبال چندانی برخوردار نبود. به همین دلیل، در سال ۱۳۹۶، ایران خودرو فیس‌لیفت دوم هایما S7 (مدل ۲۰۱۳) با پیشرانه‌ی توربو را به خط تولید خود اضافه کرد و این نسخه‌ی باورنکردنی را به عنوان جایگزینی برای نسخه‌ی تنفس طبیعی معرفی کرد.

معرفی هایما اس 7 پلاس

با ایجاد بهبودهای قابل توجه نسبت به نسخه قبلی، هایما S7 توربو موفق به ثبت آمار فروش بسیار بهتری شد و به همین دلیل تا به حال از خط تولید شرکت ایران خودرو خارج نشده است. در حال حاضر، فیس‌لیفت سوم هایما S7 (2015) هنوز به بازار ایران نرسیده است، اما شرکت ایران خودرو در سال 1400 با اعمال تغییرات جزئی در ظاهر و تریم داخلی، نسخه پلاس هایما S7 را به بازار عرضه کرد.

فیدلیتی پرایم از جمله خودروهای چینی است که تولید شرکت جتور (زیرمجموعه‌ی چری) تولید بوده و در سال 2018 معرفی شده است. نام این خودرو در بازار چین جتور X70 است و نسخه‌های مختلفی از آن وجود دارد. نسخه‌ی X70s این خودرو توسط شرکت بهمن موتور به بازار ایران عرضه شده است.

معرفی فیدلیتی پرایم

فیدلیتی پرایم یک کراس‌اوور متوسط از شرکت چینی “جتور” می‌باشد که در سال 2018 معرفی شده است. فیدلیتی پرایم در دو تیپ 5 نفره و 7 نفره در بازار کشور ما عرضه شده است و محبوبیت بالایی در بازار خودرو دارد. این خودرو به دلیل ویژگی‌های مثبت و طراحی خوش‌ساخت، تقاضای بالایی در بازار خودرو دارد.

 

 

مقایسه هیما و فیدلیتی از نظر طراحی

فیدلیتی پرایم، با اختلاف ۸ سال از هایما S7، به بازار عرضه شد. طراحی این دو خودرو با توجه به این اختلاف سن، کاملا متفاوت است. فیدلیتی پرایم به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های جدید طراحی خودرویی مانند مه‌شکن‌های LED ، جلوپنجره کهکشانی، شیب نسبتاً تند شیشه عقب و خطوط برجسته‌تر بدنه،  ظاهری شیک‌تر نسبت به رقبای خود، از جمله هایما S7 دارد.

همین طراحی بروز در کابین فیدیلیتی نیز به چشم میخورد. هر چند درون کابین هایما S7 پلاس با مانیتور بزرگتر و کلیدهای لمسی سیستم تهویه، به‌روزتر از نسخه قبلی به نظر می‌رسد. با این حال وجود المان‌هایی مانند لیور دنده الکترونیکی، مانیتور بالای داشبورد، پشت آمپر کاملا دیجیتالی، لیور دنده الکترونیکی و غربیلک فرمان D کات، نشاندهنده جدید بودن طراحی داخلی فیدیلیتی است.

کابین هایما s7 پلاس

در کل، فیدلیتی از نظر ظاهری جوان‌پسندتر و به‌روزتر از هایما اس 7 پلاس به نظر می‌رسد. هرچند هایما اس 7 پلاس نیز ظاهر قابل قبولی دارد، اما به لطف ابعاد بزرگ‌تر، فیدلیتی دارای ابهت ظاهری بیشتری است.

مقایسه هایما s7 توربو با فیدلیتی از نظر امکانات رفاهی

هایما s7 پلاس و فیدلیتی همانند خودروهای دیگری که در بازار ایران عرضه شده‌اند، با گزینه‌های مناسبی به بازار کشور وارد شده‌اند. با این حال، اختلاف سن این دو خودرو در قسمت آپشن‌ها نیز مشهود است. فیدلیتی دارای ویژگی‌هایی مانند شارژر وایرلس تلفن همراه، سقف پانوراما، صندلی برقی سرنشین جلو، ترمز پارک برقی با قابلیت اتوهلد، درب صندوق بار برقی، نورپردازی داخلی و … است. همین آپشنها میتوانند به عنوان برتری فیدیلیتی در برابر هایما s7 محسوب شوند.

مقایسه هایما s7 توربو با فیدلیتی از نظر ایمنی

خودروهای هایما S7 پلاس و فیدلیتی با توجه به تجهیز به سیستم های کنترل پایداری و چهار عدد ایربگ، دارای آپشن های ایمنی مناسبی هستند. با این حال، فیدلیتی با داشتن سیستم های هشداردهنده نقطه کور و عدم رانندگی بین خطوط، ایمنی فعال بهتری نسبت به هایما S7 پلاس دارد.

مقایسه هایما s7 توربو با فیدلیتی از نظر فنی

نیروی پیشرانه 1.8 لیتری در هایما s7 با 170 اسب بخار و 230 نیوتن متر گشتاور به واسطه گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به محور جلوی خودرو انتقال می یابد. همچنین شتاب صفر تا صد این کراس اور چینی 9 ثانیه بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن در صد کیلومتر برابر 8.3 لیتر است.

ابعاد

بهتر است برای مقایسه بین هایما s7 توربو و فیدلیتی، از جنبه‌های عملی و عمومی استفاده کنیم. فیدلیتی با ابعاد بزرگ‌تر خود، در فضای داخلی خودرو و فضای بار، جادارتر از هایما s7 است. اما هایما s7 در کیفیت سواری از فیدلیتی بهتر عمل می‌کند، زیرا فیدلیتی با استفاده از رینگ‌های 20 اینچی، کوبش‌های بیش‌تری را از سطح جاده به کابین منتقل می‌کند. بنابراین، در نهایت، انتخاب بین این دو خودرو، بستگی به نیاز و سلیقه شما دارد.

عملکرد فنی

هایما s7 پلاس و فیدلیتی پرایم در زمینه عملکرد فنی و تجربه رانندگی هر دو بعنوان خودروی کراس‌اوور خانوادگی محبوبیت دارند. با این حال، تفاوت در نوع گیربکس آن‌ها باعث می‌شود تا تجربه رانندگی این خودروها کمی با هم متفاوت باشد. به طور کلی، هایما s7 پلاس با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک بهترین کارایی رانندگی را دارد ولی فیدلیتی پرایم با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه نیز دارای تجربه رانندگی خوبی است.

مقایسه عملکرد فنی و تجربه رانندگی هایما s7 پلاس و فیدلیتی پرایم نشان می‌دهد که در ابتدای حرکت، گیربکس دوکلاچه فیدلیتی باعث عملکرد سریع‌تری می‌شود و این خودرو علی‌رغم وزن سنگین‌تر خود، از هایما s7 توربو پیشی میگیرد. اما در ادامه، گیربکس AT و پیشرانه حجیم تر هایما s7 خودنمایی کرده و به این ترتیب اختلاف به وجود آمده جبران خواهد شد.

به دلیل بالا بودن مرکز ثقل دو خودروی هایما s7 و فیدلیتی نمیتوان توقع چندانی در زمینه هندلینگ داشت. با این حال بدلیل وجود رینگهای بزرگتر در طراحی فیدلیتی میتوان گفت که این خودرو در مقایسه با هایماs7 پایداری مکانیکی نسبتا بهتری دارد.

مشخصات فنی فیدلیتی پرایم

دو کراس اوور چینی فیدلیتی و هیما s7 تفاوت خاصی از نظر کیفیت سواری ندارند. با این حال حساسیت کمتر پیشرانه هیما s7 نسبت به کیفیت سوخت مصرفی بواسطه حجیم بودن و برخورداری از تکنولوژی قیدیمی تر میتواند یک نکته مهم محسوب شود.

از طرف دیگر با وجود اینکه در نسخه های جدید فیدلیتی از گیربکس دو کلاچه تر استفاده میشود که دردسر بسیار کمتری نسبت به گیربکس خشک دارد، استهلاک پایین تر گیربکس AT بکار رفته در هیما S7 پلاس در دراز مدت جالب توجه است.

بالأخره هایما یا فیدلیتی؟

این درست همان سوالی است که از ابتدای این مقاله برای شما مطرح بود. در نهایت همه چیز به شرایط و نظر شما برمیگردد. ما در این مقاله ویژگیهای مختلف این دو کراس اوور چینی را مورد بررسی قرار دادیم. اینطور به نظر میرسد که فیدلیتی دارای طراحی بروزتر، کابین جادارتر و آپشنهای بیشتری نسبت به هیما s7 پلاس است. با این حال باید به تفاوت قیمت این دو محصول نیز توجه کرد.

خودروی فیدلیتی پرایم، در حدود 20 درصد گرانتر از هیما s7 پلاس است. همین 20 درصد میتواند به قیمت چند صد میلیون تومان برای شما تمام شود.

ارزش خرید هایما اس 7 پلاس

در انتها باید به این نکته اشاره کرد که فیدلیتی برای افرادی که به پرستیژ بالا و مد روز توجه زیادی دارند انتخاب مناسبی است. اما اگر به دنبال خرید یک خودروی خانوادگی با نگهداری ساده و کم دردسری هستید توصیه ما به شما خودروی هایما s7 پلاس است.